Sminke til børn
Fra : Marianne Høyen

Dato : 08-03-09 00:28

Hej

Min datter på 8 er som mange andre piger på hendes alder vild med at sminke
sig ved 'festlige lejligheder' og med at bruge mors ting. Det er i og for
sig i orden. Dvs hun overtager noget af mit gamle/fejlkøbte og enkelte gange
køber jeg lidt til hende selv, typisk ifm rejser.

Dog er jeg lidt betænkelig ved den unødige kemi hun derved får påført (sig).
Jeg har bla læst, at et mærke som Gosh, som er billigt og appellerer til
teenagere, er særligt proppet med diverse fremmede stoffer, og det er der
sikkert også andre, der er.

Faktisk overvejer jeg at lokke hende til at købe/ønske sig de økologiske
produkter, og jeg vil endda tilbyde at betale differencen.

Hvad gør andre? En oplagt mulighed var selvfølgelig at forbyde sminkeriet,
men det synes jeg nu ikke - de leger godt med det.

Er jeg hysterisk?

mvh
Marianne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-03-09 09:55

Marianne Høyen <marianne@hoyen.dk> writes:

> Faktisk overvejer jeg at lokke hende til at købe/ønske sig de
> økologiske produkter, og jeg vil endda tilbyde at betale differencen.

Man kan ikke købe økologisk kosmetik i Danmark. Det er kun fødevarer
der kan økomærkes.

> Hvad gør andre? En oplagt mulighed var selvfølgelig at forbyde
> sminkeriet, men det synes jeg nu ikke - de leger godt med det.

Normalt ville jeg gå efter Svanemærket, men der er kun en masse cremer
og hårvoks og den slags. Astma-Allergi Forbundet har heller ikke
deklareret noget kosmetik.

Mit bedste råd er at gå på apoteket med en liste over
allergifremkaldende og andre skadelige stoffer og find et fornuftigt
mærke med hjælp fra personalet.

> Er jeg hysterisk?

Det synes jeg ikke.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Marianne Høyen

Dato : 08-03-09 10:38

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> Man kan ikke købe økologisk kosmetik i Danmark. Det er kun fødevarer
> der kan økomærkes.

Ikke? Hvad med http://www.ecoweb.dk/marked/gros/kosmetik.htm. Men det er
måske et definitionsspørgsmål - jeg tænker konkret på Hauschka (som jeg selv
bruger)

mvh
Marianne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-03-09 13:49

> [...]

> Ikke? Hvad med http://www.ecoweb.dk/marked/gros/kosmetik.htm. Men det
> er måske et definitionsspørgsmål - jeg tænker konkret på Hauschka (som

http://www.ecoweb.dk/kontrol/kosmetik.htm

"Økologisk kosmetik er underlagt samme regler for forbrugersikkerhed
som anden kosmetik, men i Danmark er der hverken regler eller kontrol
med, om økologisk kosmetik opfylder regler, som svarer til dem, som
gælder for økologiske fødevarer eller andre økologiske produkter. Det
nærmeste, man kommer regler, er Forbrugerstyrelsens retningslinier om
Etiske og Miljømæssige påstande i Markedsføringen, men der er endnu
ikke ført nogen sager om emnet."

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-03-09 13:56

> [...]

> Ikke? Hvad med http://www.ecoweb.dk/marked/gros/kosmetik.htm. Men det
> er måske et definitionsspørgsmål - jeg tænker konkret på Hauschka (som

Jeg kom lige til at tænke på en artikel jeg læste i Politiken på et
tidspunkt. Dr. Hauschkas solcreme til børn indeholder 8 af de 26
stoffer som står på EUs liste over de mest allergifremkaldende
stoffer.

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/article648739.ece

Nu er vores datter ikke lige så gammel at sminke interesserer hende
(hun bliver 1 i næste uge), men vi går helt generelt efter kun at
bruge svanemærkede produkter, både til hende og os. Dog må vi opgive
når det kommer til skælshampoo, det kan man ikke få svanemærket.

Fra : Marianne Høyen

Dato : 08-03-09 10:44

> Man kan ikke købe økologisk kosmetik i Danmark. Det er kun fødevarer
> der kan økomærkes.

OK. Du tænker på Miljøstyrelsens definition, antager jeg.

Vi har heldigvis ikke nogen allergiproblemer i familien, så det er mest et
spørgsmål om at handle nogenlunde fornuftigt.

mvh
Marianne

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-09 11:11

Marianne Høyen wrote:
> Hvad gør andre? En oplagt mulighed var selvfølgelig at forbyde
> sminkeriet, men det synes jeg nu ikke - de leger godt med det.

Min datter fylder 7 i dag, og jeg kan _ikke overhovedet_ forstille mig at
hun skal bruge sminke om bare ét år fra nu!

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 300.-

Fra : Frøken Jensen

Dato : 09-03-09 13:22

On 08/03/09 0:28, in article 49b30329$0$90262$14726298@news.sunsite.dk,
"Marianne Høyen" <marianne@hoyen.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad gør andre? En oplagt mulighed var selvfølgelig at forbyde sminkeriet,
> men det synes jeg nu ikke - de leger godt med det.

Nej, du er ikke hysterisk.
Her i huset er det kun tilladt at bruge øko. Sminke, det er sund fornuft, at
forbyde børn, at smøre sig ind i giftige stoffer - synes jeg :)

Fra : Rado

Dato : 12-03-09 14:19

On Sat, 7 Mar 2009 23:28:28 -0000, Marianne Høyen <marianne@hoyen.dk>
wrote:

>Faktisk overvejer jeg at lokke hende til at købe/ønske sig de økologiske
>produkter, og jeg vil endda tilbyde at betale differencen.

Hvad med at lave det selv? Det kan være ganske sjovt og så ved man
hvad det indeholder. Ingredienser kan fås her:

http://urtegaarden.dk

(har ingen associationer med dem udover jeg selv handler der).

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Anita B.

Dato : 16-08-09 14:57

"Marianne Høyen" <marianne@hoyen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad gør andre? En oplagt mulighed var selvfølgelig at forbyde sminkeriet,
> men det synes jeg nu ikke - de leger godt med det.

Hej

Efter min mening skal børn i den alder slet ikke gå med sminke.
Så må de finde noget andet at lege med, da alm. sminke ikke er legetøj.

Hilsen Anita

Fra : Patruljen

Dato : 21-08-09 04:49

On 16 Aug., 15:57, "Anita B." <nitu...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Efter min mening skal børn i den alder slet ikke gå med sminke.
> Så må de finde noget andet at lege med, da alm. sminke ikke er legetøj.

Har du tænkt på hvordan det kan være at børn leger ?

Fra : Anita B.

Dato : 22-08-09 06:44

> Har du tænkt på hvordan det kan være at børn leger ?

Ja det har jeg - har da selv været barn.
Så kan man købe kuste til kinderødt og "puderne" til at komme øjsnkykke på,
som de kan lege med - så kan de fantasere sig til selve sminken. For det er
IKKE legetøj.

Hvis du/i har set mission baby, var der en aften hvor nogle kvinder og mænd
der blev testet
for flere fremmede stoffer i kroppen f.eks. talater og fra sminke.
Selv om man bare bruger lidt hverddag eller en gang i mellem så kan det
måles. Selv en mand der havde
købt en deo i thiland, som havde et stof som ikke var godkendt i EU kunne
måles.

Så køb børne sminke. og evt. hvor det er lavet af plastic - det kunne man få
da jeg var yngre. (jeg er 23)
Har selv en lille pige og når hun bliver større får hun ikke lov til at lege
med min sminke.

Fra : Patruljen

Dato : 22-08-09 10:31

On 22 Aug., 07:43, "Anita B." <nitu...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> da jeg var yngre. (jeg er 23)
> Har selv en lille pige og når hun bliver større får hun ikke lov til at lege

Der er mange små piger, som gerne vil lege med sminke i en periode.
Som nok er noget andet end at småpiger ligefrem bruger sminke, som
Trekroner udtrykker det -

Ihvertfald er der et behov, som gør at der produceres varer til
formålet;
http://www.klodsmajor.dk/moulinroty-sminkebord.product

Jeg kan sagtens forstå dine bekymringer omkring kemiske stoffer,
toxiner og jeg ville da gerne tilføje: dyreforsøg. Man kunne vel håbe
på, at du overvejer sagerne også når du køber sminke og make up til
digselv. Du er vel næppe mindre udsat end din pige -

Det kunne tyde på, at der også er grund til at overveje grundigt,
hvordan - børnesminken - er sammensat. Læs her;

Legetøjssminke fyldt med kemikalier.

Sminke, der er målrettet til børn og som sælges i
legetøjsforretninger, indeholder ofte parabener, parfume og andre
stoffer, som kan have skadelige virkninger. Christine Nellemann fra
Fødevareinstituttet er bekymret over sammensætningen af de mange
kemikalier i produkterne. Ifølge hende kan parabener være skyld i for
tidlig brystudvikling hos piger, samt at drenge bliver født med
misdannelser.

TV 2 Basta 02-04-2009 klokken 20.40, sidst i program, 6'/25'

TV 2 Basta - 02.04.09
http://www.dtu.dk/Nyheder/DTU%20i%20Pressen/Arkiv.aspx?guid=%7B92F3E9F2-8097-4BC2-897F-0E00DBBA56BA%7D

Mvh.