Livrente
Fra : wx

Dato : 28-02-09 09:21

Hvis man som pensionist (kun med indtægt fra pensioner) hæver sin
kapitalpension og køber en livrente for provenuet - har man så skattefradrag
for køb af livrenten? Eller har man ikke, idet man jo ikke har nogen
lønindtægt?
Mange tak for ulejligheden med at svare.
*S*

Fra : bosol

Dato : 28-02-09 03:02

On 28 Feb., 10:21, "wx" <v...@nomail.eu> wrote:
> [...]
> for køb af livrenten? Eller har man ikke, idet man jo ikke har nogen
> lønindtægt?
> Mange tak for ulejligheden med at svare.

NEJ - men regn med at der modregnes i din pension af kommunen

Fra : Elmand

Dato : 28-02-09 12:28

"wx" <vxc@nomail.eu> skrev i en meddelelse
> [...]
> for køb af livrenten? Eller har man ikke, idet man jo ikke har nogen
> lønindtægt?
> Mange tak for ulejligheden med at svare.

Det kan godt være en god ide` at ændre kapitalpensionen til en livrente.
Kapitalpensionen skal du jo betale 40 % af, når den bliver udbetalt. Ændre du
den
til en livrente ( Det skal altså gøres før udbetaling) er det hele beløbet der
bliver
brugt til livrente ( eller udbetaling over 10-15 år ) De løbende udbetalinger
bliver
beskattet normalt.
I forhold til din folkepension , må du få et vist beløb hvert år uden
reduktion.De trækker
af pensionstillægget. Når dette er væk, ved ekstraindtægt på ca 350000 trækker
de
så af folkepensionens grundbeløb.
ER du gift og I begge er pensionister kan du få ca 120000 i ratepension før der
bliver trukket.
Venlig hilsen
Kurt Espersen

Fra : wx

Dato : 28-02-09 13:00

"Elmand" <elmand@fjernpc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> trækker de
> så af folkepensionens grundbeløb.
> ER du gift og I begge er pensionister kan du få ca 120000 i ratepension
Jeg får i forvejen folkepensionens grundbeløb.
Mener du at jeg kan slippe for at betale de 40% til staten, hvis jeg ændrer
kp til livrente - er det rigtig forstået?
Jeg har i forvejen ratepensioner.
Mange tak for repons, også til "bosol" iøvrigt.
*S*

Fra : Elmand

Dato : 28-02-09 13:13

> [...]
> til livrente - er det rigtig forstået?
> Jeg har i forvejen ratepensioner.
> Mange tak for repons, også til "bosol" iøvrigt.

Ja, lige nøjagtigt, jeg gjorde det selv i sidste måned. Du får på den måde de
40 %
mere til ratepensionen. Du skal så betale indkomstskat af ratepensionen.
Tænk også på om det skal være en livrente, En livrente bliver væsentlig mindre
idet
forsikringsselskabet jo skal overveje om du bliver 100 år.-
Jeg har selv sat ratepensionen til 10 år - men har så et betalt hus jeg kan
spise op,
hvis jeg lever 20 år endnu.

Med venlig hilsen
Kurt Espersen

Fra : wx

Dato : 28-02-09 14:21

> [...]
> forsikringsselskabet jo skal overveje om du bliver 100 år.-
> Jeg har selv sat ratepensionen til 10 år - men har så et betalt hus jeg

Endnu engang tak - faktisk er jeg mest varm på en livrente, og helbreddet er
helt godt - men jeg vil da gennemtænke det nøje. Mine ratepensioner er
afstemte så den ene løber de 1. 10 år, derefter starter den anden op.
Venligst
HL