Skærme
Fijala 3554
Hjælp Til VGA eller DVI Kabel !!!
Fra : Lars Skov Jensen

Dato : 25-02-09 21:39

Hejsa

Hvad er forskellen på om man bruger VGA Kabel eller DVI Kabel ?????

Og hvad er bedst af disse to kabler , som man ka tilslutte skærmen med via
Grafikkortet ????

Mvh.

Lars

Fra : Martin

Dato : 26-02-09 00:34

Lars Skov Jensen wrote:
> Hejsa
>
> Hvad er forskellen på om man bruger VGA Kabel eller DVI Kabel ?????

Analogt og digital signal (VGA = analogt)

> Og hvad er bedst af disse to kabler , som man ka tilslutte skærmen med via
> Grafikkortet ????

Går nok meget an på øjenene der ser det, jeg kan personligt ikke se
forskel på analog og digitalt signal, men nu stod jeg heller ikke
forrest i køen da der skulle udvælges øjne.

Men har du mulighed for DVI, så nup det.

Hvis du skal vise billedet på flere forskellige størrelser skærme, så
har jeg bedst erfaring med at smide DVI over på den største skærm.

Fra : jk

Dato : 26-02-09 09:40

On Wed, 25 Feb 2009 21:39:05 +0100, "Lars Skov Jensen"
<Lars-S-J@Post4.Tele.Dk> wrote:

>Hejsa
>
>Hvad er forskellen på om man bruger VGA Kabel eller DVI Kabel ?????
>
>Og hvad er bedst af disse to kabler , som man ka tilslutte skærmen med via
>Grafikkortet ????

Der er 3 forskellige typer DVI.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Den ene DVI-I transmitterer både analog og digital, så man kan bruge
kablet til analoge stik med adapter.

Med DVI-D virker en analog adapter ikke.

Går ud fra at kablet altid har alle ledninger i standarden, - men det
er DVI stikkene på grafikkortet, der varierer.

mvh

John

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-03-09 21:14

jk wrote:

> [...]
>
> Den ene DVI-I transmitterer både analog og digital, så man kan bruge
> kablet til analoge stik med adapter.
>
> Med DVI-D virker en analog adapter ikke.

Det eneste som er relevant for alm. brugere, er DVI-D, som alle (99,99%)
apparater med DVI stik understøtter, så ingen bekymring.

> Går ud fra at kablet altid har alle ledninger i standarden, - men det
> er DVI stikkene på grafikkortet, der varierer.

Det er forskelligt, nogle kabler er fuldt monterede og andre mangler
f.eks. det digitale link nr. 2, eller de analoge ledere.

DVI udgangen på grafikkortet spytter stort set altid både analogt og
digitalt signal ud (DVI-I), med undtagelse af nogle laptops, docking
stationer osv. og derfor kan en VGA skærm sættes til DVI stikket med en
adaptor.

Fra : Geggo

Dato : 01-03-09 23:49

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse

> [...]
> digitalt signal ud (DVI-I), med undtagelse af nogle laptops, docking
> stationer osv. og derfor kan en VGA skærm sættes til DVI stikket med en

hva så med hdmi udgang istedet for dvi... vi taler om 1920 x 1200...

vil der være en synelig forskel for det blotte øje ??

mvh
jacob

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 02-03-09 13:48

Geggo wrote:
> "Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse

> hva så med hdmi udgang istedet for dvi... vi taler om 1920 x 1200...

HDMI er teknisk set det samme som en DVI-D single link forbindelse, og
kan konvereres frem og tilbage med et adaptorkabel, det kan sammenlignes
med RCA vs. mini jack... Dog kan HDMI i senere revisioner overføre mere
data, dvs. højere opløsninger, og der er også mulighed for at overføre
lyd via HDMI. Nogle grafikkort med DVI udgang kan også spytte et
HDMI-kompatibelt signal ud, med lyd osv.

> vil der være en synelig forskel for det blotte øje ??

Nej det er samme resultat, om du forbinder 2 apparater via HDMI eller
DVI. - enten virker det eller også gør det ikke

Fra : Geggo

Dato : 02-03-09 15:31

> [...]
>>

> Nej det er samme resultat, om du forbinder 2 apparater via HDMI eller
> DVI. - enten virker det eller også gør det ikke

mange tak for det fyldstgørende svar

mvh
jacob

jacob

Fra : Michael Thomsen

Dato : 26-02-09 11:16

On Thu, 26 Feb 2009 00:33:32 +0100, Martin <martin@aarhof.invalid> wrote:

> Går nok meget an på øjenene der ser det, jeg kan personligt ikke se
> forskel på analog og digitalt signal, men nu stod jeg heller ikke
> forrest i køen da der skulle udvælges øjne.
>
> Men har du mulighed for DVI, så nup det.

Digital er klart at foretrække. Ved analog overførsel bliver det digitale
signal først konverteret til analog på grafikkortet, hvorefter skærmen
skal konvertere det tilbage til digital igen. Disse konverteringer slipper
man for ved at bruge digital DVI. Ved analog overførsel skal phase og
clock indstilles korrekt. Skærmene kan normalt gøre det automatisk; men
det er nogle gange med svingende resultat.

Hvis du bruger DVI til høje opløsninger (fx 1900x1200) skal du bruge
et duallink DVI kabel og kompatibelt grafikkort (det er de fleste billige
ikke). Med single-link kan man max bruge noget i retning af 1680x1050.

//michael

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-03-09 21:10

Michael Thomsen wrote:

> Hvis du bruger DVI til høje opløsninger (fx 1900x1200) skal du bruge
> et duallink DVI kabel og kompatibelt grafikkort (det er de fleste billige
> ikke). Med single-link kan man max bruge noget i retning af 1680x1050.

Sludder

Det hedder 1920x1200, og denne opløsning er max for single link DVI.

I praksis er ingen skærme til normale brugere af højere opløsning, og
derfor er det uden betydning... Dog har de fleste større grafikkort
dual-link på DVI udgangene.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-03-09 23:21

Esben von Buchwald wrote:

> I praksis er ingen skærme til normale brugere af højere opløsning, og

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=490938

Jesper Poulsen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 14-03-09 21:07

Jesper Poulsen wrote:

> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=490938

Det er en ny én :) Har ikke set skærme i det format før - man kan næsten
regne ud at der er flere på vej - det er da nogle små pixels den kører
med, jeg synes en 24" 1920x1050 er sådan lige tilpas, helst ikke mindre :)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-03-09 22:17

Esben von Buchwald wrote:

> Det er en ny én :) Har ikke set skærme i det format før - man kan næsten

16:9

> regne ud at der er flere på vej - det er da nogle små pixels den kører
> med, jeg synes en 24" 1920x1050 er sådan lige tilpas, helst ikke mindre :)

Underligt format

Jeg overvejer ovennævnte Samsung til non-gaming brug, men kun hvis jeg
kan finde et ophæng der kan løfte den helt væk fra bord/synsfelt når
gaming-skærmen bliver kørt i stilling.

Jesper Poulsen

Fra : Michael Thomsen

Dato : 02-03-09 12:19

On Sun, 01 Mar 2009 21:10:20 +0100, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

> Sludder
>
> Det hedder 1920x1200, og denne opløsning er max for single link DVI.

Sikke da en brøler! Men så skal man altså også være opmærksom på at
grafikkortet understøtter de høje opløsninger. Mit - indrømmet billige -
gfxkort understøtter ikke fx 1920x1200 via dvi; men gerne via vga. Jeg
skal DYBT beklage at jeg FEJLAGTIGT antog, at det var fordi der skulle
bruges dual-link.

//michael