Skærme
Fijala 3554
Hjælp Til Skærm Format ....
Fra : Lars Skov Jensen

Dato : 25-02-09 16:50

Hejsa

Hvad format er bedst og størst ???

16:9 eller 16:10 ????

Mvh.

Lars

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 25-02-09 21:22

Lars Skov Jensen wrote:
> Hvad format er bedst

I hvilken sammenhæng?
Anamorphic DVD kan vises i 16:9-formatet, så på den måde kunne man anse
16:9 for at være bedst, men det kommer i sidste ende an på, hvad der
skal vises på skærmen.
Jeg har selv en 1680x1050 skærm; formatet er selvfølgelig 16:10.
Afspiller jeg noget film/video i fuldskærm på den, som er 16:9, vil der
være 10 % sorte 'bjælker' tilsammen, 5 % øverst, og 5 % nederst.
Var den istedet 16:9, med f.eks. 1920x1080 pixel, så ville en 16:9-film
vist i fuldskærm fylde det hele.

> og størst ???
> 16:9 eller 16:10 ????

16:10

Tænk på det som 16 måleenheder bred, og 9 eller 10 måleenheder høj.

Fra : Lars Skov Jensen

Dato : 25-02-09 21:32

Hejsa Jens

Tusinde Tak for hjælpen...
Det var nu ment som i normalt brug (Spil - Programmer osv..og også film )

Nu når vi er igang , hvordan får man så 4:3 og 16:9 formatet (PC Media Filer
til at virke på ens Gamle TV ???
(ikke Fladskærms TV - men en mega Gammel Nokia CRT med røven bagud ,
hvor der er tilsluttet en D-Link Media Master Pro ...
Men de PC Media Filer (AVI - MPEG - Quicktime (Mov) og DivX ,
vil bare ikke passe i 4:3 og 16:9 formattet ....

Jeg vil blive mega glad , hvis du gad og fortælle mig løsningen til det
store problem ,
da jeg er totalt newbiw inde for faget mhs. til formater og PC Media Filer
osv...

Mvh.

Lars

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:go4990$4pl$1@newsbin.cybercity.dk...

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 25-02-09 22:04

Lars Skov Jensen wrote:
> Nu når vi er igang , hvordan får man så 4:3 og 16:9 formatet (PC Media Filer
> til at virke på ens Gamle TV ???
> (ikke Fladskærms TV - men en mega Gammel Nokia CRT med røven bagud ,

En CRT-skærm er 4:3-format, så video i 16:9-format vil nødvendigvis være
med sorte bjælker foroven og -neden, hvis ellers billedets originale
perspektivforhold bibeholdes.

> hvor der er tilsluttet en D-Link Media Master Pro ...

Aner ikke hvad sådan en D-Link ting gør, og kan ikke finde noget om den
via google..

> Men de PC Media Filer (AVI - MPEG - Quicktime (Mov) og DivX ,
> vil bare ikke passe i 4:3 og 16:9 formattet ....

På hvilken måde vises de ikke korrekt?

Hvis programmet du afspiller med, prøver at få billedet til at fylde
hele skærmen, skal programmet enten indstilles anderledes, eller også
skal du bruge et andet som viser film/video i det rigtige perspektivforhold.
Med bl.a. VLC fra videolan.org har man mulighed for at gennemtvinge det
rigtige perspektivforhold, så billedet ikke unaturligt 'strækkes' i
højden eller bredden.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 26-02-09 17:17

"Lars Skov Jensen" <Lars-S-J@Post4.Tele.Dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det store problem ,
> da jeg er totalt newbiw inde for faget mhs. til formater og PC Media

Hej Lars
Prøv at stille dit spørgsmål i gruppen dk.teknik.htpc da der sidder en
masse eksperter på formater og afspillere der.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as