Hvilken datatype i Mysql
Fra : Nederbasse

Dato : 25-02-09 13:24

Hej
Jeg har en tabel i en Mysql db hvor der skal indsættes store mængder tekst
via en webside
Nu er datatypen VARCHAR men der er åbenbart problemer med special tegn
Hvilken datatype er bedst til den slags data?

Lars

Fra : Gert Krabsen

Dato : 25-02-09 13:47

Nederbasse skrev:
> [...]
> Nu er datatypen VARCHAR men der er åbenbart problemer med special tegn
> Hvilken datatype er bedst til den slags data?

Hvis de er _meget_ store, ville jeg overveje i stedet at gemmer
teksterne i separate filer og med filreferencen i databasen.

Fra : Nederbasse

Dato : 25-02-09 21:36

> Hvis de er _meget_ store, ville jeg overveje i stedet at gemmer teksterne
> i separate filer og med filreferencen i databasen.

Nå ja så meget tekst er der heller ikke, højst hvad der svarer til 3-4
siders Word dokumenter
Teksten SKAL gemmes i databasen

Lars

Fra : Morten P

Dato : 25-02-09 22:37

> Nu er datatypen VARCHAR men der er åbenbart problemer med special tegn

Det har eg aldrig oplevet.

> Hvilken datatype er bedst til den slags data?

VARCHAR er jo begrænset til en relativ lav størrelse, hvad med MEDIUMTEXT
eller LONGTEXT?

Men hvis dit problem er special tegn vil du også opleve det med de typer.

Du må give mere info så man kan hjælpe dig med encoding eller hvad der nu er
galt.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 25-02-09 23:19

Nederbasse wrote:
> [...]
> Nu er datatypen VARCHAR men der er åbenbart problemer med special tegn
> Hvilken datatype er bedst til den slags data?

VARCHAR har ikke problemer med special tegn.

Rod i UTF-8 versus ISO-8859-1 kan skabe rod med bogstaver over 127
f.eks. ÆØÅ.

Rod med slashes & escape i koden kan lave rod med drivers tegn
såsom single quotes.

Med hensyn til data type kan du vælge mellem VARCHAR, TEXT,
MEDIUMTEXT og LONGTEXT.

Max. længderne er 255 byte eller 64 KB - 1 afhængig af MySQL
version, 64 KB - 1, 16 MB - 1 og 4 GB - 1.

Arne