Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Pengekarusellen. Was: bankpakke II
Fra : kaz

Dato : 23-02-09 19:08

alexbo@email.dk wrote:

> Bankerne har et solvenskrav på 8%, det vil i store træk sige at 8% af
> de penge de låner ud skal være deres egne aktionærenes eller kunder
> der har en garantikapitalkonto.
>
> En garantikapital er ikke dækket af indskydergarantien, og det er
> blevet sværere at få alm. mennesker til at oprette sådan en konto,
> selv om den giver en procent eller to mere i rente.
>
> Bankpakke II går ind som en garantikapital, så hvis en bank trækker en
> milliard kan den tillade sig at låne 11 milliarder ud af alm.
> bankkunders penge.

> [...]
Nu synes jeg du kom godt fra start, og måske der er noget jeg har
misforstået her til sidst.

Solvenskravet (eller mangel på samme) du taler om er jo netop den mekanisme
som forårsager disse 'pengekaruseller'.

Det har gået galt før i tiden og det går fortsat helt galt, værre end
nogensinde kan man vidst trygt sige.

Nationalbankens så-kaldte 'elastiske pengemængde' er del af problemet, dvs
forårsager økonomiske op- og nedture.