Hvor mange udbyder fastnet telefoni nu?
Fra : den rigtige fotograf

Dato : 21-02-09 00:44

Er der andre end TDC der gør det. Altså ren telefoni, ikke noget med
ip-telefoni via en router.

Per

Fra : Frank Damgaard

Dato : 21-02-09 12:11

den rigtige fotograf skrev:
> Er der andre end TDC der gør det. Altså ren telefoni, ikke noget med
> ip-telefoni via en router.

Der var tele2, på deres hjemmeside står som om de stadig tilbyder
fastnet-telefoni !?
det er lidt uklart om de skifter folk over til IP-telefoni
eller fortsat tilbyder fastnet-telefoni.
http://fastnet.cybercity.dk/
på deres alm. hjemmesize er der kun bredbånd+telefoni som produkt
og det tyder på IP-telefoni.

og så er der Telia. http://telia.dk/privat/produkter/fastnet/
http://telia.dk/privat/produkter/fastnet/abonnement/almfastnet/

Derudover er der vel en del udbydere med forvalg 10xx
hvis man har TDC som fastnet leverandør.

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 21-02-09 18:22

Frank Damgaard skrev:

> [...]
>

> Derudover er der vel en del udbydere med forvalg 10xx
> hvis man har TDC som fastnet leverandør.

Jeg kender ikke noget til "forvalgs-udbyderne", men de tre personer jeg
kender som har haft ægte fastnet hos Tele2 er alle blevet konverteret
til IP-telefoni efter at CyberCity har overtaget Tele2.
Jeg har selv fastnet hos TDC, og de leverer ellers et glimrende
fastnet-produkt.

Mange hilsner

Marco

Fra : Ole C

Dato : 21-02-09 19:11

Marco Rasmussen skrev blandt andet:

> Jeg har selv fastnet hos TDC, og de leverer ellers et glimrende
> fastnet-produkt.

Men helt urimeligt dyrt....

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 15:02

Ole C wrote:

> Men helt urimeligt dyrt....

Ikke set i forhold til den service man får.

Jesper Poulsen

Fra : Ole C

Dato : 22-02-09 15:07

Jesper Poulsen skrev blandt andet:

> Ikke set i forhold til den service man får.

Det hører desværre fortiden til.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 15:09

Ole C wrote:

> Det hører desværre fortiden til.

Ikke min oplevelse. Jeg er en glad TDC-kunde og jeg får fuld valuta for
pengene.

Jesper Poulsen

Fra : Ole C

Dato : 22-02-09 15:20

Jesper Poulsen skrev blandt andet:

> Ikke min oplevelse. Jeg er en glad TDC-kunde og jeg får fuld valuta
> for pengene.

Min erfaring er (blandt andet) at TDC ikke kunne finde ud af at adskille mit
internet-abonnement fra mit telefon-do., da jeg ville flytte det første.
Ikke ligefrem god kundeservice - og ret skidt for TDC selv. Et større antal
mails og telefonsamtaler gjorde ingen forskel....
Det tog jeg så konsekvensen af - og er nu en glad ip-telefonkunde hos
Telsome, hvor jeg betaler mindre end en trediedel af det jeg gav hos TDC.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 18:59

Ole C wrote:

> Min erfaring er (blandt andet) at TDC ikke kunne finde ud af at adskille mit
> internet-abonnement fra mit telefon-do., da jeg ville flytte det første.

Det har jeg ikke haft problemer med. Tværtimod. Da jeg flyttede i
sommers blev min internetforbindelse lagt over på en bærelinie. Det
kørte som smurt i olie. Alle datoer holdt 100% - selv klokkeslettene var
i orden.

Jesper Poulsen

Fra : KsNa

Dato : 22-02-09 19:04

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det tog jeg så konsekvensen af - og er nu en glad ip-telefonkunde hos
> Telsome, hvor jeg betaler mindre end en trediedel af det jeg gav hos TDC.

Joe, men det kræver vel så også en internetforbindelse.

Derudover her du ingen telefon ved strømsvigt.

Mvh
Kim

Fra : Ole C

Dato : 22-02-09 19:44

KsNa skrev blandt andet:

> Joe, men det kræver vel så også en internetforbindelse.

Ja da - men den kan også leveres billigere end TDC kan - og med bedre
service.
Ironisk nok af TDC's datterselskab Telmore i mit tilfælde.

> Derudover her du ingen telefon ved strømsvigt.

Hvad der ikke er anderledes end det plejer at være for mig, da jeg bruger
trådløse telefoner, som også er afhængige af strøm til basestationen. Men
som regel fungerer mobiltelefonnettet i den slags (sjældne) tilfælde.

Så det...

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 21:21

Ole C wrote:

> Ja da - men den kan også leveres billigere end TDC kan - og med bedre
> service.

Jeg har endnu ikke fundet et sted der kan levere internet med samme
service som ved TDC, uanset prisen.

Jesper Poulsen

Fra : Chano Andersen

Dato : 23-02-09 10:25

Jesper Poulsen wrote:
> Jeg har endnu ikke fundet et sted der kan levere internet med samme
> service som ved TDC, uanset prisen.

Så må du vist definere hva' du forstår ved "service" for jeg synes da
jeg har fået fin service fra Cybercity, i den tid jeg har været kunde
der. Og til sammenligning med den service f.eks. min mor har fået hos
TDC, så synes jeg fint Cybercity kan være med.

- Chano Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-02-09 17:58

Chano Andersen wrote:

> Så må du vist definere hva' du forstår ved "service" for jeg synes da
> jeg har fået fin service fra Cybercity, i den tid jeg har været kunde

Ændring af produktløsning, flytning og fejl på udstyr og linie. Uanset
hvad, så har jeg fået fat i kompetente medarbejdere eller medarbejdere
der har kunne viderestille mig til kompetente medarbejdere.

Og brækker linien ned, så har TDC mulighed for døgnservice med en
beskeden merpris. Det har jeg ikke stødt på andre steder. Statisk IP er
også muligt (ikke fast dhcp-tildelt IP). Fullrate ville ikke engang
komme med et tilbud, da de hørte hvad jeg fik for mine penge ved TDC.

Jesper Poulsen

Fra : Chano Andersen

Dato : 23-02-09 19:20

Jesper Poulsen wrote:
> Ændring af produktløsning, flytning og fejl på udstyr og linie. Uanset
> hvad, så har jeg fået fat i kompetente medarbejdere eller medarbejdere
> der har kunne viderestille mig til kompetente medarbejdere.

Jeg har ca. samme oplevelse af Cybercity, dog har jeg ikke erfaring med
flytning.

> [...]
> også muligt (ikke fast dhcp-tildelt IP). Fullrate ville ikke engang
> komme med et tilbud, da de hørte hvad jeg fik for mine penge ved TDC.

Tja, døgnservice er jeg lidt ligeglad med. Og statisk IP kan laves på
mange måder, jeg er godt tilfreds bare jeg ved, at jeg har samme IP
altid, og det levere Cybercity, uden ekstra omkostninger. (Ikke muligt,
så vidt jeg kan se, hos TDC, altså at få det uden at betale ekstra)

- Chano Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-02-09 21:40

Chano Andersen wrote:

> Tja, døgnservice er jeg lidt ligeglad med. Og statisk IP kan laves på

Døgnservice og mindst ét /30-net er ufravigelige musts for mig. Og dér
falder alle andre igennem. Selv på døgnservice falder de andre igennem.

> altid, og det levere Cybercity, uden ekstra omkostninger. (Ikke muligt,
> så vidt jeg kan se, hos TDC, altså at få det uden at betale ekstra)

http://kundeservice.tdc.dk/erhverv/internet/faq.php?id=3668

Erhvervsløsninger er også tilgængelige for privatkunder.

Jesper Poulsen

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-02-09 08:25

Jesper Poulsen wrote:

> Døgnservice og mindst ét /30-net er ufravigelige musts for mig. Og dér
> falder alle andre igennem. Selv på døgnservice falder de andre igennem.

Hvorfor har du netop det behov, altså /30 nettet? Og hvordan adskiller
det sig i praksis fra, at noget DHCP/PPP tildeler dig samme IP hver gang?

> http://kundeservice.tdc.dk/erhverv/internet/faq.php?id=3668
>
> Erhvervsløsninger er også tilgængelige for privatkunder.

Sandt, men her er prisen også en lidt anden, end den jeg betaler.

Så vidt jeg kan se, tager de 623,75 (Jeg har lagt moms til, da jeg
antager priserne på erhvervssiden er uden) for en forbindelse der er
næsten magen til min 20/2. Jeg giver så bare kun 409 for min, det eneste
jeg ikke får, er hjælp til opsætning af e-mail, eller portforwarding i
routeren. Men den form for support kan jeg også leve uden.

Og min linie er ikke kritisk nok for mig, til at døgn service er et
must. (Må jeg være så fræk at spørge hvorfor det er det for dig?)

- Chano Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-02-09 20:11

Chano Andersen wrote:

> Hvorfor har du netop det behov, altså /30 nettet? Og hvordan adskiller

Jeg har et mindre mail- og webhotel stående.

> det sig i praksis fra, at noget DHCP/PPP tildeler dig samme IP hver gang?

DHCP-adresser ligger ofte i en "DHCP-pulje" og det er ofte en
filtreringsparameter ved mange større mailserveren rundt om i verden.
Jeg har ikke haft problemer i den retning siden jeg skiftede til et /30-net.

> Og min linie er ikke kritisk nok for mig, til at døgn service er et
> must. (Må jeg være så fræk at spørge hvorfor det er det for dig?)

Se længere oppe.

Jeg har ikke kunnet få en professionel løsning til "privat"-priser andre
steder.

Det samme med min telefon-forbindelse. Det er også en professionel
løsning til "privat"-priser.

Jesper Poulsen

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-02-09 22:51

Jesper Poulsen wrote:
> DHCP-adresser ligger ofte i en "DHCP-pulje" og det er ofte en
> filtreringsparameter ved mange større mailserveren rundt om i verden.
> Jeg har ikke haft problemer i den retning siden jeg skiftede til et /30-net.

Og det kan man ikke bare løse ved at få udbyderen til at fjerne IP'erne?
Jeg har i øvrigt aldrig haft problemer i den retning, med min IP fra
Cybercity.

I øvrigt handler RBL'erne om måden IP'erne bruges, ikke hvordan de
tildeles kunden, hvorfor et /30 net lige så nemt kunne være endt på
sådan en liste, hvis det opfylder kravene.

> Jeg har ikke kunnet få en professionel løsning til "privat"-priser andre
> steder.

Det kommer vist an på hva' man mener med privat priser.. Jeg skulle
betale næsten det dobbelte for løsningen hos TDC, og ville ikke få vildt
meget ud af det.

Men det forklarer i øvrigt ikke behovet for døgnservice, som jeg ikke
lige forstår du har, hvis det er som privat person du har forbindelsen.

- Chano Andersen

Fra : Benny Amorsen

Dato : 25-02-09 17:14

Chano Andersen <sunsite012009@chanoandersen.dk> writes:

> Men det forklarer i øvrigt ikke behovet for døgnservice, som jeg ikke
> lige forstår du har, hvis det er som privat person du har
> forbindelsen.

Det er lige netop som privatperson at døgnservice er genialt. Så skal
man ikke spilde en feriedag på at vente på TDC, men kan bare få dem ud
om aftenen.

Nogle af os har selvfølgelig arbejdsgivere, der er forstående.

/Benny

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-02-09 19:03

Benny Amorsen wrote:

> Det er lige netop som privatperson at døgnservice er genialt. Så skal
> man ikke spilde en feriedag på at vente på TDC, men kan bare få dem ud
> om aftenen.

Præcis.

Jeg fejlmeldte engang min telefon en lørdag aften. Damen ved Fejlservice
spurgte om problemet var kritisk og jeg svarede at det ikke var
superkritisk. Hun spurgte så om det måtte vente til mandag, for så slap
hun for at vippe en teletekniker ud af sin varme seng (hans seng, ikke
hendes) - helt i orden med mig - det var kun telefonen der havde et par
hickups, internettet virkede fint.

> Nogle af os har selvfølgelig arbejdsgivere, der er forstående.

Men det er langfra alle.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-02-09 18:59

Chano Andersen wrote:

> Og det kan man ikke bare løse ved at få udbyderen til at fjerne IP'erne?

Prøv du at få Hotmail til noget i den retning...

> Det kommer vist an på hva' man mener med privat priser.. Jeg skulle
> betale næsten det dobbelte for løsningen hos TDC, og ville ikke få vildt

Skal jeg have noget tilsvarende hos en alternativ udbyder kommer vi op i
adskillige 1000 kroner/måned stadig uden mulighed for døgnservice.

> Men det forklarer i øvrigt ikke behovet for døgnservice, som jeg ikke
> lige forstår du har, hvis det er som privat person du har forbindelsen.

Jeg har stadig et mail- og webhotel - den linie læste du måske ikke?
Det drejer sig om mine egne 2 domæner og en kammerats 2 domæner. Der er
ca. 40 brugere og de skal naturligvis kunne få deres email i weekenderne
også (jeg skal også kunne få min email i weekenderne). Men den
serviceordning jeg har går der max 3 timer inden fejlen er rettet, hvis
den ligger på TDC's udstyr og 24 timer hvis den ligger et sted på
nettet. Uanset om det er telefoni (ISDN) eller internet.

En tilsvarende løsning fra en anden udbyder løber op i 5000-15000
kroner/måned og ikke 800,-/måned. Og det er stadig uden /30-nettet.

Jesper Poulsen

Fra : Chano Andersen

Dato : 25-02-09 21:31

Jesper Poulsen wrote:

> Prøv du at få Hotmail til noget i den retning...

Hotmail kan ikke fjerne f.eks. TDC's IP'er fra en RBL, men det kan TDC.

> Skal jeg have noget tilsvarende hos en alternativ udbyder kommer vi op i
> adskillige 1000 kroner/måned stadig uden mulighed for døgnservice.

Cybercity levere et routed /30 for 125 om måneden, på
erhvervsforbindelser, er der mulighed for at få flere IP'er. Ved ikke
hva' de eventuelt skal have for døgnservice, men det skulle ikke undre
mig, at det ikke er voldsomt dyrt.

> Jeg har stadig et mail- og webhotel - den linie læste du måske ikke?

Umiddelbart lyder det ikke som noget der ligger på din forbindelse.
Hvorfor jeg ikke har valgt at tillægge det nogen relevans.

> serviceordning jeg har går der max 3 timer inden fejlen er rettet, hvis
> den ligger på TDC's udstyr og 24 timer hvis den ligger et sted på
> nettet. Uanset om det er telefoni (ISDN) eller internet.

Sidst jeg hørte noget til TDC's fejl service, var de tider hvornår de
skulle have påbegyndt fejlretningen. Man kan selvsagt ikke sige hvornår
fejlen er udbedret, da det afhænger af fejltypen, hvor i nettet den
ligger, og om man har de nødvendige reservedele til rådighed, eller man
skal skaffe dem først.

> En tilsvarende løsning fra en anden udbyder løber op i 5000-15000
> kroner/måned og ikke 800,-/måned. Og det er stadig uden /30-nettet.

Det kommer vist an på hvilken. Jeg kan ikke se Cybercitys listepriser på
erhvervs ADSL, men mon ikke de ligger nogenlunde på linie med privat
priserne? Linie service findes i øvrigt for 100 kroner ekstra, og giver
adgang til 3 timers fejlretning 9-22 på hverdage, og 10-19 i weekender.

Rigtig døgnservice koster 350 kroner, og inkludere at de overvåger
linien, og tager action om nødvendigt, samt giver 3 timers reaktionstid
på onsite ombytning, hvis det viser sig routeren skal skiftes. Ved ikke
lige hva' der er indeholdt i TDC's døgnservice, så skal ikke sige om det
er bedre eller værre.

Og /30 nettet er i øvrigt ikke nødvendigt, for at køre egen mail server
hos Cybercity, jeg har i hvert fald ikke oplevet at min IP har været på
diverse RBL'er, men du kan jo tage den fra headeren af mit indlæg, og se
om den er blokeret. (Almindelig privat forbindelse)

Men den samlede pris, afhænger jo af hvormeget selve ADSL forbindelsen
koster, inden service ydelserne lægges oven i.

- Chano Andersen.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-02-09 22:08

Chano Andersen wrote:

> Hotmail kan ikke fjerne f.eks. TDC's IP'er fra en RBL, men det kan TDC.

Ingen af mine adresser har stået i en RBL. Alligevel har bla. Hotmail
frafiltreret dem. Nu har jeg så 2 fine /30-net

> Cybercity levere et routed /30 for 125 om måneden, på
> erhvervsforbindelser, er der mulighed for at få flere IP'er. Ved ikke

Jeg kan ikke finde noget på deres hjemmeside.
Leverer de også til private?

> hva' de eventuelt skal have for døgnservice, men det skulle ikke undre
> mig, at det ikke er voldsomt dyrt.

350,-/måned mod 150,-/måned hos TDC.

> Umiddelbart lyder det ikke som noget der ligger på din forbindelse.

Hvorfor skulle jeg så nævne det?

> skulle have påbegyndt fejlretningen. Man kan selvsagt ikke sige hvornår
> fejlen er udbedret, da det afhænger af fejltypen, hvor i nettet den

Jeg snakkede med dem for knapt to uger siden og der fik jeg en deadline
for hvornår fejlen var udbedret - de var færdige længe inden.

> Det kommer vist an på hvilken. Jeg kan ikke se Cybercitys listepriser på

Jeg har trævlet adskillige igennem. Sidste måned havde jeg fat i 8
selskaber og ikke ét havde en konkurrencedygtig løsning.

> priserne? Linie service findes i øvrigt for 100 kroner ekstra, og giver
> adgang til 3 timers fejlretning 9-22 på hverdage, og 10-19 i weekender.

Det er ikke døgnservice.

> Rigtig døgnservice koster 350 kroner, og inkludere at de overvåger

Præcis.

> lige hva' der er indeholdt i TDC's døgnservice, så skal ikke sige om det
> er bedre eller værre.

Alle dage 0-24
Inkluderet i MultiBase

Hvis der opstår fejl på bredbåndsforbindelsen, starter fejlretning
senest 30 min. efter fejlmelding ved Major1 fejl og efter senest to
timer ved Minor2 fejl, døgnet rundt alle dage. Fejlretningen fortsætter,
indtil fejlen er rettet og vil være rettet efter maksimum fire timer ved
Major1 fejl og efter maksimum én arbejdsdag ved Minor2 fejl.

1. Løsningen er afbrudt eller kvalitetsmæssigt så forringet, at du er
afskåret fra brug af de mest basale funktionaliteter i løsningen.
2. Du oplever forringet kvalitet eller en begrænsning i
tilgængeligheden af udbudte funktionaliteter.

- Har BizBase med døgnservice som tilkøb.

> hos Cybercity, jeg har i hvert fald ikke oplevet at min IP har været på
> diverse RBL'er, men du kan jo tage den fra headeren af mit indlæg, og se

Min DHCP-tildelte var heller ikke i diverse RBL'er. Alligevel virkede
det ikke efter hensigten.

> Men den samlede pris, afhænger jo af hvormeget selve ADSL forbindelsen
> koster, inden service ydelserne lægges oven i.

Den samlede pris afhænger også af service-ydelserne. Den samlede pris er
prisen for den samlede løsning - right?

Jesper Poulsen

Fra : Chano Andersen

Dato : 25-02-09 22:19

Jesper Poulsen wrote:
> Ingen af mine adresser har stået i en RBL. Alligevel har bla. Hotmail
> frafiltreret dem. Nu har jeg så 2 fine /30-net

Så har de nok alligevel stået i et filter et eller andet sted. Der
findes RBL'er der filtrere på hvad der måtte være klassificeret som
Dial-up IP'er, og disse kan ISP'erne kontrollere ved indrapporteringer.

> Jeg kan ikke finde noget på deres hjemmeside.
> Leverer de også til private?

Ja, de levere også et /30 til private. Produktet hedder GlobalIP og den
med mulighed for flere IP'er er GlobalIP+

> 350,-/måned mod 150,-/måned hos TDC.

Korrekt, men overvåger TDC så også linien, eller kræver det at du selv
fejlmelder?

> Hvorfor skulle jeg så nævne det?

Tja, hvorfor ikke. Jeg mindes i øvrigt ikke at have læst det, så det kan
jo være jeg bare har overset det.

> Jeg snakkede med dem for knapt to uger siden og der fik jeg en deadline
> for hvornår fejlen var udbedret - de var færdige længe inden.

Ja, det kan man også opleve, men du kan også opleve det modsatte.

> [...]
> indtil fejlen er rettet og vil være rettet efter maksimum fire timer ved
> Major1 fejl og efter maksimum én arbejdsdag ved Minor2 fejl.

Tja, men på den anden side er der ingen garanti for, at de kan nå at
finde et fiberbrud, og få den splejset, inden for 4 timer. Så det er vel
ikke altid de kan se det.

I øvrigt er forskellen på TDC's service, som du nævner ovenfor, og på
Cybercitys, at Cybercity ikke behøver en fejlmelding for at påbegynde
fejlretningen. Jeg har ikke prøvet servicen, men kunne forstille mig, at
det ikke ville være unormalt at ringe til support for at fejlmelde, og
så få beskeden "Det er vi klar over, vi har allerede en mand på sagen",
sådan groft sat. Hvorimod den TDC løsning du nævner, er mere i stil med
"Ok, vi ringer lige til en teknikker og får ham til at se på det.".

> Min DHCP-tildelte var heller ikke i diverse RBL'er. Alligevel virkede
> det ikke efter hensigten.

TDC's DHCP IP'er er som standard blokeret fra at kunne sende ud til
andre end TDC's mail server. Det var ikke her du oplevede et problem?

I øvrigt findes der som tidligere beskrevet, RBL'er, der filtrere på
Dial-up IP'er, har du også kontrolleret disse?

> Den samlede pris afhænger også af service-ydelserne. Den samlede pris er
> prisen for den samlede løsning - right?

Ja, men i tilfældet Cybercity, kan man kun se priserne på service
ydelserne, og dermed afhænger det endelige beløb, af det man skal betale
for selve linien. Resten er nemt at se.

- Chano Andersen.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-02-09 23:09

Chano Andersen wrote:

> TDC's DHCP IP'er er som standard blokeret fra at kunne sende ud til
> andre end TDC's mail server. Det var ikke her du oplevede et problem?

De faste DHCP-tildelte er ikke blokkeret på udgående porte. På
erhvervsløsningerne kan spæringerne på indgående porte ophæves.

> I øvrigt findes der som tidligere beskrevet, RBL'er, der filtrere på
> Dial-up IP'er, har du også kontrolleret disse?

Ja. Uanset hvad, så er der ikke længere problemer. Det virker som det er nu.

> Ja, men i tilfældet Cybercity, kan man kun se priserne på service
> ydelserne, og dermed afhænger det endelige beløb, af det man skal betale
> for selve linien. Resten er nemt at se.

Det er rigtigt nok.

Det bliver sikkert også den primære årsag til at CC ikke bliver min ISP.
Jeg gider ikke at snakke i telefon om noget der ta'r sig bedre ud på skrift.

Jesper Poulsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 22-02-09 11:48

Marco Rasmussen skrev:

> [...]
> til IP-telefoni efter at CyberCity har overtaget Tele2.
> Jeg har selv fastnet hos TDC, og de leverer ellers et glimrende

Telia har 1010, Cybercity havde 1013 / 1033,
tele2 havde vist 1001
universal telecom har 1029
Supertel 1035
mfl.

Man kan se en oversigt på:
http://www.it-borger.dk/verktojer/teleguide/listepriser/fastnet-listepriser
(liste med både dem der leverer samlet abonement af telefon og fast-forvalg
og manuelt forvalg)