GUE Fundamentals
Fra : info@dir-shop.dk

Dato : 19-02-09 12:27

Der gøres opmærksom på at KFK igen afholder Fundamentals i Korsør.
Kurset starter torsdag d. 16 april og køre indtil søndag d. 19.
Prisen er kun 4000,- pr deltager og er et nonprofit kursus.
Yderligere oplysninger kan får på dir-shop.dk

Fra : Anders_Sjod@Yahoo.dk

Dato : 23-02-09 00:12

kom lige til at tænke på en ting.
når jeg holder kurser og centeret/klubben ikke tjener penge på det,
men at kuresusprisen kun dækker logistik og instruktør ( i det tænkte
tilfælde mig ) er det så også et non profit kursus?, eller er det kun
non profit når det er en udenlandsk instruktør ?

iøvrigt et rigtig fedt kursus som klart kan anbefales - hvem er
instruktøren ?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-02-09 01:15

On 23 Feb., 08:12, Anders_S...@Yahoo.dk wrote:
> [...]
> tilfælde mig ) er det så også et non profit kursus?, eller er det kun
> non profit når det er en udenlandsk instruktør ?

Hvad er formålet med at afholde kurset? Er det at tjene penge eller er
formålet at udbrede viden om dykning f.eks.?
Det hele er i virkeligheden et spørgsmål om skatte teknik. Men du kan
have et firma der ingen penge tjener, det gør dem ikke non-profit. Du
kan også have en forening som tjener mange penge men stadig er non-
profit. Madonna koncerten var non-profit men de skal stadig betale
madonna for at spille, hun er dog ikke non-profit.
Det er misforstået at non-profit organisationer ikke tjener penge.
Definitionen går på hvad du har til hensigt at gøre med de penge du
måske tjener. Ikke om du tjener/ikke tjener penge.

Hvis du har et dykkercenter der afholder et kursus hvor de ingen penge
tjerner, gør det ikke til non-profit fordi formålet med dykkercentret
er stadig at tjene penge til ejeren. Har du en dykkerklub der afholder
samme kursus er det non-profit fordi formålet med dykkerklub er non-
profit.

Er du bekrymret for om du skatte teknisk kan gå som en NPO eller vil
du bare gerne reklamere her på gruppen?

Fra : Anders_Sjod@Yahoo.dk

Dato : 23-02-09 02:07

> Er du bekrymret for om du skatte teknisk kan gå som en NPO eller vil
> du bare gerne reklamere her på gruppen?

Jeg reklamerer ikke for noget - ihvertfald ikke lige nu, jeg var bare
interesseret i hvornår ting var non profit, da der ikke er nogen tvivl
om at John Kendall eller hvem der nu underviser dette fundamentals
kursus er lønnet for sit arbejde, hvilket jeg i øvrigt mener er helt i
orden, da han udfører et stykke arbejde som er værd at betale for.

så valgte jeg bare at sammenligne med et tænkt eksempel, hvor jeg -
eller en anden instruktør for penge for at afholde et kursus et eller
andet sted, vil dette så kunne definerers som non profit, hvis klubben/
centeret ikke har nogen økonomisk fordel af det - og derved give
mulighed for gratis reklame på diverse internet forums.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 23-02-09 10:42

<Anders_Sjod@Yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>centeret ikke har nogen økonomisk fordel af det - og derved give
>mulighed for gratis reklame på diverse internet forums.

Nogle af de bedste tilbud eller ting jeg har samlet op her på usenet, har
været i direkte overtrædelse af reglerne om "non-profit"
Det har givet kontakt til fremragende dykning og personer som var ligeså
tåbelige som jeg.

Strengt taget er dir-shoppens posting ikke non-profit, da han ved at få
uddannet flere indenfor hans interesseområde også udvider sin kundemasse.
Denne kundemasse vil så formodentligt købe et par ting hos ham, dermed laves
fortjeneste.

Man kan kalde det lige nøjagtigt hvad man vil, center, klub, forening,
non-profit eller hardcore business osv. Men i sidste ende er der altid en
eller flere personer som høster fordel af det.

Tag et kursus, hvis det er det man vil.
Køb et Continox, hvis det er det som gør livet lettere.

Penge eller fordele pga afholdte aktiviteter - har altid været der og går
nok ikke væk igen.

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 28-02-09 19:24

Som Johnny også er inde på så er der en kæmpe dobbelmoral i alle disse fora,
både her og dykker-forum og sikkert også alle andre.

hvis f.eks. jeg skriver at jeg har fået en GUE instruktør til at komme ned
til min klub og undervise, og interasseret kan henvende sig til mig.

så er der aldrig nogle der brokker sig, for jeg, hjælper jo bare andre med
at få et kursus.

hvis jeg derimod skriver at jeg holder et kursu og interasseret kan ringe
til mig, så brokker folk sig for nu er det jo komichelt.

det er jo totalt dobbelt moralsk, det jeg skal gøre er at få min dykker
makker til at skrive at han har fået en instruktør (mig) til at komme ned
til min klub og undervise, og interasseret kan henvende sig til ham.

det minder mig om for et par år side, i min klub, vi havde i flere år brugt
externe instruktøre der kørte nitrox kursus, feks, har Jonas (CMAS
instruktør) været ned hos os, Aquasyd (padi center) har været ned hos os,
begge har taget penge for kurset og tjæne penge på kurset.
samtidig med at jeg gratis har kørt CMAS*, ** & *** kurser.
for et par år siden, blev jeg så Nitrox instruktør, og jeg ville så til at
køre Nitrox kurser og naturligvis ville jeg tjæne lidt på det som mine
forgængere, men det skabte da en helt masse balade, især fra de andre CMAS
instruktøre som jo underviser gratis i klubben på CMAS*, ** & *** kurser.
det syntes jeg jo var meget mærkeligt, det er OK at Jonas køre køre ned fra
KBH og tjæner penge på et kursus, men jeg må ikke tjæne penge på det samme
kursus.
Hvor er logikken lige i det???

den er der ikke,

at lave et forum hvor der på ingen måde må reklameres er ikke i nogles
interasse. er faktisk heller ikke i nogles interasse, for så ville der ikke
være nogen aktivitet, næsten alt er jo Reklame på en eller anden måde.

mvh Morten

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-02-09 22:52

Morten Dall Darmer skrev i Message-ID:
<49a9813c$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

(klip)

> Hvor er logikken lige i det???

Logik er uden betydning her.

Fundatsen for denne nyhedsgruppe siger:

,----- [ http://www.usenet.dk/fundats/dk.fritid.dykning.txt ]
> [...]
| mulighed for udveksling af emner, jvf. fundatsen.
| De øvrige dykker-NG'er på Internettet er meget præget af
| amerikanske forhold.
|
| I Danmark (/Skandinavien) er klimaet, markedet for udstyr samt
| dykkermentaliteten meget anderledes end i resten verden.
| De danske dykkere kan derfor ikke anvende de øvrige NG'er til
| noget fornuftigt.
|
| Sidst, men ikke mindst, findes der kun cirka 2 blade som
| udkommer 1 gang om måneden, og det dækker naturligvis ikke
| behovet for kommunikation, da kommunikationen i et blad stort

`-----

Denne ligger op til, det er OK at annoncere dykkerbegivenheder.

Det kan diskuteres om et kursus er en begivenhed. Personligt ville jeg mene nej.

Angående kommercielle indlæg:

,----- [ Uddrag fra http://www.usenet.dk/?side=brud&m=C ]
> [...]
| Misbrug af andres navn og emailadresser
| Bevidst og gentagen fejlpostning
| Overdreven krydspostning
| Opfordring til netikettebrud så som mailbombning af andre brugere
| Grov sprogbrug (trusler) og chikanering af andre brugere
|
| Der var engang da udbyderne tog sig af klager over brud på netiketten. Sådan er
| det ikke mere. Der bliver brugt meget få ressourcer på usenet fra udbydernes
| side, og de vil hellere beholde en kunde og undgå risikoen for ballade ved at
| hælde nogen ud uberettiget end reagere på selv nogenlunde berettigede klager.
`-----

Indlæg om kommercielt afholdte kurser hvad enten instruktøren er dansk eller
udenlandsk har kommercielt sigte.

> at lave et forum hvor der på ingen måde må reklameres er ikke i nogles
> interasse.

Det er det vist intet belæg for at påstå.

> er faktisk heller ikke i nogles interasse, for så ville der ikke være nogen
> aktivitet, næsten alt er jo Reklame på en eller anden måde.

Det er jeg meget uenig i.

Som jeg ser det, er det hverken "lovligt" at lave indlæg angående afholdelse af
forenings- eller kommercielle kurser, jf. fundatsen og de generelle regler for
brug af usenet. (At konsekvensen af overtrædelser er lille er en anden sag.)

Et privat drevet dykkerforum er en anden sag. Her bestemmer de, der driver sitet
- hvorfor jeg sjældent bruger tid på disse.

--
Peter Fjelsten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-03-09 19:24

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Logik er uden betydning her.

:D :D :D

Her er jo basis for en del bemærkninger...

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-03-09 21:24

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<49ac242e$0$90269$14726298@news.sunsite.dk>:
> :D :D :D
> Her er jo basis for en del bemærkninger...

Ja, sikkert, men det er desværre sådan er der er "regler" for brug af en
nyhedsgruppe, og om de er logiske eller ej er uden betydning.

(Men dette er off-topic, så jeg stopper her)

--
Peter Fjelsten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-03-09 09:31

On 28 Feb., 19:23, "Morten Dall Darmer" <mor...@divedata.dk> wrote:
> at lave et forum hvor der på ingen måde må reklameres er ikke i nogles
> interasse. er faktisk heller ikke i nogles interasse, for så ville der ikke
> være nogen aktivitet, næsten alt er jo Reklame på en eller anden måde.

Jah jeg er personligt ligeglad og der er gummi nok i reglerne til at
man kan poste kurser som dykkerbegivenheder.. jeg gider bare ikke
sidde og læse om alle klubbers og dykkercentres kurser. Så drukner vi
i det, men kommer der af og til noget unikt så er det fint med mig.

Angående hvad man må tage penge for osv. er klart defineret i DSF
reglerne for "speciality" instruktørene. Det står på den første side
af din instruktør manual. Så der er ikke så meget diskussion om det.

ses

Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-03-09 07:21

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

>reglerne for "speciality" instruktørene. Det står på den første side
>af din instruktør manual. Så der er ikke så meget diskussion om det.

Det er kun retningslinier.
DSF kan/skal ikke blande sig i hvad en klub og dens instruktører finder ud
af internt.
Hvis en instruktør vil have betaling for en given undervisning,
så må klubben vurdere om de vil betale og ellers sige nej tak.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-03-09 02:47

On 3 Mar., 07:21, Søren Arnvig <f...@arnvig.fjern.dk> wrote:
> Hvis en instruktør vil have betaling for en given undervisning,
> så må klubben vurdere om de vil betale og ellers sige nej tak.

Ja forskellen er bare at "speciality" instruktørene er uafhængige af
klubben. Som jeg forstår det. Så de behøver ikke en klub for at køre
et kursus.

mvh
Jonas

Fra : fnug@arnvig.dk

Dato : 03-03-09 04:17

On 3 Mar., 10:46, Jonas Lüttichau <jluttic...@gmail.com> wrote:

> Ja forskellen er bare at "speciality" instruktørene er uafhængige af
> klubben. Som jeg forstår det. Så de behøver ikke en klub for at køre
> [...]

Alle instruktører er principielt uafhængige af klubben,
på den måde at de kan undervise i alle klubber,
så længe de er medlem af forbundet.

De vejledende priser blev indført på et tidspunkt hvor
meget få instruktører pendlede rundt til mange klubber
og underviste. Der har været tradition for at instruktører i DSF
ikke er betalte, men nitrox instruktørene havde ekstra udgifter
til udstyr og man lavede nogle retningslinier for hvad de måtte
tage til sig selv, til brug på udstyr og vedligehold.

Som tingene ser ud idag, vil jeg tro, at alle instruktører selv
kan vælge hvad de vil tage for at undervise og det er så op til
klubberne om de finder det rimeligt.

Lidt mere interessant er det for instruktørtrænerne, da der stadig
kun findes et meget lille antal, især de tekniske og de ville
meget hurtigt kunne presse priserne op, hvis der var fri
prissætning.

På den anden side så er der ingen instruktører eller trænere
der er forpligtede til at undervise, så man kan jo bare sige nejtak
hvis man synes at udbyttet er for lille
og det uanset om man er 1-stjernet instruktør i den lokale klub
eller 3-stjernet adv. nitrox IT på forbundsniveau.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-03-09 06:00

On 3 Mar., 12:16, f...@arnvig.dk wrote:
> [...]
> kun findes et meget lille antal, især de tekniske og de ville
> meget hurtigt kunne presse priserne op, hvis der var fri

Der er vel fri prissætnig alt andet er jo ulovligt 8)

mvh
Jonas

Fra : fnug@arnvig.dk

Dato : 03-03-09 06:42

On 3 Mar., 14:00, Jonas Lüttichau <jluttic...@gmail.com> wrote:

> Der er vel fri prissætnig alt andet er jo ulovligt 8)
>
> mvh
> Jonas

Præcis og det er en af grundene til, at instruktørgodtgørelser
kun er vejledende. Det er et udtryk for hvad man finder rimeligt.

En instruktør kan selv vælge om han vil tage mindre.

Søren Arnvig

Fra : Flemming Holm

Dato : 03-03-09 07:52

> Præcis og det er en af grundene til, at instruktørgodtgørelser
> kun er vejledende. Det er et udtryk for hvad man finder rimeligt.
>
> En instruktør kan selv vælge om han vil tage mindre.
>
> Søren Arnvig

Eller mere

/Flemming