Skift fra MS Access til MS SQL
Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-02-09 10:47

Hej,

Jeg har hidtil kun arbejdet med MS Access (mest til websider i ASP), men
skal nu til at forsøge mig med MS SQL. Hvor finder jeg en relativt nem
introduktion til, hvad jeg især skal være opmærksom på?

Et hurtigt kig fortæller mig, at der er langt flere muligheder (og
derfor sikkert også faldgruber) i MS SQL end i MS Access, men for at
komme i gang vil jeg i første omgang prøve med at overføre nogle
eksisterende data fra Access til MS SQL.

Jeg har ingen ambition om at blive ekspert i MS SQL, så det er mest
noget "need to know", jeg (i første omgang) har brug for - fx:
- findes der en "oversættelse" af datatyper fra den ene til den anden?
- hvordan flytter man mest smertefrit data fra Access til MS SQL?
- er der nogle typiske ting, man "plejer at gøre" i Access, men som man
ikke bør gøre i MS SQL?
- andet?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-02-09 20:22

"Jørn Andersen" skrev

> Jeg har ingen ambition om at blive ekspert i MS SQL, så det er mest
> noget "need to know", jeg (i første omgang) har brug for - fx:
> - findes der en "oversættelse" af datatyper fra den ene til den anden?

Du kan evt bruger Access' egen export wizard
Unlad dog at implementere cascade update/delete men brug triggers i stedet

> - hvordan flytter man mest smertefrit data fra Access til MS SQL?

Se ovenfor :)

> - er der nogle typiske ting, man "plejer at gøre" i Access, men som man
> ikke bør gøre i MS SQL?

I Access har man en tendens ti at male lidt med den brede pensel dvs få
tabeller men mange kolonner
I MSSQL er det lidt omvendt, den kan li at man laver et fornuftigt db design

> - andet?

Glæd dig :)

Jeg har lige lavet et par småjobs i Access for at generere nogle prislister
til lidt specielle formål
Den ellers valide SQL kode jeg plejer at kunne lave i MSSQL med stor success
fik Access til at gå ned med et drøn
Jeg endte ud med at lave en række maketables queries og måtte omstrukturere
et par gange for at få skidtet til at spille :(

- Peter

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-02-09 05:26

Jørn Andersen wrote:

> [...]
> - hvordan flytter man mest smertefrit data fra Access til MS SQL?
> - er der nogle typiske ting, man "plejer at gøre" i Access, men som man

Jeg har ikke noget link ved hånden, men du kan få lidt stikord.
* Datatyper
Hvis du holder dig til basale datatyper er der ikke den store forskel.
* Funktioner
Nogle af funktionerne i Access er lidt vbscript navngivet, og hedder noget
andet i MS SQLServer.
Desværre har jeg ikke et link, men jeg ved jeg har set en fin oversigt
engang på nettet med hvad det hedder i Access og MS SQLServer.
* Sikkerhed
MS SQLServer kører med separate brugere, og har nogle indbyggede 'kraftige'
brugere.
Lad for guds skyld være med at køre under sa (=system administrator).
Endvidere kan MS SQLServer meget mere, og er dermed mere sårbar overfor SQL
injections. Her er det ikke nok at replace '-er ved input.
* Flytte data
I min version af MS SQLServer findes der DTS (import/export), det klare fint
mit behov.
* Plejer at gøre
Cursortyper og placering er noget vigtigere mht. performance.
Her er det vigtigt at bruge det 'billigste' resultset, og ikke noget med at
holde det åbent, og loope frem og tilbage.

Men overordnet kan man sige:
Hvis man har lavet sine ting mest muligt SQL compliant, bør der ikke være
nogle ændringer i forhold til ASP koden(bortset fra connection strengen).

Stig Johansen