Nitrox Continox
Fra : Leif Hansen

Dato : 17-02-09 06:10

Til Dykker klubber og centre i Danmark

I forbindelse med at vi har overtaget Continox efter Allan Greisen
tillader vi os at sende denne mail til dykkerklubber i Danmark.

I slutningen af november 2008 lykkedes det at få afsluttet
overdragelsen af Continox systemet fra boet efter Allan Greisen,
systemet Continox og samtlige rettigheder til salg og markedsføring er
overdraget til Jan Seidenfaden der har en lille elektronik produktion
i Sønderjylland.

Jeg er selv for nogle år siden begyndte at fritids dykke, og vil
videre fører konceptet som det er og forsøge at leve op til samme
service som tidligere har været leveret fra Greisen.

Et produkt som dette der er udviklet af ren kærlighed til
dykkersporten og grundlagt på basis af rendyrket pioner ånd, tilsat en
stor portion idealisme og med et stort hensyn til sikkerheder og dybe
tanker på konsekvenserne af manglende sikkerhed, har fortjent at blive
vider ført.

En vider føring af projektet er kun mulig grundet at de oprindelige
parter der i sin tid udviklede konceptet sammen med Allan har lovet at
bistå med assistance og hjælp, dette gør det trygt for mig at satse på
dette unikke produkt, som jeg har erfaret har dyb respekt i mange
dykker kredse i Danmark og udlandet.

Med tiden håber jeg at dette kan blive en god lille virksomhed der
stadig kan servicerer nuværende og kommende kunder i Danmark og
fremtidig også i udlandet idet vi i forvejen eksporterer en del af
vores øvrige produkter, håber vi også med tiden at kunne gør Continox
til en attraktiv eksport artikel fra Danmark.

Klubber der har et Continox anlæg servicere vi gerne efter aftale.

Der truffet aftale med Bay Kompressor, René Bay angående forhandling,
installation og service på anlæg, ligesom de også gerne udfører
service på jeres kompressor og her vil der være penge at spare ved
samtidig installation af et Continox anlæg.

Bay Kompressor tilbyder fastpris for kompressor eftersyn på kr. 3290.-
+moms, ved samtidig installation af Continox vil dette medfører
montage af Continox for kun kr. 516.- + moms.

Ved samtidig service af kompressoren spares kilometer penge og
eventuelle bro afgifter, men det forudsætter dog at Bay kan få lov at
planlægge service besøget.

Der er som noget nyt mulighed for at få Continox leveret med dobbelt
Ilt sensor, ønskes anlæg leveret med dobbelt Ilt sensor er der en
tillægspris på 1500.- kr. pr anlæg.

Til de der bestiller et Continox anlæg inden den 15 Marts.
Komplet Continox anlæg med max. 200 Liter luft pr. minut. (med enkelt
Ilt sensor.)
Kompressor eftersyn af Bay Kompressor.(Nitrox klar)
Samtid installation af Continox (forudsætter 220 Volt tilgængelig ved
installations sted)
Pris: 23.000 + 3.806.-kr – introduktions rabat 2.000.-kr = 24.806.-kr.
+ moms = 31.007,50.- kr.
(inklusiv kørsel og broafgifter)

Besparelse 2.000 kr. + moms = 2.500 kr. + kørsel + broafgifter.

Vi gør opmærksom på at denne pris kun er gællende ved samtidig
installation og kompressor eftersyn og ifølge aftale med Bay
Kompressor, det forudsætter at Bay kan planlægge samtidig service i
området.

Tilbudene er ekskl. forbrug af reservedele til kompressoren og
forudsætter at der er max 2 meter mellem kompressor, iltflaske mv. til
Continox.

Ønskes alene Continox monteret er prisen :
Komplet Continox anlæg med max. 200 Liter luft pr. minut. (med enkelt
Ilt sensor.)
Installation af Continox (forudsætter 220 Volt tilgængelig ved
installations sted)

Pris: 23.000 + 2.064.-kr – introduktions rabat 2.000.-kr = 23.064.-kr.
+ moms = 28.830.- kr. + kørsel + evt. broafgifter. ( Kørsel 4,85 pr.
km.)

Vi kan ligeledes i samarbejde med Bay Kompressor tilbyde
Kompressor C-PE200-TE-F01 -HP-Breathing air compressor 200 l /min max
330 bar.
Compressor speed 1250 rpm., - final pressure max. 225 bar, -1x 225bar
filling device, -Purification system P21, -Safety valve set pressure
225 bar, - 50 Hz, 400V AC, -Compressor oil Corena AP100, - Breathing
air., + Continox 200 l/minut. (med enkelt Ilt sensor.)
-
Samlet Pris 59.500 kr. + moms (se vedlagte pdf).= 74.375.-kr. +
levering & montering.
(Manuel condens aftapning)
Alternativ:

Kompressor C-MARINER200-E -HP-Breathing air compressor 200 l /min max
330 bar.
Compressor speed 1250 rpm., - final pressure max. 330 bar, -2x 330bar
filling device, -Purification system P21, -Safety valve set pressure
330 bar, - 50 Hz, 400V AC, Control voltage 24V AC -Compressor oil
Corena AP100, Crash frame- Breathing air., Type ProfilineII PO no.
87605 Manual på CD Pris. 44.400 kr. + Electrical Control cpl. With
autom. Condensate drain device Kr. 12.200 +Continox 200 l/minut.
23.000.- kr. (med enkelt Ilt sensor.)
-
Samlet Pris 44.400kr. + 12.200kr.+23.000kr. = 79.600 kr. + moms (se
vedlagte pdf).= i alt 99.500.-kr.
(automatik start/stop, olie overvågning condens automatik) + levering
& montering.

Alle tilbud forudsætter at den nødvendige spændings forsyning er
monteret ved installations stedet.

Større og andre kompressorer modeller, luftbanker, nitrox banker,
omskiftnings automatik mv. kan også leveres, men er ikke medtaget i
tilbuddet.

Produktet vil blive videreført under navnet
Continox.dk fra virksomheden
JetMarker v/
Jan Seidenfaden
Skotvej 1
6560 Sommersted
Tlf.: 50 95 43 95
E-mail:info@continox.dk
Web: www.continox.dk

Leif Hansen
Tlf.: 40 95 86 23

Information om Continox anlægget:
Hvad Er Kontinuerlig Blanding
Kontinuerlig blanding opnås ved kontrolleret tilførsel af ilt før
komprimering.
Metoden har været brugt i mange år, og er med Continox det rigtige
udstyr til sikker blanding af nitrox,
da der ikke håndteres ren ilt.

Det giver mange fordele, bl.a. behøver iltflaskerne ikke at være i O²
service og blandingerne er klar til analyse og brug straks efter
fyldning.

Desuden er man ikke afhængig af højt tryk i iltflaskerne, man kan til
enhver tid toppe flasker bare iltflasken ikke er tom.

Der kan max laves 40 % og det er eneste begrænsning.

Hos Allan Greisen (udvikleren af Continox) har de anvendt kontinuerlig
blanding i over 7 år og er blandt de mest erfarne i Europa.

Fuld computerstyret blanding
• Fuldt computerstyret blanding
• Fuld overvågning af blandingsprocessen.
• Overvågning af kompressorens tilstand.
• Selvkalibrering ved hver opstart.
• Undgå CO og CO² i komprimeret luft.
• Undgå i værste tilfælde O²-combustion (Ilt eksplosion)

Overvågning af:
• Ventilfejl
• Sensorfejl
• Kalibreringsfejl
• Overskridelse af max. % ilt
• Driftsovervågning af kompressor, kompenseret med rumtemperatur
• Lukker for ilt ved strømsvigt

Fordele ved kontinuerlig blanding:
• Ingen håndtering af ren ilt
• Hel tømning af Oxygen flaske
• Ingen O² service af dykker flaske
• Blanding er præcis, hver gang
• Klar til at analysere og brug efter blanding
• Genpåfyldning af flaske uanset hvilket tryk der er tilbage
• Overvågning af kompressorens tilstand
• Minimeret risiko

Fakta:
• 2 magnetventiler
• Alarm udgang
• Let betjening
• Digital indstilling
Alarmudgangen giver mulighed for tilslutning
af lydgiver og eller blink hvis kompressor står
langt fra personale.

Komplet anlæg klar til brug inkluderer:
• Continox kontroller
• Diverse slanger
• 2 reduktions ventiler
• Blanderør
• Sensor
• O² Analyser håndholdt

Pris excl. installation 23.000,-kr.+moms. Model 1. optil 200l /min.
Pris excl. installation 24.750,-kr.+moms. Model 2. optil 400l /min.
Pris excl. installation 26.250,-kr.+moms. Model 3. optil 600l /min.

Ekstra O2 håndholdt analyser 995.-kr.
O2 sensor for udskiftning 550.- kr. pr. stk. (forventet årlig
udskiftning)

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-02-09 15:56

Leif Hansen skrev i Message-ID:
<75848326-c67d-4efd-a9ae-f5b42c5dfde0@t3g2000yqa.googlegroups.com>:

> I forbindelse med at vi har overtaget Continox efter Allan Greisen
> tillader vi os at sende denne mail til dykkerklubber i Danmark.

Det burde I ikke tillade jer, da det er ulovligt.

Uønsket henvendelse uden foregående udtrykt ønske med kommercielt sigte = spam.
Spam er ulovligt.

Det er uden tvivl mod jeres internetudbyders forretningsbetingelser at I poster
indlæg som dette i en nyhedsgruppe og I kan risikere at I får lukket jeres
adgang, hvis nogen klager.

--
Peter Fjelsten

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 18-02-09 09:02

Fint tiltag! og vi i Helgoland har været rigtig glade for systemet i
de sidste tre år og glade for at der stadig er support
/Sune

Fra : Søren Ravn

Dato : 19-02-09 12:26

"Leif Hansen" <jelsbjerg@gmail.com> skrev i meddelelsen
Til Dykker klubber og centre i Danmark

<Det giver mange fordele, bl.a. behøver iltflaskerne ikke at være i O²
<service og blandingerne er klar til analyse og brug straks efter
<fyldning.

Kom der ikke en EU regel for et par år siden der siger at ved 22 -> 100 % o2
så skal flasken være i o2 service og med M26 gevind.

Den skulle sætte den gamle 40% o2 regel ud af kraft.

Mvh

Søren Ravn

Fra : Jan Birk

Dato : 18-02-09 19:03

> I forbindelse med at vi har overtaget Continox efter Allan Greisen
> tillader vi os at sende denne mail til dykkerklubber i Danmark.

Tak for informationen.

Vi glæder os meget til det nye samarbejde.

Mvh

Jan Birk

Fra : Leif Hansen

Dato : 19-02-09 09:03

On 19 Feb., 12:26, Søren Ravn <sd...@qwrwr.dk> wrote:
> [...]
> så skal flasken være i o2 service og med M26 gevind.
>
> Den skulle sætte den gamle 40% o2 regel ud af kraft.

Hej Søren
det ved jeg ikke, men hvis der er nogen der kender til det hører jeg
gerne fra jer.

Fra : Jan Birk

Dato : 19-02-09 17:10

> det ved jeg ikke, men hvis der er nogen der kender til det hører jeg
> gerne fra jer.

Jeg mener det 'kun' er gevind'et.

Men men, jeg synes da, at I skal spørge DSF.

/Jan

Fra : N/A

Dato : 19-02-09 17:10

Fra : N/A

Dato : 19-02-09 17:10

Fra : jesperbjerregaard@gm~

Dato : 19-02-09 11:54

Du blander vist tingene lidt sammen. Korrekt at der har været noget
fremme om M26 gevind over 22%, men da det er de grådige producenter
der har råd til at deltage i standardisering der har lavet arbejde for
et ubrugeligt direktiv. Glem det bare eller brug bøjlekobling så
grejet passer på ferien rundt omkring i verden.
Jeg tror efterhånden alle har droppet det fis så vi ikke skal have
flere adaptere. De 40% er det nogle organasationer uddanner folk til
de må proppe i flasken uden O2 service fra et kontinius anlæg. Vi har
intet dykkerpoliti så gør hvad du er uddannet til med det udstyr du
har. Det kunne forresten være sjovt at vide hvor mange klubber der
kan fylde hvis det er M26. Jeg kender ingen der kan men mit grundlag
er kun 3 klubber, men hvad med andre?

Fra : Søren Ravn

Dato : 20-02-09 12:12

<jesperbjerregaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hvis det er vedtaget, kan man jo ikke "bare" se bort fra det.

Mon ikke man kan ørerne i maskinen, hvis settup'et siger bang, og man ikke
har overhold gældende regler.

Mvh

Søren Ravn

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-02-09 01:26

On 19 Feb., 17:09, Jan Birk <jan.b...@ivalid.domain.null> wrote:
> Men men, jeg synes da, at I skal spørge DSF.

DSF's holdning er at der skal være m26 gevind på udstyr købt efter
overgangsdatoen og o2 rent jf. dansk standard.

Fra : jesperbjerregaard@gm~

Dato : 20-02-09 11:34

On 20 Feb., 12:12, Søren Ravn <sd...@qwrwr.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvis det er vedtaget, kan man jo ikke "bare" se bort fra det.
>
> Mon ikke man kan ørerne i maskinen, hvis settup'et siger bang, og man ikke

Jeg mener nu kun at dsf laver retningslinier til klubber, og husk lige
på at hovedparten af danske dykkere er uddannet på anden vis. Er det
f.eks forbudt at bruge en bøjlekobling med nitrox..... Nej forbudt
bliver det ikke. Husk på hvem der tjener på det og det ikke er
gevindet der afgør noget. Tænk så lige situationen at en ny dykker
køber udstyr og bliver overtalt til at købe med M26 gevind så man
kunne dykke nitrox senere hvis aktuelt. Hvad har vi så fået ud af
endnu et gevind udover besværet når der skal fyldes...

Fra : Lars Skov

Dato : 22-02-09 07:24

Hejsa

> [...]
> de må proppe i flasken uden O2 service fra et kontinius anlæg. Vi har
> intet dykkerpoliti så gør hvad du er uddannet til med det udstyr du

Jeg tror nærmere at vi skal sige at det er omvendt. DSF siger 22% og
derover. Hvorfor egentlig ikke 21%, der er jo kun 20.9% i atmosfærisk
så beriget luft må jo være mere end 20.9% (flueknipper troll).

Stort set alle andre organisationer og producenter siger 40%.

Mvh
Lars Skov

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 22-02-09 20:20

[...]

Hej Lars

Jeg læser dit indlæg som at det er et DSF krav at der skal være særligt
gevind (M26) til Nitrox - udstyr.

Bestemmelsen om brug af det særlige gevind - M26 - er en bestemmelse fra EU
gennem standarden DS/EN 144 som er indarbejdet i såvel danske som europæiske
regler. Derfor anbefaler alle europæiske organistaioner og producenter M26
gevindet til nitrox udstyr, idet ingen organisation eller producent kan
anbefale standarder, der er i strid med en DS/EN-norm. Risikoen for
myndighedernes påbud eller risiko for at blive pålagt et økonomiske ansvar
vil afholde organisationerne eller producenterne fra dette. Dette er
baggrunden for at DSF anbefaler M26 - gevind til nitroxudstyr uanset at man
dybest set mener, at bestemmelsen ikke har nogen berettigelse.

Jeg er ikke bekendt med om der er nogle domstolsafgørelser omkring
erstatningspligt ved manglende overholdelse af EN 144, hverken i Danmark
eller i andre europæiske lande. Jeg er tror imidlertid, at såfremt emnet
bliver genstand for en prøvelse ved en domstol vil udfaldet være givet, idet
en tilsynsmyndighed vil blive afkrævet et vidneudsagn, og jeg kan ikke
forestille mig, at de vil gå imod deres egen bekendtgørelser.

Det er imidlertid korrekt, at alle ikke-europæiske organisationer (f.eks.
NOAA, IANTD, TDI mf) og producenter fastlægger andre grænser for
nitrox-udstyr. Jeg tror også, at såfremt en domstolsafgørelse pålægger
ansvarspligt ved manglende overholdelse af EN 144 vil disse ikke-europæiske
organisationer også anbefale at i Europa skal der anvendes EN 144.

Jeg mener iøvrigt at have hørt, af netop DSF gennem det europæiske
samarbejde som man deltager i, arbejder på at få ophævet standarden fordi
den ikke har nogen berettigelse. Derfor synes jeg, at du retter bager for
smed når du beskylder DSF for at være årsag til bestemmelsen.

Efter denne eksercis i regler mv. synes jeg, at det er på plads at oplyse,
at mit udstyr er i O2-service, men at jeg IKKE følger EN 144.

Mvh.
Søren Bergh Jensen

Fra : jesperbjerregaard@gm~

Dato : 22-02-09 14:47

Hvis man ikke er vant til at læse standarder skal man lige være
opmærksom på brugen ordene bør og skal (should, must).
Bør og should vendingerne er således ikke et krav men kun en
anbefaling du ikke behøver at overholde. Det er helt vitalt når du
læser standarder at du forstår hvad der er ubøjelige krav og hvad der
kan afviges fra.

Skulle jeg købe nyt i morgen blev det stadig M25.

Fra : Lars Skov

Dato : 23-02-09 03:45

Hejsa

> Jeg læser dit indlæg som at det er et DSF krav at der skal være særligt
> gevind (M26) til Nitrox - udstyr.

Nej, jeg skriver kun om de 22/40%.

Det nye nitrox direktiv tror jeg bare vi skal vælge at grine af lige
som alle andre gør. Selv DSF, der ellers har prøvet at gøre et
lovformligt korrekt arbejde omkring deres nitrox uddannelse, sælger jo
forkerte nitroxmarkater (de gul/grønne) der jo tilhører den gamle
standard. De hvide markater er jo ganske ukendte i det meste af nitrox-
verdenen.

Mvh
Lars Skov

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-02-09 18:38

"Lars Skov" <l@rsskov.dk> skrev i meddelelsen
Hejsa

> De hvide markater er jo ganske ukendte i det meste af nitrox-verdenen.

Hvilke hvide mærkater er det ?

Søren Arnvig

Fra : Jacob Jacobsen

Dato : 23-02-09 04:52

On 22 Feb., 20:19, "Søren Bergh Jensen" <soren.be...@jensen.mail.dk>
wrote:
> [...]
>
> Efter denne eksercis i regler mv. synes jeg, at det er på plads at oplyse,
> at mit udstyr er i O2-service, men at jeg IKKE følger EN 144.

Lige lidt mere Troll....

Continoxen må jo efterfølgende standardt kun leveres med M26 gevind på
fyldestudserne,

/En der osse hælder til 5/8" RG

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-02-09 18:37

wrote:

>Continoxen må jo efterfølgende standardt kun leveres med M26 gevind på
>fyldestudserne,

Der er ikke nogen fyldestudser på en continous flow regulator, som f.eks.
continox.
Det eneste den laver er at dosere ilt til kompressorens luftindtag.

Søren Arnvig

Fra : Jacob Jacobsen

Dato : 23-02-09 04:53

> Skulle jeg købe nyt i morgen blev det stadig M25.

Er det en ny standard..... kender igen DIN kobling med M25 :P

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-02-09 00:07

On 23 Feb., 18:36, Søren Arnvig <f...@arnvig.fjern.dk> wrote:

> Der er ikke nogen fyldestudser på en continous flow regulator, som f.eks.
> continox.
> Det eneste den laver er at dosere ilt til kompressorens luftindtag.

Derudover vil vi der har grej købt før overgangs datoen gerne stadig
kunne fylde.

mvh
Jonas

Fra : Lars Skov

Dato : 24-02-09 02:41

Hejsa

> Hvilke hvide mærkater er det ?

Mærkatet skal være hvidt og indeholde de korrekte advarslersskilte jf.
EN 1089-2. Den kunne se sådan her ud:

http://www.divingniknaks.com/prodimages/beaver/nitrox.jpg

Flasken skal være markeret med de korekte skuldre, i tilfælde af
oxygen/nitrogen-blandinger med sorte og hvide skuldre... jf. EN 1089-3

Mvh
Lars Skov

Fra : Lars Skov

Dato : 24-02-09 02:47

Hejsa

> Der er ikke nogen fyldestudser på en continous flow regulator, som f.eks.
> continox.
> Det eneste den laver er at dosere ilt til kompressorens luftindtag.

Hvilket så gør at hele kompressoranlæget inkl. rør, fittings og
luftbank SKAL være i O2-service jf. DSF's regler, da det kan udsættes
for mindst 22% O2. Endvidere må anlæget kun forsynes med M26 da
systemet kan levere mindst 22%.

Hvor mange klubber mon der kan leve op til det? Skal vi ikke bare lade
denne troll ligge og så leve videre i god tro om at det vi gør er helt
i orden?

Mvh
Lars Skov

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-02-09 04:31

On 24 Feb., 10:47, Lars Skov <l...@rsskov.dk> wrote:
> [...]
> luftbank SKAL være i O2-service jf. DSF's regler, da det kan udsættes
> for mindst 22% O2. Endvidere må anlæget kun forsynes med M26 da

Du virker til at vide en del om DSF regler, kan du ikke fortælle os
hvor det står at kompressor anlæget skal være i o2 servce?

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-02-09 00:13

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Du virker til at vide en del om DSF regler, kan du ikke fortælle os
>hvor det står at kompressor anlæget skal være i o2 servce?

Korriger mig hvis jeg tager fejl, men ser det ikke ud til,
at Lars er ude på endnu et anti-DSF crusade ?

Det er efterhånden lidt svært at tage bare en smule seriøst.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-02-09 04:50

On 24 Feb., 10:41, Lars Skov <l...@rsskov.dk> wrote:
> Mærkatet skal være hvidt og indeholde de korrekte advarslersskilte jf..
> EN 1089-2. Den kunne se sådan her ud:

Er det en dansk standard og gælder den i danmark? hvor kan jeg læse om
den?

Jeg ved at den standard er gældende i england men jeg ved også at
sidst jeg undersøgte det var der ikke en dansk standard for det.

> Flasken skal være markeret med de korekte skuldre, i tilfælde af
> oxygen/nitrogen-blandinger med sorte og hvide skuldre... jf. EN 1089-3

Er det for luft eller er det for nitrox er du sikker på at den findes
en gældende standard for nitrox?

i.flg. agas fortolkning af EN 1089-3 så har en luft flaske grønne
skuldre og en ilt flaske har hvide skuldre men det er rene gasser
altså ikke en vilkårlig blanding af ilt og n2.

http://www.aga.dk/international/web/lg/dk/likelgagadk.nsf/repositorybyalias/flaskefarver/$file/Nye_flaskefarver_09_2001.pdf

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-02-09 13:15

>i.flg. agas fortolkning af EN 1089-3 så har en luft flaske grønne
>skuldre og en ilt flaske har hvide skuldre men det er rene gasser
>altså ikke en vilkårlig blanding af ilt og n2.

Ifølge den skal nitrox flasker have lyseblå skuldere. Gasser med ilt >= 21 %
Så det samme gælder også for vores luftflasker.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-02-09 04:54

On 24 Feb., 12:49, Jonas Lüttichau <jluttic...@gmail.com> wrote:
> http://www.aga.dk/international/web/lg/dk/likelgagadk.nsf/repositoryb...

Hov jeg tager fejl, de siger at O2 over 21% skal have lyseblå
skuldre.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-02-09 05:30

On 24 Feb., 13:15, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:

> Ifølge den skal nitrox flasker have lyseblå skuldere. Gasser med ilt >= 21 %
> Så det samme gælder også for vores luftflasker.

Nemlig.. jeg fik sendt den inden jeg fik øje på det.

Fra : Flemming Holm

Dato : 24-02-09 07:11

Hej Lars

Du skriver:

> [...]
> luftbank SKAL være i O2-service jf. DSF's regler, da det kan udsættes
> for mindst 22% O2. Endvidere må anlæget kun forsynes med M26 da

Jeg kan oplyse dig om, at DSF ikke har regler på dette område. Vi
henviser til de gældende regler i Danmark. Regler som alle er
underlagt.

Jeg kan ydermere oplyst, at vi i dag har talt med Dansk Standard, og
de kender ikke til nogle nye regler på området m.h.t. omkring mærkning
af, eller mærkater på, flasker. De regler du henviser til kommer fra
British Standards Institution, og er i øvrigt fra 2002. Hvorfra har du
denne viden?

Med venlig hilsen

Flemming Holm
Teknisk Udvalg i Dansk Sportsdykker Forbund

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-02-09 01:15

On 25 Feb., 00:13, Søren Arnvig <f...@arnvig.fjern.dk> wrote:
> [...]
> at Lars er ude på endnu et anti-DSF crusade ?
>
> Det er efterhånden lidt svært at tage bare en smule seriøst.

Og vi hopper på den hver gang alligevel :)

Fra : Lars Skov

Dato : 25-02-09 02:10

Hejsa

> [...]
> af, eller mærkater på, flasker. De regler du henviser til kommer fra
> British Standards Institution, og er i øvrigt fra 2002. Hvorfra har du

Sjovt at DS så har ophøjet dem til DS (bare et eksempel):

http://axapta.ds.dk/eg_showPrint.asp?WMFN=EG_WebAdvancedMIS&WMFT=D&WPG=printpage&WP=print-53621

Mvh
Lars Skov

Fra : Lars Skov

Dato : 25-02-09 02:15

Hejsa

> Du virker til at vide en del om DSF regler, kan du ikke fortælle os
> hvor det står at kompressor anlæget skal være i o2 servce?

Jeg siger ikke at DSF har en regel om specifikt siger at kompressor
skal være i O2-service. Men på Gasblenderkurset pointrerer man i DSF
at al udstyr der kommer i kontakt med højtryk luft på mindst 22% O2
skal være i O2-service og det p man jo sige at hele kompressoranlæget
er.

Hvad nytter det i øvrigt at flaskerne er i O2-service hvis
kompressoren ikke er?

Mvh
Lars Skov

Fra : Lars Skov

Dato : 25-02-09 02:20

Hejsa

> Ifølge den skal nitrox flasker have lyseblå skuldere. Gasser med ilt >= 21 %
> Så det samme gælder også for vores luftflasker.

Det er desværre ´forkert. Der er tale om 'Atm. luft til indånding' med
sort/hvide skuldre. Da der i nitrox er tilsat skal der endvidere være
hvide skuldre på (der er der så i forvejen) da gassen er oxyderende.

Mvh
Lars Skov

Fra : Lars Skov

Dato : 25-02-09 02:21

Hejsa

> Korriger mig hvis jeg tager fejl, men ser det ikke ud til,
> at Lars er ude på endnu et anti-DSF crusade ?

Nej, det er det ikke, men jeg undre mig jo bare over den dobbeltmorale
der præger DSF.

> Det er efterhånden lidt svært at tage bare en smule seriøst.

Som sagt er jeg selv 'underlagt' DSF og deltager i kurser herfra, men
derfor behøver man vel ikke at være 100% enige på alle deres punkter.

Mvh
Lars Skov

Fra : Lars Skov

Dato : 25-02-09 02:23

Hejsa

> Og vi hopper på den hver gang alligevel :)

Tak fordi i deltager i debatten. Jeg prøver blot at påpege nogle fejl
og hvis det er forkert er jeg meget ked af det.

Mvh
Lars Skov

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-02-09 06:42

On 25 Feb., 10:14, Lars Skov <l...@rsskov.dk> wrote:
> Jeg siger ikke at DSF har en regel om specifikt siger at kompressor
> skal være i O2-service.

Joh, det gør du faktisk:

> [...]

> at al udstyr der kommer i kontakt med højtryk luft på mindst 22% O2
> skal være i O2-service og det p man jo sige at hele kompressoranlæget

Hvis du har lyst til at deltage på mit CMAS gasblender kursus skal jeg
nok forklare dig hvordan det hele hænger sammen. Hvis du allerede har
deltaget på et gasblender kursus så skal du spørge din instruktør om
hvordan det hænger sammen.

> Hvad nytter det i øvrigt at flaskerne er i O2-service hvis
> kompressoren ikke er?

Ja det kan være svært at forstå. Jeg kører et kursus i foråret der
skal jeg nok forklare dig det hele.

Du kan ikke lære at dykke eller gasblende på internettet.

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-02-09 06:44

On 25 Feb., 10:10, Lars Skov <l...@rsskov.dk> wrote:
> Sjovt at DS så har ophøjet dem til DS (bare et eksempel):
>
> http://axapta.ds.dk/eg_showPrint.asp?WMFN=EG_WebAdvancedMIS&WMFT=D&WP....

Lars du svarer ikke på Flemmings spørgsmål og jeg kan heller ikke
finde ud af om du erkender at du tager fejl?

Fra : Lars Skov

Dato : 26-02-09 04:15

Hejsa

> [...]
> nok forklare dig hvordan det hele hænger sammen. Hvis du allerede har
> deltaget på et gasblender kursus så skal du spørge din instruktør om

Jeg er allerede gass blender så det skulle ikke være nødvendigt.

> Du kan ikke lære at dykke eller gasblende på internettet.

Nej, så vi stopper den bare her. Jeg kan tydeligvis ikke få dig til at
forstå problematiken.

Mvh
Lars Skov

Fra : Lars Skov

Dato : 26-02-09 04:21

Hejsa

> Lars du svarer ikke på Flemmings spørgsmål og jeg kan heller ikke
> finde ud af om du erkender at du tager fejl?

Jeg beklager at linket ikke virkede forstående nokl. På ds.dk kan du
finde masser af henvisninger til DS/EN 1089 hvilket blot betyder at DS
har ophøjet EN standarden til Dansk Standard. Sådan er notationen
ihvertfald.

DS sælger publikationer til DS/EN 1089-2 og DS/EN 1089-3 så det undre
mig meget at DS ikke kender til disse standarder.

Mvh
Lars Skov