Pc fryser under spil
Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 14-02-09 16:47

Hej!

Har netop købt en Acer aspire 7730G med en core 2 Duo, 2 ghz, GeForce 9600M
GS grafik med op til 768 mb ram, samt 4 gb ram og en HD på 320 gb - altså en
rimelig bestykket bærbar der burde kunne afvikle spil rimeligt.

Problemet er, at når man spiller over nettet, fryser maskinen ca. 5 min inde
i et spil. Det gælder både Age of Empire og Command&Conqurer Tiberian Wars.
Vi spiller i vores lejlighed over nettet i to forskellige rum, hvor den
bærbare er på det trådløse netværk og den stationære ("modparten") er fast
forbundet med routeren (altså ikke trådløs). Routeren er en trådløs router
Netgear der er en kombi trådløs/alm router købt hos TDC. Den bærbare er ca.
5m fra routeren (ikke fordi jeg tror routeren er problemet).

Men hvorfor fryser den?

Mange hilsner

HH

Fra : flems

Dato : 14-02-09 20:34

den bliver måske for varm

Fra : Klaus G.

Dato : 14-02-09 21:19

> [...]
> router Netgear der er en kombi trådløs/alm router købt hos TDC. Den
> bærbare er ca. 5m fra routeren (ikke fordi jeg tror routeren er
Du nævner hvordan jeres net er sat op, i samme sammenhæng med at din puter
"fryser". Er det puteren der fryser, eller mener du at den bliver smidt af
netværket?

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-02-09 21:55

Hans-Henrik Husen wrote:

> bærbare er på det trådløse netværk og den stationære ("modparten") er fast

Prøv at kable den bærbare op og se om det ændrer noget.

Jesper Poulsen

Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 15-02-09 19:44

Svar til Klaus G og Jesper P:

Den fryser, således at den er låst og ctrl-alt-delete ingen virkning har -
derfor er der kun én vej at komme ud af problemet på - koldstart. Den bliver
sådan set også smidt af netværket, for man kan se på den stationære, at
modparten er droppet "ud" og serveren prøver at genoprette forbindelsen i
løbet af det næste minut.

Jeg prøvede så at kable den bærbare, det virkede så et godt stykke ind i
spillet (ca. en halv time) (Command&Conquerer), indtil jeg havde samlet
styrker nok til at smadre min søn - lige der frøs den (det var han vel glad
for!). Så nu hælder jeg til den teori, at når der er mange enheder på banen,
så står grafikkortet af (GF 9600GS). På den anden side forklarer det jo
ikke, at ved den trådlsøse forbindelse står den bærbare af allerede ved
spillets start. Underligt.

mvh
hh

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 21:03

Hans-Henrik Husen wrote:

> [...]
> så står grafikkortet af (GF 9600GS). På den anden side forklarer det jo
> ikke, at ved den trådlsøse forbindelse står den bærbare af allerede ved

Jeg tror at noget i din PC bliver for varmt. Måske er det trådløse
hardware mere følsomt overfor opvarmning end andre dele.

Prøv at køre noget stresstest af maskinen og se om den også går kold ved
det.

Check i øvrigt Event Viewer. Hvis du bruger Vista kan jeg ikke hjælpe
dig med at finde den. Bruger du XP ligger den samme sted som under 2000
og det får du en hurtig guide til nu (jeg har en virtuel Windows 2000 på
min maskine):

Højreklik på "My Computer" -> "Manage" -> "System Tools" -> Event Viewer.

De hedder noget andet på dansk men det bliver du desværre nødt til selv
at rode med :-/

Jesper Poulsen