Skyline - offer for reklamerne ...
Fra : Anders Majland

Dato : 13-02-09 17:37

Ja offer er så meget sagt, men jeg gav ihvertfald efter og bestilte... Hvor
galt kan det gå ingen oprettelse og gratís i 6 måneder ... Det er da
ihvertfald et tilbud der var så godt at jeg syntes jeg var nødt til at prøve
det ...

På kobber har jeg pt 1024/512 og det er det hutigste der er stabilt. Jeg har
prøvet med 2048/ men fik udfald.

På 3's net kan jeg i praksis holde 1024/1024

Og skyline forventer at jeg kan få op til ders maks hastighed på 5mbit/5mbit

Men kundeservice ved intet om teknikken ... Nogen her der ved hvilket udstyr
de leverer ?
Det er fra Alvarion og antennen er 22x22 cm ...

Jeg har planer om selv at montere (eller hjælpe deres teknikker så er
lidt interesseret i hvad jeg skal have op - og om det er til at montere på
et alm 60mm antennerør.

Deres hvad maks afstanden er fra antenne til den indendørs router - de
leverer et 25m kabel med, men nogen der ved hvad maks afstanden er ?

Hvis jeg laver installationen som jeg forventer får jeg brug for tættere på
50meter end 25meter ...

/A

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 13-02-09 20:14

On Fri, 13 Feb 2009 17:37:16 +0100, Anders Majland wrote:

> [...]
> leverer et 25m kabel med, men nogen der ved hvad maks afstanden er ?
>
> Hvis jeg laver installationen som jeg forventer får jeg brug for tættere på

Der ligger en installationsbeskrivelse til en af Alvarions CPEer her:
http://www.umeaenergi.se/default.asp?id=18400

Jeg ved ikke, om det er den, Skyline bruger, men mon ikke det er noget
lignende. Der står, at det er skærmet CAT5E kabel i udendørsudgave, der
skal bruges, og maks. længde er 90m.

Du må lige melde tilbage med erfaringer med projektet - jeg overvejer at
få det installeret af ren nysgerrighed, nu når det er gratis, selvom jeg
ikke rigtigt har noget at bruge det til, da jeg har 8/0,75 på DSLen.

--
JÅH

Fra : Anders Majland

Dato : 17-02-09 10:31

> Der ligger en installationsbeskrivelse til en af Alvarions CPEer her:
> http://www.umeaenergi.se/default.asp?id=18400

Takker - ser jo ud til at være ligetil. Den kan clampes direkte på min mast

> Jeg ved ikke, om det er den, Skyline bruger, men mon ikke det er noget
> lignende. Der står, at det er skærmet CAT5E kabel i udendørsudgave, der
> skal bruges, og maks. længde er 90m.

Jeg har ellers et fint Ø50mm rør under min gårdsplads men der gik knuder i
træksnoren så jeg kan godt opgive at få mere igennem end de 2 antennekabler
der ligger der

Så pt overvejer jeg om jeg vil grave et nyt rør ned eller jeg bare vil
etablere et trådsløst eller "powelan" link. Til en start bliver det nok et
af de sidste da det er nemt ...

/A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-09 11:00

Anders Majland skrev:

> Jeg har ellers et fint Ø50mm rør under min gårdsplads men der gik knuder i
> træksnoren så jeg kan godt opgive at få mere igennem end de 2 antennekabler
> der ligger der

Jeg aner ikke en snus om den slags, men kunne det ikke svare sig
at bruge det ene antennekabel til trækkabel for at få nogle nye
igennem?

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 17-02-09 12:27

> Jeg aner ikke en snus om den slags, men kunne det ikke svare sig
> at bruge det ene antennekabel til trækkabel for at få nogle nye
> igennem?

De "sitter fast" derinde. og de er nok "vilklet" en knude eller lign mellem
antennekabler og træksnor. Ja det er lidt træls da ideen med det dyre rør
var at der skulle være nemt at trække mere igennem. Har endda prøvet med en
støvsuger om jeg kunne få en ny tråds igenenm men det lykkedes ikke.

Så et nyt kabel kunne nemt komme til at ligge i en blød bue et halvt
spadestik nede i græsplænen. Det er kun få fliser der skal op på den måde

Må lige få kigget på noget vejrbestandigt cat 5e utp kabel (eller skærmet
men det kan jeg ikke se nogen grund til)

/A

Fra : Jens

Dato : 14-02-09 11:27

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> leverer et 25m kabel med, men nogen der ved hvad maks afstanden er ?
>
> Hvis jeg laver installationen som jeg forventer får jeg brug for tættere

Hej Anders,

Min søster har det og er >meget< tilfreds. Hun har 5 Mbit/s og telefoni. Før
havde hun fastnet og ADSL der max. kunne trække 512 Kbit/s ned og 128 Kbit/s
op pga. længden til centralen.
Alt i alt har hun fået højere hastighed og en meget billigere regning.

Det er Alvarion bokse hun har. Hvor mange og hvordan kan jeg ikke lige
huske. Hendes udstyr er placeret i hendes kontor på første sal af deres hus.
Antenne lige ude på den anden side af væggen, da den væg peger mod masten.

Når jeg har besøgt hende, har det altid været en stabil forbindelse (f.eks.
ved brug af VPN, terminal services).

Jens

Fra : Anders Majland

Dato : 17-02-09 10:22

> Når jeg har besøgt hende, har det altid været en stabil forbindelse
> (f.eks. ved brug af VPN, terminal services).

Næste gang du kommer omkring må du gerne se havd det er for udstyr

/A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-02-09 09:29

On 13 Feb., 20:13, Jens Åge Holm <bo...@get2net.dk> wrote:

> Jeg ved ikke, om det er den, Skyline bruger, men mon ikke det er noget
> lignende. Der står, at det er skærmet CAT5E kabel i udendørsudgave, der
> skal bruges, og maks. længde er 90m.

Mærkeligt nok at det skal være FTP, men det skal jo selvfølgelig være
et udendørs PDS kabel, altså et der kan tåle UV-lys og vand. Er det
bare mig, eller står der ikke også at de mener der CPE´en skal
forsygnes med 16kvd jordledning hehe... Men det er jo nok hvis man
forsygner enheden med FTP så beder man selv om problemer.... så skal
der sku en god jordleder til, at lynstrømmen ikke går via PDS kablet..

> Du må lige melde tilbage med erfaringer med projektet - jeg overvejer at
> få det installeret af ren nysgerrighed, nu når det er gratis, selvom jeg
> ikke rigtigt har noget at bruge det til, da jeg har 8/0,75 på DSLen.

Hvad teknologi er det egenligt? er det et licensbånd de kører på som
andre udbydere ikke lige kan bruge eller hvordan?

Fra : Jens

Dato : 15-02-09 13:46

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i meddelelsen
On 13 Feb., 20:13, Jens Åge Holm <bo...@get2net.dk> wrote:

> Hvad teknologi er det egenligt? er det et licensbånd de kører på som
> andre udbydere ikke lige kan bruge eller hvordan?

Ja, det er et/flere frekvens bånd reserveret til formålet af
telestyrelsen... Der blev for nogle år siden udbudt licenser til det.
Skyline vandt vist nok en landsdækkende licens.
Det kaldes FWA (Fixed Wireless Access), læs mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_local_loop

Jens

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 15-02-09 20:20

On Sat, 14 Feb 2009 08:28:34 -0800, Bjarke Hansen wrote:

> Hvad teknologi er det egenligt? er det et licensbånd de kører på som
> andre udbydere ikke lige kan bruge eller hvordan?

Skyline bruger Wimax - vist både i fast og mobil udgave. De har en
temmelig stor frekvensallokering omkring 3,5 GHz, og det er ikke noget
andre må bruge.

De vandt auktionen over allokeringen i sommeren 2007 med et bud på 117
mio. kr. De er forpligtet til at levere bredbånd til den sidste procent af
landets husstande, som ikke kan få forbindelse af anden vej inden en gang
i 2010.

--
JÅH

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-02-09 11:41

On 17 Feb., 12:26, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> De "sitter fast" derinde. og de er nok "vilklet" en knude eller lign mellem
> antennekabler og træksnor.

Hvad sker der hvis du rykker i alle kabler samtidigt? Flytter de sig?

Mit bud er, klip alle kabler lidt forskudt af hinanden og træk nye
kabler igennem.. og brug en rør-ål næste gang.. en træksnor som du har
fundet ud af, kan jo være viklet rundt om de andre kabler hvis de er
trukket samtidigt. Isæt hvis kabler og træksnor ikke er afrullet inden
trækket igennem røret.

Fra : Anders Majland

Dato : 19-02-09 11:01

> Hvad sker der hvis du rykker i alle kabler samtidigt? Flytter de sig?

Ikke en skid i den anden ende - men der er også godt 25meter med en bue
halvvejs . Jeg havde det endda gravet op i enderne igen så det kun var
bukket på midten til forskel.

Jeg skulle bare have lagt noget kloakrør ned istedet for det tykke rille rør

> Mit bud er, klip alle kabler lidt forskudt af hinanden og træk nye
> kabler igennem.. og brug en rør-ål næste gang.. en træksnor som du har
> fundet ud af,

Ja - min lange søgefjeder af typen kraftig nylon med fjeder på enden kunne
ikke nå igennem så jeg brugte den grønne ståtråd der lå deri. Og det har jeg
bandet noget over ...

Nogen erfaring med hvorlænge et std cat5e kabel kan overleve i jord ? Eller
hvor man køber et kabel til formålet (50meter er rigeligt) ?

Eneste grund til ikke bare at etablere det trådløst er det ekstra
strømforbrug ... For man får ikke meget kabel for prisen på et wlan ap.

Det samme med 'powerlan' - Jeg har alle 3 faser i udhuset så det er også
stadig en mulighed men det giver også ekstra varme til kattene ...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-02-09 11:23

On 19 Feb., 11:00, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Ikke en skid i den anden ende - men der er også godt 25meter med en bue
> halvvejs . Jeg havde det endda gravet op i enderne igen så det kun var
> bukket på midten til forskel.

Bukket? vel et blød bøjning eller hva?

Men det er nok også bedst at være 2 til opgaven.. altså strammer op i
begge ender og prøve at lave "tovtræk" for at løstne op..

> Jeg skulle bare have lagt noget kloakrør ned istedet for det tykke rille rør

Tja ja, bagklogskab er jo aldrig så slovt Nu kan man nu også få
flexrør der er belagt på indersiden så den bliver glat det er langt
nemmere at trække igennem.. Men helt blanke rør er selvfølgelig altid
det bedste og ja kloakrørbøjninger kan jo fås i mange vinkler og er da
godt til formålet.

> Ja - min lange søgefjeder af typen kraftig nylon med fjeder på enden kunne
> ikke nå igennem så jeg brugte den grønne ståtråd der lå deri. Og det har jeg
> bandet noget over ..

Nu en rigtig rørål er lavet af glasfiber.. Jo tykkere rør, jo tykkere
glasfiber... Det er dejlig stift og er uunværelig... Alm. nylon
søgefledre kan plejer kun at kunne bruges til små rør og ikke ret
langt. De er i hvert fald ret svære at skubbe langt igennem.

> Nogen erfaring med hvorlænge et std cat5e kabel kan overleve i jord ?
Tja svært at vide, men kan jo nok overleje noget tid, men normalt
laver man jo noget man er sikker på virker.

> Eller
> hvor man køber et kabel til formålet (50meter er rigeligt) ?

Her fx et til 12,5kr/m
http://www.elvvs.dk/category.1852.article.31802

Fra : Anders Majland

Dato : 20-02-09 08:51

> Tja ja, bagklogskab er jo aldrig så slovt Nu kan man nu også få
> flexrør der er belagt på indersiden så den bliver glat det er langt
> nemmere at trække igennem..

Erfaring er noget man får lige efter man har haft brug for det.......

> Tja svært at vide, men kan jo nok overleje noget tid, men normalt
> laver man jo noget man er sikker på virker.

Det er jo et forsøg for mig - hvis det virker efter hensigten skal det laves
ordenligt. Men jeg kunne godt finde på "bare" at smide et indendørskabel til
en start. Men jeg er ikke sikker på at det overhovedet vil kunne tåle at
ligge vådt - altså udfald i løbet af dage/uger. Kan det holde til at ligge
et år eller mere. Udendørs kabler er også uv beskyttede - men det er ikke en
issue.

> Her fx et til 12,5kr/m
> http://www.elvvs.dk/category.1852.article.31802

takker

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 06-03-09 13:12

> Det er jo et forsøg for mig - hvis det virker efter hensigten skal det
> laves ordenligt.

Så har jeg hul igennem

Jeg havde fra support hørt at deres nærmeste mast var i Møldrup. De er ca
6km i luftline og var således spændt på om der var signal nok.

Den bekymring havde jeg ikke behøvet at have - Da først jeg var kravlet op
til mit antenne rør med antennen var der signal igennem inden jeg
overhovedet havde drejet den mod møldrup

Antennen sidder nu isteddet for fm antennen under vindmåleren på
http://majland.org/blog/?p=136

Jeg lod thomas (teknikeren) om at være stigeholder og klatrede selv op.
Stigen skal stå lidt rigelig lodret for at man kan komme til.

Men da det kom til at sætte routeren på antennen drillede det dem (Thomas's
kollega var også kommet omkring) og de endte med at konkludere noget med at
var noget "frekvenshalløj" der skulle konfigureres i møldrup antennen og de
kunne ikke komme igennem til en teknikker.

Her godt middag havde de så fået det rettet og jeg har hul igennem.

Med tdc hastighedstest får jeg 0,99 / 0,48 ("betalt" for 1025/512) men der
er bare at skrue op til 5/5. Thomas forsikrede mig ihverftald om at der var
rigeligt signal til 5/5 og ip telefoni.

Mit setup pt er udover antennen i masten, routeren i fyrrummet i udhuset og
derfra et topcom powerlan link til huset.

I huset er der pt bare et ekstra wlan AP på således at jeg kan vælge ADSL /
WIMAX den vej. Men engang i weekenden vil jeg prøve at flytte min fritzbox
med ip telefoni etc over på wimax'en.

/A

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 17-03-09 13:28

> I huset er der pt bare et ekstra wlan AP på således at jeg kan vælge ADSL
> / WIMAX den vej. Men engang i weekenden vil jeg prøve at flytte min
> fritzbox med ip telefoni etc over på wimax'en.

Det var uproblematisk at flytte fritzbox'en så dens LAN A port har hul
igennem via skyline's router.

Samtidig fandt jeg den gamle tdc speedstream frem igen og satte et wlan AP
på den.

Men så begyndte mine issues ...

Skylines router giver som default et lan på 192.168.1.*
Det er forsåvidt fint da det jo er et addresserum reserveret til formålet
(ikke offenlige net), men jeg har brug for at etablere en IPSEC VPN til et
netværk med samme subnet. Det er der heller ikke problemer i da jeg som før
bare kan sætte en extra router med NAT foran således at de 2 subnet jeg skal
forbinde har hvert deres adresserum.

Men det kunne jeg ikke få til at virke. Så mandag 9/3 ringde jeg til
supporten og blev ret hurtigt stillet igennem til en teknikker. Han forstod
problematikken og skiftede routerens lan net til et andet. Som han sagde:
Det var ikke noget de normalt gjorde, men de kunne måske også lære noget af
det.

Men det hjalp ikke synderligt. Jeg kunne nu etablere forbindelsen men ikke
få trafik igennem.

Teknikeren kunne ikke umiddelbart hjælpe mere og det er eskaleret internt
hos Skyline. 16/3 var der stadig ingen afklaring af om de kunne tillade
ipsec trafik eller det er en begrænsning i den måde deres netværk er
opbygget og/eller configurationer.

I konsumer routeren kan man tit vælge "ipsec passtrough" hvor den lader
trafikken flyde

Så foreløbigt kan jeg ikke bruge skyline da jeg er ret afhængig af vpn
forbindelsen. Men jeg har da stadig fritzbox'en med ip telefonien hængende
der og familiens andre computer bruger det. Jeg kan blot ikke bruge det til
min hjemmearbejdsplads.

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 17-03-09 13:42

> Så foreløbigt kan jeg ikke bruge skyline da jeg er ret afhængig af vpn
> forbindelsen.

Btw er det første gang jeg ikke har kunne bruge min std opsætning - Og de på
diverse adsl, kabeltv net, 3's net eller divser wlan's (public eller
betalings)

Men jeg kan da ikke være den eneste ipsec bruger ...

Fra : Jens

Dato : 17-03-09 22:26

> [...]
> betalings)
>
> Men jeg kan da ikke være den eneste ipsec bruger ...

Nej, når jeg er på besøg hos min søster der har Skyline, så har jeg ingen
problemer med VPN.
Jeg benytter Cisco's VPN klient der kører fint IPSec ud af Skyline's net.

Jens

Fra : Anders Majland

Dato : 18-03-09 10:37

> Nej, når jeg er på besøg hos min søster der har Skyline, så har jeg ingen
> problemer med VPN.
> Jeg benytter Cisco's VPN klient der kører fint IPSec ud af Skyline's net.

Hmm - Det er Safenet Softremote 10.8.3 jeg normalt bruger. For mange år
siden var zyxels vpn client en rebranded safenet softremote. Så den er
jeg/vi bare kørt videre med...

Men måske jeg skulle prøve en cisco vpn client istedet ...

Eller prøve med en zyxel zywall her lokalt - Det er sådan en der sidder i
den anden ende ...

Fra : Anders Majland

Dato : 18-03-09 16:21

> Eller prøve med en zyxel zywall her lokalt - Det er sådan en der sidder i
> den anden ende ...

Så har jeg været en tur ude i den friske luft (det er godt vejr idag og
et smut i udhuset bevænet med en bærbar pc, en zywall 35 og diverse kabler
og strømforsyninger ....

Opsætningen i 35'eren har ikke været ændret siden den sidst kørte mod samme
zywall i den anden ende. Men der var heller ikke umiddelbart hul igennem -
ventede jeg heller ikke.

Men så var det tid til at studere settings og lidt trial and error....

yeppie - Ved at slå 'NAT Traversal' fra i den lokale zywall fik jeg hul
igennem.

Giver det mening ?

PC -> 192.168.4.1 Zywall35 10.0.0.50 -> 10.0.0.1 Skyline Networking Gateway
89.18.18.7 -> 94.18.18.1 "Internettet."

Når så gik jeg skridt baglæns

PC -> 192.168.24.1 Zywall35 192.168.4.10 ->192.168.4.1 Fritzbox 10.0.0.50 ->
10.0.0.1 Skyline Networking Gateway 89.18.18.7 -> 94.18.18.1 "Internettet."

Virker stadig.

Både skyline's router og fritzbox'en laver en NAT. Hvorfor skal NAT
Traversal så ikke være aktiveret ?

Det er det i den anden ende. Firma Zywall'en "direkte" med en offenlig IP og
der er NAT Traversal slået til ...

Men jeg kan ikke få Safenet clienten til at virke hverken direkte på
skylines router og ip 10.0.0.50 eller bag fritzbox'en.

Jeg er pt lidt forvirret og må erkende at jeg ikke er "netværks specialist".
Og det er imho lidt spild af strøm med de mange bokse jeg pt har kørende ...
3 routere efter hinanden hvoraf jeg ikke lige kan undvære nogen ... FB'en og
Zywall'en kunne dog køres parallelt så min vpn trafik skal igennem et led
mindre - men af en tracert er det ikke de lokale bokse der tager tiden - det
er stadig selv wimax linket der er det sløve

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 10-04-09 08:49

> det er stadig selv wimax linket der er det sløve

Så har det kørt godt en måned og de sidste uger med 4/2mbit - Så det tegner
jo lovende for stabiliteten. Jeg har ihvertfald bestilt flytning af min ADSL
fra TDC til telmore ... Jeg tør ikke klippe den helt da jeg så ikke kan få
åbnet igen uden at bestille et nyt analogt telefon abb... Så hellere give
169,- måneden for at have ADSL'en som backup ...

Jeg har også gravet et alm utp kabel ned under græsplænen. Fra krydsfeltet i
huset til skyline routeren var der 55meter kabelvej.

Routeren er også flyttet fra fyrrummet til en plastbox lige under
antennemasten (ahs til støv).

/A