Blanding/"ægte" hunde
Fra : Ralph

Dato : 12-02-09 18:36

Afledt af Trines tråd om "blandingskennel" starter jeg lige en ny tråd.

Jeg tvivler på der er noget man beviseligt kan sige om blanding eller "ægte"
hund, jeg vil nævne mine personlige erfaringer som er ligeså "beviselige"
som vinden blæser:

Jeg starter med fødselsår og alder da hunden blev anskaffet:

1988, 8 uger, Cairn Terrier med stambog, Shaggy (faktisk Tam O'Shanders
Shaggy Lady - fint skal det være), god, rar hund, som passede på børnene da
de var små, men dog sagde fra uden at bide.

1991, 1 år, Cairn Terrier med stambog, Tam O'Shanders Hannah lady, underkuet
af et års ophold i kennel, men jordens rareste hund. Men aldrig nogen
overhund trods samme gener som Shaggy.

1999, 1 år, cocker/lab blanding, Lady (blev hurtigt omdøbt til Tootsie)
Yo-Yo hund, 3 mdr gl. købt af gammel mand, efter 3 mdr. fik han et ikke
dødeligt hjerteanfald, afleverede hunden tilbage, 3 mdr. sammen med mor, far
og storebror, igen tilbage til gammel mand, 3 mdr. manden dør, Tootsie
tilbage til mor etc. vi ser hunden og tager den til os, verdens rareste hun
i flokken, men INGEN skal prøve at komme i nærheden, 2 voksne mænd er blevet
bidt, så nu KUN ude blandt mennesker i TYK læderrem.

2004, 10 uger, Rissa, riesenschnauzer med fine forældre, INGEN fejl (hun
bliver avlsgodkendt på lørdag - ja det ER sent, men det er en anden
historie) psykisk stabil, ingen hd, ingen ad.

Min pointe er at opvækst det første år er vigtigere end en fin stambog.

--
Ralph

Fra : Pwh

Dato : 12-02-09 18:59

Ralph, skrev:

> Min pointe er at opvækst det første år er vigtigere end en fin
> stambog.

Også mht arvelige sygdomme ?

/Jens

Fra : Ralph

Dato : 12-02-09 21:15

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
> Ralph, skrev:
> Min pointe er at opvækst det første år er vigtigere end en fin
>
> Også mht arvelige sygdomme ?

Tjah, arvelig og arvelig, Rissas helsøster er en smule overvægtig og dumpede
i både ad og hd, Rissa bestod med bedste karakter - en smule undervægtig.

--
så det
Ralph

Fra : Pwh

Dato : 12-02-09 21:44

Ralph, skrev:

> Tjah, arvelig og arvelig, Rissas helsøster er en smule overvægtig og
> dumpede i både ad og hd, Rissa bestod med bedste karakter - en smule
> undervægtig.

Ikke helt nok til at lave seriøs statestik ud fra

/Jens

Fra : Hm

Dato : 12-02-09 19:11

> [...]
> historie) psykisk stabil, ingen hd, ingen ad.
>
> Min pointe er at opvækst det første år er vigtigere end en fin stambog.

nu snakker vi jo ikke om "fin" stamtavle, men en tavle der viser bl.a. H D
status, det er jo forskelligt fra race til race,

Jeg ville aldrig købe en med en stamtavle som ikke var DKK.

Kunne aldrig finde på at købe en hund på over 9 uger, og da slet ikke en der
har gået på en kennel i 1 år.

Det første 1 år er jo altid vigtigt, det er jo en helt anden sag.

Men en stærk og sund hund har altså bedre muligheder end en med et ustabilt
væsen.

Det kommer jo også an på hvilke racer vi taler om, der er jo mange i DRU som
´har drevet rov på de populære racer.

Og nu står du så med en hund der skal avlskåres, så må du jo mene at der en
grund til at have stamtavle på hundene.

Hanne

Bl.

Fra : Ralph

Dato : 12-02-09 21:18

"Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Kunne aldrig finde på at købe en hund på over 9 uger, og da slet ikke en
> der har gået på en kennel i 1 år.

Det KUNNE jo være til hundens bedste, mon ikke du kunne yde hunden et bedre
liv end kennelen?

> Det første 1 år er jo altid vigtigt, det er jo en helt anden sag.
> Og nu står du så med en hund der skal avlskåres, så må du jo mene at der
> en grund til at have stamtavle på hundene.

Nårh, jeg ville bare gerne unde andre familier en hund som min.

--
Ralph

Fra : Hm

Dato : 13-02-09 08:05

> "Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det KUNNE jo være til hundens bedste, mon ikke du kunne yde hunden et
> bedre liv end kennelen?

ja, det kunne jo kun blive bedere for hunden, men jeg kan ¨jo ikke rede alle
hunde alligevel, men jeg kan give en lille hvalp et rigtigt godt hundeliv -
så den ikke behøver at stå i en kennel 1 år.

> Nårh, jeg ville bare gerne unde andre familier en hund som min.

Ja, men hvorfor så avlskåre den når du syntes stambøger er lige meget ???
du kan da bare lave hvalpe med en anden tæve uden stambog og sørge for gode
familier så skulle det jo, efter din mening, være lige så godt !!!!!!!!!!!!

Hanne/ som bestemt syntes at en stambog er bedre end ingen stambog

Fra : Søren LH

Dato : 12-02-09 20:40

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> historie) psykisk stabil, ingen hd, ingen ad.
>
> Min pointe er at opvækst det første år er vigtigere end en fin stambog.

Jeg synes da godt at man ud fra dine historier med lige så god ret kan
konkludere det modsatte.

Mvh
Søren

Fra : ager

Dato : 12-02-09 21:31

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg synes da godt at man ud fra dine historier med lige så god ret kan
> konkludere det modsatte.

ja, det står i mine øjne også 2-2..

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-09 22:02

> Min pointe er at opvækst det første år er vigtigere end en fin stambog.

Hej,

Jeg tror det er meget situations bestemt...

Jeg vil tro man kan få krydsninger der er bedre end hunde med stambog, exvis
hvis en hunde race med svage hofter bliver krydset med en der har robust
opbygning...
(de vil højst sandsynlig være i familie længere ude end 2 fra samme race..)

Men omvendt hvis det er 2 racer der ikke komplemtere hindanden man kryder,
så kan man riscikere at få noget trist ud af det...

Det ovenover tror jeg kun har noget med arvelige gener at gøre, men
deribland også en del temperament..
Det første år tror jeg er meget mere vigtigt for hundes socialitet og måde
at være på..

Kasper

Fra : Leyna

Dato : 16-02-09 09:36

On Thu, 12 Feb 2009 18:36:00 +0100, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

>Min pointe er at opvækst det første år er vigtigere end en fin stambog.

En god opvækst er stadig ikke en forsikring mod arvelige sygdomme.
Ingen af mine har nogen fin stambog, og det er så kun de 2 af dem jeg
har haft fra hvalpe.

Vaks - anskaffet 2002 (12 uger gammel) Eneste problem har været
stoppede analkirtler i hans første leveår. Ellers intet.

Hans - anskaffet 2003 (11 mdr. gammel) har været svært plaget af
hudproblemer, men det er så også det mest alvorlige han har fejlet...
Nåeh ja, og så en flækket negl, der måtte fjernes kirurgisk.

Oy - anskaffet 2006 (8 uger gammel) Oy er glad for alle. Dog er han
lidt utryg ved alt nyt. Nye mennesker vi møder på vores ture (det sker
sjældent herude på landet, men det sker) bliver skældt ud og så gemmer
han sig iøvrigt bagved "mor". Helbredsmæssigt har han været ved at ta'
livet af mig en enkelt gang. Det skyldtes en forgiftning fordi den
tossede køter havde ædt en Rhododendron-knop. Men hans eneste udgifter
til dyrlæge har været vaccinationerne. Oy er hvalp af Vaks.

Maggie - anskaffet 2007/2008 (1 og 2 år gammel) Maggie er en af Vaks'
hvalpe, som har været lidt omkring. Omplaceret et par gange, uden at
det har fungeret. Nu bliver hun så her. Maggie var ikke min hund fra
starten, og var ikke et bevidst valg. Det blev bare sådan.
Maggie har aldrig fejlet noget som helst, men hun er temmelig voldsom
i sin kærlighed og har da fået bidt både manden og jeg selv. Ikke med
overlæg, men i overstadighed. (Ikke noget alvorligt hvor der er bidt
hul, men stadig noget der har gjort nas.)

4 blandingshunde uden de store helbredsproblemer - men beviser det
noget som helst?
Og rent genetisk synes jeg ikke man lige kan opdage ligheden mellem
Vaks, Oy og Maggie. De ligner ikke hinanden hverken i udseende eller
temperament. Hvor Vaks er frembrusende, dominerende og beskyttende
overfor hele flokken og aldrig har gjort nogen fortræd, så er Oy
tilbageholdene og lidt af en tøsedreng. Maggie er "mor-syg" og virker
usikker på fremmede. Alle bliver "hilst" med hidsig gøen, dog uden at
hun kommer for tæt på. Det eneste fællestræk de 3 har er deres kærlige
og kælne opførsel. Blandingshunde er et lotterispil, men personligt
har jeg vundet temmelig ofte.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk