Skærme
Fijala 3554
Kan det betale sig at reparere en skærm?
Fra : CC

Dato : 06-02-09 13:10

Har en 19" Viewsonic VX922, 3 år gammel.
Den digitale indgang er defekt. Den analoge indgang virker kun ved få farver
og lav opløsning.

Anvendes den digitale indgang, viser skærmen "Ingen signal"
Anvendes den analoge indgang kan den kun vise noget, når man går i Bios
opsætningen.
(Hermed antager jeg at det er lav opløsning og få farver)
Afsluttes den og XP starter op, går skærmen i sort, og On/Off lampen
blinker.

Kan det betale sig at "reppe" denne eller er den lige til "losseren"?

Fra : CC

Dato : 06-02-09 13:21

"CC" skrev i meddelelsen
> [...]
> blinker.
>
> Kan det betale sig at "reppe" denne eller er den lige til "losseren"?

NB! Samme hændelsesforløb hvis skærmen tilsluttes en anden maskinen

Fra : emjeppesen

Dato : 06-02-09 14:07

CC skrev:

>Kan det betale sig at "reppe" denne eller er den lige til "losseren"?

Jeg ville ikke ofre en krone på den
Du kan i øvrigt få en ny skærm i ALDI i denne uge
http://www.aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_06/OFF02.SHTML

849 kr

Hilsen emj

Fra : CC

Dato : 06-02-09 17:52

"emjeppesen" skrev i meddelelsen
> Du kan i øvrigt få en ny skærm i ALDI i denne uge
> http://www.aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_06/OFF02.SHTML
>
> 849 kr

Er opløsningen ikke for lille på Aldi skærmen (1440 x900), hvis der også
skal kunne spilles lidt?
Mit grafikkort kører jo 1280x1024 - Det er måske ikke den samme opløsning ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-02-09 18:23

CC skriver:

> Er opløsningen ikke for lille på Aldi skærmen (1440 x900), hvis der også
> skal kunne spilles lidt?
> Mit grafikkort kører jo 1280x1024 - Det er måske ikke den samme opløsning ?

1440x900 = 1,296 millioner pixels

1280x1024 = 1,31 millioner pixels

Altså er den lint mindre pixellmæssigt, men dit grafikkort kan nok
sættes op så det passer.

Alternatviet er vel 20,1" Asus fra BJ Trading til 890 kr + fragt
http://www.bjtrading.dk/shop/default.asp?f=edbp&vare=259358

1680x1050 pixels Lige så mange lodrette pixels som din nuværende, men
30% flere i bredden.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-02-09 14:17

CC wrote:
> [...]
> blinker.
>
> Kan det betale sig at "reppe" denne eller er den lige til "losseren"?

Det kan godt betale sig at åbne den og se om kondensatorerne buler udad
eller ligefrem er sprunget læk.
Hvis de gør/er det, så er det en forholdsvis lille satsning at skifte
dem for at se om det hjælper.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-02-09 21:33

Jens C. Hansen wrote:

> Det kan godt betale sig at åbne den og se om kondensatorerne buler udad
> eller ligefrem er sprunget læk.
> Hvis de gør/er det, så er det en forholdsvis lille satsning at skifte
> dem for at se om det hjælper.

Ja hvis man er elektronikmand... Men hvor lang tid tager det at splitte
hele skærmen ad og lodde på en mase kondensatorer, i forhold til at en
ny skærm fås for under 1000 kr?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-02-09 21:47

Esben von Buchwald wrote:
> Ja hvis man er elektronikmand... Men hvor lang tid tager det at splitte
> hele skærmen ad og lodde på en mase kondensatorer, i forhold til at en
> ny skærm fås for under 1000 kr?

Tjah, hvis man er studerende og har 1000 kr til resten af måneden (ikke
at jeg siger det er tilfældet for CC, for jeg ved ikke hvem det er), så
har man vel ikke råd til en ny?

Folk, som har en skærm med lignende problemer, og som bare har tænkt sig
at købe en ny, må forresten meget gerne forære mig den gamle, så jeg kan
prøve om den kan reddes.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-02-09 19:49

Jens C. Hansen wrote:

> Tjah, hvis man er studerende og har 1000 kr til resten af måneden (ikke
> at jeg siger det er tilfældet for CC, for jeg ved ikke hvem det er), så
> har man vel ikke råd til en ny?

Hvis man er studerende med 1000 kr til resten af måneden, så skulle man
måske overveje et studiejob, hvis man har tid til at sidder og fejlsøge
på elektronikken i inden i en PC skærm... :)

Jeg er selv studerende og arbejder ved siden af, for netop at have råd
til at købe det jeg synes jeg har brug for - men min pointe var at de
fleste nok kan tjene mere på den tid det tager at rode med en skærm som
måske kommer til at virke, end det koster at smide skærmen ud og købe en ny

> Folk, som har en skærm med lignende problemer, og som bare har tænkt sig
> at købe en ny, må forresten meget gerne forære mig den gamle, så jeg kan
> prøve om den kan reddes.

Selvfølgelig kan en fagmand redde sig nogle billige skærme hvis han lige
kan fixe det, men hvor stor en del af befolkningen er i stand til det?

Og hvor mange kan gøre det hurtigere end de kan nå at tjene penge til en
ny?

Og hvor mange af dem som kan gøre det hurtigt, arbejder ikke allerede i
den branche og har derfor råd itl en ny?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 09-02-09 22:30

Esben von Buchwald wrote:
> Hvis man er studerende med 1000 kr til resten af måneden, så skulle man
> måske overveje et studiejob,

Heh, et studie er tit & ofte et fuldtidsjob; der er ikke tid til meget
andet, hvis man vil være færdig på normeret tid eller deromkring.

> hvis man har tid til at sidder og fejlsøge
> på elektronikken i inden i en PC skærm... :)

Fejlsøge er så meget sagt, når det kun drejer sig om at åbne skærmen og
se om kondensatorerne ser mærkelige ud.

> [...]
> måske kommer til at virke, end det koster at smide skærmen ud og købe en ny

Njah, men hvis det kun er for redde en skærm til sig selv og måske
kæresten og evt. en kammerat eller to, så er det ikke at sidestille med
et job ved siden af.

> Selvfølgelig kan en fagmand redde sig nogle billige skærme hvis han lige
> kan fixe det, men hvor stor en del af befolkningen er i stand til det?

Det har jeg ingen idé om, måske 5 %?

> Og hvor mange kan gøre det hurtigere end de kan nå at tjene penge til en
> ny?

Hmm, hvis vi går ud fra en ret høj timeløn, så man har 100 kr/t efter
skat, så skal man blot være mindre end ca. 8 timer om at skifte
kondensatorerne i inverter-delen, for at have sparet mere end man ville
have tjent.
Hvis man kan være 8 timer eller mere om det, så burde man måske nok have
købt en ny.
Det kan dog selvfølgelig være 'fordi man kan' at man gør det, og/eller
synes det er synd at smide ting ud, som godt kan repareres.
Køb-og-smid-væk-mentaliteten er ikke ligefrem god for miljøet.

> Og hvor mange af dem som kan gøre det hurtigt, arbejder ikke allerede i
> den branche og har derfor råd itl en ny?

Jeg er f.eks. i transportbranchen.
Lodde elektronik har jeg kunnet siden jeg var 11-12 år, men det er ikke
noget som har min store interesse, men det er ret praktisk at kunne ind
i mellem.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-09 22:42

"Jens C. Hansen" skriver:

> Jeg er f.eks. i transportbranchen.
> Lodde elektronik har jeg kunnet siden jeg var 11-12 år, men det er ikke
> noget som har min store interesse, men det er ret praktisk at kunne ind
> i mellem.

Men en fejl der gør at skærmen kun kan vise få farver og lav opløsning
har næppe noget med kondensatorer at gøre......

Klaus (uddannet i elektronikbranchen)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : emjeppesen

Dato : 10-02-09 03:25

Jens C. Hansen skrev:

> [...]
>skat, så skal man blot være mindre end ca. 8 timer om at skifte
>kondensatorerne i inverter-delen, for at have sparet mere end man ville

Hvor får man en ny kondensator gratis?

Hilsen emj

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 10-02-09 05:35

emjeppesen wrote:

> Hvor får man en ny kondensator gratis?

Er du klar over hvor lidt de koster?

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 10-02-09 22:10

emjeppesen wrote:

> Hvor får man en ny kondensator gratis?
>
> Hilsen emj

Du kan starte med at lukke kassen op og se efter om der er et
bændelkabel der er faldet ud af stikket og derefter checke
strømforsyningen. (Jeg tvivler nu på at det er den)

Du skriver at du ikke er elektronikker men hvad ville det betyde for dig
at købe for 50,- kr komponenter til at prøve at reparere den med hvis
der er nogle stumper der ser ud som de har været meget varme eller
ligefrem er brændte?

/Lars