Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Strøm gennem et VGA kabel
Fra : Taba

Dato : 29-01-09 10:02

Har en ældre 17" AOC CRT skærm sat til en computer som nu nok har fået
en defekt AGP port (og nok også andre dele af bundkortet). Jeg har
opdaget at der fra VGA kablet er en del strøm i, så meget at hvis jeg
skraber det hen langs kabinettet kan jeg se og høre små gnister - er
dette normalt?

Der kom så meget at strøm at det kildede i mine fingre da jeg skulle
bytte om på en jumper på bundkortet! Og det var mens strømkablet til
strømforsyningen ikke sad i!

Dette sker også selv om skærmen er slukket fra en afbryderknap bag på,
selv efter at den har stået lidt mhp. at evt. kondensatorer er nået at
aflade. Eneste tidspunkt dette ikke sker er når strømkablet til skærmen
ikke er sat i.

/Taba

Fra : jk

Dato : 29-01-09 11:25

On Thu, 29 Jan 2009 10:02:27 +0100, Taba <all.spammers@die.fockers>
wrote:

> [...]
>selv efter at den har stået lidt mhp. at evt. kondensatorer er nået at
>aflade. Eneste tidspunkt dette ikke sker er når strømkablet til skærmen

Dette plejer at være et jordingsproblem. Hvis skærm og/eller PC ikke
er jordet, kan stel i de 2 enheder lægge sig på forskelligt
potentiale, og der kan trækkes gnister.
Man kan kalde det opbygget statisk elektricitet, og det kan give
skadelige transiente strømstød, som det du beskriver.

Det kunne godt lyde som om, at den CRT skærm er ved at være lidt
defekt. Men du kan også være kommet til at ødelægge agp-porten ved at
lave de strømgnister på VGA kablet. Kunsten er at have strømmen taget
fra BÅDE PC og skærm, når kablet tages af eller sættes på.

Det er ikke nødvendigt at have et edb-system jordet, men man kan lave
en mellemløsning med en strømfordeler-skinne med jord i, og så benytte
strømkabler med jord TIL denne skinne. Så er PC og skærm med fælles
stel, og strømskinnen behøver ikke at have jord i stikkontakten på
væggen. Det samme med printer forbindelse til denne fordelerskinne.

mvh

John

Fra : Taba

Dato : 29-01-09 12:09

> [...]
> lave de strømgnister på VGA kablet. Kunsten er at have strømmen taget
> fra BÅDE PC og skærm, når kablet tages af eller sættes på.

Okay ja - hermed noteret.

> [...]
> stel, og strømskinnen behøver ikke at have jord i stikkontakten på
> væggen. Det samme med printer forbindelse til denne fordelerskinne.

Det må jeg prøve - tak for tippet. Ser nu ud til at AGP porten i
bundkortet virker fint alligevel - måske har det vist sig at være
strømforsyningen i computeren der har haft problemer. Tak for hjælpen!

--
/Taba

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 17:57

Taba skriver:

> Jeg har
> opdaget at der fra VGA kablet er en del strøm i, så meget at hvis jeg
> skraber det hen langs kabinettet kan jeg se og høre små gnister - er
> dette normalt?

Ja.

> Der kom så meget at strøm at det kildede i mine fingre da jeg skulle
> bytte om på en jumper på bundkortet! Og det var mens strømkablet til
> strømforsyningen ikke sad i!

Nej, men strømkablet til skærmen var nok i......

> [...]
> selv efter at den har stået lidt mhp. at evt. kondensatorer er nået at
> aflade. Eneste tidspunkt dette ikke sker er når strømkablet til skærmen

Klart. Afbryderen der slukker sidder efter netfiltret der laver 110 volt
på jordbenet.

Få dine ting jordet sammen så er du fri for "ødelæggelser" og sæt det
gerne i en stikkontakt med jord.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jesper Poulsen