Router som kan klare 50 mbit Internet
Fra : rlauritsen

Dato : 28-01-09 23:49

Hvilke routers kan anbefales til 50 og evt. 100 mbit Internet ?

Min nuværende router kan klare 30 mbit, så jeg skal have købt en ny, men jeg
ved ikke hvilken. Den skal ikke være alt for dyr, og bare understøtte de
normale ting. Det er ikke nødvendigt med telefoni, men det gør da ikke noget
hvis det er der, hvis det da er til at sætte op til telsome ip tlf.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-09 03:06

rlauritsen skrev:

> Min nuværende router kan klare 30 mbit,

Hvad kan din forbindelse ud af huset klare?

--
Bertel

Fra : rlauritsen

Dato : 29-01-09 03:15

> Hvad kan din forbindelse ud af huset klare?

50 mbit som jeg vel også tildels skrev ? Det er en 50 / 4 mbit fra yousee
som jeg har valgt at prøve.

Nogle bud på spørgsmålet ang. hvilken router ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 06:44

rlauritsen skriver:

> Hvilke routers kan anbefales til 50 og evt. 100 mbit Internet ?

Alle - enhver router kan klare flere kilobit og mange af dem op til
megabit, så dine både 50 og 100 millibit er intet problem

(sorry kunne ikke lade være)
Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 29-01-09 12:08

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> rlauritsen skriver:
>

> Alle - enhver router kan klare flere kilobit og mange af dem op til
> megabit, så dine både 50 og 100 millibit er intet problem

Og på trods af at en bit er en atomar enhed, så det på ingen måde giver
mening at tale om fraktioner af bits, så er den stadig sjov, eller hva?

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 29-01-09 14:04

"rlauritsen" <rlauritsen@gmail.com> wrote in

> Hvilke routers kan anbefales til 50 og evt. 100 mbit Internet ?
>
> Min nuværende router kan klare 30 mbit, så jeg skal have købt en ny,

Du kan evt. tage en gammel PC med to 100 MBit/s netkort og så lægge en
firewall-distribution på. Der findes mange forskellige. IPcop er vistnok
ret nem at gå til. Eller pFsense.

Når det er sagt, så får du ikke ret tit nogen forbindelse, som kan levere
50 MBit/s, så din nuværende router vil højst sandsynlig være nok.

Mvh. NKJensen

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 29-01-09 14:09

Niels Kristian Jensen <nkj@internetDYTgruppen.dk> wrote in

> Du kan evt. tage en gammel PC med to 100 MBit/s netkort og så lægge en
> firewall-distribution på. Der findes mange forskellige. IPcop er
> vistnok ret nem at gå til. Eller pFsense.

Eller alt-i-eet løsningen:

http://wiki.contribs.org/SME_Server:Download

Fra : rlauritsen

Dato : 29-01-09 14:26

> Du kan evt. tage en gammel PC med to 100 MBit/s netkort og så lægge en
> firewall-distribution på. Der findes mange forskellige. IPcop er vistnok
> ret nem at gå til. Eller pFsense.

Jeg skal bare bruge en normal router, som andre har, men som jeg ikke ved
hvad hedder ?

> Når det er sagt, så får du ikke ret tit nogen forbindelse, som kan levere
> 50 MBit/s, så din nuværende router vil højst sandsynlig være nok.

Yousee 50 Megabit kører den hastighed hele tiden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-09 14:46

rlauritsen skrev:

> Jeg skal bare bruge en normal router, som andre har, men som jeg ikke ved
> hvad hedder ?

Skal den være trådløs? Enhver nutidig, kablet router kan køre
50 Mbit. Den snart forældede standard er på 100 Mbit, mens 1 Gbit
er ved at vinde frem.

En trådløs router med g-protokollen kan nominelt køre 54 Mbit,
men på grund af den indbyggede ineffektivitet ved trådløs teknik
svarer det højst til 27 Mbit (med én klient).

N-protokollen lover vist 300 Mbit der burde fungere som 150 Mbit
(uden for mange klienter). Om den er helt færdigudviklet, ved jeg
ikke.

Her er en side med Linksysroutere. Jeg har gode erfaringer med de
Linksysroutere jeg har købt:

http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=67&Parent=4&Sort=&Gallery=&Producent=327&Rating=0&Max=&Soegeord=802.11n&Check134=655&Direction135=2&Sorted135=&Equal138=&Equal140=&Equal643=&Equal543=&Submit.x=32&Submit.y=12

Se efter dem hvor der står "IEEE 802.11n (draft 2.0)". Noget med
"draft" ("kladde") betyder at det ikke er færdigt. Jeg ved ikke
om andre fabrikater er længere fremme/bedre. Du kan udnytte
edbpriser.dk's søgemuligheder. Jeg angav "Linksys" som fabrikat
og indsatte "802.11n" som søgeord.

--
Bertel

Fra : rlauritsen

Dato : 29-01-09 14:58

> Skal den være trådløs? Enhver nutidig, kablet router kan køre
> 50 Mbit. Den snart forældede standard er på 100 Mbit, mens 1 Gbit
> er ved at vinde frem.

Ja, de kan køre 100 Mbit internt i netværket, men ikke på WAN. Det er det
der er problemet. Jeg kan ikke få Internet igennem min nuværende 100 Mbit
router med mere end 30 Mbit, selvom jeg har en 50 Mbit Internet forbindelse,
så den skal være kraftigere på WAN. Prøv at læse andre tråde her i gruppen
ang. Yousee 50 Mbit Internet, så kan I se hvad jeg mener, for I misforstår
det da fuldstændig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-09 15:02

rlauritsen skrev:

> Ja, de kan køre 100 Mbit internt i netværket, men ikke på WAN.

Okay, det vidste jeg ikke. Min forbindelse er kun på 25 Mbit.

Så kan du prøve en gigabitrouter som f.eks. D-Link.Jeg har en
DGL-4300 som får (fik) ros fra flere sider. Den kan køre 1 Gbit
på kablet, men jeg ved selvfølgelig ikke hvad den kan køre på
WAN.

--
Bertel

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-01-09 16:53

rlauritsen wrote:
> [...]
> læse andre tråde her i gruppen ang. Yousee 50 Mbit Internet, så kan I
> se hvad jeg mener, for I misforstår det da fuldstændig.

Tag et kig på følgende side,der viser aktuel WAN-LAN hastighed
for en masse af de gængse routere:
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-01-09 08:11

On 29 Jan., 15:02, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> DGL-4300 som får (fik) ros fra flere sider. Den kan køre 1 Gbit
> på kablet, men jeg ved selvfølgelig ikke hvad den kan køre på

Den kan kun linke 10/100 på WAN.... Den kan route over 90Mbit har jeg
selv testet på bolignet, og har stadig selvsamme router og den er bare
stabil og køre derudaf... Men man kan helt sikkert få noget bedre idag
på den trådløse del.

Fra : rlauritsen

Dato : 29-01-09 16:55

[...]

Det lyder jo ret godt.Jeg har ikke behov for så meget på det trådløse, og
egentlig heller ikke på LAN, da jeg har koblet pc'ere sammen med 1 gbit
switch som så er sat på routeren.

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-01-09 21:52

Niels Kristian Jensen wrote:
> Du kan evt. tage en gammel PC med to 100 MBit/s netkort og så lægge en
> firewall-distribution på. Der findes mange forskellige. IPcop er vistnok
> ret nem at gå til. Eller pFsense.

Vil det også give et throughput på 100 Mbit når der også skal laves NAT?

> Når det er sagt, så får du ikke ret tit nogen forbindelse, som kan levere
> 50 MBit/s, så din nuværende router vil højst sandsynlig være nok.

At der er et 100 Mbit interface i maskinen, betyder ikke den kan levere
et throughput på 100 Mbit.

- Chano Andersen.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 29-01-09 23:20

Chano Andersen wrote:

> Vil det også give et throughput på 100 Mbit når der også skal laves NAT?

Det afhænger jo af maskinens CPU, hvor meget den kan NAT'e igennem...
Præcis som routerens hastighed mellen LAN og WAN afhænger af hvor hurtig
dens CPU er...

Fra : Chano Andersen

Dato : 02-02-09 20:45

Esben von Buchwald wrote:
> Det afhænger jo af maskinens CPU, hvor meget den kan NAT'e igennem...
> Præcis som routerens hastighed mellen LAN og WAN afhænger af hvor hurtig
> dens CPU er...

Præcis min pointe, og når der nævnes "Gammel PC" så tænker jeg
umiddelbart på hardware der er MINDST 10 år.

- Chano Andersen

Fra : Mogens Hoj

Dato : 29-01-09 15:37

rlauritsen skrev:
> Hvilke routers kan anbefales til 50 og evt. 100 mbit Internet ?

Jeg har selv 50/4 fra yousee og købte en dlink dir 655 til formålet
(http://www.dlink.com/products/?pid=530)

Den fungerer fint. Jeg har 50.000+ downstream, men dog kun ca. 3200
upstream, men det tror jeg ikke er routerens fejl, men jeg har ikke målt
uden om den endnu. Jeg har jo ikke haft den så længe, men indtil videre
synes jeg det er en kanon router til prisen (omkring 700 kr.).

-Mugge

Fra : Mogens Hoj

Dato : 29-01-09 15:42

Mogens Hoj skrev:
> [...]
> uden om den endnu. Jeg har jo ikke haft den så længe, men indtil videre
> synes jeg det er en kanon router til prisen (omkring 700 kr.).

Glemte lige at sige, at den har 1000Mbit wan port, så jeg vil da gå ud
fra, at den er bygget til hurtige forbindelser. Jeg har bare ikke haft
tid til rigtigt at få testet hverken router eller den nye netforbindelse
igennem endnu, men det ser lovende ud synes jeg.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-01-09 15:45

Mogens Hoj <no@way.com> writes:

>Glemte lige at sige, at den har 1000Mbit wan port, så jeg vil da gå ud
>fra, at den er bygget til hurtige forbindelser.

Det er ikke rigtig nogen garanti. Gigabit-chips er efterhånden lige så
billige som Fast, så man propper gerne sådan en fætter i uanset hvad.

Således har min medieafspiller en gigabit-port, der på en god dag i
medvind kan klemme sig op på 45 Mbps.

Mvh.
   Klaus.

Fra : rlauritsen

Dato : 29-01-09 18:17

Kan jeg egentlig bruge et krydset kabel til at sætte youseee modem til en
lan port på routeren ? Men så bruger den måske ikke firewall, da den ikke
bruger WAN ? Det var bare en tanke på at opnå fuld hastighed uden at købe en
ny router.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 19:39

rlauritsen skriver:

> Kan jeg egentlig bruge et krydset kabel til at sætte youseee modem til en
> lan port på routeren ?

Så kan du lige så godt nøjes med en switch, eller sætte kablet direkte i
computeren.

Fra : rlauritsen

Dato : 29-01-09 20:19

> Så kan du lige så godt nøjes med en switch, eller sætte kablet direkte i
> computeren.

ok, så det er som jeg regnede med, at WAN interfacet sørger for firewall
over til LAN. Nå, men så må jeg have en ny router.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 20:26

rlauritsen skriver:

> ok, så det er som jeg regnede med, at WAN interfacet sørger for firewall
> over til LAN. Nå, men så må jeg have en ny router.

Nej Routeren forbinder LAN og WAN. Den sørger for at alle dine enheder
på LAN siden kan komme ud på internettet (WAN). Den oversætter adresser,
så trafikken på dit interne net forbliver på det interne net og ikke
føres ud på internettet.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 29-01-09 23:24

rlauritsen wrote:
> [...]
> en lan port på routeren ? Men så bruger den måske ikke firewall, da den
> ikke bruger WAN ? Det var bare en tanke på at opnå fuld hastighed uden

Det vil kræve at du har flere IP adresser hos TDC... I gamle dage (ved
ik om kan man stadig), kunne man få ADSL bredbånd med 2-4 dynamiske
IPer, så man kunne sætte alle sine PCer i en switch sammen med modemet -
så fik de alle en offentlig IP.

Men normalt har du kun én global IP, og det er netop det routerens
opgave er, at alle dine maskiner kan gå på nettet og deles om denne IP.
Derfor oversætter den maskinernes lokale IP pakker til pakker som kan
transporteres på det globale netværk (internettet) - deraf navnet
Network Address Translation - NAT

Fra : Mogens Hoj

Dato : 30-01-09 01:10

Klaus Ellegaard skrev:
> Det er ikke rigtig nogen garanti. Gigabit-chips er efterhånden lige så
> billige som Fast, så man propper gerne sådan en fætter i uanset hvad.

Det er jo så rigtigt nok, men så skulle det link som blev postet her i
tråden i hvertfald kunne give nogle svar. DIR-655'eren er testet til at
kunne trække ned med 231Mbit/s fra wan til lan. Det er ikke den absolut
bedste router ifølge testen, men den ligger i den gode ende. Jeg ved
ikke hvad de andre routere koster og om det er bedre køb.

-Mugge

Fra : Nicolai Lang

Dato : 29-01-09 20:24

On Wed, 28 Jan 2009 23:48:57 +0100, "rlauritsen"
<rlauritsen@gmail.com> wrote:

>Hvilke routers kan anbefales til 50 og evt. 100 mbit Internet ?

Jeg købte en Dlink DIR-655 - den klarer fint min 50/50 forbindelse.
Jeg kan belaste den fuldt begge veje, med P2P mens QOS er slået til.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com