Er | farlig for mssql?
Fra : Leif Neland

Dato : 28-01-09 13:33

I et asp-classic / Mssql site, kører opdateringer igennem en funktion
StrFix, der fjerner enkeltapostroffer (') og pipe (|)

Jeg kan forstå at ' kan være farligt, når man opbygger sql'en i asp:
sql = "update ... set felt='" & feltindhold & "' where..."

Men er | "farlig" på samme måde?

Leif

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 28-01-09 13:48

Leif Neland wrote:
> [...]
>
> Jeg kan forstå at ' kan være farligt, når man opbygger sql'en i asp:
> sql = "update ... set felt='" & feltindhold & "' where..."

Jeg har aldrig hørt at '|' skulle have en speciel betydning i T-SQL.

Men hvorfor ¤%"!¤&%!¤&%"! bruger i ikke parameters fremfor en
hjemmestrikket string konverterings funktion.

Arne

Fra : Leif Neland

Dato : 28-01-09 14:11

"Arne Vajhøj" <arne@vajhoej.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig hørt at '|' skulle have en speciel betydning i T-SQL.
>
> Men hvorfor ¤%"!¤&%!¤&%"! bruger i ikke parameters fremfor en
> hjemmestrikket string konverterings funktion.

Det vil jeg også. Men der er en hel del kode, der skal skrives om...

Leif

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-01-09 17:47

Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk> wrote in

> Men hvorfor ¤%"!¤&%!¤&%"! bruger i ikke parameters fremfor en
> hjemmestrikket string konverterings funktion.

For Oracles vedkommende kan jeg godt fortælle dig hvorfor parametre ikke er
den mest praktiske ide :( I hvert fald ikke når man bruger .NET og Oracles
egen .NET driver.

Parametrenes navne ignoreres i de fleste tilfælde og rækkefølgen man
tildeler parametrene værdi afgør hvilken placering de får i SQL'en.

Dato felter - glem det, chancen for at det går godt er mindre end 1% :(

Hvis man derudover er glad for tilfældige funktionaliteter og mærkelige
fejlscenarier så er Oracle og parametre det bedste der findes! F.eks. er
det ikke unormalt at Oracle kan finde på at glemme et parameter hvis det er
en tom værdi (tom streng f.eks.) og så blot rykke de efterfølgende
parametre frem.

Men når det er sagt så er parametre 100% den sikreste løsning når det
kommer til brugerinput.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-01-09 17:49

On 2009-01-28, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> wrote:

> For Oracles vedkommende kan jeg godt fortælle dig hvorfor parametre ikke er
> den mest praktiske ide :( I hvert fald ikke når man bruger .NET og Oracles
> egen .NET driver.

Det lyder som et fint argument...
...for at droppe Oracle.

--
Andreas

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-01-09 17:53

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Det lyder som et fint argument...
> ...for at droppe Oracle.

Jeg synes mere det lyder som et godt argument for at droppe .NJET

Stig Johansen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-01-09 18:30

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> wrote in

> Jeg synes mere det lyder som et godt argument for at droppe .NJET

Eftersom driveren er lavet af Oracle så er jeg med på Andreas´ forslag om
at droppe Oracle!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-01-09 18:31

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in

> Det lyder som et fint argument...
> ...for at droppe Oracle.

Helt enig - men det er desværre ikke noget jeg selv kan bestemme :(