Hvornår er en kat for fed?
Fra : Stig Johansen

Dato : 21-01-09 01:43

Hej alle.

Vi var lige en tur ved dyrlægen med Twix for at få opdateret vaccinen.

Han blev undersøgt og vejet, og den loggede 6,35Kg.

Jeg fik denne her melding:
"Jeg vil ikke sige han er fed, men hvis han bliver ved med at tage på i den
fart, skal vi nok passe på".

Sidst han var ved dyrlægen var visnok en gang i sommers, og der stod 5,1Kg i
journalen.

Han er fra maj 2007, så han er vel stadig i 'voksealderen'.

Jeg sagde til hende, at min holdning er, at så længe han kan sidde, og lave
et, nærmest græshoppehop op på køkkenbordet, og endda ca. 1½ op på et
plankeværk, ja så er han ikke for fed.

Hun var ikke 100% enig i min holdning, men heller ikke direkte uenig.

Spørgsmålet er nok subjektivt, men hvornår antager man at en kat er for
fed ?

For mennesker har vi forhold mellem højde og vægt, men findes der noget
tilsvarende for katte ?

Det er vel lige så slemt at være for tynd, og jeg vil helst ikke udsulte det
lille kræ.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-01-09 01:45

Stig Johansen wrote:

> Spørgsmålet er nok subjektivt, men hvornår antager man at en kat er for
> fed ?

Glemte lige at huske at spørge:
Er der risiko for samme slags følgesygdomme som mennesker i forbindelse med
evt. overvægt ?

Stig Johansen

Fra : Therese

Dato : 21-01-09 06:34

> [...]
>
> Glemte lige at huske at spørge:
> Er der risiko for samme slags følgesygdomme som mennesker i forbindelse med

Hej Stig
Jeg må sige vi dele sammen holdning.
Hag har godt nok ikke fået den samme besked men synts min håkon spiser
hele tiden og er altid sulten og det kan da ses, men jeg vil heller ikke
sulte ham og syntes at så længe de er i vokse alderen skal man ikke
tænke så meget på det....

Dog skal man fodre sin kat med omhug for det er heller ikke godt at den
blir for tyk....

Men så længe den kan hoppe og springe og har det godt kan jeg personlig
ikke se et problem...:)

Med venlig hilsen
Therese
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-01-09 12:00

In news:4976711b$0$90264$14726298@news.sunsite.dk,
Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> typed:

> Glemte lige at huske at spørge:
> Er der risiko for samme slags følgesygdomme som mennesker i
> forbindelse med evt. overvægt ?

Jeg tror nok, at du skal tage dyrlægens ord ad notam. Vores Mivser var lidt
overvægtig, og reddede sig sukkersyge da han blev 10 år, og det kostede ham
livet. Han var ellers rask og frisk, og vi opdagede desværre ikke
sukkersygen førend det var for sent.

Både katte og mennesker er mere udsatte for den slags sygdomme hvis de er
overvægtige. Menneskers livstilssygdomme kan i samme grad ramme dyrene hvis
man ikke passer på.

Dine indlæg tyder også på, at Twix ihvertfald ikke sulter, og er man først
begyndt at give efter hver gang de sidder og tigger, så er man allerede inde
på et skråplan. Jeg synes ikke p.t. at hans vægt er alarmerende, men det
kommer snigende lidt efter lidt, og så kan det altså knibe med at styre det.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Majbritt Haagensen

Dato : 21-01-09 14:05

Hej Stig
Ja katte og hunde får desværre også livsstils-sygdomme
Mange desværre, lider af overvægt med alle de gener og dårligdomme vi
mennesker også får af overvægt..-og forkert kost. Så lyt alligevel til din
dyrlæge, hun har ret
Jeg har næsten lige deltaget i et foredrag som hed : når Sofus bliver
gammel..og det omhandlede netop dette emne ..
Vh Majbritt

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 15:59

Stig Johansen wrote:
> [...]
> noget tilsvarende for katte ?
>
> Det er vel lige så slemt at være for tynd, og jeg vil helst ikke

Hejsa

Jeg vil anbefale dig at gå ind på www.netdyredoktor.dk
De har lige nu et tema om overvægt hos dyr, og har bl.a. en skema hvor man
kan se om ens kat er overvægtig. Skemaet tager udgangspunkt i kattens form.

Måler du Twix's foder af, så han kun får en bestemt mængde om dagen?
På de fleste typer tørfoder kan man se hvor meget ens kat skal have om
dagen, ud fra kattens vægt. Og køber man foder ved dyrlægen elelr en
durehandel kan man ofte også få et målebæger til foderet, så det er lettere
at måle af.
Og får Twix så noget ved siden af tørfoderet, kan man jo skære ned på
mængden af tørfoder den dag.

--
Louise
- Der selv har en overvægtig kat

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-01-09 19:54

"Louise" <louisePUNKTUMkrarupSNABELAprivatPUNKTUMdk> wrote:

> [...]
> De har lige nu et tema om overvægt hos dyr, og har bl.a. en skema hvor man
> kan se om ens kat er overvægtig. Skemaet tager udgangspunkt i kattens

Takker, det har jeg kigget på, hvis det er den her du mener:
http://www.netdyredoktor.dk/sw58281.asp

Ud fra det, vil jeg klassificere ham som et sted mellem normalvægt, og en
anelse overvægtig.
Når man ser ham fra siden, kan det godt se ud som om han har en smule
'hængemave', men pelsen snyder, da den er ca. 5 cm tyk, så selve kroppen
ligner qnok det midterste.

> Måler du Twix's foder af, så han kun får en bestemt mængde om dagen?

Ikke sådan direkte, men vi sætter grænsen ved en pakke sej/torsk om dagen
(400g)

> Og får Twix så noget ved siden af tørfoderet, kan man jo skære ned på
> mængden af tørfoder den dag.

Ja, det gør han, men jeg vil nok sige, at han får tørfoder ved siden af, i
stedet for omvendt.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 20:08

Stig Johansen wrote:

> Takker, det har jeg kigget på, hvis det er den her du mener:
> http://www.netdyredoktor.dk/sw58281.asp

Ja, det er lige nøjagtig den jeg mener...
Da jeg skrev indlægget havde jeg bare ikke tid til at finde det præcise
link...

Louise

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-09 05:24

> Ja, det er lige nøjagtig den jeg mener...
> Da jeg skrev indlægget havde jeg bare ikke tid til at finde det præcise
> link...

Jeg synes det er en rigtig god oversigt, som jeg mener jeg kan bruge.

Det der var lidt min 'anke' mht. dyrlægen var, at udtalelsen alene var
baseret på vægt(forøgelse) og ikke en egenlig vurdering af krop og form.

Vores tidligere 2 katte, Benni og Lulu var nok nogle af de mindste katte der
findes, så jeg er selv rimelig overrasket over Twix's vægt.

Når jeg ser oversigten, er Twix's kropsform næsten identisk med normalvægt.
Næsten, for jeg synes han er en anelse bredere over skuldrene, men han er
ret kraftigt bygget.

Når jeg ser ham fra side, ligger han et eller andet sted mellem normal og
+20%, men som sagt hænger der rimelig meget pels under maven.

Så vidt jeg kan udlede, skal jeg blot holde øje med om maven buler ud, set
ovenfra.

Stig Johansen

Fra : Gainsbourg

Dato : 22-01-09 14:00

Jeg fik sendt mit indlæg før det var helt færdigt - her er det så i sin
helhed.

Ja, katte får de samme sygdomme af dårlig kost, for lidt aktivitet og
overvægt, som mennesker gør - hjerte-kar sygdomme, osteoporose, slidgigt,
paradentose, diabetes, cancer m.m. Det er faktisk nogen af de mest
almindelige sygdomme og dødårsager efterhånden - og vi ser virkelig mange
katte med dårligt helbred og meget nedsat livskvalitet, som følge af forkert
fodring og for lidt aktivitet.

Mht. hans vægt, så det svært at afgøre om det er for meget, med mindre han
er en racekat, hvor man har en klar indikation af hvad den pågældende race
skal veje i en given alder. Er det en huskat, er det svært at rådgive om
her - men du har jo også allerede en vurdering fra dyrlægen, som det nok er
en god ide, at tage ad notam.

Du skal også være opmærksom på, at sejfilet absolut ikke er nogen god
basiskost for en kat. Katte i naturen fanger mellem 7 og 12 mus i døgnet,
suppleret med diverse insekter og får derved en fin blanding af vitaminer,
fedtsyrer, kalk/knogler, pels, blod, sener, fibre, fedt og kød, som dækker
alle deres krops behov, samtidig med at kosten vedligeholder tænder og
tandkød. En kostsammensætning som det er næsten umuligt at imitere, med
mindre man, som de store velanskrevne foderfirmaer, har en stor forsker
afdeling og store økonomiske ressourcer og avanceret maskinel til rådighed.

Sejfilet indeholder ikke den samme brede palet af næring og de samme
vitaminer, ligesom det heller ikke vedligeholder kattens tænder og tandkød.
Katten vil kunne overleve på det - men det er ikke nogen optimal kost og på
sigt, vil der være en stor risiko for helbredsmæssige konsekvenser for
katten. Hvis man udelukkende skal fodre sin kat med rå/frisk mad, så hedder
det fodring efter BARF metoden og det er en hel videnskab, hvor man virkelig
skal sætte sig ind i sagerne, da man let risikerer at katten får
mangelsygdomme og hvor den manglende varmebehandling af fx. hele daggamle
kyllinger kan være årsag til virus og bakterie-infektioner. - Og selv ved
BARF fodring er det typisk nødvendigt at tilsætte ekstra vitaminer og
mineraler til kosten.

Hvis du vil passe på din kats helbred, så bør du fodre med et
kvalitetstørfoder - for eksempel fra Royal Canin, Hills, Prescription Diet
eller lignende. Der vil være en anbefalet dosis ud fra din kats alder og
aktivitetsniveau, som du kan give den over en periode og hvis den alligevel
virker sulten, så kan I skifte til et mindre kalorietæt foder i en periode.
I kan så supplere med fx. sejfilet, men helst i bittesmå mængder som "slik".

Med venlig hilsen
Gainsbourg