Dressur?
Fra : Ceroy

Dato : 20-01-09 15:36

Vi har en hundeier som bor i samme vej som oss. Hun mener seg å være expert
på det meste, noe hun gir utrykk for tit og ofte. Problemet er at min
schæfer og hennes vrede terrier ikke går så godt sammen. Hun mener at
løsningen på konflikten må være at jeg får min hund til å snu bakenden til
når hun passerer oss med sin glefsende terrier. Ser hun oss på lang avstans
fekter hun med armen og skriker, "drei rundt". Og når hun kjører bil har hun
ofte terrieren i forsetet og gjør roterende bevegelser med hånden når
terrieren nærmest presser seg larmende mot bilvinduet. Men hvilket levende
vesen vil godta å snu bakenden til en slik potensiel fiende? Er dette en
vanlig form for oppdragelse her i Danmark?

Fra : Hm

Dato : 20-01-09 16:26

"Ceroy" <roy@ceroy.dk> skrev i en meddelelse
.. Hun mener at
> løsningen på konflikten må være at jeg får min hund til å snu bakenden til
> når hun passerer oss med sin glefsende terrier.

Jeg er ked af det, men jeg er ikke klar over hvordan denne sætning skal
forstås.

Hanne/ som er så dum til de nordiske sprog

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-01-09 17:03

"Hm" <mishm8116@gmail.com> writes:

> [...]
> forstås.

"Hun mener at løsningen på konflikten må være at jeg får min hund til
at vende bagdelen til, når hun passerer os med sin gøende terrier".

Det er i hvert fald sådan jeg forstår det.

Min løsning ville være at lade hundene lege det væk eller, hvis en
eller begge er aggressive, at prøve at undgå hinanden mest muligt.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Hm

Dato : 20-01-09 17:16

> [...]
>
> Min løsning ville være at lade hundene lege det væk eller, hvis en
> eller begge er aggressive, at prøve at undgå hinanden mest muligt.

Tak Trine, det var det eneste jeg ikke havde fået ud af det.

Ceroy, hvordan har hun tænkt sig det skulle foregå, en hund vender ikke
rumpen til, med mindre den er meget hengiven.

Hvis det er hendes hund der er hidsig, ja, så må hun få styr på den, eller
hun må vende og gå den anden vej.

Hvis din ikke er upåvirket så prøv at aflede din med rigtig gode godbidder
eller en bold (hvis det er en schæferhund.)

Det er vigtigt at du ikke lader din hidse sig op også.

Eller måske vælg den lette løsning, gå over på det andet fortov.

Du skal ikke lade dig gå på af hende, når hun ikke engang kan styre sin egen
hund.

Hanne / Som har en schæfertæve på 3½ år

Fra : Ceroy

Dato : 20-01-09 18:56

"Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev i melding

> [...]
>
> Eller måske vælg den lette løsning, gå over på det andet fortov.
>
> Du skal ikke lade dig gå på af hende, når hun ikke engang kan styre sin

Min hund er interessert i alle andre hunder som den møter. Men jeg holder jo
godt igjen for jeg vet at de fleste er redde for slike hunder på rundt 45
kg. Men han er god venn med alle andre hunder i nabolaget, der lar jeg dem
få ha kontakt. Når det gjelder terrieren så gjør jeg alt som er mulig for å
unngå kontakt, men det hjalp ikke mye første året vi bodde i Danmark. Da
hadde terrieren så lang snor på sin eiendom at den kunne komme en meter ut i
veien. Dette resulterte i et slagsmål på veien. Resultat en politianmeldelse
for overfall på terrieren.

Fra : Hm

Dato : 20-01-09 19:07

Ceroy forstår godt du blev ked af den politi anmeldelse, men glem den nabo,
lad hende passe sig selv, undgå en konfrontation, gå som sagt over på den
anden side, men hun skal ikke bestemme hvor du skal gå min din hund når den
opføre sig ordentlig.

Hold din hund langt fra hendes hidsige tingest , og lad din have gode
oplevelser med alle andre fredelige hunde.

Hanne/ som holder sin hund langt fra dårlige oplevelser

Fra : Pwh

Dato : 20-01-09 21:37

Hm, skrev:
> [...]
>
> Jeg er ked af det, men jeg er ikke klar over hvordan denne sætning
> skal forstås.
>
> Hanne/ som er så dum til de nordiske sprog

Forventes nok også at man skriver dansk i en DK-gruppe

/Jens (som heller ikke fattede ½-delen)

Fra : Hm

Dato : 20-01-09 22:25

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> /Jens (som heller ikke fattede ½-delen)

Tak, Jens så er jeg ikke alene

Hanne/ som ikke engang kunne finde ud af hvad en hundeier var.

Fra : Ceroy

Dato : 20-01-09 22:33

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i melding

> Forventes nok også at man skriver dansk i en DK-gruppe
>
> /Jens (som heller ikke fattede ½-delen)

Vel, når en er norsk i Danmark så er det vel naturlig å poste i de danske
gruppene. At noen er så begrenset i de nordiske språk kan jeg lite gjøre noe
med. Men jeg forstår iallfall dansk. :)

Fra : Pwh

Dato : 20-01-09 22:41

Ceroy, skrev:

> Vel, når en er norsk i Danmark så er det vel naturlig å poste i de
> danske gruppene. At noen er så begrenset i de nordiske språk kan jeg
> lite gjøre noe med. Men jeg forstår iallfall dansk. :)

Du skal ikke forstå det som at du ikke er velkommen
Men svensk/norsk, specielt på skrift fatter jeg ikke meget af.
Skriv du hellere på engelsk eller dit bedste dansk, så går det bedre tror jeg.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 20-01-09 22:44

> [...]
> gruppene. At noen er så begrenset i de nordiske språk kan jeg lite gjøre
> noe med. Men jeg forstår iallfall dansk. :)

Alle er velkomne her i gruppen, så at du ikke helt har lært dansk endnu skal
du ikke tage så tungt, du må bare være forberedt på at vi nok vil spørge
"dumt" nogle gange.

At du forstår dansk er da bare rigtig godt, så skal det nok gå.

Hanne/ som syntes det er flovt ikke at kunne forstå Norsk og endnu dårligere
Svensk

Fra : Pwh

Dato : 20-01-09 22:58

Hm, skrev:

> Hanne/ som syntes det er flovt ikke at kunne forstå Norsk og endnu
> dårligere Svensk

Jeg skammer mig dagligt over dig

/Jens

Fra : Hm

Dato : 20-01-09 23:07

> Jeg skammer mig dagligt over dig
>
> /Jens

Ja, Jens og det er jeg dybt taknemlig over

Hanne/ som er glad for lidt opmærksomhed

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-01-09 10:03

"Ceroy" <roy@ceroy.dk> writes:

> Vel, når en er norsk i Danmark så er det vel naturlig å poste i de danske
> gruppene. At noen er så begrenset i de nordiske språk kan jeg lite gjøre noe
> med. Men jeg forstår iallfall dansk. :)

Alle danskere har haft eller skulle have haft undervisning i norsk og
svensk i folkeskolen, så man burde kunne lidt. Men jeg indrømmer at
jeg også har lidt svært ved at forstå nordmænd og svenskere når de
kommer helt oppe fra de nordlige dele. Skriftligt plejer det ikke at
volde problemer.

Google Translate er som ofte en god måde til at få en overordnet ide
om hvad der står, men jeg indrømmer at den ikke er god til
dansk/norsk.

Her er forslaget til oversættelse af det citerede:

"Tja, når man er amerikanske i Danmark, så er det naturligt at skrive
på dansk grupper. På nogle er så begrænsede i de nordiske sprog, kan
jeg ikke gøre noget med. Men jeg forstår dansk."

Fra : JB

Dato : 21-01-09 10:12

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Jeg synes egentlig, at norsk er nemt at læse. Man skal bare læse det højt.
Så forstår man det.

Hilsen
Jytte

Fra : lh

Dato : 21-01-09 21:08

"Ceroy" <roy@ceroy.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> gruppene. At noen er så begrenset i de nordiske språk kan jeg lite gjøre
> noe med. Men jeg forstår iallfall dansk. :)

Jeg har ingen problemer med at forstå hvad du skriver! Nogen gange så
skrives det norske som vi udtaler det!

lh

Fra : jopa

Dato : 20-01-09 18:02

"Ceroy" <roy@ceroy.dk> skrev
> Er dette en
> vanlig form for oppdragelse her i Danmark?

Hvad tror du selv ?

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 20-01-09 21:41

jopa, skrev:
> "Ceroy" <roy@ceroy.dk> skrev
>
> Hvad tror du selv ?

I Danmark opdrager vi sgu da ikke vores hunde,
de skal spise naturligt(barf) og ellers gører som de lyster

/Jens

Fra : jopa

Dato : 20-01-09 21:52

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Jeg kunne stille spørgsmålet der lyder:
For nogen år siden mødte jeg en dum Nordmand, er alle Nordmænd dumme ?

> I Danmark opdrager vi sgu da ikke vores hunde,

Jo i Danmark gør vi, men ved ikke hvordan i gør på øen

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 20-01-09 22:26

jopa, skrev:

> Jo i Danmark gør vi, men ved ikke hvordan i gør på øen

Vores hunde er så kloge at de opdrager sig selv

/Jens

Fra : Ceroy

Dato : 20-01-09 22:36

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i melding
> [...]
> For nogen år siden mødte jeg en dum Nordmand, er alle Nordmænd dumme ?

> Jo i Danmark gør vi, men ved ikke hvordan i gør på øen

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men jeg skjønner at jeg ikke er
ønsket i denne gruppen, Så jeg sier takk for meg.

Fra : Pwh

Dato : 20-01-09 22:45

Ceroy, skrev:
> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i melding

> Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men jeg skjønner at jeg ikke
> er ønsket i denne gruppen, Så jeg sier takk for meg.

Ellers du har ikke forstået betydningen af en : -)
Har du ikke du, er usenet nok ikke stedet for dig

/Jens

Fra : Hm

Dato : 20-01-09 22:52

> ønsket i denne gruppen, Så jeg sier takk for meg.

Ceroy, du skal ikke tage dig af tonen i mellem disse to "Hanhunde" ,de mener
det ikke så slemt, men jeg kan godt forstå du bliver lidt forskrækket, men
når du har været lidt her i gruppen begynder du at kende de forskellige
brugeres personlighed, og så vil du opdage at vi faktisk er ret flinke
mennesker og hjælper gerne hinanden, nogle gange går bølgerne højt (meget
endda) , men vi er lige gode venner alligevel.

("hanhundene" kan godt være lidt stride ind i mellem)

Hanne/ som sommetider har lidt hyr med de hanner

Fra : Pwh

Dato : 20-01-09 23:01

Hm, skrev:

> Ceroy, du skal ikke tage dig af tonen i mellem disse to "Hanhunde"

Lad nu lige John (Jopa) få en hund først,
det der misfoster af en hyæne/Kamel har vel ikke meget
at gører i en dybt seriøs hundegruppe som vores

/Jens

Fra : Herman Persson

Dato : 21-01-09 06:57

"Ceroy" <roy@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i melding

> Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men jeg skjønner at jeg ikke er
> ønsket i denne gruppen, Så jeg sier takk for meg.

Du har ganske ret, kære normand, du er ikke velkommen. Dette sted er
berygtet for at jage nye deltagere væk, og de faste skribenter er ikke sene
til at håne og latterliggøre nyankomne. At hilse en normand velkommen med
jokes om dumme nordmænd vil i andre sammenhænge blive betragtet som topmålet
af uforskammethed, men her er det trist nok standarden.

Hilsen Herman.

Fra : Hm

Dato : 21-01-09 08:15

"Herman Persson" <Mister.Man@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med jokes om dumme nordmænd vil i andre sammenhænge blive betragtet som
> topmålet af uforskammethed, men her er det trist nok standarden.

Selvfølgelig er Ceroy mere end velkommen, lige som alle andre.
´
Det var nok ikke så smart en bemærkning fra John, netop til en ny i gruppen,
men os der kender John ved jo, at kan elsker at lave lidt rav i gaden.

Du siger at vi faste håner og latterliggøre nyankomne, den bemærkning er
bestemt ikke bedre end det du klandre John for, tvært i mod, hvad er det for
udtalelse det kan du da ikke tillade dig, vi er mange, faste brugere som
aldrig kunne drømme om at håne eller latterliggøre nyankomne.

Så det er bestemt ikke standarden, her i hundegruppen tvært i mod.

Hanne/ som godt nok blev stødt på manchetten

Fra : jopa

Dato : 21-01-09 08:54

> [...]

> for udtalelse det kan du da ikke tillade dig, vi er mange, faste brugere
> som aldrig kunne drømme om at håne eller latterliggøre nyankomne.

Når hun skriver:

<citat>
Er dette en
vanlig form for oppdragelse her i Danmark?
<citat slut/>

Så ved hun sikkert godt at det er det ikke.
Det er en underlig form for nedladende generalisering,
og ikke anderledes end det jeg skrev, at fordi der er 1 dum Nordmand behøver
alle vel ikke at være det.
Det var der såmænd intet ondt ment med.
Jeg mente selvfølgelig ikke at det var hende der var dum

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Herman Persson

Dato : 21-01-09 12:12

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> behøver alle vel ikke at være det.
> Det var der såmænd intet ondt ment med.
> Jeg mente selvfølgelig ikke at det var hende der var dum

Måske er der stor forskel på norsk og dansk tradition for hundeopdragelse.
Det er i hvert fald sådan, at el-halsbånd er tilladt i Norge.

Hilsen Herman.

Fra : jopa

Dato : 21-01-09 12:44

"Herman Persson" <Mister.Man@mail.dk> skrev

> Måske er der stor forskel på norsk og dansk tradition for hundeopdragelse.
> Det er i hvert fald sådan, at el-halsbånd er tilladt i Norge.

Det ved jeg så ikke om der er men vi er nok ikke længere fra hinanden end at
vores grundsyn på dyrevelfærd sikkert ligner hinandens, og fordi hun har
mødt en dum Dansker er det ikke sikkert at vi alle er det.
Nu har vi så også kun hørt historien fra hendes side, og det er nok ikke
objektivt.

ps hvis du menner denne gruppe er <citat>berygtet for at jage nye deltagere
væk, og de faste skribenter er ikke
sene til at håne og latterliggøre nyankomne.</citat slut> så kan jeg hilse
at sige at denne gruppe er vand i mod andre grupper.
Denne gruppe bærer præg af rimelig venlighed og imødekommenhed over for nye
læsere.
Kan godt virke noget indespist, men det er nok naturligt når de samme
skriver år efter år.

Alle er da velkomne også Nordmænd, måske ikke lige Svenskere og sjællændere

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Herman Persson

Dato : 21-01-09 16:58

> "Herman Persson" <Mister.Man@mail.dk> skrev

> Denne gruppe bærer præg af rimelig venlighed og imødekommenhed over for
> nye læsere.

En nyankommen beder om råd vedrørende 'træning af hund' - som tråden hedder.

Jens skriver: ''Hvordan lærer man folk at behandle hunde som hunde.''

Der bedes også om råd vedrørende hængeøre, og du skriver bl.a.:

''Han kunne jo også få dem kuperet.''

I der er faste her - og har været det længe - kan åbenbart ikke se, hvordan
sådan noget virker på andre.

Jeg giver op.

Hilsen Herman.

Fra : jopa

Dato : 21-01-09 17:20

"Herman Persson" <Mister.Man@mail.dk> skrev

> Jeg giver op.

Så vidt jeg kan se er du ikke begyndt endnu.
Du kommenterer blot hvad vi andre skriver

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-01-09 18:08

Herman Persson, skrev:

> Jeg giver op.

Det glæder mig meget

/Jens

Fra : Herman Persson

Dato : 21-01-09 12:10

"Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig er Ceroy mere end velkommen, lige som alle andre.

Men sådan føltes sig altså ikke, og det kan jeg nu godt forstå.

> Det var nok ikke så smart en bemærkning fra John, netop til en ny i
> gruppen, men os der kender John ved jo, at kan elsker at lave lidt rav i
> gaden.

Jamen, det er jo så udmærket, at han kan more både sig og jer andre.

> [...]
> for udtalelse det kan du da ikke tillade dig, vi er mange, faste brugere
> som aldrig kunne drømme om at håne eller latterliggøre nyankomne.

Nå, men I fylder altså ikke tilstrækkeligt meget i denne sammenhæng.

> Så det er bestemt ikke standarden, her i hundegruppen tvært i mod.

Jo, det er det. Det sker gang på gang at nye bliver mødt med internt fnidder
og smarte bemærkninger.
Og latterliggørelse / hån kommer lynhurtigt frem, hvis nyankomne stiller
spørgsmål, som I betragter som dumme.

> Hanne/ som godt nok blev stødt på manchetten

Det kan jeg da godt forstå, hvis du vel at mærke synes at gruppen er åben og
fordomsfri.
På mange måder er den nærmest et privat chat room.

Hilsen Herman.

Fra : Hm

Dato : 21-01-09 17:42

"Herman Persson" <Mister.Man@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jamen, det er jo så udmærket, at han kan more både sig og jer andre.

Du skal da ikke tro at vi more os hver gang, vi hidser os da også op over
det, men efterhånden som vi brugerne så finder ud af, at han for det meste
gør det for at "få os ud af start hullerne" ja, så kan vi da godt trække på
smilebåndet, og give ham igen af samme skuffe.
John, er da med til at sætte liv i gruppen

Hanne/ som faktisk syntes John er rar nok

Fra : Pwh

Dato : 21-01-09 18:39

Hm, skrev:

> Hanne/ som faktisk syntes John er rar nok

Nemlig, det er kun hans hund vi hader

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-01-09 19:02

In news:gl7mjo$27en$1@newsbin.cybercity.dk,
Pwh <kkkjhh@email.dk> typed:

> Nemlig, det er kun hans hund vi hader
>
> /Jens

Vi ?? Du kan da kun tale for dig selv. Milo er en dejlig hund.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lh

Dato : 21-01-09 21:12

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> I Danmark opdrager vi sgu da ikke vores hunde,
> de skal spise naturligt(barf) og ellers gører som de lyster
>
> /Jens

Inden I kommer for godt igang, så vil jeg minde om at en nordmand ikke
forstår vores danske(sorte) humor. Det kan opfattes som en fornærmelse og at
I ikke tager hende seriøst.

lh

Fra : jopa

Dato : 21-01-09 21:33

"lh" <mail@mail.tele.dk> skrev

> Inden I kommer for godt igang, så vil jeg minde om at en nordmand ikke
> forstår vores danske(sorte) humor. Det kan opfattes som en fornærmelse og
> at I ikke tager hende seriøst.

Nu er der jo nok grænser for hvor meget vi skal tage hensyn til
minoriteterne, det er slemt nok i forvejen med vores underkastelse, og
berøringsangst
Det er trods alt en Dansk nyhedsgruppe, og bor man i et land uden nationale
grupper må man selvfølgelig gerne deltage i de Danske, og så ellers prøve at
spore jargonnen.
Denne gruppe er faktisk stueren i modsætning til mange andre

Men klart vi skal tale pænt til de nye, og det vil jeg så forsøge at
fortælle John

--
Mvh. John
http://jp-web.dk