gardasøen
Fra : S.B.

Dato : 19-01-09 20:43

Nogen der ved hvad temperatur den sø har sidst i juni?
Gider ikke tage der ned hvis den er kold at bade i

Søren

Fra : Martin Kirk

Dato : 19-01-09 22:26

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen
> Nogen der ved hvad temperatur den sø har sidst i juni?
> Gider ikke tage der ned hvis den er kold at bade i

Nord eller syd søen ?
For et par år siden var vi ved Gardasøen nordlige del i juli med en bade
temperatur på 16 C her til kommer der var kun stenstrand, luft temperatur
meget varm ca. 35 C dag. ca. 24 C dag
jeg har hørt at det er varmer og god badestrand i den sydlige del ,
vi skal der ned i påsken og er blevet lovet ca. 2 C varm søvand heldig vis
skal vi ikke bade men sejle

Martin Kirk

Fra : S.B.

Dato : 19-01-09 22:56

"Martin Kirk" <m.kirk@(slet)oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg har hørt at det er varmer og god badestrand i den sydlige del ,
> vi skal der ned i påsken og er blevet lovet ca. 2 C varm søvand heldig vis

Havde regnet med den sydøstlige del
i nærheden af Bardolino
Er vel ikke den store forskel i nord som syd vandtemperatur, er jo samme
vand der er lukket inde i en sø

Søren

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-01-09 00:14

> Havde regnet med den sydøstlige del
> i nærheden af Bardolino
> Er vel ikke den store forskel i nord som syd vandtemperatur, er jo samme
> vand der er lukket inde i en sø
>
> Søren

På en norsk hjemmeside har jeg set, at vandets temperatur fra juni til
august kunne være fra 17-27 grader.
Jeg kan godt forestille mig, at det er varmere i den sydlige del, da der jo
løber meget vand i søen i den nordlige del fra bjergene, således at det vel
nok kan nå at blive varmet op. Der er vist også mere lavvandet i den sydlige
del.

Kurt

Fra : Brian Lund

Dato : 20-01-09 08:15

> Havde regnet med den sydøstlige del
> i nærheden af Bardolino
> Er vel ikke den store forskel i nord som syd vandtemperatur, er jo samme
> vand der er lukket inde i en sø

Der _er_ forskel! Søbunden er nogle steder i den sydlige ende meget flad, så
flad at man kan gå 100+ meter ud og stadigvæk bunde, når bunden er så flad
har vandet nemmere ved at blive varmere.

Det kan faktisk også opleves her hjemme, jeg har prøvet at være på en strand
hvor man også kunne gå 50-100 meter ud og stadigvæk bunde, vandet var meget
varmt på den strand, væsentligt varmere end andre strande i området.

Brian

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-01-09 22:20

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev
> Nogen der ved hvad temperatur den sø har sidst i juni?
> Gider ikke tage der ned hvis den er kold at bade i

Tag våddragt på. Man får sjove knopper af at bade
i Gardasøen...

Peter Schrøder

Fra : drm

Dato : 24-01-09 12:49

Hmm så er du vist meget sart. Vi har badet i søen de sidste 7 år uden
problemer, og vandet bliver finere for hvert år.

mvh
Dorthe

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-01-09 15:39

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen
> Nogen der ved hvad temperatur den sø har sidst i juni?
> Gider ikke tage der ned hvis den er kold at bade i

Et alternativ ikke så langt derfra - mere roligt, mindre spændende for børn,
flottere omgivelser, mindre ramasjang, færre danskere og vildt meget bedre
badevand:
http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Pladser/Levico/Levico.htm

vh

--
Jan Bøgh
Fotos på http://jan.boegh.net/Album/index.html

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-01-09 12:59

"Jan Boegh" <nobody@nospan.nowhere> skrev i meddelelsen

> [...]
> børn,
> flottere omgivelser, mindre ramasjang, færre danskere og vildt meget bedre

Der var vi for et par år tre siden. Ikke just vand jeg havde lyst til at
nedsænke mit legeme i. Men omgivelserne er kønnere end ved Garda, imo.

--
Per

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-01-09 13:13

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Der var vi for et par år tre siden. Ikke just vand jeg havde lyst til at
> nedsænke mit legeme i. Men omgivelserne er kønnere end ved Garda, imo.

Det er for mig ganske uforståeligt - vi har vel været der 5 gange og vandet
har simpelthen været perfekt - krystalklart og rent. Vi har også (for en del
år siden ganske vist) været ved Garda - og den fandt jeg til gengæld ikke
attraktiv at bade i.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos på http://album.boegh.net

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-01-09 14:28

> [...]
> vandet har simpelthen været perfekt - krystalklart og rent. Vi har også
> (for en del år siden ganske vist) været ved Garda - og den fandt jeg til

Det kan så måske være fordi vi var der i forårsmånederne ... og min lyst
havde altså ikke noget med temperaturen at gøre :). Det var lidt for
mørkegrøn til at lysten ville have været der, selv med højere temperaturer.

Gardasøen .. jeg tror det er 15 år siden jeg bevægede mig rundt i den - oven
på en luftmadras :)

--
Per

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-01-09 19:45

> [...]

> havde altså ikke noget med temperaturen at gøre :). Det var lidt for
> mørkegrøn til at lysten ville have været der, selv med højere

Altså - du ved sådan set ikke noget om vandkvaliteten, du tror bare et eller
andet eller?

Jeg har ganske vist ikke været der tidligere end midt i juni, men til
gengæld har jeg gjort mig personlige erfaringer

> Gardasøen .. jeg tror det er 15 år siden jeg bevægede mig rundt i den -
> oven på en luftmadras :)

Jamen, det lyder da bestemt også som om du er en rigtig vandhund!

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Camping: http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Camping.htm

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-01-09 11:00

> Altså - du ved sådan set ikke noget om vandkvaliteten, du tror bare et
> eller andet eller?

Jeg har ikke målt vandkvaliteten. Har du?

Jeg kender ingen andre måder at måle lysten til at hoppe i vandet end ved at
se hvordan vandet ser ud? Har du vandkvalitetsmåleinstrumenter med?

> Jeg har ganske vist ikke været der tidligere end midt i juni, men til
> gengæld har jeg gjort mig personlige erfaringer

> Jamen, det lyder da bestemt også som om du er en rigtig vandhund!

Det fortæller vist mere om hvor tit jeg er ved Gardasøen end om noget andet.

--
Per

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-01-09 08:41

> [...]
>
> Jeg kender ingen andre måder at måle lysten til at hoppe i vandet end ved
> at se hvordan vandet ser ud? Har du vandkvalitetsmåleinstrumenter med?

Man behøver faktisk ikke instrumenter - vi er fra naturens side udstyret med
overordentligt fine instrumenter, nemlig smags, syn og lugtesans (rent
teknisk kalder man une´dersøgelse foretaget på dette grundlag for
organoleptiske undersøgelser). Når det drejer sig om kvaliteten af ferskvand
er også saprobiesystemet (kan googles, hvis du ikke ved, hvad det er) en
anerkendt metode.
Forekomsten af højere planter i anseelig dybde på sandbund uden aflejringer
af alger indikerer meget rent vand for så vidt angår organiske forureninger.
Man kan selvfølgeligt ikke på den baggrund sige noget om evt. forurening med
giftstoffer - men det har du heller ikke haft mulighed for at konstatere.
Jeg konstaterer blot at Lago di Levico de gange jeg har været der har været
i usædvanlig grad ren og undrer mig over hvordan du er kommet frem til det
modsatte - har en mistanke om at du kunne være ramt af en
erindringsforskydelse eller et svigt mht. geografien. Og så kan der vel ikke
koges mere suppe på den sten.

vh

Fra : Brian Lund

Dato : 25-01-09 00:23

> [...]
> havde altså ikke noget med temperaturen at gøre :). Det var lidt for
> mørkegrøn til at lysten ville have været der, selv med højere

Øhm, nu har jeg ikke lige været ved dén sø... Men er det ikke bare mineraler
i vandet som der normalt er rigtigt mange steder i bjergene?

Nogle steder bliver vandet dybblå, andre steder blågrønt eller endda
mørkegrønt.Og det selvom søvandet kan have drikkevandskvalitet!

Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-01-09 10:58

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i meddelelsen

> Nogle steder bliver vandet dybblå, andre steder blågrønt eller endda
> mørkegrønt.Og det selvom søvandet kan have drikkevandskvalitet!

Det er omgivelserne der bestemmer farven. Grønt ... der er mange træer
omkring søen. Blåt .. himlen er blå!

--
Per

Fra : Brian Lund

Dato : 25-01-09 15:20

> Det er omgivelserne der bestemmer farven. Grønt ... der er mange træer
> omkring søen. Blåt .. himlen er blå!

Det er HELT sikkert ikke kun omgivelserne der bestemmer farven (medmindre
undergrunden hører med til omgivelserne)! Det har jeg set for mange
bjergsøer til at kunne tro andet... Det kan endda ses her hjemme omend det
er sjældent, tag et kig på faxe kalkbrud, det er tydeligt at vandet er blåt.

Faxe kalkbrud, ikke mine billeder:
http://www.phosee.dk/picture/21124-ja-vi-er-i-danmark
http://www.phosee.dk/picture/21090-det-blaa-vand

Lidt af mine egne, sjovt nok er vandet blåt her, ikke grønt... Selvom vi er
midt i en skov!
http://www.pbase.com/thelund/image/89574955
Blåt:
http://www.pbase.com/thelund/image/89575367
Grønt:
http://www.pbase.com/thelund/image/95469283
Et mere...
http://www.pbase.com/thelund/image/95469242

???

Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-01-09 20:33

> [...]
> bjergsøer til at kunne tro andet... Det kan endda ses her hjemme omend det
> er sjældent, tag et kig på faxe kalkbrud, det er tydeligt at vandet er

Selvfølgelig ikke hvis vandet er farvet - men er det ikke det, er det
omgivelserne der bliver farven.

Husk vi snakker vand der kan bades i ;)
--
Per

Fra : S.B.

Dato : 25-01-09 21:41

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.phosee.dk/picture/21090-det-blaa-vand
>
> Lidt af mine egne, sjovt nok er vandet blåt her, ikke grønt... Selvom vi

nummer 1 og nummer 4 er da utrolig pæne billeder, de andre er også gode, men
de 2 skiller sig ud

Søren

Fra : Brian Lund

Dato : 26-01-09 08:21

> nummer 1 og nummer 4 er da utrolig pæne billeder, de andre er også gode,
> men de 2 skiller sig ud

Tak! :)

Det er lidt specielt men altid skægt at finde sådan nogle ting (nr. 1) som
ikke er nogen stor turistattraktion!
Jeg så ikke en eneste anden turist på vej op til eller ned fra kilden i et
ellers temmeligt turistpræget område...

Jeg fandt det også kun fordi jeg købte et detaljekort på 1:15.000 af området
og tænkte "hvad mon dét er"!

Brian

Fra : Jens

Dato : 25-01-09 22:42

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der ved hvad temperatur den sø har sidst i juni?
> Gider ikke tage der ned hvis den er kold at bade i
>
> Søren

I den sydlinge del af søen strømmer der 70 grader varmt vand op fra
undergrunden - der er godt nok 300 meter til bunden, men alligevel.

Spøg til side - i den sydlige del af søen (bl.a. ved Bardolino) kan man
sagtens bade i søen sidst i Juni måned - jeg ved ikke hvor varmt vandet er,
men det er varmt nok til mig og jeg er IKKE vinterbader. Bemærk at mange
steder er der ikke lavet kunstig "sandstrand" så der er bundforholdene
jord/sten, men mange campingpladser har kørt 500 læs sand ud i søen og lavet
en slags sandstrand - f.ex. Spiaggia d'Oro ved Lazise.

/Jens