Data Control
Fra : Ole J. Hansen

Dato : 18-01-09 22:16

Hej her i gruppen.

Først tak til dem der forsøgte at hjælpe mig da jeg var langt fra hjemmet,
men nu er jeg kommet hjem, og ønsker her at lave lidt i VB6.0
Det er godt nok nogle år siden jeg sidst var i gang med det, og derfor er
er meget der er "smuttet"
Jeg har en form, hvor jeg har lagt en data control, den har godt fat i min
database, på formen har jeg 4 stk. navigationsknapper, her kommer
problemet, når jeg bevæger mig til post 1 og forsøger at køre videre den
vej,
så var det jeg skulle have fat i noget med BOF, og når jeg kører til den
sidste
og en blank og videre, så var der noget med EOF, men hvad var det lige?
Koden:
' Her er det formentlig BOF der er problemet.
Private Sub Command_Click()
Musik.Recordset.MovePrevious
End Sub

' Og problemet med EOF
Koden er næsten den samme men det er naturligvis med
MoveNext.

M.v.h.
Ole

Fra : Gert Krabsen

Dato : 19-01-09 08:04

Ole J. Hansen skrev:
> [...]
> Koden:
> ' Her er det formentlig BOF der er problemet.

Nu glemmer du at skrive, hvad der rent faktisk sker, når du fra første
post klikker <Tilbage>, men et skud fra hoften:

Private Sub Command_Click()
If not musik.recordset.eof() then
   Musik.Recordset.MovePrevious
else
msgbox " Du står på første record"
endif
End Sub

> ' Og problemet med EOF
> Koden er næsten den samme men det er naturligvis med
> MoveNext.

Ditto do..

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 19-01-09 14:17

Hej
Først tak til Gert, du gættede naturligvis rigtigt, og JA da jeg så din
kode,
da sagde jeg også naturligvis var det lige det der skulle stå.

Men kan det være rigtigt, at jeg både ved første og sidste post, skal vise
en form. hvor der ingen post er, altså sidste post - <tryk igen> så en tom
post - <tryk igen> og så kommer MsgBox og fortæller, at jeg står på sidste
post.

m.v.h.
Ole J. Hansen
"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
SNIP

Fra : Gert Krabsen

Dato : 19-01-09 16:40

Ole J. Hansen skrev:
> [...]
> post - <tryk igen> og så kommer MsgBox og fortæller, at jeg står på sidste

Nej da Msgbox var kun indsat til dit eget brug, så du kan se, om
betingelsen er opfyldt. Over for brugeren kan det f.eks. se sådan ud:

If not musik.recordset.bof() then
   Musik.Recordset.MovePrevious
else
   ' flyt til første record, bare for en sikkerheds skyld
   Musik.recordset.movefirst
endif

Hvis der skal være mulighed for, at brugeren tilføjer nye records,
bliver det noget i retning af

If not musik.recordset.eof() then
   Musik.Recordset.MoveNext
else
   if msgbox("Du har nået den sidste i rækken. Ønsker du at tilføje en
post",vbYesNo) = 6 then
      ..her kommer din kode til at indsætte en ny post
   else
      ' flyt til sidste record, bare for en sikkerheds skyld
      Musik.recordset.movefirst
   endif
endif

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 20-01-09 22:17

Hej her igen
Igen tak Gert, det du skrev virker helt perfekt, og du har jo ret, at
MsgBoxen
kun er til orientering, men det er nu ikke så tosset med sådan en besked.
Mange tak for hjælpen.

m.v.h.
Ole