Penge efter hussalg
Fra : Søren

Dato : 15-01-09 23:57

Mine forældre sælger deres hus for at flytte i lejlighed og får derved ca
700.000 ved salget. Hvordan skal de investeres? Statsobligationer eller evt
aktionærkonto. De foretrækker en lokal bank, så netbank er udelukket

-Søren

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-09 00:21

Søren skrev:
> Mine forældre sælger deres hus for at flytte i lejlighed og får derved ca
> 700.000 ved salget. Hvordan skal de investeres? Statsobligationer eller evt
> aktionærkonto. De foretrækker en lokal bank, så netbank er udelukket

Det afhænger af deres risikovillighed og deres tidshorisont.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : alexbo

Dato : 16-01-09 09:44

"Søren" skrev

> Mine forældre sælger deres hus for at flytte i lejlighed og får derved ca
> 700.000 ved salget. Hvordan skal de investeres? Statsobligationer eller
> evt aktionærkonto. De foretrækker en lokal bank, så netbank er udelukket

Den eneste lokale bank jeg kender i deres område er Danske Bank og deres
rente er ikke attraktiv, de plejer at have åbnet for en højrentekoto her i
starten af året, men åbenbart ikke i år.
En god rente i en lokal bank vil være enkelt nemt og sikkert.
Spar Salling giver 3,5 % til +60 år, men den er nok ikke lokal.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-09 12:33

alexbo skrev:

> Spar Salling giver 3,5 % til +60 år, men den er nok ikke lokal.

Det er også væsentligt, om pengene skal være til rådighed,
eller om de kan bindes i kortere eller længere tid. Med
binding kan man komme op på omkring fem procent på særlige
indskudsaftaler - uden risiko. Det er trods alt cirka 10.000
kroner ekstra om året.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : alexbo

Dato : 16-01-09 13:31

"Kim Ludvigsen" skrev

> [...]
> bindes i kortere eller længere tid. Med binding kan man komme op på
> omkring fem procent på særlige indskudsaftaler - uden risiko. Det er trods

Det er jeg ganske enig i.
Mit gæt er at der er tale om et pensionistpar der er ved at trappe ned,
sælge huset, slippe for have og anden vedlgeholdelse.
En rar lille lejlighed, og nu er der tid og råd til noget rejseri og anden
forkælelse,
jeg vil mene at et pænt beløb på en hurtig konto, og resten på en
bindingskonto vil være et godt bud.

Her ønsker forældrene en lokal bank de kan gå ind i men vi ved ikke hvor, så
er det svært at finde et godt tilbud.
Men mybanker er ikke noget dårligt sted at starte.
http://www.mybanker.dk/

Obligationer, investeringsforeninger, aktier eller lign. synes jeg ikke
passer til den profil jeg har valgt de har.
Netbankudelukkelsen synes jeg også giver et indtryk af nogle mennesker der
ønsker et håndfast og trygt miljø til deres penge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-09 13:51

alexbo skrev:

> Men mybanker er ikke noget dårligt sted at starte.
> http://www.mybanker.dk/

Og http://mybanker.biz hvis man vil finde et godt sted til
en indskudsaftale, der kan give omkring fem procent
(afhængig af bindingsperiode).

Det skal måske nævnes, at indskudsaftalen ikke indebærer
oprettelse af en almindelig konto og ikke kræver brug af
internettet. Der er ingen særlig grund til at bruge en lokal
bank til en indskudsaftale. Pengene overføres blot fra ens
almindelige konto, og når bindingsperioden ophører,
overføres pengene automatisk tilbage, medmindre man vil
indgå en ny aftale med en ny bindingsperiode.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : alexbo

Dato : 16-01-09 14:31

"Kim Ludvigsen" skrev i

> Og http://mybanker.biz hvis man vil finde et godt sted til en
> indskudsaftale, der kan give omkring fem procent (afhængig af
> bindingsperiode).

Ja der er gode muligheder.
Nu er vi endt med at skrive til hinanden, men jeg regner med at det af
læserne forstås som dobbelt rådgivning til Søren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren

Dato : 16-01-09 21:36

> Ja der er gode muligheder.
> Nu er vi endt med at skrive til hinanden, men jeg regner med at det af
> læserne forstås som dobbelt rådgivning til Søren.

OK, jeg takker for forslagene og vil kigge nærmere på dem

MVH
-Søren