Hente data fra Exel
Fra : Ole Thomas Sløgedal

Dato : 15-01-09 18:25

Hei!

Har et Exel- ark på skjermen der tallene varierer hele tiden. (Tallene
kommer
fra børsen og er kurser som varierer hele tiden.)
Hvordan skal jeg hente inn dataen til VB fra for eks celle A1?

Ole T.

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-09 12:24

"Ole Thomas Sløgedal" <ole-t.s@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra børsen og er kurser som varierer hele tiden.)
> Hvordan skal jeg hente inn dataen til VB fra for eks celle A1?

http://www.developerfusion.com/code/5322/working-with-excel-files-using-vb6/

/karsten

Fra : Ole Thomas Sløgedal

Dato : 17-01-09 11:05

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev i melding

> "Ole Thomas Sløgedal" <ole-t.s@online.no> skrev i en meddelelse

> http://www.developerfusion.com/code/5322/working-with-excel-files-using-vb6/
>
> /karsten

Hei Karsten!

Har tro på dette men jeg er litt grønn på dette enda så når jeg skriver Dim
xl as New så skal jeg vel få opp noen valg for eks excel men det forslaget
kommer ikke opp. Hva er galt tror du?

Ole T.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-09 11:57

> [...]
> Dim xl as New så skal jeg vel få opp noen valg for eks excel men det
> forslaget kommer ikke opp. Hva er galt tror du?

Prøv dig lidt frem og brug google til at søge videre. Jeg ved jo ikke engang
hvilken version af vb du bruger, men som sagt google er din ven også i
vb-sammenhænge, alternativt er der jo msdn.

/karsten

Fra : Ole Thomas Sløgedal

Dato : 17-01-09 23:59

> [...]
> engang hvilken version af vb du bruger, men som sagt google er din ven
> også i vb-sammenhænge, alternativt er der jo msdn.

Aha kanskje det er fordi jeg bruker VB5.0? Vet du om Exel skulle komme opp
som et av valgene uansett om Excel var installert eller ikke på maskinen. På
min maskin er Excel 97 installert. Må Excel fila være oppe eller holder det
at det ligger lagret på maskinen?

Ole T.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 18-01-09 09:54

> [...]
> På min maskin er Excel 97 installert. Må Excel fila være oppe eller holder

Nej VB5 er helt OK.
Men når du vil bruge Excel komponenten i VB skal du tilføje Excelxx som
reference.
Det står som kommentar 1 under koden

1. Click menu "Project"
2. Select "Reference..."
3. Check the item "microsoft excel 'xx' object library"

Gert

Fra : Ole Thomas Sløgedal

Dato : 18-01-09 10:41

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> skrev i melding

> [...]
>
> 1. Click menu "Project"
> 2. Select "Reference..."
> 3. Check the item "microsoft excel 'xx' object library"

Tusen takk for svar. Beklager at jeg er helt grønn på dette så det dukket
opp et nytt problem:
Slik ser programmet ut:

Dim xl As New Excel.Application
Dim xlsheet As Excel.Worksheet
Dim xlwbook As Excel.Workbook

Private Sub Command1_Click()

A = xlsheet.Cells(2, 1) ' row 2 col 1
Print A

xl.ActiveWorkbook.Close False, "c:\book1.xls"
xl.Quit
End Sub

Programmet er utrolig enkelt. Jeg skal hente ut data fra en celle
og printe den ut på formen. Da blir
A = xlsheet.Cells(2, 1) ' row 2 col 1 linjen gul og Run time error 91
kommer opp og Objekt variable oe With block variable net set.

Jeg har ei xl fil som er lagret på PC i C:\book1.xls og arket heter xlsheet.

Skal selvfølgelig bruke programmet til noe senere men må læe meg denne
delen.

Ole T.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 18-01-09 22:25

> [...]
> xlsheet.
>

> Skal selvfølgelig bruke programmet til noe senere men må læe meg denne

Helt korrekt
Kan man hente een, kan man hente mange.

Du laver en variabel som XL er en Excel....., men mangler en createobject
Du definerer xlsheet som et object, men mangler at definere det med en Set
kommando.

Læs lige lidt om createobject og Getobject
Dernæst Set object.
Håndtering af objekter skal man forstå. Det er ikke så svært.

Så igang med at læse lidt i helpfilen. Det får du mere ud af end at jeg
retter din kode.
Gert