løbetid.
Fra : Elmer Fjort

Dato : 13-01-09 11:58

Vores lille hund, er kommet i sin første løbetid.
Nu vil vi gerne lige vide, hvorlænge det normalt varer,
og hvorofte det vil ske.
Mener at kunne huske noget med hver 6 måned, men er det rigtigt??

vi har købt sådan nogle små bukser til den, så den ikke går og drypper, men
hunden er ikke
særligt glad for at have dem på, og trækker dem af igen.
Har nogen erfaring med at få kræet til at acceptere at den skal have dem på?

elmer

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 13-01-09 12:36

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> særligt glad for at have dem på, og trækker dem af igen.
> Har nogen erfaring med at få kræet til at acceptere at den skal have dem

hej Elmer
nu har jeg altid haft lab.tæver og har aldrig anvendt løbetidsbukser til
dem. Det ligger til hunden selv at holde sig ren, og det besværliggør
bukserne. Jeg har så aldrig haft gulvtæpper, men altid haft træ- og
klinkegulve, hvor rengøringen ikke er særlig besværlig.

For labbernes vedkommende varer løbetiden ca. 3 uger fra den dag, hvor
blødningen begynder, jeg mener at have hørt, at tæven er mest parringsvillig
ca. fra dag 8 og de næste 8 dage, men der kan være store individuelle
variationer.
Så hvis du ikke ønsker din tæve parret, er det mest tilrådeligt at lufte
hende i snor alle tre uger.
Tæven kan dog "dufte" af løbetid i flere uger derefter, og derved virke
tiltrækkende på forbipasserende hanhunde.

Intervallerne har hos mine fire labber varieret fra 6 mdr. til 10 mdr., og
de har alle været ca. 1 år, før den første løbetid begyndte.

mvh Anelise

Fra : kim rasmussen

Dato : 13-01-09 15:00

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote in message

> "Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse

Hej
Min westie tæve er i løbettid ca hvert ½ år og det tager mellem 2-3 uger
fra første dag til slut.
Hun holder sig selv ren,men vi har altid køkkenrulle og en fugtig klud med
lidt rengøringsmiddel liggede klar alt efter hvor i huset vi er ,
spærrer stuen af i den første blødnings uge.,hvor hun så er i køkken og
entre og bryggers.
Nu har vi også købt en cairn terrier ,så nu må vi se om ikke de kommer til
at følges ad.
hilsen
Kim

Fra : Elmer Fjort

Dato : 13-01-09 17:50

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> entre og bryggers.
> Nu har vi også købt en cairn terrier ,så nu må vi se om ikke de kommer til

Vi synes at den er meget ung, hunden er kun lige knapt 7 måneder.
Er det normalt at de kommer så tidligt i løbetid??

Elmer

Fra : Hm

Dato : 13-01-09 18:33

> Vi synes at den er meget ung, hunden er kun lige knapt 7 måneder.
> Er det normalt at de kommer så tidligt i løbetid??
>

> Elmer

Ganske normalt - min schæfertæve var ½ år.

Hanne

Fra : lh

Dato : 13-01-09 19:58

"Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ganske normalt - min schæfertæve var ½ år.
>
> Hanne

Samme her. Min lille "pige" kom i løbetid da hun var ½ år og blev
steriliseret da hun var knapt et år. Så slipper både hun og jeg for alt det
resten af hendes løbetid.

lh

Fra : Hm

Dato : 13-01-09 20:49

"lh" <mail@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Samme her. Min lille "pige" kom i løbetid da hun var ½ år og blev
> steriliseret da hun var knapt et år. Så slipper både hun og jeg for alt

Samme her, men mest p.g.a. man har minimal risiko for kræft samt
forskellige andre sygdomme i underlivet.

Hanne

Fra : lh

Dato : 13-01-09 20:53

> "lh" <mail@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Samme her, men mest p.g.a. man har minimal risiko for kræft samt
> forskellige andre sygdomme i underlivet.
>
> Hanne

Det var faktisk også den væsentligste grund! Jeg har desværre mistet
tidligere hunde at kræft og har også haft tæver der er opereret for
livmoderbetændelse plus at der var meget vrøvl med falsk drægtighed. Så mine
to sidste hunde er blevet steriliseret.

lh

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 13-01-09 21:25

> [...]
> livmoderbetændelse plus at der var meget vrøvl med falsk drægtighed. Så
> mine to sidste hunde er blevet steriliseret.

Alle mine fem lab.tæver er blevet neutraliseret, de fire første efter 3.-4.
løbetid pga falsk drægtighed, der påvirkede dem alle meget, den yngste blev
neutraliseret efter den første løbetid.
Ud over kræft i livmoderen minskes risikoen for kræft i mælkekirtlerne også
meget væsentligt, mest ved tidlig neutralisation.

Det eneste, man så skal være opmærksom på, er, at tævens stofskifte mindskes
til ca. 80% af det normale, og fodermængden skal derfor nedsættes
tilsvarende for at undgå fedme.

mvh Anelise

Fra : Pwh

Dato : 13-01-09 21:33

A. S. Nielsen, skrev:

> Det eneste, man så skal være opmærksom på, er, at tævens stofskifte
> mindskes til ca. 80% af det normale, og fodermængden skal derfor
> nedsættes tilsvarende for at undgå fedme.

Ikke det eneste, der er også en risiko for inkontinens.
Min egen Angel har fået en snært af det.

/Jens

Fra : lh

Dato : 14-01-09 05:56

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Ikke det eneste, der er også en risiko for inkontinens.
> Min egen Angel har fået en snært af det.

Min den forrige hund (en Newfoundlænder) fik det desværre også, men der kan
gives medicin imod det og det fik hun så det stoppede igen. I lange perioder
(år) var der ikke noget og først da hun blev gammel dukkede problemet lidt
op igen, men fik så medicin imod det igen og det tog generne.

lh

Fra : Pwh

Dato : 14-01-09 10:26

lh, skrev:
> [...]
> lange perioder (år) var der ikke noget og først da hun blev gammel
> dukkede problemet lidt op igen, men fik så medicin imod det igen og

Mig bekendt er det ret skrap medicin der skal gives, så det vil
jeg ikke begynde på. Mig der har påført hende den "skavank"
så er det kun fair at det også er mig der tager ubehaget.

/Jens

Fra : lh

Dato : 14-01-09 14:45

> Mig bekendt er det ret skrap medicin der skal gives, så det vil
> jeg ikke begynde på. Mig der har påført hende den "skavank"
> så er det kun fair at det også er mig der tager ubehaget.
>
> /Jens

Det var det bestemt ikke. Kan ikke huske mere hvad pillerne hed, men det var
hvad jeg husker ikke noget "farligt". Jo al medicin er ved "farligt" og det
er bedst at undgå det så længe man kan. Men hvis alternativet er tis
allevegne i dette tilfælde så..... Min nuværende hund er også opereret med
med en kikkertoperation (ved ikke om det er mere skånsomt overfor utæt
blære, men hun har i hvert fald slet ikke fået problemet.

lh

Fra : ager

Dato : 14-01-09 17:25

> [...]
> jeg ikke begynde på. Mig der har påført hende den "skavank"
> så er det kun fair at det også er mig der tager ubehaget.

Nej det er ganske harmløst det de får, jeg husker heller ikke navnet, men
mange tæver har god gavn af det

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 14-01-09 19:15

ager, skrev:

> Nej det er ganske harmløst det de får, jeg husker heller ikke navnet,
> men mange tæver har god gavn af det

Ok, jeg mente bare det var hormoner de skulle probbes med,
det kan næppe regnes for harmløst.
Jeg må snakke med dyrelægen om det ved lejlighed,
problemet er jo ikke så stort når hun ligger i senge/sofaer
som jo fint suger en tissetår væk

/Jens (som jo også tisser indendørs)

Fra : Hm

Dato : 14-01-09 08:38

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Det eneste, man så skal være opmærksom på, er, at tævens stofskifte
> mindskes til ca. 80% af det normale, og fodermængden skal derfor nedsættes
> tilsvarende for at undgå fedme.
>
> mvh Anelise

Gælder muligvis for nogle, men ikke for min tæve, jeg skal passe meget på at
hun ikke taber sig, hvis der sker for meget.

Hanne/ som ikke har samme problem

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 14-01-09 11:40

"Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Gælder muligvis for nogle, men ikke for min tæve, jeg skal passe meget på
> at hun ikke taber sig, hvis der sker for meget.

hej Hanne

nu har jeg kun erfaring med labber, og der gælder det i hvert fald

mvh Anelise

Fra : Pwh

Dato : 13-01-09 21:04

Hm, skrev:

> Ganske normalt - min schæfertæve var ½ år.

Hvordan kan man skrive normal og Schæfer i samme linie

/Jens (som har gemt sig under bordet)

Fra : JB

Dato : 13-01-09 21:36

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan man skrive normal og Schæfer i samme linie
>
> /Jens (som har gemt sig under bordet)

Jens er så ked af, at han ikke har en schæferhund. Jeg er sikker på, at
næste gang, Jens skal have hund, så bliver det en flot schæferhund. Han vil
bare ikke indrømme det.

Så vi hører nok ikke om det.

Hilsen
Jytte

Fra : Pwh

Dato : 13-01-09 21:48

JB, skrev:

> Jens er så ked af, at han ikke har en schæferhund. Jeg er sikker på,

Hov hov, jeg har skam en ½ Schæferhund i Tyson
Den del får self også skylden for alle unoderne.

> at næste gang, Jens skal have hund, så bliver det en flot
> schæferhund. Han vil bare ikke indrømme det.

Var tæt på i sin tid, da skulle det have været en hvid af slagsen,
men det er self heller ikke en rigtig schæferhund ifølge fanatikerne

> Så vi hører nok ikke om det.

Det sker nok heller ikke forløbig,
drømmen er pt at få eget Rotteopdræt.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 14-01-09 08:35

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan man skrive normal og Schæfer i samme linie
>
> /Jens (som har gemt sig under bordet)

Ja, og der syntes jeg så, at du skal blive lidt, og tænke over tingene, her
i blandt at en rigtig schæferhund ikke er hvid, Jens dog.

Hanne/ som tror Jens er ude på "skrammer"

Fra : Pwh

Dato : 14-01-09 10:31

Hm, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og der syntes jeg så, at du skal blive lidt, og tænke over
> tingene, her i blandt at en rigtig schæferhund ikke er hvid, Jens
> dog.

Næ det hedder vist en Hvid Hyrdehund, min søster havde for år tilbge
en kæmpe hanhund af den race, skøn hund.
Men sorte kan de da godt værer som ægte Schæfere,
det var Tysons mor, en flot hund

> Hanne/ som tror Jens er ude på "skrammer"

Hvordan kan du tro det

/Jens

Fra : Ivan Madsen

Dato : 13-01-09 21:41

On Tue, 13 Jan 2009 17:50:03 +0100, "Elmer Fjort"
<Whoknows@Whocares.com> wrote:

>"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> Vi synes at den er meget ung, hunden er kun lige knapt 7 måneder.
> Er det normalt at de kommer så tidligt i løbetid??

Det er nok lidt tidligt - men naturen er ikke altid forudsigelig.
Vores "hvalp" på 11 måneder er lige begyndt sammen med sin mor for det
ikke skal være løgn ) Så moster følger nok snart efter. Det tager 3
uger plus at tæven lugter godt længe efter.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 14-01-09 00:55

> [...]
> særligt glad for at have dem på, og trækker dem af igen.
> Har nogen erfaring med at få kræet til at acceptere at den skal have dem

Siger tak for alle svarene.

Elmer