Skærme
Fijala 3554
God morfarskærm ?
Fra : Jakob M

Dato : 09-01-09 22:32

Jeg har fået til opgave at købe en 20-22" skærm til en ældre medborger.
Hvilke muligheder er der til omkring 2000,-, når den skal være let at
betjene og aldrig skal bruges til spil ?.

Mvh
Jakob

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-01-09 01:04

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvilke muligheder er der til omkring 2000,-, når den skal være let at
> betjene og aldrig skal bruges til spil ?.

Masser af muligheder - også til billigere penge. De fleste skærme kræver
ingen betjening, når først de er sat til.
Til hans brug ville jeg vælge en af de billigste - de er faktisk ret gode.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=40&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=2000&Soegeord=&Direction49=2&Sorted49=22&Direction56=2&Sorted56=&Equal159=&Equal27016=&Equal33751=&Direction477=2&Sorted477=&Direction987=0&Sorted987=&Direction60=2&Sorted60=&Direction484=2&Sorted484=&Direction54=2&Sorted54=&Direction485=2&Sorted485=&Direction486=2&Sorted486=&Direction688=2&Sorted688=&Direction2353=2&Sorted2353=&Direction26263=2&Sorted26263=&Direction550=0&Sorted550=&Direction549=0&Sorted549=&Direction157=0&Sorted157=&True6525=&Trueval6525=43082&Equal1910=&True1914=&Trueval1914=28199&True1913=&Trueval1913=96676&True1915=&Trueval1915=96679&True1911=&Trueval1911=95208&True1912=&Trueval1912=94266&True28706=&Trueval28706=254200&Submit.x=25&Submit.y=13

Kurt

Fra : Jakob M

Dato : 10-01-09 12:03

> Masser af muligheder - også til billigere penge. De fleste skærme kræver
> ingen betjening, når først de er sat til.
> Til hans brug ville jeg vælge en af de billigste - de er faktisk ret gode.

OK, jeg var bange for billedet var ringe på de billige modeller.

Mvh
Jakob

Fra : emjeppesen

Dato : 10-01-09 14:31

Jakob M skrev:

>OK, jeg var bange for billedet var ringe på de billige modeller.

Det kan faktisk godt knibe med at læse tekst på nogle billige skærme.

Hilsen emj

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-01-09 22:07

emjeppesen skriver:

> Det kan faktisk godt knibe med at læse tekst på nogle billige skærme.

Hvorfor?

Jg har set mange skærme, men aldrig haft problemer med teksten.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-01-09 23:31

emjeppesen wrote:

> Det kan faktisk godt knibe med at læse tekst på nogle billige skærme.

Monstro det istedet kunne være fordi, at der bruges VGA-input,
sammenholdt med at der bruges samme størrelse font ved den noget højere
pixeltæthed?

I så fald kan jeg også godt have svært ved at se hvad der står :)

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 12-01-09 16:31

Jakob M wrote:

> OK, jeg var bange for billedet var ringe på de billige modeller.

Der er 2 grupper LCD skærme, dem som er TN baseret og billige, og dem
som er PVA/MVA/IPS baserede og dyrere. Der er tale om forskellige
teknikker til at få de flydende krystaller til at bevæge sig i en glasplade.

Den primære forskel er at TN skærmene har ringe betragtningsvikler og
farveægthed, især hvis man ser en TN skræm lidt nedefra eller oppefra,
bliver farverne på billedet helt forkerte

Det er selvfølgelig ikke alle der går op i hvor præcise ens farver på
skærmen er, men hvis man gør det så bør man holde sig fra TN skærme...

Fra : Optimus Prime

Dato : 12-01-09 08:39

Jakob M skrev:
> Jeg har fået til opgave at købe en 20-22" skærm til en ældre medborger.

Jeg ville vælge en skærm med lav native opløsning, fx en 22" med
1680x1050 (eller lavere hvis det kan findes).
En skærm giver nemlig det bedste (skarpeste) billede hvis den benyttes i
dens native opløsning (den opløsning LCD-panelet i skærmen har) - og på
den måde bliver teksten ikke alt for lille (i forhold til fx en der
kører 1920x1200)... man kan evt samtidig benytte forstørret tegnsæt,
hvis morfar ikke ser alt for godt.

Og heldigvis er de som regel billigere når opløsningen er lavere

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 12-01-09 16:28

Optimus Prime wrote:

> [...]
> hvis morfar ikke ser alt for godt.
>
> Og heldigvis er de som regel billigere når opløsningen er lavere

Så er det jo en 19" 1280x1024 man skal gå efter - det er jo det rene
legoland... Lavede en gang et regneark med pixelstørrelser

http://www.student.dtu.dk/~s032225/screen_pixel_sizes.pdf

Fra : Rado

Dato : 13-01-09 14:50

On Mon, 12 Jan 2009 08:38:38 +0100, Optimus Prime <optimus@prime.dk>
wrote:

> [...]
>dens native opløsning (den opløsning LCD-panelet i skærmen har) - og på
>den måde bliver teksten ikke alt for lille (i forhold til fx en der

Jeg har lige købt en 25.5" 1920x1200 og her har tekst, ikoner og
alting præcis samme fysiske størrelse som på min gamle 19" 1280x1024,
med XP default tekststørrelse - forskellen er i alt fald så lille at
jeg ikke kan se den med det blotte øje.

--
Rado

Fra : Jakob M

Dato : 12-01-09 22:35

Tak for svarene allesammen.

Mvh
Jakob

Fra : Michael Thomsen

Dato : 13-01-09 13:54

On Mon, 12 Jan 2009 16:31:22 +0100, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

> Det er selvfølgelig ikke alle der går op i hvor præcise ens farver på
> skærmen er, men hvis man gør det så bør man holde sig fra TN skærme...

Det er blot umuligt at undgå TN skærme, hvis man ikke skal have 24" eller
større. Der findes stadigvæk enkelte 22" non-TN; men de er så vidt jeg
har kunne finde ud af ved at udgå.

//michael

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 14-01-09 21:43

Michael Thomsen wrote:

> Det er blot umuligt at undgå TN skærme, hvis man ikke skal have 24" eller
> større. Der findes stadigvæk enkelte 22" non-TN; men de er så vidt jeg
> har kunne finde ud af ved at udgå.
>
> //michael

Du kan da sagtens få skærme med andre teknologier end TN... men så får
du bare ikke en 24" til 2100 kr... Min egen Dell 2408WFP som kostede
4600 for et år siden er fx. S-PVA baseret...

Fra : Michael Thomsen

Dato : 15-01-09 09:43

On Wed, 14 Jan 2009 21:42:59 +0100, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

> Du kan da sagtens få skærme med andre teknologier end TN... men så får
> du bare ikke en 24" til 2100 kr... Min egen Dell 2408WFP som kostede
> 4600 for et år siden er fx. S-PVA baseret...

Hvis du ellers gad læse hvad jeg skrev, så skrev jeg INTET om priser, blot
at det er nærmest UMULIGT at få et IKKE-TN panel må MINDRE END 24".

//michael

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 17-01-09 00:41

Michael Thomsen wrote:
> Hvis du ellers gad læse hvad jeg skrev, så skrev jeg INTET om priser, blot
> at det er nærmest UMULIGT at få et IKKE-TN panel må MINDRE END 24".

Undskyld der var jeg for hurtig. Men når nu det er 24" som er state of
the art, hvorfor så ikke tage sådan en? Det kan aldrig skade med mere
plads på skærmen, eller alternativt, større bogstaver hvis man kører
lavere opløsninger:)

Fra : Michael Thomsen

Dato : 19-01-09 11:34

On Sat, 17 Jan 2009 00:41:20 +0100, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

> [...]
> the art, hvorfor så ikke tage sådan en? Det kan aldrig skade med mere
> plads på skærmen, eller alternativt, større bogstaver hvis man kører

Fordi lejligheden er for lille til at have et skrivebord i en passende
størrelse? Det er i hvert fald problemet hos mig pt.

//michael

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-01-09 21:17

Michael Thomsen wrote:

> Fordi lejligheden er for lille til at have et skrivebord i en passende
> størrelse? Det er i hvert fald problemet hos mig pt.

Sæt skrivebordet op ad væggen, køb en skærm med VESA beslag bagpå (har
mange skærme) og et VESA vægbeslag, og hæng den på væggen ved dit
skrivebord... min 24" skærm er sgu ikke mere end 3-4 cm bredere end det
tastatur jeg har stående foran den, så det med skrivebordspladsen er vel
ikke så slemt - tænk på al den plads men i stedet får på windows'
skrivebord :)

Fra : Michael Thomsen

Dato : 23-01-09 11:14

On Thu, 22 Jan 2009 21:17:22 +0100, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

> [...]
> tastatur jeg har stående foran den, så det med skrivebordspladsen er vel
> ikke så slemt - tænk på al den plads men i stedet får på windows'

Det kunne selvf. være en mulighed. Jeg valgte ikke den løsning af flere
grunde, men for fremtidig reference kan du måske svare på følgende:

Hvor langt stikker en 24" skærm ud fra væggen med et vægbeslag?
Er det muligt at justere i højden/dybden/vinklerne med et vægbeslag?

//michael

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-02-09 21:28

Michael Thomsen wrote:

> Det kunne selvf. være en mulighed. Jeg valgte ikke den løsning af flere
> grunde, men for fremtidig reference kan du måske svare på følgende:
>
> Hvor langt stikker en 24" skærm ud fra væggen med et vægbeslag?

4-6 cm vil jeg skyde på

> Er det muligt at justere i højden/dybden/vinklerne med et vægbeslag?

Kommer an på hvilket beslag man køber - hovedreglen er at de simple
flade beslag er simple at montere mens de mere fleksible skal have mange
skruer pga den større belastning