Børn og morgen
Fra : lisekristian@hotmail~

Dato : 08-01-09 00:37

Vi har 2 børn på 7 og 10 og synes for meget af morgenen bliver ødelagt
at at vi skynder på børnene som hele tiden "går i stå".
De kommer i seng 20.30 og stå begge op kl. 6.20 og skal ud af døren
7.30.
Er der nogen der har gode forslag til at få mogenen til at fungere
uden at alle bliver sure over at vi siger: få nu børstet tænder, tag
tøjet på, spis morgenmad osv, osv.
Vi har også forsøgt at give dem nogle tidspunkter altså 6.45 skal i
være nede ved bordet og 7.15 skal I tage overtøj på, for at de selv
kunne adm. men det fungerer heller ikke.
Hvordan fungerer jeres morgener?
mvh
Krsitian

Fra : Frøken Jensen

Dato : 08-01-09 14:22

On 08/01/09 8:36, in article
1d4f1090-331d-4b20-8a41-847e086438fb@r15g2000prd.googlegroups.com,
"lisekristian@hotmail.com" <lisekristian@hotmail.com> wrote:

> [...]
> være nede ved bordet og 7.15 skal I tage overtøj på, for at de selv
> kunne adm. men det fungerer heller ikke.

Man kunne lave det til en pointjagt:
Hver morgen hvor begge børn, uden andet end 1-2 kærlige påmindelser, er klar
til tiden får de en guldstjerne på et skema der sidder på køleskabet.
Hvis de på en måned optjener minimum et bestemt antal stjerner (15 f.eks.),
fejres sejren med den på skemaet påførte belønning. Det kan være et nyt spil
til Wii´en (hvis I har så fine ting og masser af penge...), en tur i
biografen, en søndag hvor børnene hele dagen bestemmer hvad I skal lave:
Spille spil, lege gemmeleg, gå i skoven mv.
Så kunne man hænge en checkliste på børnenes værelser/i køkkenet/hvor man
synes hvor der står hvad det er børnene skal huske om morgenen: Børste
tænder,pakke taske (hvis de selv gør det), spise morgenmad, rede hår/gå i
bad, rede seng osv.
For at få stjernen skal begge børn stå på måtten udenfor døren og sige"klar"
senest kl. 7.30.
Håber I finder en god måde at få hyggelige morgener på :)

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 08-01-09 09:35

On 8 Jan., 08:36, lisekrist...@hotmail.com wrote:
> [...]
> være nede ved bordet og 7.15 skal I tage overtøj på, for at de selv
> kunne adm. men det fungerer heller ikke.

Hvad med at stå op klokken 6 i stedet ?

Hvad med at hjælpe med tandbørstningen, istedet for bare at stå og
kommendere med dem ?, Det anbefales at man stadig hjælper med
tandbørstningen i den alder.

Jeg ved ikke helt om jeg er helt enig med Frøken Jensen. Men det kan
selvfølgelig være en hjælp for forældre at lave morgenen til en masse
leg med præmier, for at fjerne forældrenes negative fokus.

he he min datter på 6 år er lige kommet forbi og spurgte hvad jeg
laver, jeg læste kristian's indlæg op for hende, og spurgte hvad hun
ville foreslå, og hun sagde at de voksne skulle tage den med ro.

MVh
Malmberg

Fra : Ivar

Dato : 09-01-09 20:59

Kasper Malmberg skrev:

> Hvad med at stå op klokken 6 i stedet ?

Hmm, jeg ville foreslå det modsatte, børn har det med at miste
fokus, og gå i gang med noget andet.

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Børn http://lexinfo.dk/born/born.html

Fra : lisekristian@hotmail~

Dato : 10-01-09 01:52

On 8 Jan., 17:35, Kasper Malmberg <malmb...@gmail.com> wrote:

> [...]
> laver, jeg læste kristian's indlæg op for hende, og spurgte hvad hun
> ville foreslå, og hun sagde at de voksne skulle tage den med ro.

Ja, tage den med ro, det er jo lige netop det der ville være dejligt.
Men desværre er det jo sådan at ungerne skal nå skolebussen for at
komme i skole, så hvis vi udelukkende tager den med ro, så kommer de
ikke i skole.
/Kristian

Fra : Ivar

Dato : 11-01-09 22:30

lisekristian@hotmail.com skrev:

> Men desværre er det jo sådan at ungerne skal nå skolebussen for at
> komme i skole, så hvis vi udelukkende tager den med ro, så kommer de
> ikke i skole.

Her er det op, på toilettet, sige hvad man vil have til morgenmad,
tøj på, spise, børste tænder, en våd klud i ansigtet og så ud at
have tøj på. Forældrene er rimeligt klar, når børnene vækkes, og
de små hjælpes. Hele forstillingen med 3 børn tager cirka en
halv time fra de vækkes, til de er uden for døren.

Ivar Magnusson

Fra : marlene

Dato : 12-01-09 21:44

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de små hjælpes. Hele forstillingen med 3 børn tager cirka en
> halv time fra de vækkes, til de er uden for døren.

de (14,10,9 år) vækkes 6.45, skal være i køkken til morgenmad inden 7.00.
spiser, børster tænder imens jeg pakker deres tasker, ofte ser de morgentv
til 7.35
hvor de skal have overtøj på, 7.40 cykler de så afsted, nu selv men ellers
de sidste mange år med en af os voksne.
de lægges i seng. 7.30-8.00 og er friske og glade når de har luret den et
par minutter.

Fra : Carsten

Dato : 13-01-09 08:42

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse
> de lægges i seng. 7.30-8.00 og er friske og glade når de har luret den et
> par minutter.

hmm, hvordan får man en 14 årig i seng kl. 7.30 (19.30) - 20 ?

Carsten

Fra : Ivar

Dato : 13-01-09 16:52

marlene skrev:

> imens jeg pakker deres tasker,

Det vil jeg mene, at det bør de selv kunne i den alder.

Ivar Magnusson

Fra : C. Overgaard

Dato : 11-01-09 14:10

> [...]
> være nede ved bordet og 7.15 skal I tage overtøj på, for at de selv
> kunne adm. men det fungerer heller ikke.

Almindelig kaos. Nogen gange når vi det andre gange ikke. Det har ikke
det store at sige. Men generelt så får de en Nutella mad på vej ud af
døren og på rigtig gode dage får de også børstet tænder.

Mvh
C.Overgaard

Fra : Christen Fihl

Dato : 19-01-09 22:50

> Hvordan fungerer jeres morgener?

Vores unger står op max en time før ud-af-døren, og hygger så som de
selv lyster.

En halv time før deadline er der morgenmad, tandbørstning (eller
omvendt), og så ud af døren.
I denne praktiske fase er der slet ikke ledig tid til at gå i stå.

Så det glider ganske nemt her.

Christen