Om ar lære børn at spare op
Fra : Marianne

Dato : 03-01-09 12:50

Hej

Da jeg var barn havde jeg en bank-sparegris og en tilhørende lille konto.
Man kunne også købe nogle sparemærker i skolen og spare via dem.

Nu er vores børn blevet så store, at de godt kunne begynde at spare lidt
systematisk op af deres lommepenge til større ting, men jeg er meget i tvivl
om, om en bank burde introduceres. Indtil videre har en hjemlig sparegris
holdt udmærket på 'formuen', og jeg kan nok ikke helt se nytten af en bank
når vi taler beløb i små størrelser.

Børnene har hver en børneopsparing, som selvfølgelig står i en bank.
Derudover har de ingen penge (jo, lommepenge), men de får ikke kontanter til
fødselsdage eller jul. Dvs de har max. 500 kr. ad gangen. Når den store om
et par år kan begynde at have små-jobs er det en anden sag. Men indtil da?

Hvad gør I andre?

mvh
Marianne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-01-09 13:20

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> writes:

> [...]
> et par år kan begynde at have små-jobs er det en anden sag. Men indtil da?

Vores datter er kun 9 måneder, men hun skal helt klart have en
bankkonto. Jeg synes det var en stor dag, når jeg skulle i banken og
have tømt sparebøssen og have sat det ind på bogen. Og endnu bedre når
jeg skulle ned i banken og hæve penge til noget.

Jeg husker klart den dag jeg var blevet opereret for polypper. På
vejen hjem skulle vi forbi banken og hæve penge, så jeg kunne få en ny
cykel. Reglen var at når vi havde sparet halvdelen op, gav mor og far
resten. Og nede i banken sagde de at jeg havde været dygtig til at
spare op og så fik jeg et sjippetov. Jeg var stolt som en pave.

Jeg synes det er godt at lære børn så tidligt som muligt hvordan
verden hænger sammen. Og i banken får man trods alt lidt i renter og
det er ikke så nemt at komme til at snuppe noget i sparebøssen, når
pengene er i banken.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Holst

Dato : 03-01-09 13:24

Marianne wrote:

> Da jeg var barn havde jeg en bank-sparegris og en tilhørende lille konto.

Findes der bankbøger i dag?

Dengang jeg var barn, havde jeg også en bankbog. Den var rigtig god,
synes jeg, fordi man altid kunne se, hvor meget man havde på kontoen. Er
det i dag blot et plastikkort, vil der måske ikke være det samme sjov
ved det.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-01-09 14:05

Holst <newsfeb08@shelter.dk> writes:

> Findes der bankbøger i dag?

Det ser faktisk ikke sådan ud. Nogle har måske, men hverken Danske
Bank eller Sparbank Vest.

> [...]
> synes jeg, fordi man altid kunne se, hvor meget man havde på kontoen.
> Er det i dag blot et plastikkort, vil der måske ikke være det samme

Nej, det har du ret i. Men så kan man vel lære dem at bruge
homebanking. :) Eller selv at have en bog til det. Hvis banken har
tid, så vil de sikkert gerne hjælpe barnet med at skrive det ind i
bogen.

Fra : Holst

Dato : 03-01-09 14:55

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> homebanking. :) Eller selv at have en bog til det. Hvis banken har
> tid, så vil de sikkert gerne hjælpe barnet med at skrive det ind i

Det sjove ved opsparingen var jo at gå ned i banken, aflevere pengene og
bankbogen og så få et nyt - og større - tal ind i bankbogen, som man så
kunne tage med hjem igen.

Jeg har svært ved at se det samme sjov i i dag at gå ned i banken og så
få stukket en kvittering i hånden, når beløbet er indsat.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-01-09 16:12

> [...]

> Jeg har svært ved at se det samme sjov i i dag at gå ned i banken og
> så få stukket en kvittering i hånden, når beløbet er indsat.

Jeg tænkte nu mere på at købe en lille bog til barnet og så sørge for
at gå ned i banken på et tidspunkt hvor der er god tid og spørge dem
om de vil hjælpe barnet med at skrive i bogen. Altså ligesom i De Gode
Gamle Dage(TM), bare med en bog vi selv har købt.

Det er nok nemmere i de små filialer rundt omkring i landsbyerne, men
det må kunne lade sig gøre at lave en aftale.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-01-09 02:59

On 03/01/09 12:49, in article
495f50dd$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Marianne"
<handel@fjerndettelundbak.dk> wrote:

> [...]
> et par år kan begynde at have små-jobs er det en anden sag. Men indtil da?

Hej Marianne.

Herhjemme har vi en "mor-bank" (mig) som fungerer som følger:
Lommepenge sættes automatisk ind på "bankkontoen" (vi har en bankbog, så man
kan følge med i transaktionerne) og min søn (9 år) kan hæve penge så ofte
man vil - MEN: Hver den 1.får han 10 % i rente hvis han højst har hævet
penge én gang den foregående måned.
Samtidig har jeg lært ham om almindelige bankers renter, så han er med på at
mors bank er en bedre forretning - dog kun hvis man ikke hæver for ofte.
Indtil han blev 9 år kunne han hæve så ofte han ville og få 10 % den 1., men
nu skal der altså mere til...
Det fungerer godt og man kan jo finde sin egen variant..

Held og lykke med det :)

Fra : Holst

Dato : 04-01-09 11:29

Frøken Jensen wrote:

> [...]
> Indtil han blev 9 år kunne han hæve så ofte han ville og få 10 % den 1., men

Kan jeg sætte penge ind i denne "mor-bank"?

Det kan jo blive urealistisk mange penge, du skal betale i rente om
året, når beløbene i mor-banken bliver store.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-01-09 15:36

On 04/01/09 11:29, in article
49608f76$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Holst"
<newsfeb08@shelter.dk> wrote:

> Kan jeg sætte penge ind i denne "mor-bank"?

Nej ;)

> Det kan jo blive urealistisk mange penge, du skal betale i rente om
> året, når beløbene i mor-banken bliver store.

Ja - og til den tid bliver betingelserne ændret...

Fra : TGJ

Dato : 08-01-09 22:17

"Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> skrev i en meddelelse
> On 04/01/09 11:29, in article
> 49608f76$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Holst"

> Ja - og til den tid bliver betingelserne ændret...

Er du politiker ? :)

Thomas

Fra : Frøken Jensen

Dato : 09-01-09 19:02

On 08/01/09 22:17, in article
49666d4c$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "TGJ" <somewhere@earth.com>
wrote:

> "Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> skrev i en meddelelse

> Er du politiker ? :)
>
> Thomas

Kunne godt være det ;)

Fra : Anders Majland

Dato : 05-01-09 16:30

> Hvad gør I andre?

Begge knægte (årgang 2001 og 2007) har en bankkonto til "det løse"

Dvs primært gavepenge fra jul og fødselsdage der typisk er givet mhb på at
købe "større ting". Altså ikke bare brændt af på pokemon kort og lign
småting. Før den store havde begreb om penge var det reelt os som forældre
der brugte hans penge på ting til ham, men til foråret er det 2år siden han
købte en cykel og sidste forår fik han lov at købe en trampolin (og vi gav
så sikkedsnet). Dvs han får stadig ikke lov at bruge sin opsparing som han
vil, men kun efter aftale med os.

Derudover har lidt lommepenge som han kan bruge som han vil (i.e pokemon
kort, slik osv)

Den lille har ikke begreb om penge endnu

I praksis er det også mig der adminsterer de konto via netbank. De har
gammeldags bankbøger på dem men praksis så flytter vi penge frem og tilbage.
I.e gavepengene ryger i husholdningspungen og tilsvarende beløb overført til
dem. Ligeledes lægger vi ud når de køber noget og trækker det fra deres
konti

/A
/A

Fra : Christen Fihl

Dato : 19-01-09 22:57

De penge vores ikke bruger på her og nu ting (kan) sættes i banken,
rigtig bank men netbank og blot flytten rundt.

Når de bruger fra banken forhøjer vi beløbet, måske dobbelt op, hvis
godkendt formål og beløb.
Men aldrig forhøjelse uden at pengene har været om banken, selvom de
plager.

Christen