Skærme
Fijala 3554
Samsung og pixelspecifikationer?
Fra : Lars

Dato : 30-12-08 13:28

Hej

Jeg overvejer at købe en Samsung monitor, men vil ikke risikere
at få en med døde/stuck pixels som leverandøren så ikke vil
bytte. Derfor prøver jeg at finde ud af hvilke specifikationer
Samsung selv bruger, men jeg kan ikke rigtigt finde de på deres
nyere skærme, det tætteste jeg har kunnet opdrive er:
<http://www.samsung.com/se/support/repairpolicy/servicePolicyWarrantyMain.html#Pixels>
men den omtaler kun deres gamle skærme.

Er der nogen der har kunnet finde en oversigt over deres nyere
eller helt konkret ved hvad der gælder for SM2693, T260 & T260HD?

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : jk

Dato : 30-12-08 14:18

http://www.prad.de/guide/hersteller103.html
Tysk grundighed

mvh

John

Fra : Lars

Dato : 30-12-08 22:22

On Tue, 30 Dec 2008 14:18:21 +0100, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk>
wrote:

>http://www.prad.de/guide/hersteller103.html
>Tysk grundighed

Desværre må det være ikke-tyskere der har lavet det, for de
lister de tre skærme som værende 26,0", men de er altså kun
25,5".

Fra : Rado

Dato : 02-01-09 09:59

On Tue, 30 Dec 2008 22:22:01 +0100, Lars
<go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> wrote:

>Desværre må det være ikke-tyskere der har lavet det, for de
>lister de tre skærme som værende 26,0", men de er altså kun
>25,5".

Og i praksis er Samsung 2693HM kun 24.9"...

--
Rado

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 30-12-08 14:21

Lars skrev:
> [...]
> Samsung selv bruger, men jeg kan ikke rigtigt finde de på deres
> nyere skærme, det tætteste jeg har kunnet opdrive er:

Jeg tror ikke du skal forventet andet end der står der, deres nye skærme
har vist ikke denne "Zero Bright Pixel defect" garanti.

http://www.samsung.com/dk/support/guarantee/pdf/tft_pixelspec.pdf

> Er der nogen der har kunnet finde en oversigt over deres nyere
> eller helt konkret ved hvad der gælder for SM2693, T260 & T260HD?

Du kommer ikke nærmere, men der er måske lidt at læse her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1163869920
hvis du ikke allerede har været forbi.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Lars

Dato : 30-12-08 22:31

On Tue, 30 Dec 2008 14:20:37 +0100, Bjarke Ravn-Jonsen
<bjarke@mandril.invalid> wrote:

>Jeg tror ikke du skal forventet andet end der står der, deres nye skærme
>har vist ikke denne "Zero Bright Pixel defect" garanti.

Ærgerligt, også selvom "Zero Bright Pixel Defect" jo heller ikke
ville forhindre døde pixels, men det var jo bedre end ingen
garanti...

>Du kommer ikke nærmere, men der er måske lidt at læse her:
>http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1163869920
>hvis du ikke allerede har været forbi.

Jeg kender godt flatpanels.dk, men jeg havde ikke læst den
konkrete artikel. Generelt deprimerende læsning, men det tyder da
på at jeg nok skal droppe Samsung, og måske nærmere kigge på LG
da det tilsyneladende er dem der har den mindst dårlige garanti.

Fra : jk

Dato : 02-01-09 12:23

On Tue, 30 Dec 2008 22:31:20 +0100, Lars
> [...]

>på at jeg nok skal droppe Samsung, og måske nærmere kigge på LG
>da det tilsyneladende er dem der har den mindst dårlige garanti.

Altså de der købere, der går op i pixelgaranti er meget trættende !
Få dog et liv.

mvh

John

Fra : Lars

Dato : 07-01-09 23:11

On Fri, 02 Jan 2009 12:23:18 +0100, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk>
wrote:

>Altså de der købere, der går op i pixelgaranti er meget trættende !

Ja, det har du sikkert ret i, men jeg ved bare at jeg vil være
irriteret over blot en enkel "pixelvariant" hver gang jeg sidder
ved den.

Fra : Rado

Dato : 02-01-09 09:58

> [...]

>Jeg overvejer at købe en Samsung monitor, men vil ikke risikere
>at få en med døde/stuck pixels som leverandøren så ikke vil

Du kan altid returnere den inden for 14 dage, og så købe en ny, evt.
et andet sted. Det gør jeg konsekvent nu, hvis jeg får en med
pixelfejl. Jeg synes simpelthen det er urimeligt at den ene kunde får
en fejlfri skærm mens den anden får en med måske flere pixelfejl og
skal betale det samme for den. De burde sælge dem med pixelfejl
billigere og så dem uden til en højere pris. Jeg giver gerne 500 mere
for at slippe for pixelfejl, men muligheden findes ikke.

Gør evt. forhandleren opmærksom på hvorfor du returnerer den, hvis der
er tilstrækkelig mange der gør det her så kan det være fabrikanterne
ændrer deres urimelige politik på det her område.

Når det er sagt så har jeg selv lige købt en Samsung 2693HM, den
første jeg fik var defekt i farverne, så jeg fik en bytter. Men ingen
af dem havde/har en eneste pixelfejl. Jeg har også læst en del
anmeldelser af folk der har købt den, og alle meldte nul pixelfejl.
Jeg tror teknologien efterhånden er blevet så god at pixelfejl er
relativt sjældne. Mit nye Sony TV har også nul pixelfejl

Iøvrigt er 2693HM en fin skærm til pengene efter min mening, så den
kan jeg godt anbefale. Det eneste jeg (og mange andre) har at udsætte
på den er touch-button knapperne, man skal nærmest have en spotlight
direkte på dem for at kunne se og ramme dem, men det er sjældent at
jeg bruger dem at jeg fint kan leve med det. Og så holder de jo også
længere end mekaniske knapper.

--
Rado

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-09 11:44

Rado skriver:

> [...]
> billigere og så dem uden til en højere pris. Jeg giver gerne 500 mere
> for at slippe for pixelfejl, men muligheden findes ikke.

Nej, for skulle butikken de sælger varen til at lukek sammtlige kasser
op, lave burn in test på samtlige monitors de har til salg - iden de kan
klassificere dem og sælge dem, vil de ryge op i et prisleje du slet ikke
finder interessant.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 02-01-09 16:10

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> op, lave burn in test på samtlige monitors de har til salg - iden de kan
> klassificere dem og sælge dem, vil de ryge op i et prisleje du slet ikke

Så er der mellemvejen som Zitech/Demoshop.dk tog; lad kunden konstatere
om der er pixelfejl, send den retur, så blev den efterfølgende sat lidt
billigere til salg via demoshoppen.

Nu er de jo så gået konkurs, men den pixelpolitk var vel ikke helt ved
siden af?
(jeg går ud fra at konkursen ikke havde noget med den pixelpolitik at gøre).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-09 16:19

"Jens C. Hansen" skriver:

> Nu er de jo så gået konkurs, men den pixelpolitk var vel ikke helt ved
> siden af?
> (jeg går ud fra at konkursen ikke havde noget med den pixelpolitik at gøre).

Det ved man jo ikke ......

Fra : Rado

Dato : 03-01-09 23:58

On Fri, 02 Jan 2009 16:19:17 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Jens C. Hansen" skriver:

>Det ved man jo ikke ......

De har måske så bare taget lidt mere for skærmene generelt, så går det
vel lige op. Sikkert ikke noget problem salgsmæssigt, der er nok mange
der gerne betaler lidt mere for en skæm med den slags garanti.

Alternativt kunne man lave det så man betaler lidt ekstra mod at få
lov at bytte hvis der er fejl.

--
Rado

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 04-01-09 01:01

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der gerne betaler lidt mere for en skæm med den slags garanti.
>
> Alternativt kunne man lave det så man betaler lidt ekstra mod at få

Man kunne jo også købe Class I udstyr eller måske Acer, fandt dette
skrift fra dem
http://www.acer.co.in/products/LCD%20Dead%20Pixel%20ISO%20Std.pdf læs de
sidste 2 linier, måske andre producenter har samme løsning.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Rado

Dato : 06-01-09 10:04

On Sun, 4 Jan 2009 01:01:01 +0100, "Paul Østerby Sørensen"
<paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote:

> [...]
>http://www.acer.co.in/products/LCD%20Dead%20Pixel%20ISO%20Std.pdf læs de
>sidste 2 linier, måske andre producenter har samme løsning.

Ja det ser godt ud, håber det slår igennem hos Samsung og de andre
også.

--
Rado

Fra : Rado

Dato : 03-01-09 23:50

On Fri, 02 Jan 2009 11:43:37 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Rado skriver:

>Nej, for skulle butikken de sælger varen til at lukek sammtlige kasser
>op, lave burn in test på samtlige monitors de har til salg -

Det skal selvfølgelig gøres af fabrikanten, et hurtigt tjek uden
burn-in efter fremstilling, med et program som CheckeMON, det tager et
øjeblik. Det er vist ikke særlig tit fejlene opstår senere, skulle det
ske alligevel så er det en bytter eller et beløb retur fra fabrikant.

--
Rado

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-09 08:50

Rado skriver:

> Det skal selvfølgelig gøres af fabrikanten

Selvfølgelig.

Vil du betale for det?

Fra : Rado

Dato : 06-01-09 10:01

On Sun, 04 Jan 2009 08:49:55 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Som jeg skriver andetsteds, ja.

--
Rado

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-09 16:42

Rado skriver:

> Som jeg skriver andetsteds, ja.

Tro mig - nej, det vil du ikke, for så bliver skærmen noget der ligner
dobbelt så dyr.

Fra : Rado

Dato : 06-01-09 19:33

On Tue, 06 Jan 2009 16:41:50 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Hvorfor, helt præcis?

--
Rado

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-09 19:45

Rado skriver:

> Hvorfor, helt præcis?

Fordi en sådan process koster tid og penge.

Vil du tjekke for pixelfejl, skal du også lave burn in.
Du skal håndtere udstyret og holde styr på tjekrutiner, samt have plads
til det.

Fra : Rado

Dato : 07-01-09 09:59

On Tue, 06 Jan 2009 19:45:03 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Rado skriver:

>Fordi en sådan process koster tid og penge.

Næppe det samme som skærmen koster i sig selv, det kan simpelthen ikke
passe.

>Vil du tjekke for pixelfejl, skal du også lave burn in.

Hvorfor? Du behøver jo blot et kort blik på en skærm for se om den har
fej. Det kan ske som del af den generelle test.

De fejl der evt. måtte opstå senere (har aldrig oplevet eller hørt om
det iøvrigt) opdager kunden.

--
Rado

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-01-09 16:30

Rado skriver:

> Næppe det samme som skærmen koster i sig selv, det kan simpelthen ikke
> passe.

Hvorfor tror du at B&O tv var så dyre i gamle dage?

De blev kvalitetstjekket.....

> Hvorfor? Du behøver jo blot et kort blik på en skærm for se om den har
> fej. Det kan ske som del af den generelle test.

Og er der så en pixel der falder ud under transport er man lige vidt.

I bund og grund handler det om pris. Mener du at at du kan sælge skærme
til praktisk taget samme pris, der er testede for pixelfejl, så mener
jeg seriøst at du skal slå dig ned som skærmfabrikant....

Fra : Rado

Dato : 08-01-09 12:31

On Wed, 07 Jan 2009 16:30:10 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Rado skriver:

>Hvorfor tror du at B&O tv var så dyre i gamle dage?
>
>De blev kvalitetstjekket.....

Det er nok også mere omfattende end et kort blik på en skærm for at se
efter pixelfejl.

>Og er der så en pixel der falder ud under transport er man lige vidt.

Det er nok sjældent det sker, og i så fald er det bare en bytter.

>I bund og grund handler det om pris. Mener du at at du kan sælge skærme
>til praktisk taget samme pris, der er testede for pixelfejl, så mener
>jeg seriøst at du skal slå dig ned som skærmfabrikant....

Ikke samme pris, men det burde ikke komme til koste urimeligt meget
mere hvis man gør det på den rigtige måde. Det kan jo gøres på mere
end een måde.

--
Rado

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-09 14:51

Rado skriver:

> Ikke samme pris, men det burde ikke komme til koste urimeligt meget
> mere hvis man gør det på den rigtige måde. Det kan jo gøres på mere
> end een måde.

Som skrevet, så tror jeg at du skal slå dig ned som skærmfabrikant.....

Fra : Lars

Dato : 07-01-09 23:33

> [...]

>op, lave burn in test på samtlige monitors de har til salg - iden de kan
>klassificere dem og sælge dem, vil de ryge op i et prisleje du slet ikke

Skærmene bliver jo tilsyneladende allerede klassificeret,
naturligvis ikke af de enkelte butikker, men af de respektive
producenter, blot nærmest kun som klasse II paneler, med, for
mig, urimeligt høje fejltolerancer. Hvis de rent faktisk slet
ikke klassificerer dem, men blot satser på at det nok er ok,
kunne de jo fint gøre det samme med pixelgaranti. Jeg forventer
da heller ikke at alle harddiske, grafikkort, bundkort o.l. er
testede for alle de mulige fejl der kunne være, men jeg forventer
at de tager stikprøver og at hvis skidtet har en fejl, så ikke
forsøger at dække sig ind under standarder som de færreste
skænker en tanke når de køber udstyr.

Nu har jeg selv tidligere arbejdet et sted som solgte bl.a.
skærme og min erfaring er at på de større mærker (primært LG &
Samsung) er der langt i mellem skærme med pixelfejl. De kunder
der var bekymrede for pixelfejl (som jeg selv er) blev oplyst om
de bizarre fejltolerancer fra producenterne, men fik derudover 8
dages returret på skærmen hvis det skulle vise sig at der rent
faktisk var en pixelfejl. Det valgte de fleste at stille sig
tilfredse med, og der var *meget* få der fik brug for
returretten.

Derfor undrer det mig at de store producenter ikke er mere
villige til at udstede garantien (evt. for en merpris som Acer
tilsyneladende kan tilbyde ifølge Pouls link) når det nu
tilsyneladende ikke er det store problem at lave skærme uden
pixelfejl.

Fra : Rado

Dato : 08-01-09 13:01

On Wed, 07 Jan 2009 23:33:02 +0100, Lars
> [...]

>skærme og min erfaring er at på de større mærker (primært LG &
>Samsung) er der langt i mellem skærme med pixelfejl.

Det er også mit indtryk, i alt fald m.h.t Samsung. Jeg tror de gør en
hel del produktionsmæssigt for at prøve at reducere fejlprocenten,
ikke mindst fordi det også reducerer antallet at paneler der
simpelthen må kasseres på grund af for mange fejl.

> [...]
>tilsyneladende kan tilbyde ifølge Pouls link) når det nu
>tilsyneladende ikke er det store problem at lave skærme uden

Sikkert fordi folk ikke protesterer. Det er ligesom med Windows - folk
brokker sig konstant over det ene og det andet, bare alle andre steder
end til Microsoft.

--
Rado

Fra : Lars

Dato : 07-01-09 23:38

On Fri, 02 Jan 2009 09:58:21 +0100, Rado
<rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

>Du kan altid returnere den inden for 14 dage, og så købe en ny, evt.
>et andet sted.

Den metode har jeg også overvejet, men så er der besværet med at
sende frem og tilbage samt den ekstra porto, men måske bliver jeg
nødt til at tage chancen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-09 06:14

Lars skriver:

> Den metode har jeg også overvejet, men så er der besværet med at
> sende frem og tilbage samt den ekstra porto, men måske bliver jeg
> nødt til at tage chancen.

Du kunne vel også gå ind i en fysisk butik og så fortælle dem om
problematikken og lade dem finde en skærm til dig uden fejl?

Fra : Michael Thomsen

Dato : 02-01-09 11:00

On Fri, 02 Jan 2009 09:58:21 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

> Jeg tror teknologien efterhånden er blevet så god at pixelfejl er
> relativt sjældne. Mit nye Sony TV har også nul pixelfejl

Mens jeg var på jagt efter ny skærm i efteråret havde jeg 2 forskellige
mærker/modeller forbi, som begge havde pixelfejl. De havde så også
andre skavanker, som gjorde at jeg sendte dem retur og endte med en
helt tredie størrelse.

Og jeg er enig i, at det ville være rart hvis man kunne få lov til at
betale mere for at være garanteret for nul pixelfejl.

//michael

Fra : Michael Thomsen

Dato : 08-01-09 12:54

> [...]

> til praktisk taget samme pris, der er testede for pixelfejl, så mener
> jeg seriøst at du skal slå dig ned som skærmfabrikant....

Jf producenterne er det "meget få" skærme, der har pixelfejl, så det kan
vel ikke blive mere end 25% mere. Personligt ville jeg gerne betale op
til 50% mere for en garanti mod pixelfejl i produktets normale garanti-
periode.

//michael