Lille CV til lille bil
Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 19:23

Nu har jeg brugt en del tid, på at læse om en teltvogn - men fik så
pludselig læst en del om en campingvogn, så har fået lidt blod på tanden for
en lidt ældre model.
Nu har vi kun en lille bil. En Renault Clio 1.5 Dci (Diesel 82 HK) Den har
en egenvægt på 1000KG, Største tilladte trækt vægt er 850 KG m/bremser.
Jeg har set på nogle Campingvogne som har en egenvægt på 650 KG og en total
vægt på 800 KG. Kan jeg gå ud fra, at sådan en campingvogn har egen bremse?
Der står ikke noget i teksten om det - men er det lige så standart, som
bremser på en bil ??
Vil det være helt umuligt at kører med en vogn med en max total vægt på 800
KG?
Har set på en Adria Prima 440 TD (650KG/800KG)

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-12-08 20:21

> [...]
> total vægt på 800 KG. Kan jeg gå ud fra, at sådan en campingvogn har egen
> bremse? Der står ikke noget i teksten om det - men er det lige så

Ja det er et lovkrav ved totalvægt på mere end 750 kg skal der være bremser
på trailer/cv

> Vil det være helt umuligt at kører med en vogn med en max total vægt på
> 800 KG?

Nej det vil ikke være umuligt, men du kommer nok til at røre lidt i gryden
jeg har eks kørt m. 71 hk med 1400 kg på krogen, og vi kunne følges med
de andre uden de store problemmer, dette var dog en benziner, hvor din er en
suge diesel og derfor en smule mere sløv, men frem skal i nok komme.

Du skal lige være obs på den adria har støddæmpere på hjulene, eller få dem
med og monteret i handlen, det giver sikkerhed og mere stabil cv.

> Har set på en Adria Prima 440 TD (650KG/800KG)
> Mvh

Godt nytår

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 20:33

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja det er et lovkrav ved totalvægt på mere end 750 kg skal der være
> bremser på trailer/cv

Super.

> jeg har eks kørt m. 71 hk med 1400 kg på krogen, og vi kunne følges
> med de andre uden de store problemmer, dette var dog en benziner, hvor din
> er en suge diesel og derfor en smule mere sløv, men frem skal i nok komme.

Ok, Troede faktisk det var en fordel at have en Diesel frem for en benziner?
Mere at den levere mere træk. Mener vores har 185-190nm - Det levere en
benziner på 82 HK jo ikke. Og slet ikke ved 1900 rpm.

> Du skal lige være obs på den adria har støddæmpere på hjulene, eller få
> dem med og monteret i handlen, det giver sikkerhed og mere stabil cv.

Super. Det vil jeg se efter..

> Godt nytår
Tak, og lige måde.

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-12-08 22:01

> Ok, Troede faktisk det var en fordel at have en Diesel frem for en
> benziner? Mere at den levere mere træk. Mener vores har 185-190nm - Det
> levere en benziner på 82 HK jo ikke. Og slet ikke ved 1900 rpm.

Ok dvs. at det er en turbo diesel du har ? i så fald har du ganske ret og så
trækker den rigtigt godt op til en 1200 kg.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 22:28

> Ok dvs. at det er en turbo diesel du har ? i så fald har du ganske ret og
> så trækker den rigtigt godt op til en 1200 kg.

Tror ikke det er nogen Turbo! Er en alm. Clio 1.5 Dci. Den har 82HK, 185Nm
ved 1900 Omdr.
Ifølge Reg.atest, må den ikke trække mere end 850 Kg.
Da vi ikke har kørt med en CV før, var det jeg tænkte om det var fordi, at
bilen/undervognen mm. ikke er stærk nok, til at trække mere, eller om det er
fordi at 82HK/185Nm ikke er til mere end max 800-850KG - Eller er det fordi
bilen isig selv ikke vejer mere end 1000KG?
Men så længe at det ikke vil være som at kører op ad bakke konstant med en
vogn på total 800KG - er det fint med mig.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 30-12-08 21:02

jojo wrote:
> "Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Tror ikke det er nogen Turbo! Er en alm. Clio 1.5 Dci. Den har 82HK, 185Nm
> ved 1900 Omdr.

En dCi er en commonrail diesel og har et super bundtræk, perfekt til at
trække en campingvogn med.

> [...]
> fordi at 82HK/185Nm ikke er til mere end max 800-850KG - Eller er det fordi
> bilen isig selv ikke vejer mere end 1000KG?

Det er Renault der tidligere har haft en yderst besynderlig indstilling
til hvad deres biler måtte trække. Jeg havde en gang kig på en Laguna,
men den måtte kun trække ca. 950kg. Andre mærkers lignende modeller
måtte trække 1.100-1.400 kg !!
De er ved at rette op på det med de nyeste modeller, men det hjælper jo
ikke dig :)

> Men så længe at det ikke vil være som at kører op ad bakke konstant med en
> vogn på total 800KG - er det fint med mig.

Jeg trækker en vogn med 1.200kg maks totalvægt med en 105hk diesel i en
Passat (der selv er tung!) og selv Kasselbakkerne tøffer den rimeligt
ubesværet over.
Så du kan sagtens gå helt til vægtgrænsen, bilen skal nok klare det fint.

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 21:51

"Jesper Hartoft" <news1@hartoftUD.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> ubesværet over.
> Så du kan sagtens gå helt til vægtgrænsen, bilen skal nok klare det fint.

Tak for svaret.

Fik så købt os en begynder vogn idag.
Det blev så en anden end den vi egentlig havde kig på i første omgang - Nu
er vi helt grønne på det område - så om vi har købt katten i sækken, eller
om bilen ikke kan klare det, eller om det idet hele taget, bare var en dum
ide, må tiden vise
Men det blev til en lille Chateau fra 98. Dog uden toilet rum - gik på
kompromi med damen, hun mente ikke hun på noget tidspunkt ville besøge sådan
et rum alligevel, og ville hellere have pladsen til skab
Chateau'en vejer 775 Alene. Så der er ikke meget at komme efter på vores
Clio
Men fandt dette link:
http://www.erhvervspladsen.dk/Ads/SalesShow.asp?id=34366&LanguageID=21
Som viser en Clio Benzin 1.2 som åbentbart må trække 1100 KG?
Men skidt pyt, det blev den vogn, den var billig (Tror vi da)
Men nu læser jeg så af livet løs, om livet som første gangs campist.
Og gud hvor har jeg mange spørgsmål..! Det er ikke altid lige let at finde
svar på - De fleste sider, omhandler monstre camping vogne, og henvender sig
til elite campisten..

Har nogle sprøgsmål, som jeg ikke lige kan finde svar på.
Måske nogen kan svare her?

1. Bremseren på campingvognen. Hvordan virker den, bremser den i takt med at
man bremser i bilen? Hvordan ved den, hvor hårdt man bremser? Hvor får den
informationen til at bremse? Er det igenne 7 polet stikket?

2. Batteri i CV. Har læst at man kan sætte et batteri til CV'en, når den
står stille, så man stadig har 12 volt lys, og vandpumpe mm.. Er det bare
standard at man kan sætte sådan et ind, ? Hvor?

3. Stabilisator. Det stod at Vognen havde satbilisator.. Hvad gør den? Har
læst et sted, at man ikke må have maling / fin, anhængertræk? Vores er
helt nyt.. ??

4. Vand. Der var en dunk foran i vognen, ved ikke hvad man kalder det rum,
men går ud fra det er vand til vasken. Men hvor løber vandet retur?

5. Der fulgte fortelt med gulv med. Nu har vi ikke set det slået op. Så vi
går ud fra alt er der. Men findes der en standard måde det skal sættes op
på. Var et Isabella Capri. Jeg så på en anden vogn, at den havde 4
kroge/ringe ude på CV'en, som jeg kunne gætte, var til stænger til
forteltet - Men denne vogn, hvade ikke disse kroge/ringe - Den har en lang
slise, nok til fortelte, som skal skydes ind der, men hvordan monteres
stænger? Finder sikkert nok ud af det, engang til forår, når det hele bliver
teste igennem, hjemme på plænen - Men nysgerrigheden er nu stor nu..

6. Camping for Newbie/dummies..! Findes sådan sider ? Ellers er jeg
helt åben for alle gode råd, camping pladser, for en familie, med dreng på
10 md til sommer, rigtig kørsel, læsning, mm.

Fra : Jørgen L.

Dato : 31-12-08 01:24

> Tak for svaret.
>
> Fik så købt os en begynder vogn idag.

Tillykke med den.

> [...]
> sådan et rum alligevel, og ville hellere have pladsen til skab
> Chateau'en vejer 775 Alene. Så der er ikke meget at komme efter på vores

Ikke godt, det er for lidt i laste evne, bare lidt mad, elledning, en
gasflaske plus en smule mere så har i brugt lasteevnen op.
Dertil kommer jo tøj, talerkner, bestik, en smule værktøj, måske et fortelt
etc.

> [...]
> at man bremser i bilen? Hvordan ved den, hvor hårdt man bremser? Hvor får
> den informationen til at bremse? Er det igenne 7 polet stikket?

Det kaldes en påløbs bremse, mellem selve koblingen og cven sider der slags
fjeder som når du bremser bilen presses sammen og derved aktivere cvens
bremser.

> 2. Batteri i CV. Har læst at man kan sætte et batteri til CV'en, når den
> står stille, så man stadig har 12 volt lys, og vandpumpe mm.. Er det bare
> standard at man kan sætte sådan et ind, ? Hvor?

Det har du, unskyld mit franske slet ikke vægt mæsigt plads til, men ellers
kommer det meget an på cven, er alt i forvejen 12V lys osv. så ja der er det
forholdsvis nemt at indbygge lader og batteri.

> 3. Stabilisator. Det stod at Vognen havde satbilisator.. Hvad gør den? Har
> læst et sted, at man ikke må have maling / fin, anhængertræk? Vores er
> helt nyt.. ??
Hvis du har maling på din kugle bør du slibe dette af , og sørge for at
kuglen er helt ren, derefer bør du inden du montere cv på bil tørre kuglen
og inde i stabilistatoren af med renset benzin.

> 4. Vand. Der var en dunk foran i vognen, ved ikke hvad man kalder det rum,
> men går ud fra det er vand til vasken. Men hvor løber vandet retur?

Jeg går ud fra du mener hvor affalds vandet løber hen, dette løber ud under
vognen, der er som regel ført rør fra vaskene så afløbet er samlet et sted
og fra det sted skal du have en spilde vandsvank eller pose, det sidste kan
anbefales da den ikke vejer så meget og heller ikke fylder meget.

> [...]
> stænger? Finder sikkert nok ud af det, engang til forår, når det hele
> bliver teste igennem, hjemme på plænen - Men nysgerrigheden er nu stor

Det er kun godt at den ikke har disse kroge, selve holderne til stængerne
monteres på en vulst som sider på teltet
vedr. gulv ? hvad mener du der, kører du rundt (normade) har du nok ikke
fast gulv, men derimod, en pressening og oven på den et gulvtæppe eks. Bolon
eller lign

> 6. Camping for Newbie/dummies..! Findes sådan sider ? Ellers er jeg
> helt åben for alle gode råd, camping pladser, for en familie, med dreng på
> 10 md til sommer, rigtig kørsel, læsning, mm.

Tja der findes på www.campingferie.dk noget for begyndere.

Men start med at tjekke om dækkene på jeres nye CV ikke er mere end 5,99 år
gamle, og skal de skiftes er det godt at købe nogen med god bæreevne eks.
varevogns dæk er et godt bud.

Sørge for at i har mellem 65 og 85 kg. næsevægt.

Intet tungt bag i cv for at undgå for høj næsevægt, alt tung læset over
akslen eller lige foran akslen.
Ingen tunge ting i overskabe al placeret så lavt som muligt.

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-08 08:32

> Tillykke med den.

Tak

> [...]
> gasflaske plus en smule mere så har i brugt lasteevnen op.
> Dertil kommer jo tøj, talerkner, bestik, en smule værktøj, måske et

Ja, ved godt, at der ikke er meget vægt at gøre godt med. Det går nok - vi
har været på telt tur et par gange, der har vi klaret fint med telt og et
bord og 2 stole. Så regner med vi nok klare den her også.

> kommer det meget an på cven, er alt i forvejen 12V lys osv. så ja der er
> det forholdsvis nemt at indbygge lader og batteri.

Uden igen at være sikker i min sag, tror jeg det er til 12V i vognen. Der
var sådan små lysammatur, rundt omkring, lignede meget noget til 12 volt.
Der var også en stort boks under den ene bænk, lignede meget en 12 volt
omformer, stod noget med 12 volt på.

> [...]
> et sted og fra det sted skal du have en spilde vandsvank eller pose, det
> sidste kan anbefales da den ikke vejer så meget og heller ikke fylder

Ok. Ved ikke lige om det var med. Men hvor skal den monteres? Under vognen,
eller inden i vognen under vasken?

> Sørge for at i har mellem 65 og 85 kg. næsevægt.

Hvordan måler man det? Er det bare at smide hjulet op på en badevægt?

Godt nytår til alle..

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-12-08 10:09

"jojo" <noner> skrev i meddelelsen

> Hvordan måler man det? Er det bare at smide hjulet op på en badevægt?

Gør det forsigtigt. Det kan nemt koste en ny badevægt :)

Manøvrehåndtagene - dem man tager fat i når man manuelt flytter med vognen -
skal sidde 110% fast, når man tager fat i dem - også hårdt. Sidder de løse,
er træet de er skruet i inden under ydersiden vådt, hvilket er
campingvognens værste fjende. Sidder de løse, så er det tilbage til
forhandleren med det vuns.

I HNyborg kan du købe en fugtmåler, med den kan du måle om der er fugt
andre steder indvendig i campingvognen.

--
Per

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-08 10:42

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til forhandleren med det vuns.
>
> I HNyborg kan du købe en fugtmåler, med den kan du måle om der er fugt
Tak for rådet. Vil jeg afprøver når vi skal hente den i det nye år.
Desværre har jeg ikke nogen garanti på den, så skulle der være noget galt
med den, må jeg finde den bedste løsning på det. Men tror det ikke. Var
rundt og kigge i alle hjørner og kanter (indvendig dog kun), mærkede ikke
fugtigt. Den stod jo selvfølgelig også indenfor.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-01-09 00:23

> [...]
> rundt og kigge i alle hjørner og kanter (indvendig dog kun), mærkede ikke
> fugtigt. Den stod jo selvfølgelig også indenfor.

Er den fugtig, kan den med manøvrehåndtagene være første håndgribelige sted
man kan finde det.

Og er den fugtig, hjælper det ikke en disse at den står indendørs..

--
Per

Fra : John Roger Johansen

Dato : 06-01-09 11:31

jojo wrote:
> [...]
> et rum alligevel, og ville hellere have pladsen til skab
> Chateau'en vejer 775 Alene. Så der er ikke meget at komme efter på vores

Er egenvekten 775kg? Hva er oppgitt totalvekt? Er den over 850kg? Slik
det i hvertfall er i Norge (vet ikke hvordan reglene er i Danmark, men
jeg trodde at reglene var like i hele Europa) så må man i så fall ha BE
førerkort for å kunne kjøre med denne vognen på denne bilen. Faktisk
vekt må da være maks. 850kg. Har man bare B-kort er det oppgitt
totalvekt for hengeren som gjelder og er den over 850kg kan man ikke
kjøre med denne hengeren på din bil.

John Roger

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-09 14:25

"John Roger Johansen" <news@remjorojo.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> må da være maks. 850kg. Har man bare B-kort er det oppgitt totalvekt for
> hengeren som gjelder og er den over 850kg kan man ikke kjøre med denne

Den totale vægt er 1000KG.. Jeg er ikke 100% sikker, men mener at man godt
må køre med en vogn, hvor totalvægten er større end det man rent faktisk må
trække, så længe man ikke læsse den op over max træk vægt. Men er faktisk
ikke 100% sikker.. Men synes at have læst noget om det, i dette afsnit af
Camping Fritid.

Fra : John Roger Johansen

Dato : 06-01-09 16:13

jojo wrote:
> [...]
> ikke 100% sikker.. Men synes at have læst noget om det, i dette afsnit af

I Norge er dette bare lov om fører har BE i førerkortet. Det er IKKE lov
hvis fører bare har B-kort, da er det oppgitt totalvekt som gjelder og
ikke faktisk vekt. Vil tro det er slik i Danmark også? Dette er vel
EU/EØS regler?

John Roger

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-01-09 17:39

"John Roger Johansen" <news@remjorojo.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> hvis fører bare har B-kort, da er det oppgitt totalvekt som gjelder og
> ikke faktisk vekt. Vil tro det er slik i Danmark også? Dette er vel EU/EØS

At forklare de danske regler tager lang tid og ender altid i ugidelige
diskussioner, da de er fuldstændig idiotiske. Men reglerne i Danmark og
Norge er ikke ens, og der findes heller ikke ens regler i EU. Fælles regler
for EU har været på vej i over 10 år nu, men man er endnu ikke blevet enige.
Men det forlyder dog, at tiden sig nærmer.
Mange danskere har oplevet problemer i bl.a. Tyskland, for tyskerne ikke kan
forstå de danske regler (som vi jo dårligt selv kan forstå). Derfor
anbefales det ofte, at man ved kørsel i Tyskland medbringer de danske regler
oversat til tysk. Jeg mener bl.a. at man kan hente denne oversættelse hos
Dansk Camping Union.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-01-09 23:57
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-01-09 21:29

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> anbefales det ofte, at man ved kørsel i Tyskland medbringer de danske
> regler oversat til tysk. Jeg mener bl.a. at man kan hente denne

Undskyld sproget - jeg kan slet ikke pakke derher ind:

DCU blev nødt til at lave disse regler, da Mette Vaabengaard havde begået en
artikel med forkerte oplysninger i. FDM blev kimet ned sammen med DCU -
velfortjent.

Det er også MV der har lavet den sidste artikel om kørekort, der er ingen
kendsgerninger i den, kun gisninger.

Kendsgerningen er:

http://www.eu-oplysningen.dk/dokumenter/ft/euu/infonote/2003_2004/20040017/

og det ville have klædt MV at have givet os det link i artiklen.

--
Per

Fra : HSLK

Dato : 12-01-09 07:29

Per Henneberg Kristensen kom med følgende:

> [...]
>
> http://www.eu-oplysningen.dk/dokumenter/ft/euu/infonote/2003_2004/20040017/
>
> og det ville have klædt MV at have givet os det link i artiklen.

Hejsa

Såvidt jeg ved er B/E kortet vedtaget i EU men det er ikke
oversat/omsat til dansk endnu og derfor gælder det ikke i dk endnu men
det kommer. Mon ikke der bliver en form for overgang for dem der kun
har B kort?
Men ellers er det bare at komme igang mens det er let og billigt, jeg
har heldigvis fået det overstået

knus Henriette.

Fra : John Roger Johansen

Dato : 12-01-09 14:53

HSLK wrote:
> [...]
> ikke der bliver en form for overgang for dem der kun har B kort?
> Men ellers er det bare at komme igang mens det er let og billigt, jeg

I Norge (som er medlem av EØS og ikke EU) hadde vi denne tilpassningen
for mange år siden. Da fikk de som hadde B kort tilbud om å få B/E hvis
de fornyet førerkortet innen en frist, noe jeg selv benyttet med av.

John Roger

Fra : Jens Hansen

Dato : 12-01-09 20:21

"Per Henneberg Kristensen" skrev i en meddelelse

> Kendsgerningen er:
>
> http://www.eu-oplysningen.dk/dokumenter/ft/euu/infonote/2003_2004/20040017/
>
> og det ville have klædt MV at have givet os det link i artiklen.
>
> --

Uden at skulle forsvare MV så er det et "sjovt" link:
Citat:
E: I kombination med ovenstående kategorier, påhængskøretøj der ikke må veje
mere end 750 kg.
Citat slut

Hvornår har man så brug for det ?

Skulle der ikke stå dette:
E: I kombination med ovenstående kategorier, påhængskøretøj der må veje mere
end 750 kg

Hilsen Jens

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 29-12-08 20:58

> [...]
> Hilsen Jørgen
> Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
> Garmin SP 2820, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg

Jamen selvfølgeligt kan du køre med en cv efter den bil - lille, baveres,
men det er jo endda en diesel - det siges jo at være et must for tiden
Selv kører vi med en Suzuki Jimny med en egenvægt på ca 1.050 kg og må
trække 1.300 kg - det er godt nok verdens mindste af sin slags men altså en
4.hjulstrækker. Men da et normalt kørekort jo lun rækker til at trække
bilens egenvægt + 50 kg har jeg fået vejet trækvægten ned til 1.100 kg. Det
kan spare mig for en del brok.
Vi trækker afsted med en Hymer Touring Triton 430GT'er - egenvægt 750 kg og
totalvægt 1.000 kg. Og selvom vores bil altså kun er benzin-drevet går det
nu ganske flot - på motorvej er der da endnu ikke nogen de har ku hægte os
af
Men når i kigger på den Adria-model har det måske også noget med prisen at
gøre ? Ikke at der er noget galt i det, men Hymer's vogne er ikke blandt de
billigeste - dette kan man dog til dels omgå ved at købe en ældre model
(overraskende - ikke ).
Men der er et par store forskelle mellem Hymer's Touring-serie og så alle de
andre; Touring har klap-tag og er lidt til meget smallere (afhænger af
model) en traditionelle cv'er. Og det betyder altså meget at slippe for
meget af vindmodstanden - især med en mindre bil/motor.
En god del af jeres overvejelse skal da forresten også gå på om i vil have
toilet i cv'en - ikke så overraskende så vejer det jo også
Og det er nok et lidt forsømt punkt blandt nyere mærker - det er faktisk
ikke så let at slippe for et toilet nu til dags. Touring-vognene er måske
snart nogle af de meget få, der fåes både med og uden.
Hvis det både skal være småt, let og med lav køremodstand er der jo også den
lille, polske vogn, herhjemme solgt under navnet Safari 280 , Trigano Rubis
er dyrere, Kip fra Holland har også en dyr klapvogn på programmet, men jeg
er ikke lige sikker på at fabrikken eksistere mere.

Så der er altså flere muligheder, der ikke betyder i skal ligge i telt

Du kan se Hymer's program her:
http://www.hymer.com/cms/DE/Caravans/Touring/grundrisse11.html (kan ikke
finde en tilsvarende under deres danske side).

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 21:09

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev i en meddelelse
> Men når i kigger på den Adria-model har det måske >også noget med prisen
> at gøre ?

Både og. - Mest fordi, at der på reg. atesten står, at Clioen, max må trække
850 KG m/bremse. Synes ikke rigtig jeg kan finde mange vogne, som holder
sig under den grænse, og som koster omkring max 30.000 kr.

> [...]
> En god del af jeres overvejelse skal da forresten også >gå på om i vil
> have toilet i cv'en - ikke så overraskende så vejer det jo også

Nu har vi camperet et par gange i alm. villa telt, så vi har levet
primitivt - Så toilet, er ikke et krav - men dejligt nok hvis det er der..
Der skulle være toilet rum i Adria Prima 440 TD. Med et tørkloset. Men fint
til os.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 29-12-08 22:07

"jojo" <noner> skrev i en meddelelse

> [...]
> primitivt - Så toilet, er ikke et krav - men dejligt nok hvis det er der..
> Der skulle være toilet rum i Adria Prima 440 TD. Med et tørkloset. Men

Jamen det er ikke noget problem at overholde både jeres krav til max vægt og
med eller uden toiletrum hos Hymer - men prisen blir nu godt nok lidt svær
for tiden.
Jeg kan simpelt hen ikke finde ældre modeller til salg på nettet lige nu -
men vognene har det også med at blive solgt ret hurtigt.
Se f.eks. på deres Touring Familia 320-serie...hmm - der findes da mange
flere udgaver end gengivet på Hymer's tyske side ?? Men måske de ikke alle
er i produktion mere.
Læg dog lige mærke til en væsentlig forskel på modellerne; den lille Puck er
ikke bare lidt lavere - den er også med sine 1,65 den smalleste serie.
Derefter kommer Familia og Triton med 2 meters bredde - og så de større
Troll-modeller, der er 2,00 eller 2,10 meter bredde.
De betyder at i næppe kan ligge på tværs i en Puck - der dog også er
indrettet med langbænke så man kan ligge på langs. Og endda slippe for den
store opredning hvis man kan nøjes med at ligge på hver sin bænk

De ældre årgange er også hos Hymer generelt lettere end nyere årgange - alt
gøglet vejer jo
Men ellers må man sige at det er solide vogne - de er faktisk i år
produceret med stort set samme opbygning i 50 år !
Og de kører altså godt - også en følge af konstruktionen. I en tysk test har
jeg læst at deres "vognspecialist" udtalte at undervognen var overraskende
gammeldags opbygget - men at materialer og præcision gjorde at han var helt
tryg ved at Tempo100-godkende dem.
Hvis du downloader kataloget over campingvogne fra Hymer's DK-side er der
bl.a. et billede af en upåklædt vogn - det billede forklarer en hel del
------------------------------------

Fra : camping@fabel.dk

Dato : 30-12-08 09:21

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i meddelelsen

> ... hvor din er en suge diesel og derfor en smule mere sløv, men frem
> skal i nok komme.

Uden at have slået det op, så er jeg sikker på, at hvis du skal have så
mange heste ud af en 1.5 diesel, så skal den være trykladet, og det er givet
med en turbo...

Jojo, du vil sagtens kunne trække en campingvogn overalt på det europæiske
vejnet, også selvom at du udnytter vægtgrænserne maksimalt. Prøv eventuelt
at forespørge hos Renault Danmark, om bilens træk måske kan vejes op. 1000
Kg. på krogen vil ikke være noget problem for den motor.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage