Databasedesign
Fra : Henrik

Dato : 19-12-08 21:53

Hej

Jeg vil gerne dygtiggøre mig i området databasedesign. Jeg har
programmeret mange gange op mod databaser i C#, men jeg synes at tiden
er kommet til at forbedre mine evner som databasedesigner.

Spørgsmålet er hvilken bog på dansk(helst).

Har i nogle bud på bedste danske bøger?

mvh Henrik

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 20-12-08 03:36

Henrik wrote:
> [...]
> er kommet til at forbedre mine evner som databasedesigner.
>
> Spørgsmålet er hvilken bog på dansk(helst).

Det er et godt spørgsmål.

Du kan finde hundredevis af bøger om SQL og forskellige
databaser.

Der er langt mellem bøger som fokuserer på
det rigtige design fremfor syntax og semantik.

Der findes dog enkelte bøger på engelsk.

Jeg kan ikke komme i tanke om eller finde
en eneste på dansk.

Arne

Fra : DADK

Dato : 20-12-08 04:21

Henrik wrote:
> [...]
> er kommet til at forbedre mine evner som databasedesigner.
>
> Spørgsmålet er hvilken bog på dansk(helst).

Ikke danske, kender ingen, men Fundamentals of Database Systems, af Ramez
Elmasri hjalp mig ret kraftigt, dengang. Den sælges stadigvæk fra alle de
store forhandlere, ser jeg, så den må vel bruges den dag i dag.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-08 08:12

DADK skrev:

> Ikke danske, kender ingen, men Fundamentals of Database Systems, af Ramez
> Elmasri hjalp mig ret kraftigt, dengang. Den sælges stadigvæk fra alle de
> store forhandlere, ser jeg, så den må vel bruges den dag i dag.

Det var vores lærebog på datamatikeruddannelsen i 2000+. Den er
guld værd.

--
Bertel

Fra : Henrik

Dato : 21-12-08 15:35

DADK skrev:

> Ikke danske, kender ingen, men Fundamentals of Database Systems, af Ramez
> Elmasri hjalp mig ret kraftigt, dengang. Den sælges stadigvæk fra alle de
> store forhandlere, ser jeg, så den må vel bruges den dag i dag.

Gennemgangen må helst ikke blive for abstract, da jeg nemt vil kunne
"falde i søvn".
Er denne bog nemt læst med gode eksempler osv.?

mvh Henrik

Fra : Gert Krabsen

Dato : 21-12-08 16:33

Henrik skrev:

> Gennemgangen må helst ikke blive for abstract, da jeg nemt vil kunne
> "falde i søvn".
> Er denne bog nemt læst med gode eksempler osv.?
>
> mvh Henrik

Prøv at se på www.libris.dk
f.eks.
http://www.libris.dk/it_litteratur/databaser/vis_produkt/shop/relationelle-databaser/?cHash=df5a9f65d6

Den er fra 2003, men databaser har ikke ændret sig så meget siden

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-08 09:42

Henrik skrev:

> Er denne bog nemt læst med gode eksempler osv.?

Der er ikke noget nemt læst hvad databaser angår. Derudover er
bgoen god og pædagogisk. Den tager udgangspunkt i en praktisk
case, og den går igennem i hele bogen, men udbygges med flere og
flere elementer efterhånden.

Der er matematiske afsnit der (også) stiller krav, men de giver
en god forståelse for hvad det egentlig drejer sig om.

Jeg er selvlært hvad computere og programmering angår, men
undervisning i databaser åbnede mine øjne på en måde jeg ikke
kunne have fundet frem til selv.

--
Bertel

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-08 16:02

DADK <dadk@webspeed.dk> wrote:

> Ikke danske, kender ingen, men Fundamentals of Database Systems, af Ramez
> Elmasri hjalp mig ret kraftigt, dengang. Den sælges stadigvæk fra alle de
> store forhandlere, ser jeg, så den må vel bruges den dag i dag.

Vi brugte Dates »An Introduction to Database Systems«, dog i en noget
tidligere version:

<http://www.amazon.co.uk/Introduction-Data-Base-Systems-Pie/dp/032118956
6/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1229870264&sr=8-1>

Jeg kender ikke til nogen bøger om databaser på et så eksotisk sprog som
dansk ... på alle videregående uddannelser bruges stort set kun
engelsksproget litteratur.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-12-08 08:26

"Per Rønne" wrote:

> [...]
>
> <http://www.amazon.co.uk/Introduction-Data-Base-Systems-Pie/dp/032118956
> 6/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1229870264&sr=8-1>

Med mindre det har ændret sig i de nyere udgaver (jeg stiftede sidst
bekendtskab med Date i 5. udgave) er han håbløs til at forklare, hvordan man
laver gode Databaser. Han gennemgår normalformerne, og det er så det.

--
Venlig hilsen/Best regards
Kristian Damm Jensen

Do everything possible to enrich the cultures of the city, by breaking
the city, as far as possible, into a vast mosaic of small and different
subcultures, each with its own spatial territory, and each with the
power to create its own distinct lifestyle. Make sure that the
subcultures are small enough, so that each person has access to the
full variety of life styles in the subcultures near his own. --
Alexander et. al.: A Pattern Language

Fra : Per Rønne

Dato : 23-12-08 09:57

Kristian Damm Jensen <REdamm.MOVEusenet@SPAMkristiandamm.dk> wrote:

> Med mindre det har ændret sig i de nyere udgaver (jeg stiftede sidst
> bekendtskab med Date i 5. udgave) er han håbløs til at forklare, hvordan man
> laver gode Databaser. Han gennemgår normalformerne, og det er så det.

Ja, jeg stiftede bekendtskab med ham allerede i 1. udgave, og har
derudover 4. udgave, da jeg på et tidspunkt underviste efter den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 02-01-09 03:44

Per Rønne wrote:

> Ja, jeg stiftede bekendtskab med ham allerede i 1. udgave, og har
> derudover 4. udgave, da jeg på et tidspunkt underviste efter den.

Jeg har også både modtaget undervisning efter og undervist efter
Date's bog.

Den giver et glimrende indblik i teorien bag relations databaser.

Men jeg er enig med Kristian i, at den ikke giver meget
praktisk "how to" viden.

Arne

Fra : Per Rønne

Dato : 03-01-09 10:07

Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk> wrote:

> [...]
>
> Den giver et glimrende indblik i teorien bag relations databaser.
>
> Men jeg er enig med Kristian i, at den ikke giver meget

Det kan du have ret i, men i så fald taler vi ikke om en lærebog i
relationsdatabaser, men op en bog om en bestemt database, som MySQL
eller PostgreSQL. Begge freeware.

Der er faktisk en del forskelle mellem de forskellige implementationer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 03-01-09 11:34

"Per Rønne" wrote:

> Det kan du have ret i, men i så fald taler vi ikke om en lærebog i
> relationsdatabaser, men op en bog om en bestemt database, som MySQL
> eller PostgreSQL. Begge freeware.

Da ikke så længe vi kun taler om design. Designet er da uafhængigt af,
hvilke base det skal implementeres i.

--
Venlig hilsen/Best regards
Kristian Damm Jensen

Major scientific discoveries don't generally start with "Eureka!", they
start with "That's funny ..." -- Isaac Asimov

Fra : Per Rønne

Dato : 03-01-09 22:11

Kristian Damm Jensen <REdamm.MOVEusenet@SPAMkristiandamm.dk> wrote:

> Da ikke så længe vi kun taler om design. Designet er da uafhængigt af,
> hvilke base det skal implementeres i.

OK, så længe vi taler om ER-diagrammer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-01-09 13:43

Per Rønne wrote:

> Det kan du have ret i, men i så fald taler vi ikke om en lærebog i
> relationsdatabaser, men op en bog om en bestemt database, som MySQL
> eller PostgreSQL. Begge freeware.

Er du sikker på, at mySQL er freeware?
<http://www.mysql.com/about/legal/licensing/oem/>

Stig Johansen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 03-01-09 16:30

Stig Johansen wrote:

> Er du sikker på, at mySQL er freeware?
> <http://www.mysql.com/about/legal/licensing/oem/>

MySQL er gratis hvis man vil have den gratis.

MySQL er dual licensed.

Man kan efter eget valg:
* betale for en kommerciel licens
* hente den gratis på GPL (med FLOSS exception) licens

Man skal selvfølgelig overholde den licens man
vælger.

Grunden til at nogen vælger at betale er at de
ikke kan bruge en GPL (med FLOSS exception)
licens.

En af pointerne er at det ikke kun er database
serveren som er GPL men også database libraries
(normalt ville sådanne være LGPL ikke GPL).

Dem som har en interesse i spørgsmålet bør få
en advokat med speciale i software licenser til at
vurdere MySQL licensen.

Den almindelige antagelse på nettet blandt ikke
advokater er at MySQL's GPL (med FLOSS exception)
licens betyder at:
- man kan bruge MySQL som man har lyst til internt
i organisationen under den
- hvis man distribuerer eget software til andre og
dette software er "linket" til MySQL, så er det
kun lovligt hvis ens eget software er open source

Arne

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-01-09 05:08

Arne Vajhøj wrote:

> [...]
> dette software er "linket" til MySQL, så er det
> kun lovligt hvis ens eget software er open source

Det er også mit indtryk.

Men det er også mit indtryk at den har været gratis til ikke kommercielt
brug.

Det er muligt det er fra før Sun købte/overtog mySQL, men det betød at man
ikke (gratis) kunne bruge den til kommercielle web steder.

Jeg har ikke selv brugt mySQL, så det er bare en tanke.

Stig Johansen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 04-01-09 05:21

Stig Johansen wrote:

> [...]
>
> Det er muligt det er fra før Sun købte/overtog mySQL, men det betød at man
> ikke (gratis) kunne bruge den til kommercielle web steder.

MySQL har brugt GPL lige så længe jeg kan huske - og det er ved
at være nogle år siden.

Og en betingelse på kommerciel/ikke-kommerciel brug er
ikke kompatibel med GPL.

FLOSS exception kom ind senere - så vidt jeg ved efter
pres fra PHP. De bruger ikke GPL og havde derfor et problem - og
MySQL mente at de havde et problem hvis PHP droppede MySQL.

Arne

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 03-01-09 16:10

Per Rønne wrote:

> [...]
> eller PostgreSQL. Begge freeware.
>
> Der er faktisk en del forskelle mellem de forskellige implementationer.

Ikke nødvendigvis.

Der er masser af bøger om relations databaser generelt, normal
former standard SQL etc.. Date falder i den kategori.

Der er masser af bøger om specifikke databaser med deres
admin tools, deres udvidelser til SQL etc..

Mit indtryk var at spørger ledte efter en database
uafhængig bog med fokus på hvad man bør gøre i
praksis. En bog som bygger oven på Date bog typen.
En bog om hvordan man kommer fra problem til
tabel struktur.

"Best practices for database structures for real
world problems"

Arne

Fra : Per Rønne

Dato : 03-01-09 22:11

> [...]

> uafhængig bog med fokus på hvad man bør gøre i
> praksis. En bog som bygger oven på Date bog typen.
> En bog om hvordan man kommer fra problem til

Min erfaring er så at SQL har mere end en implementation, og at djævelen
ligger i detaillen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 03-01-09 23:56

Per Rønne wrote:

> Min erfaring er så at SQL har mere end en implementation, og at djævelen
> ligger i detaillen.

Der er forskellige SQL dialekter. Men den slags er normalt nemt at
slå op i databasens dokumentation.

Det svære er at lære at finde ud af hvilken logisk data type man
skal bruge. Når man ved det så kan man altid slå op hvad
den nu tilfældigvis hedder i pågældende SQL dialekt.

Arne

Fra : Per Rønne

Dato : 04-01-09 17:00

> [...]

> skal bruge. Når man ved det så kan man altid slå op hvad
> den nu tilfældigvis hedder i pågældende SQL dialekt.

Djævelen .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 05-01-09 07:15

"Per Rønne" wrote:

> Djævelen .

Nej. Der findes ganske rigtigt mange forskellige SQL-dialekter, men deres
afvigelser ligger primært i tilføjelser til SQL-standarden og primært i
søge-funktionerne.

Når vi taler design taler vi om DDL, og her er der ikke de store forskelle
pånær (1) navngivning af datatyper og (2) mulighederne for at implementere
referencer mellem tabeller.

Det første er ikke noget problem i designfasen. Det andet kan være et
problem, men hvis man holder sig til at definerere de logiske sammenhænge i
designfasen kan man altid senere forholde sig til, hvordan de skal
implementeres. Her er der ganske rigtigt mange muligheder og mange
faldgruber, men de optræder først når man går fra logisk design til fysisk
implementering.

Da du øjensynlig mener noget andet, synes jeg du skal levere et eksempel på
et designproblem, hvor valget af design er afhængig af den fysiske
implementering.

--
Venlig hilsen/Best regards
Kristian Damm Jensen

Fantasy is like alcohol - too much is bad for you, a little bit makes
the world a better place. -- Terry Pratchett

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-09 10:05

> [...]

> Nej. Der findes ganske rigtigt mange forskellige SQL-dialekter, men deres
> afvigelser ligger primært i tilføjelser til SQL-standarden og primært i

Det var det jeg kaldte »djævelen«.

> [...]
>
> Da du øjensynlig mener noget andet, synes jeg du skal levere et eksempel på
> et designproblem, hvor valget af design er afhængig af den fysiske

Jeg tror at vi er gået forbi hinanden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk