Sql 2005 vende sandt til falsk
Fra : Steen Hansen

Dato : 18-12-08 07:34

where a=b and (d=e and f=g)

Når udtrykket i parantesen er sandt ønskes falsk.

Hvordan gøres dette ?

Steen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-12-08 17:39

Steen Hansen <test@test.dk> wrote in

> where a=b and (d=e and f=g)

> Når udtrykket i parantesen er sandt ønskes falsk.
> Hvordan gøres dette ?

(d!=e and f!=g)

!(d=e and f=g)

Pick one :)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-12-08 18:16

On 2008-12-18, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> wrote:

> (d!=e and f!=g)
>
> !(d=e and f=g)

Det kan jeg ikke få til at passe. De giver forskellige resultater i det
tilfælde, hvor den ene halvdel af udsagnet i parentesen er sandt, mens
den anden er sand.

Jeg tror det der skal bruges er !(d=e and f=g)

--
Andreas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-12-08 18:50

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in

> Det kan jeg ikke få til at passe. De giver forskellige resultater i det
> tilfælde, hvor den ene halvdel af udsagnet i parentesen er sandt, mens
> den anden er sand.

Du har ret - min fejl. Det er åbenbart noget der hedder De Morgan's laws
som jeg ik helt fatter forklaringen på lige nu men ved efterprøvning viser
det sig at være korrekt.

> Jeg tror det der skal bruges er !(d=e and f=g)

Enig - og det er også meget mere simpelt

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-12-08 21:36

Henrik Stidsen tastede følgende:
> [...]
> det sig at være korrekt.

> Enig - og det er også meget mere simpelt

(d!=r or f!=g) er den rigtige konvertering.
Med De morgan skal også sammenligningen inverters.

!(d=e and f=g) er simplere - og bedst af alt meget mere læsevenligt -
og giver det samme resultat.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-12-08 23:29

Birger Sørensen wrote:
> !(d=e and f=g) er simplere - og bedst af alt meget mere læsevenligt -

Jeg ville nok mene NOT er mere læsevenligt end !

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-12-08 23:53

Stig Johansen sendte dette med sin computer:

> Jeg ville nok mene NOT er mere læsevenligt end !

Kender ikke sql2005 - hvis NOT er tilladt, ja.
Måske også lidt afhængigt af hvordan man er vant til at læse tingene...
;>)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 19-12-08 00:41

Birger Sørensen wrote:
> Stig Johansen sendte dette med sin computer:

> Kender ikke sql2005 - hvis NOT er tilladt, ja.
> Måske også lidt afhængigt af hvordan man er vant til at læse tingene... ;>)

NOT er standard SQL.

! er vist noget der kun findes i de SQL dialekter der er opfundet af
C programmører.

Arne

Fra : Steen Hansen

Dato : 19-12-08 07:35

On 18 Dec 2008 17:50:20 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

> [...]
>det sig at være korrekt.

>Enig - og det er også meget mere simpelt

Tak jeg troede bare ikke du kunne skrive ! alene

Steen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-12-08 18:23

> Tak jeg troede bare ikke du kunne skrive ! alene

Det står jo også sammen med parentesen ;)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-08 12:42

Henrik Stidsen skrev:

> Du har ret - min fejl. Det er åbenbart noget der hedder De Morgan's laws
> som jeg ik helt fatter forklaringen på lige nu

Det er ikke kun de Morgans love, det er også ren logik (det var
til dels en vittighed).

Det modsatte af

   (d=e and f=g)

er enten

   !(d=e and f=g)

eller også at blot ét af de indre udsagn er falsk - altså

   (d!=e or f!=g)

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-12-08 18:22

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> Det er ikke kun de Morgans love, det er også ren logik (det var
> til dels en vittighed).

hæhæ, og sjov det var den ;)