12V kaffemaskine
Fra : Ukendt

Dato : 14-12-08 01:15

Kan man købe en 12V kaffemaskine der virker ligeså godt som en almindelig
220V og ikke er for dyr?
Eller er det bedre at købe en omformer og bruge 220V kaffemaskine i vognen?
(kaffemaskinen bruger jo 1000W)

Chr.

Fra : Kim Olsen

Dato : 15-12-08 17:56

De kaffemaskiner man køber til 12 volt bruger ikke 1000 W - det ville blive
83 A der kræver et kabel på tykkelse med en overarm
Jeg har set kaffemaskiner til 12 V men kun typer til 2-4 kopper og med et
forbrug på 10-15 A svarende til 120 - 180 Watt.

Altså en langsom kaffebrygger - de oplyser faktisk en bryggetid på 4 kopper
til ca 15 minutter.

En omformer til 220 volt er bedre - hvis du kan finde en der giver 1000W ,
men det kræver jo stadig at du kan aftage den effekt fra 12 v forsyningen.
Her duer et cigaretstik altså ikke. Der er vist en fast installation tæt på
batteriet.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-08 22:28

Kim Olsen wrote:
> [...]
> 1000W , men det kræver jo stadig at du kan aftage den effekt fra 12 v
> forsyningen. Her duer et cigaretstik altså ikke. Der er vist en fast

Tak for svaret.
Jeg ville bare gerne kunne tage familien kaffemaskine ud fra køkkenet og med
på tur. Og det er en alm. Melissa der bruger 1000W. Men den idé er nok ikke
så god alligevel. Det var for at spare penge på en ny kaffemaskine.
De 12V maskiner jeg har set, har set lidt primitive ud. Jeg tror ikke engang
de bruger kaffefilter, men er vel nærmest til noget Nescafe el.lign. Og det
har ingen interesse.
Alternativt kunne det være en termokande med varmelegeme og strøm til 12V.
Men jeg ved ikke hvor længe sådan en kande kaffe er frisk. Kan den holde en
hel dag, hvis den ellers bliver holdt varm?

Chr.

Fra : oz3bto

Dato : 17-12-08 19:22

"Christian F" <no-mail> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men jeg ved ikke hvor længe sådan en kande kaffe er frisk. Kan den holde
> en hel dag, hvis den ellers bliver holdt varm?

En stål termokande er svaret.. efter et døgn kan man stadig brænde sig på
kaffen

Fra : claus b.p.

Dato : 21-12-08 02:23

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Her duer et cigaretstik altså ikke. Der er vist en fast installation tæt

Man kan få en 1000W omformer i Harald Nyborg for en fornuftig pris, og visse
steder kan man købe kaffemaskiner med et forbrug på et stykke under 1000W
(Set bl.a. hos Alstrøm). Men 12/230V omformeren skal have sit eget kraftige
batteri og lademuligehed, ellers går det slet ikke.
Men de fleste (alle?) campingpladser har jo (ca. ) 230V, så det er da fint
nok at tage kaffemaskinen med alligevel. Og med den totale investering i
batteri, omformer og lader mm. er det nok billigere at købe kaffen på
tankstationer.

/Claus