sql2005 find record der ikke er der :-)
Fra : Steen Hansen

Dato : 12-12-08 14:14

select a.id

from a , b

where

a.id=b.aid and a.y=XXX and b.z=FFF

ovenstående vil retunere a.id med en værdi hvis ovenstående records
findes.

men hvordan får jeg også retuneret a.id hvis a.id=b.aid ikke eksistere
?

Populært sagt

(a.id=b.aid) = NULL

dvs aldigt noget sammenfald mellem a.id og b.aid

Håber det er forståligt

MVH
Steen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 12-12-08 16:57

Steen Hansen wrote:
> [...]
>
> Populært sagt
>
> (a.id=b.aid) = NULL
>
> dvs aldigt noget sammenfald mellem a.id og b.aid

En eller anden form for OUTER JOIN vil jeg tro.

Siden du skal bruge a.id så formentligt en LEFT JOIN.

Arne

Fra : Steen Hansen

Dato : 13-12-08 09:00

On Fri, 12 Dec 2008 10:57:07 -0500, Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk>
wrote:

>En eller anden form for OUTER JOIN vil jeg tro.
>
>Siden du skal bruge a.id så formentligt en LEFT JOIN.
>
>Arne

Har jeg prøvet men uden held desværre

Steen

Fra : Jan Bachman

Dato : 13-12-08 09:28

On Sat, 13 Dec 2008 09:00:03 +0100, Steen Hansen <test@test.dk> wrote:

>Har jeg prøvet men uden held desværre
>
>Steen

Tag de heldige bukser på og prøv denne:

select a.id
from a
left join (
select b.aid
from b
where b.z=FFF
) as c
on a.id = c.aid
where a.y=XXX

/Jan

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-12-08 13:51

Jan Bachman wrote:

> Tag de heldige bukser på og prøv denne:
>
> select a.id
> from a
> left join (
> select b.aid
> from b
> where b.z=FFF
> ) as c
> on a.id = c.aid
> where a.y=XXX

Jeg synes ikke rigtig det giver mening.
OP er åbenbart ude på at finde de records der ikke eksisterer, og ikke
totalmængden.

Han skriver:
> Populært sagt
> (a.id=b.aid) = NULL
> dvs aldigt noget sammenfald mellem a.id og b.aid

Det burde kunne klares med:
SELECT Id FROM
LEFT OUTER JOIN B ON B.Aid=A.Id
WHERE A.Y = XXX AND B.Aid IS NULL

Men han indfører også en anden klausul, nemlig B.Y=FFF

Hvis han vil have de records, der ikke opfylder disse betingelser burde han
kunne lave det med:
SELECT Id FROM
LEFT OUTER JOIN B ON B.Aid=A.Id AND B.Y=FFF
WHERE A.Y = XXX AND B.Aid IS NULL

(Ikke testet)

Stig Johansen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 14-12-08 10:53

Steen Hansen wrote:
> [...]
>
> Populært sagt
>
> (a.id=b.aid) = NULL
>
> dvs aldigt noget sammenfald mellem a.id og b.aid

Hvis du vil have alle de rækker fra a hvor det gælder at der ikke findes
en række i b, hvor a.id = b.aid, så:

SELECT *
FROM a
WHERE id NOT IN (SELECT aid FROM b)