Drengebørn og opgaver i hjemmet?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-12-08 11:06

Noget jeg ofte har tænkt på, og som jeg blev mindet om via en notits på
tekst-TV om at mens piger og drenge får lige meget i lommepenge, så
leverer pigerne mere arbejde i hjemmet end drengene:

Min bekymring går på, om ikke drenge (og mænd) i virkeligheden bidrager
med en del arbejde, som undslipper kvindernes (og de ikke-kønsmodne
søstres) radar, "usynligt" arbejde, fordi det ikke relaterer til
køkken/rengøring/vask, men derimod er vedligeholdelse af hjemmets
elektronik?

Det gælder f.eks. indstilling af nyindkøbt DVD-optager og fjernsyn,
læsning af manualer, og vedligeholdelse af hjemmets computere, f.eks.
fjernelse af virus hvis nu lillesøster er kommet for skade at dyrke
usikker hex.

Er det sådan i mange hjem at det at rode med et stykke elektronik falder
udenfor definitionen af "arbejde"? Og er det rimeligt? Skyldes det en
stereotyp opfattelse om at det at arbejde med elektronik i sig selv er
sjovt, for mænd, 100% af tiden, uanset hvad arbejdet helt konkret går ud
på, fordi det ligger i mandens natur at være fascineret af kompleks
elektronik? (Hvorimod vi selvfølgelig alle sammen er fuldstændig enige
om at det *ikke* ligger i kvindens natur at være specielt tiltrukket af
det traditionelle kvindearbejde med madlavning, rengøring og tøjvask.)

Selvfølgelig kan man lave mange sjove ting på en computer, men hvis en
af hjemmets mindre kyndige beboere har forårsaget en virusinfektion, så
kan det godt koste hjemmets supporter en time eller to med at løse det
problem, tid som ellers kunne have været anvendt på noget konstruktivt
(spille spil, surfe efter porno, skrive indlæg på Usenet, eller lignende).

Er det sådan at kvinder tror at *al* tid foran computeren er sjov-tid,
og at intet af det er surt arbejde som man kun gør fordi det skal gøres?
(I visse tilfælde fordi en af husstandens andre beboere har kvajet sig.)

Udføres der en del arbejde i hjemmet, primært af drenge og mænd, som
ikke anerkendes som værende arbejde, som værende et bidrag til
fællesskabet? Når man ser en hankøn sidde foran en computer, i hjemmet,
antager man så med total skråsikkerhed og uden nærmere reflektion at han
har det "sjovt" og sidder og "leger"?

Er det kun noget gammeldags mandearbejde, nemlig håndværksarbejde og
havearbejde, som man får points for, mens elektronikrelateret arbejde
ringeagtes i helt ekstrem grad?

Jeg siger ikke at ubalancen ikke eksisterer. Jeg siger ikke at hankøn og
hunkøn udfører lige meget arbejde-i-hjemmet hver. Jeg peger bare på, at
det muligvis i mange hjem forholder sig sådan at mens alt kvindearbejdet
giver points, så er der noget mandearbejde, det mandearbejde der
relaterer til elektronik, som ikke giver points til dem der udfører det.
At forholdet måske ikke er 70%/30% men derimod lidt mindre ringe, måske
kun 65%/35% eller endda 60%/40%.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Marianne

Dato : 02-12-08 18:20

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> læsning af manualer, og vedligeholdelse af hjemmets computere, f.eks.
> fjernelse af virus hvis nu lillesøster er kommet for skade at dyrke

Jo, måske. Hvis jeg sammenligner de to arbejdeopgaver her i vores lille
husstand på 2 børn og 2 voksne (og som vi i øvrigt deles nogenlunde ligeligt
om), så tager madlavning 1/2 t om morgenen, madpakkesmøring 1/2 t,
middagsmad 1t og oprydning efter måltiderne, påpladsstillen 1 time. Ialt 3
timer pr dag eller 21 timer pr uge. Vask, tørring og påpladslægning (0
strygning!) tager vel pr. uge 3 timer. Og rengøring - vi har hjælp 4 timer
pr uge - tager vel 2 timer derudover. Kvindearbejdet, som du kalder det,
løber dermed op på 26 timer pr. uge. Minus indkøb.

Vi har lige fået nyt TV, og det kostede 4-5 timer med en manual at få
indstillet. Jeg har også netopsætning og pc-installationserfaringer - 4-5
timer pr stk. Men over 5 timer i snit pr. uge bliver det s'gu' ikke til.

> [...]
> med total skråsikkerhed og uden nærmere reflektion at han har det "sjovt"

Nej da.

Men hvis ikke man skifter elektronik temmelig tit, så er der plads til ret
meget håndværksarbejde i regnskabet, trods alt.

Hvordan ser dit regnskab ud?

mvh
marianne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-12-08 21:21

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> [...]
> ikke-kønsmodne søstres) radar, "usynligt" arbejde, fordi det ikke
> relaterer til køkken/rengøring/vask, men derimod er vedligeholdelse af

Nu er vores datter 8 måneder, så hendes job er vist mest at generere
rod og beskidt tøj - men det er hun også rigtig god til. :)

Her i huset er vi vel nogenlunde ligeværdige med hensyn til det
elektroniske. Vi vedligeholder hver vores computer og installering af
diverse elektroniske ting slås vi nærmest om. Serveren er det dog
manden der står for, men det er så lige der jeg synes forskellen er.

Ofte overtager mændene bare automatisk alt den slags fordi de synes
det er sjovt og så kan kvinderne få lov til at stå tilbage med alt det
der ikke er nogen der gider, som f.eks. rengøring. Hvis bare mændene
ville lade kvinderne komme til, så skulle de nok kunne finde ud af
det, men hvor mange får lov?

Sådan sat lidt på spidsen, er det så ikke bare en undskyldning for at
slippe for at vaske op, der får mændene til liiiige at skulle ordne
computeren/fjernsynet etc.? ;)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : marlene

Dato : 10-12-08 20:55

> [...]
> læsning af manualer, og vedligeholdelse af hjemmets computere
> Er det sådan i mange hjem at det at rode med et stykke elektronik falder

nej det er da synd, at manden skal stå alene med div. tvér og computere....
for det skal han her.
og tro mig han elsker det. det er også hans afdeling af afkalke div.
vandhaner/brusehoveder.
til gengæld bekymrer det ham ikke på nogen måde at:
der skal handles og laves mad hver dag, dækkes bord, somme tider ryder han
op efter maden og tager madpakker.
der skal tørres støv af, vandes blomster, gøres køleskab rent, for ikke at
den nævne den alm. rengøring.- måske 2x på en mdr. snupper han støvsugeren
og tager en klud med på badeværelset.
lægges tøj på plads, han vasker det ofte og tager ud og ind fra snoren.
der skal inviteres og laves indbydelser til 5 x fødselsdag,
købes div, værtindegaver, fødselsdagsgaver og julegaver til begge
familiesider.
der skal laves og skrives julekort,
der skal ordnes hamsterburer og misseskåle. -han passer vores vagtler i
drivhuset.
ej heller er det hans job at male noget som helst, hverken ude eller inde.
han slår græs og klipper kort hæk.. men resten af 1200m2 have, den tager jeg
jo nok,
planlægger intet og pakker intet i forbindelse med ferie, udover sit eget
tøj og at bilen er klar.
ungerne skal til læge, tandlæge, der er forældremøder og hygge i den
forbindelse.
de skal ind imellem have nyt tøj og sko.
der skal køres i forbindelse med div. aktiviteter og kammerater.
ved ikke om jeg lige glemte noget.

ikke at jeg ikke selv gider at gøre alt dette, men helt ærlig, der er ikke
meget elektronik-tid i løbet af et år,
i forhold til det, de fleste kvinder er oppe imod.

glædelig jul, fra det julepyntede hjem, hvor han hjalp kasserne ned fra
loftet. og hjælper dem også op igen lidt senere.
)

lige mht. lommepenge, vores drenge laver ikke ret meget og får ikke mange
lommepenge.

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-12-08 20:58

marlene wrote:

> [...]
> )
>
> lige mht. lommepenge, vores drenge laver ikke ret meget og får ikke

Det er sgu da, hvad jeg ville kalde ris til egen røv.

Per V
--
Pleased to meet you, hope you get my name - but what's puzzling you is
the nature of my game

Fra : Frøken Jensen

Dato : 11-12-08 02:18

On 10/12/08 20:57, in article
49401f2d$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Per Vadmand"
<perve@post.tele.dk> wrote:

> Det er sgu da, hvad jeg ville kalde ris til egen røv.
>
> Per V

Det er vel mere ris til de kommende svigerdøtres røv ;)

Fra : Per Vadmand

Dato : 11-12-08 09:12

Fr ø ken Jensen wrote:
> On 10/12/08 20:57, in article
> 49401f2d$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Per Vadmand"

> Det er vel mere ris til de kommende svigerdøtres røv ;)

Jeg er overbevist om, at familier med en så ulige - og uretfærdig -
rollefordeling som den beskrevne, er familier, hvor man har forsømt at tage
de nødvendige opgør/lave de nødvendige aftaler fra starten, så det kører
efter den mindste modstands princip. Og så nytter det ikke noget bagefter at
beklage sig over, at "manden ikke tager del i de hjemlige opgaver."

Per V

Fra : Frøken Jensen

Dato : 11-12-08 12:06

On 11/12/08 9:11, in article 4940cb3b$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,

> [...]
> efter den mindste modstands princip. Og så nytter det ikke noget bagefter at
> beklage sig over, at "manden ikke tager del i de hjemlige opgaver."

Nåe, det var sådan du mente, ok. Jamen det er jeg da helt enig i.
Jeg ville bestemt have protesteret, ligesom min søn på 9 år er opdraget til
at have forståelse for, at tøjet ikke vasker sig selv, maden ikke laver sig
selv mv.
Hans opgave er at rydde op og støvsuge sit værelse hver lørdag.
Det funger fint - og han er tilmed stolt og glad bagefter.

Fra : marlene

Dato : 11-12-08 14:28

"Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hans opgave er at rydde op og støvsuge sit værelse hver lørdag.
> Det funger fint - og han er tilmed stolt og glad bagefter.

nu skal I ikke tro de unger ingenting laver, men alm huslig hjælp fra
børnene, udløser ikke lommepenge.
småting som deres snavsede tøj, det skal afleveres på et andet badeværelse i
den rette kurv efter badet, de kan godt se hvad der er lyst og mørkt.
de ryder bestemt også op på værelset, de skal sørge for jakker, støvler,
skoletasker osv er på plads, de skræller f.eks grønsager under madlavningen,
men den er midt ansvar. fjerne terlerken og glas efter spisning, det er ting
man bare gør.
de hjæper med at bage, fordi det er hyggeligt,
vil de tjene lidt ekstra, kan de rydde op på værkstedet, støvsuge min bil,
gå til byen og poste breve, fjerne grene efter beskæring i haven, osv. ting
der ikke er daglige pligter og som ikke er ansvar i deres hverdag.
min mand slipper da heller ikke.
af princip fylder jeg ikke olie - brændstof - vand ect. på bilerne, han
vasker dem dem begge, pga. tagbøjer på kassevognen skal det ske i hånden,
vaskehallen laver knuder.
skifter ikke fra sommer til vinterdæk, bager hellere kage til han kommer
iskold ind igen.
tømmer heller ikke trailer for sorteret pap- grene ect.
ku ikke drømme om at rense tagrender, lave ungernes cykler eller min egen

jeg ordner heller ikke hverken grønt eller dyr i drivhuset.
kloark-bøvl, det er også altid ham, sker jo sjældent, men skal da ordnes.
ligesom fjernsyn, computer oa elektronisk halløj, må han klare, han elsker
det, og jeg interessere mig ikke på nogen måde for det.
der er sikkert også andet der ikke popper op, der er fordelt til begge
sider,

men for os har fordeling også noget med interesse og tid at gøre, beklager
mig altså ikke, ikke at det byder at rollefordelingen, aldrig kan risikeres
at laves om, men pt er det ok. jeg er jo glad, hvis jeg slipper for noget af
det han "skal" lave.
jeg har overtaget al malerarbejde - er selvstændig byg. maler, for os er det
naturligt. - det bliver pænest
jeg arbejder også ca 20 mindre pr. uge end han, og har tiden til at bygge
rede.
han gør da heller ikke modstand, når jeg forlader fam i 14 for at tage
overnattene kurser, de kan sagtens klare sig,

sådan tror jeg det er mange steder, men tror det ku være sundt at skrive op
for begge parter, hvem der laver hvad,
der er jo andet i livet end madlavning og computere.
og alle de små gøremål, de gøres uden nogen ser det, både af mand og kvinde.

tror som nok mine svigerdøtre kommer til at have det ok, den store bager tit
med kæresten, når hun er her,
på lørdag laver de to mad til de to søskende og farmor og farfar, da de
"passer" fam. imens vi forældre tager til julefrokost.
glædelig jul,

Fra : Inge Jensen

Dato : 01-02-09 17:09

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse

> han gør da heller ikke modstand, når jeg forlader fam i 14 for at tage
> overnattene kurser, de kan sagtens klare sig,

Den er lidt sjov....

Fra : Holm

Dato : 15-12-08 19:57

Peter Knutsen wrote:
> Det gælder f.eks. indstilling af nyindkøbt DVD-optager og fjernsyn,
[...]

Nu skal du holde op med det klynk. Som du kan forstå på de øvrige
indlæg, så forholder det sig sådan, at ud over at du *burde* kunne
implementere et nyt A/V setup på 4-5 timer, så burde et sådant
efterfølgende være vedligeholdelsesfrit, hvis du ellers havde gjort dit
såkaldte "arbejde" ordentligt.

Ja, jeg anvender her ordet "arbejde" i flæng, for det er da klart, at
arbejdet er uden "regnskabsmæssig" værdi i husstanden - det er jo den
rene underholdning, og således er det også lidt for dårligt, at du
selvisk rager denne morsomme aktivitet til dig fra kvinderne i din
husstand. Giv lidt plads, 50'er-Peter.

Det *er* jo alt sammen skæg og ballade !

(...i hvert fald lige indtil resten af husstanden står og hyler af dig,
fordi MediaPortal, af en eller anden uidentificerbar årsag, spontant har
valgt at sløjfe den automatiske optagelse af X-factors sæsonfinale

--
s s h o l m (at) g m a i l . c o m

Fra : Inge Jensen

Dato : 01-02-09 17:05

> Noget jeg ofte har tænkt på, og som jeg blev mindet om via en notits på
> tekst-TV om at mens piger og drenge får lige meget i lommepenge, så
> leverer pigerne mere arbejde i hjemmet end drengene:

Børn skal have lommepnege og børn skal hjælpe til, men de to ting må ikke
have noget med hinanden at gøre. Begge ting er en selvfølge i en familie.

> [...]
> søstres) radar, "usynligt" arbejde, fordi det ikke relaterer til
> køkken/rengøring/vask, men derimod er vedligeholdelse af hjemmets

Sludder (for mit vedkommende i hvert fald) jeg lægger da mærke til alt - og
sætter pris på hvad min mand gør i hjemmet-

> [...]
> læsning af manualer, og vedligeholdelse af hjemmets computere, f.eks.
> fjernelse af virus hvis nu lillesøster er kommet for skade at dyrke

Ovenstående opgaver tages af den der lige har tid. Pc-vedligeholdelsen
klares af mig.

> Er det sådan i mange hjem at det at rode med et stykke elektronik falder
> udenfor definitionen af "arbejde"?

Nej.

> [...]
> at det *ikke* ligger i kvindens natur at være specielt tiltrukket af det
> traditionelle kvindearbejde med madlavning, rengøring og tøjvask.)

Madlavning kan da være sjovt. Man kunne jo også være fælles om det.

> [...]

> at intet af det er surt arbejde som man kun gør fordi det skal gøres? (I
> visse tilfælde fordi en af husstandens andre beboere har kvajet sig.)

Nej som prof. webmaster må det være svaret.

> [...]
> med total skråsikkerhed og uden nærmere reflektion at han har det "sjovt"

Næ men sommetider gør han da. Og jeg "leger" også med pc'en.

Inge