Fullrate oppetid
Fra : Sørensen

Dato : 25-11-08 09:02

Skal finde internet til en bekendt, Vakler lidt i mellem TDC-City 5/0,5 mb.
og Fullrate 8/1 mb. til samme pris.

Er der nogen steder man kan se eller evt. sammenligne oppetider ?.

ps.
Underligt at man tvinges til at tage telefoni med .
Har selv TDC BB

--
vh.
Sørensen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 25-11-08 12:24

Sørensen skrev:
> Skal finde internet til en bekendt, Vakler lidt i mellem TDC-City 5/0,5 mb.
> og Fullrate 8/1 mb. til samme pris.
>
> Er der nogen steder man kan se eller evt. sammenligne oppetider ?.

jeg har ikke set et sådan sted.

Men du kan jo søge lidt her i gruppen, emnet har været oppe flere gange.
(søg evt. via groups.google.com )

Selv er jeg ovenud tilfreds i de 2 år jeg har haft fullrate.
(kun 2 større udfald, den ene gang en aften 2. januar 2007 hvor en fiber blev
opgravet, og så deres landsdækkende udfald i deres edb-center)
Der er også mindre lokale udfald, ofte i forbindelse med planlagte ændringer
af deres net, men dette annonceres normalt på drifstatus (fås også som RSS)
og det sker normalt om natten.

Bruger du fildeling eller andet der overbelaster en NAT i routeren
så anbefales det at anvende den trådløse router fra fullrate
da den kan klare flere NAT connections.
Alternativ bruge egen router of få bridge mode (offentlig IP),
men dette tilbydes kun kunder hvor fullrate har eget udstyr på central.

Kører din bekendt noget erhverv og kan ikke klare bare det mindste udfald
så bør du se på erhvervsløsninger (til helt andre priser).
Og for en sikkerhedsskyld bør man have en løsning der fungerer uafhængig af
kobber, dvs. evt. fiber eller trådløs.
... og så lige en stor UPS hvis strømmen ryger.

> ps.
> Underligt at man tvinges til at tage telefoni med .
> Har selv TDC BB

Fullrate sælger en pakkeløsning med telefoni og ADSL+ og bruger
ikke "delt kobber".

Vil du have flere udbydere så må du have flere par kobber
eller vælge cybercity, TDC (eller andre), der tilbyder
"kun" internet på "delt kobber".

PS. husk at båndbredde kan variere, det er ikke altid det maksimale
kan tilbydes overalt, det afhænger af kobberkvalitet og afstand til central.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 25-11-08 22:55

"Frank Damgaard" <frank_news@milpent.dk> wrote in message
> Alternativ bruge egen router of få bridge mode (offentlig IP),
> men dette tilbydes kun kunder hvor fullrate har eget udstyr på central.

Det er netop blevet annonceret på Fullrates forum i dag, at der nu kan
leveres offentlig IP til alle kunder, uanset central.

Andreas

Fra : Chano Andersen

Dato : 26-11-08 21:23

Andreas Jensen wrote:
> "Frank Damgaard" <frank_news@milpent.dk> wrote in message
>
> Det er netop blevet annonceret på Fullrates forum i dag, at der nu kan
> leveres offentlig IP til alle kunder, uanset central.

Perfekt sted til at annoncere noget, der kan være den direkte årsag til
at de vælges fra. Forummet er jo kun åbent for deres kunder...

- Chano Andersen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 26-11-08 21:56

Chano Andersen skrev:

> Perfekt sted til at annoncere noget, der kan være den direkte årsag til
> at de vælges fra. Forummet er jo kun åbent for deres kunder...

Det kommer nok også på de almindelige sider eller i deres blog, "annonceringen"
var jo et indlæg i en tråd om netop "offentlig IP" for kunder med eBSA løsningen.

Fra : Chano Andersen

Dato : 27-11-08 20:18

Frank Damgaard wrote:
> Det kommer nok også på de almindelige sider eller i deres blog, "annonceringen"
> var jo et indlæg i en tråd om netop "offentlig IP" for kunder med eBSA løsningen.

Tja, så giver det vel lidt mening, det virker bare underligt, hvis man
ikke straks annoncere det, så alle kan se det.

- Chano Andersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-11-08 04:51

On 25 Nov., 12:23, Frank Damgaard <frank_n...@milpent.dk> wrote:

> [...]
> Alternativ bruge egen router of få bridge mode (offentlig IP),
> men dette tilbydes kun kunder hvor fullrate har eget udstyr på central.

Det må et stort minus ved bla. fullrate, at der følger sådan en skod
Zyxelrouter med...Har dansknet nu, hvor selvsamme router bruges, og
den skal genstartesr hele tiden og det er uden at nærme sig noget
voldsomt traffik og fildelling osv. og så på en 1Mbit linie..
Kan ma ikke ligesom jeg kan, sætte et std. TDC modem på fullrate´s
linie også og køre uden zyxel skod? Skal også nok lige være varsom med
når man bruger trådløs router, at de som std. ikke har kodeord på....
har set en del åbne netværk med "fullrate" SSID

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-11-08 13:22

On 2008-11-25, Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> wrote:

> [...]
> den skal genstartesr hele tiden og det er uden at nærme sig noget
> voldsomt traffik og fildelling osv. og så på en 1Mbit linie..

Vi har ingen issues med den i bridge mode.

--
Andreas

Fra : TT

Dato : 25-11-08 13:40

Andreas Plesner Jacobsen frembragte:

> Vi har ingen issues med den i bridge mode.

Der er så bare det problem at Fullrate ikke kan levere offentlig IP til
alle, og det betyder at Zyxelrouteren ikke kan komme i bridgemode.
Det finder man først ud af når man har bestilt Fullrate.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-11-08 14:22

On Tue, 25 Nov 2008 13:40:00 +0100, TT <no_way@invalid.eu> wrote:

> Der er så bare det problem at Fullrate ikke kan levere offentlig IP
> til alle, og det betyder at Zyxelrouteren ikke kan komme i bridgemode.

Det er rigtigt, at de endnu ikke kan levere det på deres
eBSA-forbindelser (læs: der hvor TDC leverer DSLAM'en). SVJV arbejdes
der på sagen.

> Det finder man først ud af når man har bestilt Fullrate.

Jo, man skal bare ringe og spørge dem.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : TT

Dato : 25-11-08 17:13

Asbjorn Hojmark skrev den 25-11-2008:

> Det er rigtigt, at de endnu ikke kan levere det på deres
> eBSA-forbindelser (læs: der hvor TDC leverer DSLAM'en). SVJV arbejdes
> [...]

Det burde jo fremgå af oversigten på deres hjemmeside, at de ikke kan
tilbyde offentlig IP til alle, men det ville jo selvfølgelig få nogen
til at vælge anden udbyder.
Det burde ikke være nødvendigt at skulle ringe til dem, efter at have
gennemgået deres hjemmeside, men det er det jo desværre

Fra : Mikkel U.

Dato : 25-11-08 19:31

TT wrote:

> Der er så bare det problem at Fullrate ikke kan levere offentlig IP til
> alle, og det betyder at Zyxelrouteren ikke kan komme i bridgemode.

Jeg har ladet mig fortælle, at offentlig IP, fra idag, tilbydes til alle
Fullrate kunder.

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Frank Damgaard

Dato : 25-11-08 21:44

Mikkel U. skrev:

> Jeg har ladet mig fortælle, at offentlig IP, fra idag, tilbydes til alle
> Fullrate kunder.

Ja, det er lige blevet offentliggjort på deres kunde-forum idag ...

Fra : N_B_DK

Dato : 25-11-08 21:41

"TT" <no_way@invalid.eu> wrote in message

> Der er så bare det problem at Fullrate ikke kan levere offentlig IP
> til alle, og det betyder at Zyxelrouteren ikke kan komme i bridgemode.
> Det finder man først ud af når man har bestilt Fullrate.

Det beviser du lige ikke ?

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : TT

Dato : 25-11-08 22:57

N_B_DK tastede følgende:
> "TT" <no_way@invalid.eu> wrote in message

> Det beviser du lige ikke ?

Der er ikke så meget at bevise.
Indtil i dag har det forholdt sig sådan. Hvorvidt du tror på det eller
ej, er jeg ret ligeglad med

Fra : Sørensen

Dato : 25-11-08 15:36

"Bjarke > skrev

[...]

Den skal bruges til alm surf med 3 computere, det skal helst bare køre uden
at der er noget der skal genstartes.

Jeg har et tdc-modem og en tdc-netgear router mon det vil køre bedere ?.

Kan man lukke for fildeling (og andre ulovligheder ) i Fullrate-routeren
(har valgt den trådløse model)

vh.
Sørensen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 25-11-08 17:24

Sørensen skrev:

> Den skal bruges til alm surf med 3 computere, det skal helst bare køre uden
> at der er noget der skal genstartes.

Zyxel'en (den almindelige) kører hos mig normalt uden genstart, pånær nogle gange
ved ændringer i net eller ny firmware.

Jeg bruger dog ikke mega-fildeling , pånær når ny linux dist. kan hentes med bittorrent,
og dette har den da overlevet.

> Jeg har et tdc-modem og en tdc-netgear router mon det vil køre bedere ?.

kender folk med bøvl på tdc løsning også, så....

> Kan man lukke for fildeling (og andre ulovligheder ) i Fullrate-routeren
> (har valgt den trådløse model)

ved ikke om det helt er muligt, men som std, er indgående porte mv ikke åben,
og sluk evt. for UPnP som gør det sværer at få forbindelser udefra åbnet ind.

I øvrigt er fildeling ikke ulovlig, men blot en anden måde at distribuere filer på.
For opensource projekter er det en billigere måde end at skulle have filerne
på en server med stor båndbredde.
Metoden kan dog også bruges til musikfiler og lignende som man ikke har rettigheder
til at fildele, og den slags filer er det ikke lovligt at fildele
(det er indholdet og ikke metode/protokol der er problemet).

Problemet med fildeling og NAT-routere er at der kan åbnes mange forbindelser
som routerens NAT-tabel skal holde styr på og det fylder tabellen op.
Større tabel i routeren eller kortere udløb af forbindelsedata i tabellen
kan hjælpe på det.
så vidt jeg husker har std. routeren zyxel 2602R "kun" 1024 pladser i NAT tabel,
og den trådløse ca. 6000.
Det er ikke kun et zyxel router problem, men gælder faktisk alle routere
som har en for lille NAT tabel (dvs. for lidt memory).

Men start med at bruge den trådløse router og se hvordan det går.
(husk at sætte trådløs password , SSID mv., og vælg WPA, ikke WEP )

PS.
Jeg valgte bridge mode fordi jeg ville have bedre tilgang udefra til min hjemmeserver,
og til 10kr/md er det jo til at overkomme ;)

....og øvrigt kunne man slippe for alt det bøvl med NAT hvis vi brugte IPV6 og
ikke den gamle IPV4 som har for få IP adresser...

Fra : Chano Andersen

Dato : 25-11-08 21:25

Frank Damgaard wrote:

> ved ikke om det helt er muligt, men som std, er indgående porte mv ikke åben,
> og sluk evt. for UPnP som gør det sværer at få forbindelser udefra åbnet ind.

Den ZyXel jeg har fra CyberCity, indeholder noget filtrering, det burde
kunne bruges til at gøre bittorrent endnu mere træls...

> ....og øvrigt kunne man slippe for alt det bøvl med NAT hvis vi brugte IPV6 og
> ikke den gamle IPV4 som har for få IP adresser...

Jeps, og lige pt. er det vist endda /64 subnets der uddeles rundt
omkring, også til private. Det er jo lige dobbelt så mange bits som
IPv4.. At IPv6 tunnels og NAT så ikke går så godt, er noget andet.

Det ville være fedt, om vi kunne få accelereret skiftet til IPv6 noget
mere, der er ingen andre grunde til at holde fast i IPv4, end at "Det
har vi altid brugt" og "Det er jo gennemtestet, og virker".

- Chano Andersen

Fra : N_B_DK

Dato : 25-11-08 21:42

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> wrote in message

> Kan man lukke for fildeling (og andre ulovligheder ) i
> Fullrate-routeren (har valgt den trådløse model)

Fildeling er ikke ulovligheder.

Fra : Chano Andersen

Dato : 25-11-08 21:18

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> den skal genstartesr hele tiden og det er uden at nærme sig noget
> voldsomt traffik og fildelling osv. og så på en 1Mbit linie..

Jeg har en Cybercity forbindelse, ligeledes med en Zyxel router, og jeg
har ikke problemer med at den skal genstartes, med mindre jeg har hentet
et stort linux iso via en torrent klient, og lige glemt at stoppe den da
jeg havde hentet, så jeg har seeded en del. (Og der var det faktisk nok
at logge ind i routeren, og resette nat tabellen, som jeg dog ikke lige
kan huske i hovedet hvordan man gør)

> Kan ma ikke ligesom jeg kan, sætte et std. TDC modem på fullrate´s
> linie også og køre uden zyxel skod? Skal også nok lige være varsom med

Helt sikkert, eller måske ikke lige et TDC modem, men et alternativt
modem burde ikke være et problem, hvis man ellers lige hiver de korrekte
værdier ud af routeren.. (VCI/VPI, evt. PPPoA login, og andre relevante
parametre)

> når man bruger trådløs router, at de som std. ikke har kodeord på...
> har set en del åbne netværk med "fullrate" SSID

Meget dårligt valg, fra Fullrates side, hvis det er sandt.

- Chano Andersen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-11-08 02:36

Bjarke Hansen:

<snip>

> Skal også nok lige være varsom med når man bruger trådløs router,
> at de som std. ikke har kodeord på... har set en del åbne netværk
> med "fullrate" SSID

Osse her (i Slagelse)

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Scan3.jpg

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : N/A

Dato : 25-11-08 21:18

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-08 03:04

> Skal finde internet til en bekendt, Vakler lidt i mellem TDC-City 5/0,5
mb.
> og Fullrate 8/1 mb. til samme pris.
>
> Er der nogen steder man kan se eller evt. sammenligne oppetider ?.
Det ved jeg ikke, om der er. Men jeg har af og til læst indlæg her i
nyhedsgrupperne, og det er mit indtryk, at TDC er mere stabil end Fullrate i
øjeblikket. For måske et års tid siden læste jeg kun godt om Fullrate her i
nyhedsgrupperne, men på det seneste er der kommet enkelte indlæg om
ustabilitet. Desuden kan de ikke altid levere samme hastighed som TDC. Det
er disse tråde jeg tænker på:
- "Dansknet driftsforstyrrelse" i denne nyhedsgruppe, første indlæg d.
3/11-08,
- "TDC og fremskudte centraler ?" i denne nyhedsgruppe, første indlæg d.
11/9-2008,
- "Stor ros til Fullrate for perfekt levering, og det virkede første
gang!!!" i nyhedsgruppen dk.teknik.telefoni.ip, første indlæg d. 4/10-2008,

> ps.
> Underligt at man tvinges til at tage telefoni med .
> Har selv TDC BB
TDC ejer selskabet Telmore, som bl.a. leverer ADSL-forbindelser uden
telefoni. Deres priser er næsten de samme som hos Fullrate, men er uden
telefoni. Jeg har ikke læst om erfaringer med Telmore ADSL, men da de er
ejet af TDC, vil jeg tro, at deres forbindelser har samme kvalitet som
TDC's. Hvis din bekendte ikke ser nogen fordel i at få telefoni eller
mailboks, vil jeg foreslå Telmore.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 26-11-08 11:32

"JJ" <a> wrote in news:492cae90$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> kvalitet som TDC's. Hvis din bekendte ikke ser nogen fordel i at få
> telefoni eller mailboks, vil jeg foreslå Telmore.

Jeg har "broadband.telmore.dk" og det virker fint. Eneste problem, jeg har
haft, var en kabelfejl som blev rettet (af TDC) efter en lille uge.

Mvh. NKJensen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 26-11-08 11:41

JJ skrev:
> [...]
> nyhedsgrupperne, men på det seneste er der kommet enkelte indlæg om
> ustabilitet. Desuden kan de ikke altid levere samme hastighed som TDC. Det

Der er sket det at siden august leverer Fullrate ogdaå Internet via TDC (eBSA)
sådan at man kan dække hele landet.
dvs. det er ikke helt samme setup som når fullrate har eget udstyr på central
og der har øjensynlig været nogle indkøringsproblemer med dette.

Derudover vil fullrate ikke levere hvis ikke minimum 2MBit kan klares,
og det kan man ikke få at vide før fullrate forsøger bestilling hos TDC.

Hos mig har det ellers virket stabilt nok med Zyxel box'en.
(og Cybercity bruger også Zyxel)

Min grund til valg af fullrate er an man kunne få offentlig IP til kun 10kr/md
cybercity og TDC vil have horrible overpris for den tjeneste.
Og skal man bare have en fast IP så er det std. hos fullrate, men TDC
fil have hele 50kr/md for det....
Derudover kunne man få telefoni med i prisen, for det er blevet dyrt
hos TDC med gammeldags telefonabonnement.
(og telmore leverer kun 2 dynamiske IP)

Har man ikke specielle behov , eller man har brug for gammeldags analog telefon,
så kunne en telmore løsning også være en brugbar , og kun 10kr/md dyrere for 2M/512k.

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-08 16:46

> [...]
central
>og der har øjensynlig været nogle indkøringsproblemer med dette.

Har du noget indtryk af, om Fullrates gamle dækningsområde har haft
ustabilitet?

>Min grund til valg af fullrate er an man kunne få offentlig IP til kun
10kr/md
>cybercity og TDC vil have horrible overpris for den tjeneste.

Jeg bruger TDC Bredbånd og har ikke valgt ekstra services. Den router, jeg
har tilsluttet modemet, har fået IP-adressen "87.xx.xx.xx", og det er vel en
offentlig IP-adresse?

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-11-08 17:26

"JJ" <a> wrote:

> Har du noget indtryk af, om Fullrates gamle dækningsområde har haft
> ustabilitet?

Jeg kører på Herlev centralen gennem mere end 2 år.
Det kører klippestabilt her.
(Også den trådløse ZyXel router).

> [...]
> har tilsluttet modemet, har fået IP-adressen "87.xx.xx.xx", og det er vel

Ja, din IP adresse - 87.57.18.67 - er en offentlig IP adresse.
Man blander nogle ting sammen, FAST IP ctr. OFFENTLIG IP.

Jeg faldt selv i 'fælden' med Fullrates håndtering af begreberne, og
bestilte 'offentlig IP'.

Det viste sig, at der var tale om 'bridge mode', som jeg ikke er
interesseret i.

Jeg klarer mig fint med 'fast' IP og NAT mod de servere/services jeg synes
skal være tilgængelige udefra.

Stig Johansen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 26-11-08 15:58

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i meddelelsen
> Skal finde internet til en bekendt, Vakler lidt i mellem TDC-City 5/0,5
> mb. og Fullrate 8/1 mb. til samme pris.

Jeg har TDC hjemme og Fullrate på arbejde - begge har virket fint for mig,
jeg har ikke noget at klage over. Jeg ville lade prisen bestemme i dette
tilfælde.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - få overstået JULEGAVERNE i en fart

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-11-08 18:38

On Tue, 25 Nov 2008 09:01:30 +0100, "Sørensen" <nogen@microsoft.com>
wrote:

> Er der nogen steder man kan se eller evt. sammenligne oppetider ?.

Ikke mig bekendt.

Jeg har selv Fullrate (i dag kun som sekundær forbindelse) og har
oplevet et par totale nedbrud (alle kunder nede), hvoraf det ene var i
timevis (pga. en strømafbrydelse) og et par mindre (færre kunder
berørt). Det virker som om, der ikke er brugt penge på redundans.

Senest har massevis (i hvert fald hundredevis, måske tusindevis) af
kunder oplevet en lang periode (uger) med kortvarige udfald på deres
forbindelser (et par minutter ad gangen), som det har taget Fullrate
temmelig lang tid først at indrømme og derefter at løse.

Læg dertil, at Fullrates ZyXEL-router nok ikke er verdens bedste, og
mange fx har problemer med at deres p2p-software og spil laver så
mange sessioner, at routeren går i hegnet. Den trådløse router er
bedre i den sammenhæng, men til gengæld har folk problemer med at få
deres udstyr (fx mobiltelefoner) til at snakke med den, og den er da
heller ikke WiFi-certificeret af ZyXEL.

Jeg synes, der er en tydelig sammenhæng mellem pris og kvalitet... men
hvis man bare vil have en billig forbindelse og ikke bor for langt fra
centralen, så kan man få en god hastighed til en lav pris.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : John Sahl

Dato : 27-11-08 11:50

Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]
> forbindelser (et par minutter ad gangen), som det har taget Fullrate
> temmelig lang tid først at indrømme og derefter at løse.

Hvor kan der læses mere om dette? For det har jeg været ramt af lige siden
jeg skiftede over til Fullrate og det er stadig ikke 100% i orden.

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Frank Damgaard

Dato : 27-11-08 14:01

John Sahl skrev:

> Hvor kan der læses mere om dette? For det har jeg været ramt af lige siden
> jeg skiftede over til Fullrate og det er stadig ikke 100% i orden.

Du kan se en lang tråd på fullrate forum om det.