MySQL Data too long for column
Fra : Peter

Dato : 20-11-08 22:20

Jeg har lige installeret MySQL 5 og modsat version 4 så får man fejlen:
Data too long for column 'etnavn' at row 1

hvis man forsøger at indsætte tekst i en f.eks. varchar(50) som er længere
end 50. I MySQL 4.0 der blev det overskydende blot klippet væk.

Findes der en let løsning på dette problem?

/P

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 20-11-08 22:27

Peter wrote:
> [...]
> end 50. I MySQL 4.0 der blev det overskydende blot klippet væk.
>
> Findes der en let løsning på dette problem?

Ja: Det rigtigste og nemmste er vel at designe kolonnerne, så de kan
indeholde de data, du forsøger at indsætte i dem?

Men hvis du mener en løsning, som er kompatibel med din tidligere
installation skal du se på substr. Jeg kan dog ikke se at det skulle
være nemmere end den førstnævnte løsning

/Lars

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-11-08 00:00

"Lars Kongshøj" skrev

> Men hvis du mener en løsning, som er kompatibel med din tidligere
> installation skal du se på substr.

Left burde kunne gøre det
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/string-functions.html

- Peter

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 21-11-08 01:15

Peter wrote:
> [...]
> end 50. I MySQL 4.0 der blev det overskydende blot klippet væk.
>
> Findes der en let løsning på dette problem?

Kan du ikke klare det med IGNORE option i din INSERT ?

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/insert.html

Data conversions that would trigger errors abort the statement if IGNORE
is not specified. With IGNORE, invalid values are adjusted to the
closest values and inserted; warnings are produced but the statement
does not abort.

Men .............. - umiddelbart synes jeg da at en fejl er
den korrekte opførsel !

Arne

Fra : Peter

Dato : 22-11-08 13:10

"Arne Vajhøj" <arne@vajhoej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> abort.
>
> Men .............. - umiddelbart synes jeg da at en fejl er

Der hvor det drejer sig om hjemmesider har jeg brugt maxlength="xx" ved
indtastning af text felter.

Men jeg syntes nu stadig MySQL 4´s måde at håndtere det på var smartere.

Tak for svarene.

/P