MySQL Group by og Count
Fra : Peter

Dato : 18-11-08 13:27

Jeg har en tabel kort med et felt modtager, jeg vil have alle dem hvor der
er flere end 1 forekomst. Er dette det bedste måde at gøre det på?

SELECT modtager FROM
(SELECT count(*) as antal, modtager FROM kort
WHERE modtager<>""
GROUP BY modtager
ORDER BY modtager) as temp
WHERE antal>1

/P

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-11-08 17:31

"Peter" <nomail@nomail.dk> wrote in

> SELECT modtager FROM
> (SELECT count(*) as antal, modtager FROM kort
> WHERE modtager<>""
> GROUP BY modtager
> ORDER BY modtager) as temp
> WHERE antal>1

Jeg har ik lige nogen MySQL server tilgængelig lige nu, men mon ikke:
SELECT COUNT(modtager) AS antal, modtager FROM kort HAVING antal > 1;

Ska muligvis kombineres med noget group og noget lign - men jeg mener det
er "having" du skal kigge på.

Fra : Peter

Dato : 18-11-08 19:55

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> SELECT COUNT(modtager) AS antal, modtager FROM kort HAVING antal > 1;
>
> Ska muligvis kombineres med noget group og noget lign - men jeg mener det

Har prøvet med forskellige kombinationer af HAVING men får hver gang en "You
have an error in your SQL syntax"

/P

Fra : Peter

Dato : 18-11-08 20:02

"Peter" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Har prøvet med forskellige kombinationer af HAVING men får hver gang en
> "You have an error in your SQL syntax"

Jeg kikkede i MySQL manualen bare for at prøve noget nyt og så kom
løsningen:

a HAVING clause must come after any GROUP BY clause and before any ORDER BY
clause

SELECT count(*) as antal, modtager FROM kort
WHERE modtager<>""
GROUP BY modtager
HAVING antal>1
ORDER BY modtager

Takker

/P

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 18-11-08 20:02

Peter wrote:
> "Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Har prøvet med forskellige kombinationer af HAVING men får hver gang en "You
> have an error in your SQL syntax"

.... near <og den SQL som giver fejlen>

Hvis du giver os den info, så er det nemmere at hjælpe.

Arne