ejer/andelslejlighed i KBH
Fra : Peter

Dato : 15-11-08 18:55

Da der ikke er meget beskæftigelse i provinsen hvor vi bor. Så vi overvejer
vi at flytte ind til KBH. Vi har set på ejerlejligheder i KBH via nettet.
Men vi er betænkelige er priserne stadigvæk oppustede eller holder boligerne
værdien mere langsigtet. Vi har set på andelslejligheder, jeg erindrer at
noget skriveri i pressen om at nogle andelshavere fik ørerne grusomt i
maskinen, er der nogen fælder man skal være obs på her.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-11-08 16:56

Peter skrev:
> [...]
> noget skriveri i pressen om at nogle andelshavere fik ørerne grusomt i
> maskinen, er der nogen fælder man skal være obs på her.

Det forventer du vel ikke at få noget godt svar på her?

Priserne, især på ejerlejligheder i København, er gået noget ned, som du
har bemærket, men der er jo ingen der kan sige om de fortsætter videre
ned eller går op igen. Men København går vel ikke pludseligt af mode,
som fx Lolland har gjort, så i det lange løb skal værdien nok stige.

På et givent tidspunkt betyder det så ikke så meget, fordi man sælger en
bolig biligt eller dyrt og køber en anden tilsvarende. Hvis man flytter
fra et lavprisområde til Staden er det selvfølgelig noget andet.

Andelsboliger har jeg ikke så megen forstand på, men da handelsværdien
tidligere blev holdt kunstigt nede var der en del problemer med penge
under bordet, og dér kan man selvfølgelig komme galt afsted. Mener at
problemet er aftaget.

Mit bedste råd vil være først at skaffe job og så se hvad der bliver råd
til.

--
Niels

Fra : Marianne

Dato : 16-11-08 20:59

"Peter" <kj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg erindrer at noget skriveri i pressen om at nogle andelshavere fik
> ørerne grusomt i maskinen, er der nogen fælder man skal være obs på her.

I forlængelse af det andet svar: I forhold til prisniveauet har det givetvis
meget at sige, hvor i København, I vælger at bosætte jer. Jeg har kendt
flere provinsboere, som 'greb galt' og kom til at bo steder, der viste sig
at være uudholdelige. Og senere - svære at sælge.

Og hvad er jeres behov? Har i brug for vuggestuer, er den indre by fx et
dårligt valg. Områder som Brønshøj, Valby og Vanløse rummer mange
villaområder og er alligevel tæt på byen - Ørestaden har mange nyere
boliger. De er købt dyrt, og er vist blevet svære at sælge, hvorfor de i høj
grad lejes ud. Måske var det en ide til en start?

mvh
Marianne

Fra : Charlotte

Dato : 18-11-08 15:36

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> boliger. De er købt dyrt, og er vist blevet svære at sælge, hvorfor de i
> høj grad lejes ud. Måske var det en ide til en start?

Min datter har en andelslejlighed i Albertslund..........hun købte den
billigt for et par år siden (mener det var noget med 270.000 kr) og huslejen
er så tilsvarende højere - 6000 kr. Synes ligesom det hænger sammen med, at
hvis lejligheden er billig er det en dyr husleje - og omvendt...en dyr
lejlighed = billig husleje

Jeg tror ikke der skulle være nogle hager ved andelslejligheder mere....

/Lotte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-11-08 19:05

> Jeg tror ikke der skulle være nogle hager ved andelslejligheder mere....

Der er masser, men de er åbenlyse. Dårligt tag giver højere husleje,
problemer i andelsboligforeningen, en høj pris kan gøre det svært at sælge
den igen osv.

Mvh Maria

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-11-08 20:35

Maria Frederiksen wrote:

> Der er masser, men de er åbenlyse. Dårligt tag giver højere husleje,
> problemer i andelsboligforeningen, en høj pris kan gøre det svært at
> sælge den igen osv.

En andelslejlighed må betragtes som *mindre* gennemskuelig end en
tilsvarende ejerlejlighed. Med en ejerlejlighed skal du kun overskue din
egen finansiering. Med en andelslejlighed er der to ting: din egen
belåning af andelsbeviset og andelsforeningens fælles låntagning (som kan
være svært at gennemskue medmindre man er god til at læse regnskaber;
langt fra alle kan spotte om der er afdragsfrie lån og om det er fast
eller variabel rente?)

Sådan har det vel altid været mht gennemskuelighed, men tidligere var
andelslejligheder så meget billigere end ejerlejligheder på grund af
maksimalprisprincippet at det ikke gjorde noget. Man kunne næsten ikke
tage fejl ved at vælge andelslejligheden, hvis man altså havde mulighed
for det (uden store summer under bordet). Sådan er det ikke længere; nu
skal man også have ejendomsmæglere på banen for at sælge en
andelslejlighed (i mange tilfælde).

--
Jesper Lund