Tv og gasovn
Fra : Sunsite

Dato : 14-11-08 21:07

Tv og gasovn

Ja, hvordan hænger det sammen, det burde det heller ikke, men det gør det på
en eller anden måde.
Jeg har en Triax digital dobbelttuner og den er koblet til en Philips 19"
Fladskærm.
Antennen er en Digiality digital antenne, der fødes med 5 V fra tuneren.
Alt fungerer fremragende.
Men så kommer det mærkelige uforklarlige problem.
Hvis jeg tænder gasovnen begynder fjernsynet at mangle signal.
Fjernsynet prøver at sætte billedet sammen af mange små stykker som om der
mangler signal og lyden forsvinder og erstattes af "larm" fra forsøget med
at sætte billedet rigtig sammen.
Det er altså umuligt at se fjernsyn.
Blæseren til gasovnen er ikke tændt.
Jeg har været hos camping reparatør i anden anledning, hvor jeg omtalte
problemet, men han havde ingen forklaring.
Han syntes, det lød mærkeligt, det er kun noget gas, der brænder.
Antenne stangen sidder i tøjskabet lige over ovnen.

Er der nogen her, der har oplevet det eller har en forklaring?

Hilsen
LL

Fra : Gamle

Dato : 15-11-08 16:49

Sunsite wrote:
> [...]
> Han syntes, det lød mærkeligt, det er kun noget gas, der brænder.
> Antenne stangen sidder i tøjskabet lige over ovnen.

Kunne det tænkes at antennekablet har en samling som ikke har for god
kontakt og som udvider sig pga. varmen og giver endnu dårligere forbindelse
iom kabelforbindelsen derved bliver trukket fra hinanden?

Mvh.
Torben

Fra : Ped

Dato : 16-11-08 10:58

Sunsite skrev:
> Tv og gasovn

> Er der nogen her, der har oplevet det eller har en forklaring?

Jeg har ikke oplevet det, men... - er der ikke elektronisk tænding på
ovnen? Er der ikke noget med, at den af sikkerhedshensyn er kontinuerlig
så længe ovnen er tændt? En elektrisk gnist, der er et par millimeter
lang, må kunne udvikle et betydeligt elektronisk magnetfelt - måske er
det det, der går ind og driller?

M.v.h.

Jens L. Pedersen
Hobby 540 WLU

Fra : Leif Lassen

Dato : 18-11-08 18:46

"Ped" <gpz1100abs@fjerndette.gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> så længe ovnen er tændt? En elektrisk gnist, der er et par millimeter
> lang, må kunne udvikle et betydeligt elektronisk magnetfelt - måske er det

Jo, den med det elektronisk magnetfelt er nærliggende.
Det er ikke varmen, som ødelægger antennesignalet eller strømmen til
antennen, for så snart jeg drejer gasovnens tændknap, så ødelægges
antennesignalet, og på det tidspunkt er ovnen ikke varm.
Jeg har forøvrigt ikke lagt mærke til digitaltunerens antenne kvalitet og
styrke, når gasovnen bliver tændt.
Jeg kan ikke lave nogle forsøg i øjeblikket, da campingvognen er sat til
service.
Men noget skal der ske, når den kommer hjem, for nu må familien vælge mellem
varme eller fjernsyn.

Med hilsen
LL

Fra : oz3bto

Dato : 19-11-08 19:54

"Leif Lassen" <leif@werner-lassen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> service.
> Men noget skal der ske, når den kommer hjem, for nu må familien vælge

Prøv at stille spørgsmålet i dk.fritid.hamradio de er specilaister i at
lokalisere støj spredere

Noget så simplet som en tlf/cam oplader kan udstede utroligt meget radio
støj.. Selv har jeg problemer med at køre på visse kortbølge bånd når TVet
er tændt pga. omformeren deri udsender støj

I dit tilfælde holder jeg nu på at der må være noget der laver en konstant
gnist e.l. i gasovnen når den er tændt..
Går udfra at den også er sat til strøm pga. blæseren

Nu skriver du ikke hvor i landet du befinder dig men er du i nærheden af
billund stikker jeg da gerne hovedet forbi sammen med en scanner og ser om
jeg kan lokalisere hvor støjen kommer fra

Fra : Leif Lassen

Dato : 21-11-08 17:20

> [...]
> billund stikker jeg da gerne hovedet forbi sammen med en scanner og ser
> om jeg kan lokalisere hvor støjen kommer fra
Hej

Det sidste tilbud siger jeg tak til og vil benytte mig af.
Men jeg laver nok et par forsøg for, om jeg selv kan finde en forklaring og
løsning.
Jeg bor i Struer, men jeg ved da, hvor Billund er, så det kan jeg nemt
finde.
Jeg har vognen på værksted i øjeblikket.
Lidt forsikrings reparation og service.
Jeg kunne ikke få nogen tidspunkt, hvornår den er færdig.
Men jeg vil gerne kontakte dig eller omvendt med vores private mailadresser,
så har jeg det liggende i mente.
Vi skal også have muglighed for at komme til 230 V strøm.
Campingvognen er en Adria 562 UP

Med venlig hilsen
LL

Fra : Leif Lassen

Dato : 30-11-08 07:35

"Sunsite" <leif@werner-lassen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Fjernsynet prøver at sætte billedet sammen af mange små stykker som om der
> mangler signal og lyden forsvinder og erstattes af "larm" fra forsøget

Fejlen er funden.
Under en gastest viste det sig, at gasovnens tændboks blev ved med at tænde.
Den må have lavet et magnetfelt, som forstyrrede enten strømmen op til
digitalantennen eller antennesignalet den anden vej.
Godt at vi både kan have varme og se TV samtidig.

Tak til dem, som ville hjælpe med at finde fejlen.

Med hilsen
Leif Lassen

Fra : OM

Dato : 01-12-08 08:51

Det kan også forklares på denne måde:
Gnisten som man tænder med, er faktisk en lille gnistsender, som udsender
støj på næsten alle frekvenser, og den er pokkers svær at støjdæmpe.
Så det tidligere indlæg var korrekt.
Hilsen Ole