Skærme
Fijala 3554
Anbefaling af fladskærm søges...
Fra : Mogens Jensen

Dato : 11-11-08 22:24

Hej,

Jeg skal have en 22" fladskærm til computeren.

Budget: Max 2000 kroner.

Jeg spiller ikke 3D-spil eller noget. Jeg er bare på udkig efter en skærm
med krystalklart
billede. Bruger primært computeren til programmering og vil derfor gerne
have et større
"skrivebord" at arbejde på.

Nogle anbefalinger?

Tak på forhånd...

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 11-11-08 23:21

Mogens Jensen wrote:
> Hej,
>
> Jeg skal have en 22" fladskærm til computeren.
>
> Budget: Max 2000 kroner.

Det kommer du sgu ik langt for :)

> Jeg spiller ikke 3D-spil eller noget. Jeg er bare på udkig efter en skærm
> med krystalklart
> billede.

De fleste billige skærme har et ringe panel af typen TN, frem for de
dyrere PVA, MVA og IPS paneler. (du kan se paneltypen ved at søge på
prad.de)

TN paneler har den store ulempe at billedet varierer alt efter om du
sidder midtfor skærmen, eller lidt til venstre/højre, du kan såleds
opleve at en ensfarvet grå vil se lysere ud i den ene side af skærmen
end den anden - og at farveovergangene er tydelige pga. kun 6 bit pr
kanal - og desuden bliver farverne helt inverteret når du kigger oppefra
og nedefra (ligesom på mange laptop skærme)

> Bruger primært computeren til programmering og vil derfor gerne
> have et større
> "skrivebord" at arbejde på.

Så ville jeg nok gå op i en 24" med 1920x1200, de fleste 22" kører
1680x1050 ligesom 20" skærme gør

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 12-11-08 04:30

On Tue, 11 Nov 2008 23:21:25 +0100, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

>Så ville jeg nok gå op i en 24" med 1920x1200, de fleste 22" kører
>1680x1050 ligesom 20" skærme gør

Alt andet lige, så vil jeg tro en 24" til under 2000 (hvis de findes)
er ringere end en 22" til under 2000.

Fra : Rado

Dato : 12-11-08 14:45

<find.mig@paa.google> wrote:

> [...]
>kanal - og desuden bliver farverne helt inverteret når du kigger oppefra
>og nedefra (ligesom på mange laptop skærme)

Jeg synes nu ikke det er noget større problem - sidder man lige foran
skærmen hvad man jo normalt gør, lægger man stort set ikke mærke til
det. Jeg tænker i alt fald aldrig over det.

--
Rado

Fra : Mogens Jensen

Dato : 12-11-08 07:17

Ok. Mange tak for svarene.

Kan I anbefale en bestemt model?

Prisen skal ligge så tæt på 2000 kroner som muligt.

Det må enten være en 22" eller 24"

Tak på forhånd.

Fra : jk

Dato : 12-11-08 09:13

On Wed, 12 Nov 2008 07:17:25 +0100, "Mogens Jensen"
<mogens@invalid.com> wrote:

>Ok. Mange tak for svarene.
>
>Kan I anbefale en bestemt model?
>
>Prisen skal ligge så tæt på 2000 kroner som muligt.
>
>Det må enten være en 22" eller 24"

24":
Acer:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=409094&searchArea=&Soegeord=

LG:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=447371&searchArea=&Soegeord=

begge har TN panel og 1920x1200

22":

De har som sagt færre pixels: 1680x1050

Jeg synes at HPs Carbonite serie har et flot design:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=432822&searchArea=&Soegeord=

Jeg har gået ud fra, at du ikke vil have skærmhøjttalere. Men det kan
man muligvis få med. Søg på edbpriser, avanceret m. hak på højttalere.

mvh

John

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 12-11-08 18:42

"Mogens Jensen" <mogens@invalid.com> writes:

> Ok. Mange tak for svarene.
>
> Kan I anbefale en bestemt model?
>
> Prisen skal ligge så tæt på 2000 kroner som muligt.
>
> Det må enten være en 22" eller 24"

Jeg ville kigge på Samsung's SyncMaster 2443 skærme, f.eks

Den er 24", 1920x1200 og koster 2215kr, hvilket er tæt på dit target.

Kai

Fra : Martin

Dato : 15-12-08 04:42

Mogens Jensen wrote:
> [...]
> med krystalklart
> billede. Bruger primært computeren til programmering og vil derfor gerne

Det jeg bruger min primære skærm til er også programmering, dog ryger
der også lidt spil ind imellem.

Der ryger også lidt DVD og serier indover skærmen (nej ikke bluray, men
bare normale DVD'er)

Mit valg faldt på
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=447371>
1: Prisen
2: Full HD (1920x1080)

Efter jeg så har fået den er jeg blevet helt vildt glad for den.

DVD filmene kører helt perfekt på den.
Spillende kører også perfekt - (World of Warcraft og Call of Duty)
Tekster er meget tydelige, og faktisk synes jeg de står ganske klart -
dog kører jeg personligt med en lidt mørk opsætning, så hvid er ikke
100% hvid, så en grafiker ville nok glo lidt, men det kan selvfølgelig
styres af de lille medfølgende program til indstilling af farver (så man
ikke skal rode med de knapper under skærmen)

Jeg havde dog lidt problemer med driverne under Vista 32bit, men det
lykkedes mig efter en times tid at få den til at sluge driverne, og nu
kører jeg så i 1920x1200 (16:10) og der er plads på skrivebordet skulle
jeg hilse og sige :)

(kommer fra en 17", så det var en stor omvæltning for mig)