På efterskole mod barnets vilje - god ide?
Fra : H. Jensen

Dato : 06-11-08 15:25

http://theawarenesscenter.org/hersh_michael.html#Tragedy

"Nu er vi begge overlevende". Sagt af en hjemkommen efterskoleelev fra en
tilfældig gennemsnitlig efterskole til sin farfar, som overlevede en
KZ-lejr. Det siger vel det hele. Barnet skal være motiveret for at blive
sendt afsted for at få den optimale tilfredshed af opholdet.

Men når det er sagt, kan det så få en lykkelig udgang hvis barnet ikke vil
det?

Det er spørgsmålet som mange forældre må stille sig selv når folketinget
kommer med deres forældreansvarslov. Alle de steder i verdenen hvor at man
har en sådan lovgivning, beskytter forældre sig mod søgsmål ved at sende
barnet ud af hjemmet præventivt. Jeg tilhører en gruppe, som arbejder med et
projekt i Bulgarien til forældrene og søskendes bedste baseret på et
allerede eksisterende projekt i Kidder, Missouri.

Vi gør det som alle efterskoleejere for pengenes skyld og de er der kun hvis
folketinget kommer med den varslede lovgivning. Og det vil være godt for en
bror eller søskende til en grænseoverskridende teenager at de slipper for at
blive sat ud fra deres lejlighed. Endvidere gør vi det naturligvis uden brug
af vold som foreslået af mørkemænd som Søren Karup
(http://www.bt.dk/article/20081106/nyheder/81106032/) og Anders Hugger
(http://www.bt.dk/article/20081105/nyheder/81105072/1044/), men helt uden at
sætte grænser på en måde så børnene kan huske det, kan vi ikke undgå.

Hvad mener I? Skal man overhovedet tillade at sende unger på efterskole uden
at de selv vil?

H. Jensen
Konsulent for Sortehavsakademiet: http://akademiet.mono.net -
beskyttelse for danske forældre, når folketinget har indført en
forældreansvarslov.

Fra : Morten Nissen

Dato : 17-11-08 23:58

H. Jensen skrev:
> [...]
> KZ-lejr. Det siger vel det hele. Barnet skal være motiveret for at blive
> sendt afsted for at få den optimale tilfredshed af opholdet.

Er ret sikker på at det er farfaren der var den heldigste - trods alt.

> Men når det er sagt, kan det så få en lykkelig udgang hvis barnet ikke vil
> det?

Ja, har prøvet det, fik ikke nogen tshirt, men det blev godt.

> [...]
> projekt i Bulgarien til forældrene og søskendes bedste baseret på et
> allerede eksisterende projekt i Kidder, Missouri.

Tror du det bliver så slemt? - har det egentligt ok med folk der ikke
bryder sig om ideen, men jeg syntes ikke jeg høre nogle alternativer.

> [...]
> sætte grænser på en måde så børnene kan huske det, kan vi ikke undgå.

Når vi ser ekstremister i egne geleder har vi en tendens til at
latterliggøre det lidt.

> Hvad mener I? Skal man overhovedet tillade at sende unger på efterskole uden
> at de selv vil?

I min egen transitionsfase fra teenager til halvvoksen til nu fuldt
udklækket med egne børn er jeg blevet mere og mere sikker på at
forældrene, som minimum i nogen tilfælde, ved bedre end deres egne børn.
Ja, det skal man naturligvis tillade, men man skal også lade de samme
børn komme væk igen hvis det viser sig at være en fiasko.
Det er 100% op til den enkelte forældre at bruge sin forsørgerPLIGT til
at udføre de handlinger(inden for den fornuftige lovgivninger - altså
ingen fortaler for adfærdsregulerende vold eller noget i den dur her.)
som man finder bedst for barnet.

../Morten