Ændre samværsaftale eller ej?
Fra : moso97ad

Dato : 05-11-08 05:25

Vi står i den situation, at min pap søns far har "aflyst" samvær to
gange i træk nu. Den første gang aflyste han pga. arbejde til
efterårsferien om fredagen. Herefter indvilgede vi min pap søn i
weekendens og ugens aktiviteter, da vi regnede med at samværet var
aflyst. Søndag mens vi er til et familiearrangement, ringer han og
siger, at han alligevel kommer og henter min pap søn.

14 dage efter hvor min pap søn skal på weekend, ringer faderen igen og
aflyser med den begrundelse, at han ikke kan køre den lange tur og
fremover kun vil have ham på samvær i ferierne. Vi fortæller dette til
min pap søn, hvilket han bliver glad for, for så kan han komme til
Halloween fest. Dagen efter ringer faderen igen og ændrer holdning. Nu
skal hans søn tage toget alene, eller også skal vi bringe ham til
Odden kl. 20 torsdag aften og så hente i Århus om søndagen. Det
afviser min kæreste, og samværet aflyses alligevel den weekend.

Det skal siges, at siden januar har vi hentet min pap søn i bil i
Nordjylland, og faderen har hentet på vores bopæl i Nordsjælland.
Dette var et ønske fra faderen, og derfor er vi uforstående overfor,
at han nu kommer med sådan en udmelding, når transportbetingelserne er
blevet ændret og hans samvær med sin søn er optrappet til hver 14. dag
fremfor en gang om måneden.

Min kæreste og hendes eks-kæreste er dybt uenige i, om deres søn på 5
år kan tage toget eller flyveren alene. Derfor er dette ikke option.

Hvad gør man i en sådan situation? Vi ved jo reelt set ikke, om min
pap søn skal på samvær fremover, hvilket gør det svært at planlægge
noget i weekenderne. Vi kan jo risikere igen at stå til et
familiearrangement eller lign., hvor vi må halse hjem og pakke en
taske, hvis faderen ændrer holdning.

Skal man skrive en e-mail til faderen, hvori han bekræfter, at
samværet er droslet ned fra hver 14. dag til kun i ferierne? Eller
inddrage statsforvaltningen i dette?

Mvh.
moso

Fra : Holst

Dato : 05-11-08 13:49

moso97ad wrote:

> Min kæreste og hendes eks-kæreste er dybt uenige i, om deres søn på 5
> år kan tage toget eller flyveren alene. Derfor er dette ikke option.

Det er ganske typisk. Min erfaring fra andre sammenhænge er, at mødre
har langt, langt sværere ved at slippe børnene, og har langt, langt
sværere ved at tro, at barnet kan klare sig alene, end fædre har.

DSB har deres børneguider på udvalgte afgange, der tager sig godt af
børnene. Så vidt jeg ved, rejser de med børn helt ned til 4-årsalderen.
Jeg ved, at mange skilsmisseforældre har ganske stor gavn af disse
børnetog. Og mit indtryk er også, at det for børnene i almindelighed er
en god oplevelse, eftersom der er mange andre børn med toget.

Børnene - og deres guider - rejser så vidt jeg ved i en del af toget,
hvor almindelige passagerer ikke har adgang.

I kan helt sikkert finde yderligere information om DSBs børneguides på
deres hjemmeside.

SAS skulle også være rigtig gode til at tage sig at børn, der skal rejse
alene med deres fly. En SAS-medarbejder skulle tage imod barnet, følges
rundt med barnet og personligt overlevere barnet til flybesætningen, som
så igen ved ankomsten overleverer barnet til en ny SAS-medarbejder.

Jeg har ikke kendt nogen, der har rejst alene med SAS, men jeg har tit
set dem rende rundt i lufthavnen.

> Hvad gør man i en sådan situation?

Beder barnets far om at melde klart og tydeligt ud i god tid og kræver,
at der ikke sker sidste øjebliksændringer.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 06-11-08 12:50

On 05/11/08 13:24, in article
187ced47-1aaf-4b5e-873c-f87b91cb555c@g17g2000prg.googlegroups.com,
"moso97ad" <divx_is_good@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Skal man skrive en e-mail til faderen, hvori han bekræfter, at
> samværet er droslet ned fra hver 14. dag til kun i ferierne? Eller

Jeg ville bestemt heller ikke overlade ansvaret for min 5-årige til
mennesker jeg aldrig havde mødt, så dér forstår jeg godt din kæreste.
Jeg synes også I har en fair kørselsfordeling, så det kan han næppe få
bedre.
Jeg synes din kæreste skulle prøve at skrive et brev til ham, hvori hun
forklarer hvorfor det er problematisk for deres søn, at far hele tiden laver
om på aftalerne, at det er vigtigt for ham at vide om han skal hjem til far
eller ej, og at hun derfor håber, at samværet kan blive mere stabilt i
fremtiden - og spørger hvad han har brug for, for at kunne gøre dette.
Måske skulle han alligevel holde sig til 1 gang om måneden - og så overholde
det, i stedet for at vælge weekend samvær helt fra.
Tonen i brevet skal være konstruktiv (!) og have karakter af at man forstår
at faderens situation er svær, men at man godt vil hjælpe både ham og sønnen
til et godt samværsforløb.
Jeg håber det lykkes.

Fra : Brian K

Dato : 06-11-08 22:18

"Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forstår
> at faderens situation er svær, men at man godt vil hjælpe både ham og

Ihhh altså......... du er sgu så pisse fornuftig til at svare ! (ment
possitivt)

Enig.... en 5 årig skal ikke med tog, fly, osv - alene.

Spørgsmål: hvem flyttede til den anden ende af landet af forældrene ?

mvh
brian

Fra : vvv

Dato : 07-11-08 23:19

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i meddelelsen
> "Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> skrev i en meddelelse

> Ihhh altså......... du er sgu så pisse fornuftig til at svare ! (ment
> possitivt)
>

> Enig.... en 5 årig skal ikke med tog, fly, osv - alene.

Nej måske ikke alene på egen hånd, men det er det jo netop ikke hos SAS. Man
afleverer barnet til en stewerdesse der tager barnet med om bord, holder øje
hele vejen og aflevære det igen bagefter, det kan selv det mest umodne barn
finde ud af, iogmed det ikke skal finde ud af noget som helst. DSB´s
børnetog her jeg ingen erfaring med selv, men konceptet skulle være
nogenlunde det samme.

vv

Fra : Brian K

Dato : 08-11-08 12:33

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> [...]
> DSB´s børnetog her jeg ingen erfaring med selv, men konceptet skulle være

Måske..... men det ændre stadig ikke på at en 5 årig ret sikkert vil føle
sig utryg.

5 årige kan også være med i en krig i afganistan og bære våben

Fra : vvv

Dato : 08-11-08 15:34

> "vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> Måske..... men det ændre stadig ikke på at en 5 årig ret sikkert vil føle
> sig utryg.

De femårige (to styk hver for sig, med flere års mellemrum) jeg har sendt
alene ud og flyve, har nu mest været oppe at ringe over at skulle flyve, og
ikke spor utrygge. Det gælder om at sælge ideen positivt til barnet.

vv

Fra : Brian K

Dato : 08-11-08 15:47

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> [...]
> alene ud og flyve, har nu mest været oppe at ringe over at skulle flyve,
> og ikke spor utrygge. Det gælder om at sælge ideen positivt til barnet.

Hverken mine egne børn - eller dem som jeg kender på 5 år ville være parat
til at skulle flyve uden en de kender.

Og man kan også "sælge ideen" så positivt at barnet siger ja for at føje den
voksne.

Jeg har ualmindeligt svært ved at se at nogen 5 årige ville syntes det var
"fedt" at skulle flyve alene.

Men hvis barnet havde været ude og flyve turen gentagne gange sammen med
sine forældre, så var der måske en mulighed for at barnet var så vandt til
at flyve, at barnet ikke ville være utryg ved det.

mvh
brian

Fra : vvv

Dato : 09-11-08 12:28

> Hverken mine egne børn - eller dem som jeg kender på 5 år ville være parat
> til at skulle flyve uden en de kender.

Det lyder da til at være nogen ret pylrede 5-årige du kender.

> Og man kan også "sælge ideen" så positivt at barnet siger ja for at føje
> den voksne.

Sikkert, men det er nu ikke tilfældet.

> Jeg har ualmindeligt svært ved at se at nogen 5 årige ville syntes det var
> "fedt" at skulle flyve alene.

Det er da spænnende for børn at flyve, mange i den alder har ikke prøvet det
før, og så er de da kun heldige hvis de kan komme til det.
Det er jo ikke mere farligt at flyve end at køre med bus, tog osv..
Ville de 5-årige du kender så også være meget utrygge ved at skulle tage
bussen fra den ene ende af byen til den anden med en voksen de ikke kender?

> Men hvis barnet havde været ude og flyve turen gentagne gange sammen med
> sine forældre, så var der måske en mulighed for at barnet var så vandt til
> at flyve, at barnet ikke ville være utryg ved det.

Selv har jeg faktisk aldrig prøvet at flyve indenrigs i DK. Så det er ikke
tilfældet her.

Ganske utroligt så pylrede folk er blevet om deres børn, og tror de
ingenting kan selv.
Ikke mærkeligt at der kommer så mange forvirrede, snotforkælede curlingbørn
ud i den anden ende.

vv

Fra : Brian K

Dato : 09-11-08 14:08

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> "Brian K" <spam@noway.dk> skrev i meddelelsen

> Det lyder da til at være nogen ret pylrede 5-årige du kender.

Ja, samtlige 30 stykker i den børnehave jeg arbejder i

> [...]
> Ville de 5-årige du kender så også være meget utrygge ved at skulle tage
> bussen fra den ene ende af byen til den anden med en voksen de ikke

Hvad med de andre indlæg om "når det går galt" - så du regner med at en 5
årig kan holde hovedet koldt og tænke i løsninger ?

> Selv har jeg faktisk aldrig prøvet at flyve indenrigs i DK. Så det er ikke
> tilfældet her.
>
> Ganske utroligt så pylrede folk er blevet om deres børn, og tror de
> ingenting kan selv.

Ja - lad os lave myndighedsloven om til 6 - 7 år - så mangler vi bare at du
udgiver en bog om opdragelse - så vi alle kan lære hvordan man opdrager små
VOKSNE.

> Ikke mærkeligt at der kommer så mange forvirrede, snotforkælede
> curlingbørn ud i den anden ende.

ja, altså liiiiiige undtagen dine børn naturligvis

Fra : vvv

Dato : 09-11-08 15:25

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i meddelelsen news:4916e0c7$0$90268

> Ja, samtlige 30 stykker i den børnehave jeg arbejder i

Ja, det lyder da ret utroligt, så jeg vælger ikke at tro det.

> Hvad med de andre indlæg om "når det går galt" - så du regner med at en 5
> årig kan holde hovedet koldt og tænke i løsninger ?

Jeg kan kun se ét indlæg hvor det rent faktisk ER gået galt, og så nogen
"hvad nu hvis det går galt". Det er selvfølgelig uheldigt hvis det går galt,
men det er jo ikke verdens undergang, med mindre maskinen falder ned og det
er jo ikke det vi taler om her.
Selv hvis det går galt skal ungen jo nok blive fundet, eller lade sig finde
igen - og selvom det vil være en dum oplevelse tvivler jeg på at ungen vil
blive traumatiseret resten af livet over det - det er nok nærmere forældrene
der bliver det. For barnet svare det nok til at blive væk i Legoland,
ubehageligt, men noget man kommer over.

Hvis man skulle leve sit liv efter "hvad hvis det går galt" devisen kan man
jo ikke lave noget som helst.
Jeg så forleden dag at et par børn stak af fra en børnehave og blev fundet i
det lokale supermarked. Tør jeg sende mine børn i børnehave, hvad nu hvis
det går galt?
Jeg så også at en pædofil fætter af en pædagogmedhjælper blev afsløret i en
børnehave.
Tør jeg sende mine børn i børnehave, hvad nu hvis det går galt?

Der går masser af børn i børnehave hver eneste dag uden at det går galt, men
jeg vil kun fokusere på det tilfælde hvor det er gået galt.

SAS flyver dagligt med masser af børn, hvor det går uden problemer, men du
vil fokusere på det tilfælde der måske er 1 ud af 10000 hvor det er gået
galt.

ALT kan gå galt, det kan man jo ikke indrette sit liv efter.

> [...]
> små VOKSNE.

> ja, altså liiiiiige undtagen dine børn naturligvis
Ja og heldigvis også mange andres, det er ikke alle der pakker ungerne ind i
vat, men alt for mange.

Og mht til mine egne unger, så er det indtil videre gået meget godt, de
fungerer fint både fagligt og socialt, så helt galt er det da ikke gået,
selvom de i hvert fald ikke er hverken snotforkælede eller curlingbørn. Og
jeg nægter at opfatte mine unger som små projekter, der skal bæres på hænder
og fødder gennem tilværelsen.

vv

Fra : Simone

Dato : 08-11-08 20:14

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse
> [...]
> barn finde ud af, iogmed det ikke skal finde ud af noget som helst. DSB´s
> børnetog her jeg ingen erfaring med selv, men konceptet skulle være

Jep. Eller det er ihvertfald hvad de reklamerer med.
Sandheden er det dog ikke nødvendigvis. Min søn på 10 år skulle til London.
Han fløj med SAS - ledsagerordning. Det gik fint nok den ene vej.
Den anden vej glemte de ham. Han blev fulgt hen til flyet af en medarbejder.
Der skal flypersonalet så tage over.
Det gjorde de bare ikke. En anden passager fik ham placeret i flyet. Da
flyet landede sad han tilbage 15 min efter de andre havde forladt flyet.
Da gik han selv ud og fandt en SAS medarbejder, som kunne følge ham hen til
mig.
Medarbejderen undskyldte sig med, at de ikke var blevet varslet et ledsaget
barn.
Behøver jeg sige, at min søn ikke længere får lov til at flyve alene?

/Simone

Fra : Frøken Jensen

Dato : 08-11-08 21:51

On 08/11/08 20:13, in article
4915e4e5$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Simone"
<dontwrite@noanswer.com> wrote:

> [...]
> barn.
> Behøver jeg sige, at min søn ikke længere får lov til at flyve alene?

My point exactly - det er dét med at overlade ansvaret til fremmede. Det er
man enten villig til eller også er man ikke. Med en 5-årig ville jeg aldrig
være villig. Nej, jeg kan da godt forstå din søn ikke skal flyve uledsaget
mere :)
Omvendt er det fint ordningerne findes for dem som er villige...

Fra : Simone

Dato : 08-11-08 22:52

> [...]
> mere :)
> Omvendt er det fint ordningerne findes for dem som er villige...

Jo, bevares. Men jeg var skam også villig til at lade min søn flyve alene.
(Med ledsager fra SAS som jeg havde betalt for) Problemet var jo bare, at
SAS ikke kunne leve op til deres ansvar.
Nu gik min søn så heldigvis ikke i panik.
Jeg overlod ansvaret til en fremmed. Og havde det relativt okay med det.
Men selv en ledsaget ordning kan gå galt, viste det sig jo.
Så min pointe er egentlig bare, at man skal tænke sig rigtig godt om.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 09-11-08 00:45

On 08/11/08 22:52, in article
49160a1f$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Simone"
> [...]

> Men selv en ledsaget ordning kan gå galt, viste det sig jo.
> Så min pointe er egentlig bare, at man skal tænke sig rigtig godt om.

Det kan vi kun være helt enige om.

Fra : vvv

Dato : 09-11-08 12:21

"Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> mere :)
> Omvendt er det fint ordningerne findes for dem som er villige...

Jeg har om et barn der blev slået ihjel i en trafikulykke, så nu må mine
børn selvfølgelig ikke cykle mere.

vv

Fra : Brian K

Dato : 09-11-08 14:09

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> Jeg har om et barn der blev slået ihjel i en trafikulykke, så nu må mine
> børn selvfølgelig ikke cykle mere.

Og der er naturligvis ikke nogen forskel - er du helt uden for pædagoisk
rækkevide?

Fra : vvv

Dato : 09-11-08 15:26

> "vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> Og der er naturligvis ikke nogen forskel - er du helt uden for pædagoisk
> rækkevide?
Vil du da forklare mig den grundlæggende forskel?

vv

Fra : vvv

Dato : 09-11-08 12:21

"Simone" <dontwrite@noanswer.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ledsaget barn.
> Behøver jeg sige, at min søn ikke længere får lov til at flyve alene?

Kedelig historie, der må være nogen hos SAS der har røde øre. Nu har jeg
aldrig brugt det udenrigs, men mange gange indenrigs, og der har det
fungeret upåklageligt hver gang. Virkelig god service og man har følt at
knægten var i trygge hænder.

vv

Fra : Frøken Jensen

Dato : 08-11-08 21:44

On 06/11/08 22:17, in article 49135ef9$0$90273$14726298@news.sunsite.dk,
"Brian K" <spam@noway.dk> wrote:

> "Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> skrev i en meddelelse

> Ihhh altså......... du er sgu så pisse fornuftig til at svare ! (ment
> possitivt)

Jeg prøver, jeg prøver :)

Fra : moso97ad

Dato : 07-11-08 04:11

On 6 Nov., 22:17, "Brian K" <s...@noway.dk> wrote:

> Spørgsmål: hvem flyttede til den anden ende af landet af forældrene ?

Det gjorde faderen for snart 3½ år siden.

Mvh.
moso

Fra : Brian K

Dato : 08-11-08 12:31

"moso97ad" <divx_is_good@hotmail.com> skrev i en meddelelse
On 6 Nov., 22:17, "Brian K" <s...@noway.dk> wrote:

> Spørgsmål: hvem flyttede til den anden ende af landet af forældrene ?

Det gjorde faderen for snart 3½ år siden.

Hej

så har han jo sådan set selv skabt problemet - jeg har ikke medlidenhed med
ham - synd for drengen.

mvh
brian

Fra : moso97ad

Dato : 07-11-08 04:18

On 6 Nov., 12:49, Frøken Jensen <a...@me.com> wrote:

> [...]
> mennesker jeg aldrig havde  mødt, så dér forstår jeg godt din kæreste.
> Jeg synes også I har en fair kørselsfordeling, så det kan han næppe få

Det er også det, at vi er kommet frem til. Havde min papsøn været
ældre eller mere moden, kunne man overveje tog eller fly. Men lige nu
er han ikke moden nok, hvilket vi også har fået at vide i børnehaven.

> [...]
> at faderens situation er svær, men at man godt vil hjælpe både ham og sønnen

Det var en god idé, for samværet har faktisk ikke været stabilt siden
den nye lov blev til i oktober sidste år. Førhen var der rimelig ro på
det, og vi vidste hvilke dage min papsøn blev afhentet osv. Min
opfattelse er, at den nye lov har skabt mere uro omkring samværet i
hvert fald i vores tilfælde, om det er tilfældet på landsplan ved jeg
ikke???

Fra : vvv

Dato : 07-11-08 23:22

"moso97ad" <divx_is_good@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

ældre eller mere moden, kunne man overveje tog eller fly. Men lige nu
er han ikke moden nok, hvilket vi også har fået at vide i børnehaven.

Hvad ved børnehaven om det?
Flytransport er fuldstændigt smertefrit. SAS (Kimper) er super
profesionelle, har ret svært hvad det er han ikke kan idet man intet skal
kunne.

> [...]

opfattelse er, at den nye lov har skabt mere uro omkring samværet i
hvert fald i vores tilfælde, om det er tilfældet på landsplan ved jeg

Det kommer nok meget an på fra hvis side man ser det.

vv