Medarbejderobligation.
Fra : Poelsesnak

Dato : 24-10-08 16:06

Nok verdens dummeste spørgsmål (men jeg er også en sinke):

Hvis jeg som almindelig lønslave, der ikke engang betaler topskat, køber en
medarbejderobligation til 5000.-, hvilke økonomiske fordele er der så ved
det, sammenlignet med at sætte pengene i banken og lade dem stå dér i 5 år
og trække renter?

M.v.h.
Henrik.

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-10-08 19:11

Poelsesnak wrote:

> [...]
> en medarbejderobligation til 5000.-, hvilke økonomiske fordele er der så
> ved det, sammenlignet med at sætte pengene i banken og lade dem stå dér

Beskrivelse af medarbejderobligationer
<http://www.dcrevision.dk/Eksempler/Pjecer/Pjece%20om%
20medarbejderobligationer.pdf>

Jeg antager at "køber" betyder en brutto lønnedgang på 5000 kr?

Konsekvenser:
- Du sparer skat af 5000 kr (ca 2000 kr når du ikke betaler topskat)
- Om 5 år modtager du skattefrit 5000 kr (de første 5000 kr er skattefrie)
- Hvert år modtager du en kuponrente på x% (typisk mindsterenten 4%)

Det giver et afkast efter skat på ca 10% per år, primært på grund af
skattefordelen. Med det aktuelle renteniveau endda lidt mere end 10%
fordi den nominelle værdi af obligationerne skal være over 5000, hvis
kursværdien skal være 5000 (og kuponrenten sættes til 4%).

Alt dette forudsætter selvfølgelig at virksomheden ikke får konkurs i
mellemtiden

--
Jesper Lund

Fra : Poelsesnak

Dato : 24-10-08 21:33

> Jeg antager at "køber" betyder en brutto lønnedgang på 5000 kr?

Jeps!

> [...]
> kursværdien skal være 5000 (og kuponrenten sættes til 4%).
> Alt dette forudsætter selvfølgelig at virksomheden ikke får konkurs i

Ahhh ok, nu begynder det muligvis at dæmre

D.v.s. at jeg ifølge de oplysninger mit firma opgiver betaler 417.- om
måneden brutto (235.- netto).
Så ialt koster én 5000.-'s obligation mig 2.822.-.
Efter de 5 års båndlæggelse får jeg så 5000.- skattefrit. Så gevinsten
bliver 2178.- + de renter på 4% der løbende tilskrives.

Hmm....ja, det er jo ikke noget man bliver rig af, men hvis man køber en ny
obligation år efter år, så vil det jo alligevel blive til lidt.

Tak for svaret.
Henrik.

Fra : Peter

Dato : 26-10-08 11:26

"Poelsesnak" <poelsesnak@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver 2178.- + de renter på 4% der løbende tilskrives.
>
> Hmm....ja, det er jo ikke noget man bliver rig af, Klip
Jo, det er faktisk noget man bliver rigere af.

Mvh Peter

Fra : Poelsesnak

Dato : 26-10-08 15:18

> Jo, det er faktisk noget man bliver rigere af.
>
> Mvh Peter

Nu er der jo forskel på "rig" og "rigere"

M.v.h.
Henrik.