Besparelser i disse år
Fra : C. Overgaard

Dato : 27-10-08 03:52

http://debat.bt.dk/index.php?id=1&view=single_thread&cat_uid=3&conf_uid=65&thread_uid=14889

---Citat fra linket---
Jeg fik en kedelig besked i går, som jeg lige skulle tygge på. Egedal
kommune har valgt at lukke Kernehuset ved årsskiftet. Det er begrundet
med ”en politisk afgørelse”.

Sygdom rammer tilfældig. Det er således at når man står med udsigten
til at ligge i plastikposen, så er der nogle ting som må prioriteres,
så den der eventuelt står tilbage som eneforsøger hvis det værste
scenario skulle opstå er bedst mulig rustet til at håndtere
dagligdagen fremover. Der er så nogle små størrelser som kan have
svært ved at håndtere den situation og det er så her at Kernehuset
kommer ind i billedet. Her bringer en engageret personale børn sammen,
så de kan snakke sammen og forstå at det ikke er deres familie som er
mærkelig og at forældrene måske ikke har samme overskud efter en
behandling på sygehuset, som de ellers har haft.

Vi skriver 2008 og vi ved at når børn ikke får mulighed for at læsse
af så er der risiko for at der kan ske ting og sager over tid.
Kernehuset har haft stor betydning for vores barn, en betydning som
ikke mindst har kunnet mærkes i skolen, hvor at der har rapporteret om
stor fremgang. Da der er flere børnegrupper sammensat efter børnenes
behov og forældrenes sygdom, så deres arbejde når ud i mange familier..

Derfor er det med stor sorg at jeg konstatere at Egedal afskaffer et
forholdsmæssigt billigt tilbud på børn placeret i en svær psykisk
situation og jeg frygter at familier som ikke får samme mulighed i
fremtiden kan gå svære tider i møde og måske ende med at kunne få brug
for et individuelt tilbud, der er betydelig dyrere.

Jeg er klar over at Egedal er hårdt ramt og at børn, samt ældre
betaler prisen for denne kommunalreform, der har været presset igennem
i et tempo som har forårsaget kaos og har fjernet muligheden for
gevinst i ganske mange år.

Vi har med egne øjne set hvordan at der på Sandbjergskolen har været
kamp om hver kvadratmeter og hvordan at man nægter at flytte møblerne
så dem der har fået tildelt rummet kan fungere ordentligt. Det er en
magtkamp som er helt uværdigt medarbejderne, men ikke mindst for
brugerne, hvor vi snart er at betegne som tidligere. Der er dem i
faget gerne vil arbejde tæt på borgerne og så der er der dem som gerne
vil arbejde langt fra dem. De som er tæt på borgerne har fået nogle
bank med lukningen af Kernehuset og også Tofteparken for de ældre. Jeg
håber at der bliver plads til tilbud tæt på borgerne i det næste årti,
når de fatale følger af kommunalreformen er reddet af.

Jeg vil gerne afslutte med at takke personalet på Kernehuset for deres
store indsats

---citat slut---
Link til byrådets beslutning:
http://www.egedalkommune.dk/cms/site.aspx?p=277&NewsID=457
Målgruppen (med hensyn til hvad forældrene kan fejle) er hele tiden
blevet justeret og er idag smallere end da vi kom med.

Et er at vi blev hjulpet og at det heldigvis går så godt at håret er
ved at vokse ud igen, men hvad med de næste familier som måtte have en
unge i skolen, som føler sig udenfor på grund af sygdom i familien?

Hvordan ser det ud andre steder? Sparer man også på hvad jeg vil kalde
forebyggende indsats, så det bliver rigtigt dyrt om nogle år, når de
mindre har båret på en tung bagage og det springer i luften i
teenageårene?

Mvh
C.Overgaard