efterskoler
Fra : marlene

Dato : 25-10-08 19:34

min søn er 14 år og skal på efterskole til aug.

er der nogen her der har erfaring med odsherreds efterskole??

venligst malene

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-10-08 16:12

"marlene" skrev i meddelelsen
> er der nogen her der har erfaring med odsherreds efterskole??

Måske, er der nogle, der gør det i news:dk.undervisning eller
underliggende grupper

Jan

Fra : marlene

Dato : 26-10-08 17:58

Fra : H. Jensen

Dato : 27-10-08 09:36

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse
> min søn er 14 år og skal på efterskole til aug.
>
> er der nogen her der har erfaring med odsherreds efterskole??
>
> venligst malene

Indtil for nogle år siden havde de et meget liberalt forhold til
lovgivningen omkring passagertransport til søs, hvilket satte nogle unger i
potentiel livsfare. Se: http://www.tv2east.dk/article?id=28442 Men efter det
slag de fik over snuden gentager de nok ikke det igen, så din søn skulle
være udenfor livsfare i den henseendende.

Som de fleste efterskoler ligger de udenfor alfarvej. Det betyder lang
transport til sygehus og det var ikke så godt i dette tilfælde. Se:
http://www.dr.dk/Regioner/Nordvestsjaelland/Nyheder/Odsherred/2007/04/04/04113155.htm
Det kunne dog være sket på alle efterskoler udenfor byerne og da jeg faktisk
selv som barn har været isoleret på sygehuset med den sygdom (gik i
almindelig folkeskole), så kan skolens dårlig klandres for det. Bemærk dog
at utrolig mange skoler arbejder med en strategi, hvor at eleven i tilfælde
af sygdom skal forblive isoleret på værelset i sengen hele dagen istedet for
med det samme at sende denne hjem. Da der kan gå timer imellem hver kontrol,
kan denne strategi vise sig at være fatal ved netop denne sygdom.

Netop denne efterskoler er superkristen og om de grænser til det ekstreme må
man som forælder gøre op med sig selv. De afholder i sommerferien
bibelcamping hvor forældre kan sende deres børn, hvis de er bekymret over al
den synd, der så åbentlyst vises frem i dagens Danmark. Der er tale om ren
genopdragelse, men det er jo netop forældrenes opgave at sikre dette jvf.
hvad de har lovet i forbindelse med barnets dåb. Se:
http://www.udfordringen.dk/art.php?ID=5870

DR har på et tidspunkt sendt et program om denne skole:
----
TRO: Lære for livet (TTV)
Hverdagen på en målrettet kristen efterskole. Odsherred Efterskole er en
indremissionsk efterskole, med en målrettet pædagogik, undervisning og
forkyndelse. Eleverne bliver konfronteret med kristendom på en måde som er
uvant for de fleste. Tilrettelæggelse: Benna Hørlück. 00-90-279609-0
----

Som forælder har du med skoler som ovennævnte muligheden for at isolere din
dreng i et miljø, som gerne skulle sikre at han ikke ender som de
stenkastende unge i mange forskellige kvarterer. Det er trods tilskud dog
stadig en dyr løsning og der er også en mere gængs metode til at få ham til
at fungere socialt og måske sætte ham i en bedre position, når han engang i
fremtiden skal begå sig på en arbejdsplads. se:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-16971298.html

H. Jensen
Konsulent for Sortehavsakademiet: http://akademiet.mono.net -
beskyttelse for danske forældre, når folketinget har indført en
forældreansvarslov.

Fra : marlene

Dato : 27-10-08 16:28

> [...]
>
>jeg nu ikke brug for at få ham isoleret, men brug for at han får en rigtig
>god oplevelse med sin skolegang, som helt har manglet
i den gænse folkeskole,
han er sød, høflig og omgængelig, har bare misset et par vigtige ting i
undervisningen engang, der nu viser sig ved at han slet ikke kan følge med,
og har brug en kreativ efterskole, hvor han kan være stærk i alt det han er
god til og få hjælp der hvor det halter,
ud fra det du skriver, lyder odsherreds efterskole ikke som det vi søger,
deres hjemmeside er ellers lovene,
vh. malene

Fra : H. Jensen

Dato : 28-10-08 08:33

> [...]
> god til og få hjælp der hvor det halter,
> ud fra det du skriver, lyder odsherreds efterskole ikke som det vi søger,

Kreativ i hvilken retning. Musisk eller kunst?

Fra : marlene

Dato : 28-10-08 17:17

> [...]
> Konsulent for Sortehavsakademiet: http://akademiet.mono.net -
> beskyttelse for danske forældre, når folketinget har indført en

elektronik -jo flere dimser des bedre, kemi har selv lavet små forsøg i
flere år.
musik vil han gerne lære at spille, kan det ikke pt. men er meget til
dj-genren,
har forsøgt sig med at lave musik på computeren...ved ikke hvad jeg skal
forklare, da jeg ikke har forstand på det. men larme det kan det.
derudover er det adventure, klatring, rapelling, dykningm. flasker,
han har været på et par ture til tjekkiet, hvor de også klatrede i huler, så
alm. træ - kom til tops- klatring vil nok være lidt kedeligt.
han holdt meget af ungdomskolens sorte værksted, hvor de lærte at passe
atv´er + gocart´s og kørte på bane med dem.
det hold er dsv. lukket nu.
men kom da endelig med forslag. hvis du er bekendt med fede steder for de
gode drenge.

mvh Malene

Fra : H. Jensen

Dato : 29-10-08 11:29

> [...]

> det hold er dsv. lukket nu.
> men kom da endelig med forslag. hvis du er bekendt med fede steder for de

De fleste skoler med elektronik som fokusområde ligger i Jylland. Når du har
set på Odsherred formodes det at du er bosiddende på Sjælland og så er det
vigtigt at man ikke krydser bæltet da transport over dette er meget dyrt.
For at få et godt ophold skal man være parat til at håndtere hjemve rimelig
kontant og udenom skolen, der naturligvis prøver at coache dig til at være
hård af rent økonomiske grunde. Se hvad en erfaren efterskole mor skriver:
http://helleshyggeblog.smartlog.dk/_For_ung_til_at_traeffe_sine_egne_valg-post72226

Hjemve kan i det hele taget knuse alt det gode, der skulle komme ud af et
ophold. Derfor må du holde hånd i hanke med det og om nødvendig sikre ekstra
mobiler med taletid, så du kan omgå forbud, hvis du ikke kan komme udenom de
fundamentalitiske skoler, der gerne vil isolere ungerne i den første tid for
at lave noget "adfærdsregulering" og købe sig tid til at fabrikere
modargumenter mod eventuelle kritikpunkter. Se gode råd om den første tid:
http://secretprisonsforteens.blogspot.com/2008/07/ls-nu-de-efterskole-kontrakter.html

På Sjælland ligger der en række efterskoler, som man dog skal checke nærmere
efter i sømmene. Osted Efterskole ser ud til at ligge centralt i forhold til
offentlig transport væk fra stedet. Hvis han vil se på noget DJ-interesse,
så er det stedet. Elektronik og kemi er straks sværere. De fleste i den
genre ligger i Jylland. Bemærk at du må vælge om det er fagligheden eller
interesserne, der skal dyrkes. Man kan ikke få i pose og i sæk. Men da du
fremhæver at der ikke er tale om en forvisning eller straf, så kender du
resultatet af dette valg. Check også deres sygdomspolitik set i lyset af de
seneste dødsfald. Og som sagt: Tillaldelse til mobil på eget værelse er et
must. Det er dit eneste holdepunkt for at sikre dit barns sikkerhed.

Da han er en dreng og der kun har været alternativ underholdning med pigerne
fra lærernes side på den pågældende skole, så er Baunehøj på Hornsherred
også et forstående sted, så nogle af hans mere fysiske interesser kan
tilgodeses. Der er som sagt ingen risiko for grænseoverskridende
bekendskaber på grund af hans køn og de kan jvf. en bruger være meget
forstående. Se en tekst fra en elev, som havde det svært, men alligevel fik
noget ud af det: http://blog-dyn.tv2.dk/zerfly/entry170515.html

Hvis en af de andre fra NGO'en finder noget, så sender de mig en mail
hvorefter at det kommer mere i denne tråd.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 28-10-08 22:21

On 27/10/08 16:27, in article 963b4$4905ddf9$55dacf72$20818@news.galnet.dk,
"marlene" <rin@nyk.dk> wrote:

> [...]
> god til og få hjælp der hvor det halter,
> ud fra det du skriver, lyder odsherreds efterskole ikke som det vi søger,

Prøv at se lidt på:
http://tinyurl.com/5ofk8l
(Efterskolen Øresund)
Den ligger et smukt sted, med udsigt over Øresund og rolige omgivelser, men
stadig kort til København/Helsingør. Min søster gik der og var glad for det.

Held og lykke med søgningen.

Fra : H. Jensen

Dato : 31-10-08 14:03

"Frøken Jensen" <ask@me.com> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> stadig kort til København/Helsingør. Min søster gik der og var glad for

Men den skole er jo også ultra kristen. Ligesom den anden har de bibellejr
m.v. om sommeren. Fra Kristlig dagblad:
---
Evangelisk Fællesskabs sommerlejr.
Afholdes på Efterskolen Øresund i Espergærde. En fælleskirkelig lejr for
hele familien. Hør mere hos <missionær> på <telefon> eller: <email>
Arrangør: Fælleskirkelig gruppe fra Amager
---

De missionerer desuden: http://www.udfordringen.dk/art.php?ID=4031

Jeg ved godt at det for mange handler om at få trukket en tro ned over
ungernes hoved i en tid, hvor at vores værdier og hele måde at leve på er
under pres nu hvor EF domstolen har smadret enhver illusion om at vi har
landegrænser fremover med deres seneste dom på udlændigelovgivningsområdet.

Mange forældre vælger derfor et kristen sted at isolere ungerne, så de får
de rette værdier:
Fra: http://www.oehav.dk/arkiv/efterskolen-foraeldre-07.pdf (side 14)
--- citat start ---
Værdier stod ikke til diskussion

Ole Munch valgte den samme efterskole til sin søn for at give ham en kristen
ballast og kammerater fra kristne kredse i andre dele af landet. Det var
sønnen med på.

»Michael ved selv, at det er rigtigt for ham at få grundfæstet sin tro. Men
det skulle ikke være et år på standby, så vi valgte også skolen, fordi vi
var sikre på, at han ville få faglige udfordringer og spille elguitar, både
alene og sammen med andre,« siger Ole Munch. Han har fulgt skolen, siden han
selv gik der i 1980.

Michael kunne have valgt en anden skole, men det var vigtigt for forældrene,
at værdigrundlaget skulle være kristent.

Sådan var det også for Peter Sander Andersens datter, der går på en kristen
efterskole et andet sted i landet.
--- og ---
Også Marianne Degn og hendes mand valgte den kristne efterskole til deres
søn på grund af værdierne og samværet med andre
unge kristne.
---citat slut---

Men gør man det, så stiller vi i virkeligheden ikke vores unge bedre end
unge fra andre kulturer: Se: http://uk.youtube.com/watch?v=ZYpZ9tbK_rI

Jeg fandt desuden en artikel fra efterskolernes egen talerør som også
advarer:
http://www.efterskolen.com/modules.php?op=modload&name=PagEd&file=index&topic_id=4&page_id=1250

Fra : Frøken Jensen

Dato : 31-10-08 14:06

On 31/10/08 14:02, in article 490b0214$0$90263$14726298@news.sunsite.dk, "H.
Jensen" <meditationinlet@yahoo.co.uk> wrote:

> "Frøken Jensen" <ask@me.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Tjaee...min søs er ikke kristen og hun mærkede ikke ret meget bibelsnak i
hverdagen og var meget glad for opholdet her.
Jeg vil opfordre trådstarter til at besøge skolen og danne sig et indtryk.
Lav en lille liste over 3-5 skoler og besøg dem alle - det ville jeg nok
gøre, og så derefter beslutte mig.

Fra : marlene

Dato : 31-10-08 16:45

> [...]
> Lav en lille liste over 3-5 skoler og besøg dem alle - det ville jeg nok

tak til jer begge, vi har pt. valgt to,
Holmstrup som lyder ok, men dsv uden så meget adventure
og Gribskov som lidt mere af det han/vi ønsker,

har aftaler om besøg hos dem i den kommende måned,

han skal kommende mandag på besøg på Baunehøj med en tidl. elev, som vil
vise ham livet på en efterskole,
men Baunehøj tager kun 10 kl. elever.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 31-10-08 18:58

On 31/10/08 16:44, in article 1fe8c$490b27e7$55dacf72$5882@news.galnet.dk,
"marlene" <rin@nyk.dk> wrote:

> [...]
>
> har aftaler om besøg hos dem i den kommende måned,
>
> han skal kommende mandag på besøg på Baunehøj med en tidl. elev, som vil

Jeg håber, at I finder en god løsning :)

Fra : JensenDenmark

Dato : 31-10-08 23:56

> tak til jer begge, vi har pt. valgt to,
> Holmstrup som lyder ok, men dsv uden så meget adventure
> og Gribskov som lidt mere af det han/vi ønsker,

Jeg arbejder for NGO, som registerer aktiviteter for unge - primært med at
opspore religiøse boot camps i USA på satelitfotos.

Jeg har mailet ham, som kører registeret over neutral information om
efterskoler her i landet og som du kan se er der ikke registreret noget om
Gribskov
http://www.secretprisonsforteens.dk/fornitswiki/index.php/Category:Continuation_schools_in_Denmark

Men de har skiftet navn - officielt på grund af kommunesammenlægningen,
men...
http://www.localeyes.dk/article2769.html
Det var lidt sært at episoden fandt sted for de er kendt for at være meget
rummelige. De har altid haft mange flygtninge og indvandrere, så din søn får
et meget stort netværk og mange kulturelle udfordringer, hvilket kan være en
fordel når vi om føje tid opgiver vores kultur til fordel for en
multikulturel.
http://www.dfs.dk/netavisen/forskningogmedier/etniskeminoritetertagerikkepaaefterskole.aspx

Mht. Holmstrup skal du finde ud af hvor meget at de er røgfri. Nogle af
skolerne kan i en tilspidset situation sende nogle hjem og se med kiggerter
om ungen også er røgfri i hjemmet, hvilket jeg personligt vil mene er et
overgreb mod privatsfæren. Se en blog fra en tidligere elev fra Svenstrup
Efterskole: http://blog.dk/b/6922

Rygning er en social aktivitet på de fleste efterskoler. Derfor forsøger
forældre normalt at sikre at deres børn må være sammen med de andre børn på
skolen. Det er der så nogle skoler som arbejder imod: Fra:
http://www.oekoefterskolen.dk/default.asp?kategori1=7g&id1=266&id2=458

"Vi har 15 elever, der har fået rygetilladelse, hvilket jeg synes er mange.
Blandt disse er der i hvert fald én, der måske ikke er ryger, men har fået
forældretilladelsen for at være blandt rygerne i pauserne. Det vil vi ikke
acceptere."

Skrevet mellem linierne. Ungerne skal ikke bruge tiden på snak. De skal
arbejde!

> har aftaler om besøg hos dem i den kommende måned,
>
> han skal kommende mandag på besøg på Baunehøj med en tidl. elev, som vil
> vise ham livet på en efterskole,
> men Baunehøj tager kun 10 kl. elever.

Det er syndt at de kun har 10. klasse. På grund af hans køn er det en sikker
skole, hvilket en af de andre debatører også skrev. Se hvorfor:
http://www.secretprisonsforteens.dk/fornitswiki/index.php/Baunehoej_efterskole#In_the_news

Nu vil din dreng forhåbenlig selv efterskole, så tag ham med på besøg da det
eller kan få problemer. Jeg fik et link om til en anden blog:
http://janerude.livejournal.com/ Heldigvis velkommer de fleste efterskoler i
Danmark besøg fra en eventuel kommende elev imodsætning til efterskoler i
udlandet, som ikke ser elev før optagelsen:
http://www.thefamilyschool.com/index.php?src=gendocs&link=AdmissionsStudentNotInterviewed

Mvh
JensenDenmark

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-11-08 10:21

"JensenDenmark" <jensen@center-validering.dk> writes:

> Jeg fik et link om til en anden blog:
> http://janerude.livejournal.com/

Husk kildekritikken. Den blog blev oprettet i forbindelse med en
lignende tråd her på gruppen i juli. Hvis den var reel ville der være
kommentarer fra både folkeskole- og efterskolevenner og der ville være
skrevet lidt mere end tre gange.

En eller anden har fået den ide, at efterskole er straffeanstalter som
gør alt for at mishandle unge. Navnet Secret Prisons for Teens siger
da vist også alt.

Så læs med meget kritiske øjne! Læs f.eks. hvad JensenDenmark skriver
på sin side: http://center-validering.dk/efterskole.htm Efter at have
læst det, vil jeg ikke kunne tage hans råd om efterskoler seriøst.

Mvh Trine, som selv har været på efterskole og synes det er en rigtig
god ide

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : C. Overgaard

Dato : 31-10-08 17:21

On 31 Okt., 16:44, "marlene" <r...@nyk.dk> wrote:

> [...]
>
> har aftaler om besøg hos dem i den kommende måned,
>
> han skal kommende mandag på besøg på Baunehøj med en tidl. elev, som vil

Jeg fik en mail om denne tråd og vil lige give nogle input:

Pas på med den mobilfri periode på Holmstrup. Det er som regel i en
periode hvor at kommunikation med hjemmet er udsat for restriktioner
at der kan ske ting, som kommer til at gøre ondt på sjælen. Holmstrup
forbyder mobiltelefoner i hele august og hvordan skal du så hjælpe dit
barn i en svær situation. Se: http://www.center-validering.dk/efterskole.htm

Se i øvrigt en artikel i bladet Helse:
http://helse.dk/Default.aspx?ID=157&M=News&PID=4581&NewsID=5401

---
En del efterskoler har været tvunget til at konfiskere elevernes
mobiltelefoner i et forsøg på at tvinge dem til at være til stede
sammen med deres nye kammerater i stedet for at blive hængende i de
vante relationer og den gamle identitet.

Denne »bortdømmelse til isolationscellen« har i flere tilfælde
resulteret i kraftige abstinenssymptomer i form af angstanfald,
identitetsforvirring og endda paranoide forfølgelsesfantasier.

Og bagved lurer selvmordsrisikoen.
---

Noget andet som kan være en trussel EFTER opholdet er deres opfordring
til at lade de unge blive på skolen i weekenden. Weekender og ferier
er kvalitetstid med familie og ikke mindst venner i lokalområdet.
Skoler hvor at der er mange weekender på skolen, kan medføre PTSD. I
de seneste år så oplever mange kommuner at de må sætte ind med
behandling og coaching overfor de unge. Se:
http://www.kl.dk/_bin/d4a3a74a-75a3-43f9-95e4-c98f7993a0d4.PDF

En bekendt havde en dreng på efterskole og det blev til et år med tæt
druk om lørdagen, da ungen var for træt efter en lang rejse på tværs
af landet til at feste om fredagen og han skulle være ædru om
Søndagen. Det blev til en kold tyrker med vandretur i Norge for at få
noget ud af ham da han skulle starte på gymnasiet. Byturene var
desværre nødvendige netop for at undgå social isolation. Se:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-16971298.html

Han mistede da heller ikke sin gamle kammerater, som var blevet
hjemme, men læren er at skolen max. må ligge 30 km. væk, så eleven kan
nå hjem og feste fredag, så det ikke behøver at være så intenst når
det kan fordeles ud på to dage.

Gribskov har slet ikke optrykt et regelsæt på deres hjemmeside. Jeg
ville som forældre indgående kræve en elevhåndbog og checke deres
regelsæt. Alle skoler er nød til at have regler. Erfaringerne med en
stor amerikansk efterskolekæde, som hedder WWASP viser at
forundersøgelser betyder ALT!

Med venlig hilsen
C.Overgaard
http://www.secretprisonsforteens.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-11-08 09:34

C. Overgaard wrote:

> [...]
> resulteret i kraftige abstinenssymptomer i form af angstanfald,
> identitetsforvirring og endda paranoide forfølgelsesfantasier.

Hvis det at undvære mobiltelefonen kan give den slags symptomer, er det vist
ikke det eneste, der er galt med barnet!

Per V

Fra : marlene

Dato : 01-11-08 13:01

> [...]
>
> Per V
>det er også lidt min tanke, men føler også at der skal være en linie klar,
men det skal da være et af spørgsmålene, for hvis det kun er i
undervisningstiden der er minus mobil, så kan det ikke være så svært.

det to pt. valgte steder er ikke langt fra os, det vil tage og 40 min. til
den ene i bil og 1 1/2 time til den anden da vi skal med en færge.
og vel det dobbelte hvis han selv skal med bussen.

men dt er vigtigt for os, at han har nogenlunde frie tøjler, med god kontakt
til voksne og elever.
synes det er fint hvis skolen er røgfri, men er det ikke ret ligemeget,
undervisning og andre personlige holdninger
må komme først. satser på han aldrig vil begynde at ryge.

udfra meget af det skrevne, lyder det næsten skræmmene at skulle sende ham
afsted, især fordi vi ikke har valgt det,
vi gør det fordi lærerteamet vurdere at han mistrivedes i normal
undervisning, og han vil få et knæk,når han skal tilbage i sin gamle klase
næste skoleår, i år gå han som skrevet i erhvervsklasse, som er et projekt
for 7 gode og velfungerene,men undervisningstrætte unge.

suk ville da meget hellere beholde ham hjemme, da han sød, rolig og
velopdragen, ryger ikke, vil gerne drikke et glas vin med os, når det kommer
på bordet, er DJ og adventurefreek, og har en sød klatretøs som kæreste.

malene.

Fra : C. Overgaard

Dato : 01-11-08 13:56

On 1 Nov., 13:01, "marlene" <r...@nyk.dk> wrote:

> [...]
> på bordet, er DJ og adventurefreek, og har en sød klatretøs som kæreste.

Så gå imod lærerteamets indstilling. Appeller til ankestyrelsen om
nødvendig. Hvis I anser Jer for at være kvalificerede forældre, så ved
I også at Jeres barn for brug for primært Jer, men også sit netværk af
nærmeste familie og venner for at komme sig over sin modgang.

Efterskole kan være et godt sted for unge, som selv vil udvikle sig og
alligevel går det ofte galt for op imod 33% af en efterskoles elever
på blot en årgang. Se: http://www.jv.dk/artikel/240327

Når det kan gå galt for selv topmotiverede elever, hvordan skal det så
ikke gå for Jeres søn? Iøvrigt så lugter en sådan indstilling af
ansvarsfraskrivelse. Alt for mange så dumper medarbejdere i kommunen
unge på efterskole istedet for at give dem kvalificeret hjælp i
hjemkommunen. Når de så lider langt fra hjemmet, hvad sker der så? Se:

http://www.sl.dk/Socialpaedagogen/Forside/Arkiv/2005/2005-10/Kost%20og%20efterskoler%20-%20Unge%20fejlanbragt%20p%C3%A5%20efterskoler.aspx

Og en konkret sag: http://ekstrabladet.dk/112/article109926.ece

Jeg ville sat i samme situation kæmpe til sidste blodsdråbe for at
beholde mit barn hjemme.

Mvh
C.Overgaard

Fra : C. Overgaard

Dato : 01-11-08 14:27

On 1 Nov., 10:21, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> [...]
> lignende tråd her på gruppen i juli. Hvis den var reel ville der være
> kommentarer fra både folkeskole- og efterskolevenner og der ville være

Der er tonsvis af blogs som bliver oprettet i Juli og som skulle løbe
i et år. Hvis du vil have blogs med positiv indhold, så skal du bare
spørge. Vores søgemaskiner i Norden overvåger næsten alle hjemmesider,
som rummer ord som kunne tænkes anvendt i forbindelse med
genopdragelse.

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Efterskoler bruges i stor stil som straffeforanstaltning. Se:
http://www.jv.dk/artikel/196702 (Som straf for bombetrussel)

Mange skulle måske på ungdomsinstitutioner eller i lokalt
behandlingstilbud, men i disse tider må kommunerne nødvendigvis spare
og så havner de i det billigste pasningstilbud uden for hjemmet - på
efterskolerne. En efterskole på Bornholm har beklaget sig højlydt over
at man decideret lyver for dem: http://www.dr.dk/Regioner/Bornholm/Nyheder/Sydbornholm/2008/05/28/150208.htm

Og mere generelt:
http://www.sl.dk/Socialpaedagogen/Forside/Arkiv/2005/2005-10/Kost%20og%20efterskoler%20-%20Unge%20fejlanbragt%20p%C3%A5%20efterskoler.aspx

Mere generelt om "Secret prison for teens": Wiki databasen har over
600 sider og rummer kritiske artikler over alle former for
genopdragelse - lige fra kristne programmer på linie med f.eks.
Faderhusets sommerkursus til simpel forvisning til enten Cambodia
eller Sibirien. Det er ikke en kampagne imod efterskole. Faktisk så
fylder den danske del ikke ret meget. En del som desværre tager mere
plads op efterhånden som tiden går, er steder med dødsfald blandt de
forviste.

JensenDenmark er en af vore informanter.

Mvh
C. Overgaard

Fra : C. Overgaard

Dato : 23-11-08 22:59

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Blot fordi at en blog dukker op i Juli måned, hvor så mange blogge
omkring efterskole bliver startet af elever der vil ud og der så står
noget negativt omkring de unges opfattelse af skolerne, så behøver de
ikke at være falsum.

Her er f.eks. en blog som dukker op ud af ingenting og som er fuld af
kommentarer, men budskabet er stadig det samme. Efterskoler trives de
unge ikke på, men mange tier da det har kostet deres forældre en
bondegård og de helst ikke vil skuffe forældrene og være "pæne" børn.

http://www.blog.dk/Jauwkobsen

Mvh
C.Overgaard

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 02-12-08 22:26

"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message
<snip>

>Efterskoler trives de
>unge ikke på, men mange tier da det har kostet deres forældre en
>bondegård og de helst ikke vil skuffe forældrene og være "pæne" børn.

Som generel påstand er dette noget af det mest tåbelige, jeg har hørt. Jeg
har efterhånden kendskab til et par håndfulde unge, der har været på
efterskole, både min egen familie og unge, hvor jeg end ikke kender
forældrene. Jeg har endnu til gode at høre ét negativt ord om efterskoler.

Samtidig taler mange af de unge, jeg kender, positivt om efterskoler - uden
at have prøvet det selv (endnu). Hvorfra har de det indtryk af efterskoler?
Kammerater.

Det er muligt at unge, der tvinges på efterskole, ikke får det godt. Det vil
jeg ikke udtale mig om, for det kender jeg ikke noget til. Jeg har aldrig
hørt om sådanne tilfælde. Men de mange unge, der selv vælger det, trives.
Tror jeg!

--
Venlig hilsen/Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : C. Overgaard

Dato : 02-12-08 23:01

On 2 Dec., 22:25, "Kristian Damm Jensen"
<REdamm.MOVEuse...@SPAMkristiandamm.dk> wrote:
> [...]
> hørt om sådanne tilfælde. Men de mange unge, der selv vælger det, trives.

Nu er det sådan at websitet secretprisonsforteens.dk som jeg hoster og
som samarbejder med Fornits, Fican, Cafety, Isac og antiwwasp som alle
holder øje med efterskoler forskellige steder i verdenen også har
nogle frivillige som skanner nettet for blogs, artikler m.v. Her er
nogle få:

http://livsnyder.blogspot.com/2008/11/exit-hjer.html - kommer hjem
http://livsnyder.blogspot.com/2007/08/bodil-flyver-fra-reden.html -
tog afsted

http://www.blog.dk/Jauwkobsen - flere blog-indlæg

Vi har en hel kategori over efterskoler:
http://www.secretprisonsforteens.dk/fornitswiki/index.php/Category:Continuation_schools_in_Denmark

Så det er langt fra alle som synes at det er en god ide at være der.
Når de unge omtaler stederne så positivt, så kan det være fordi at de
ikke vil tabe ansigt på grund af deres eget valg og at forældrene
betaler et stort beløb (men stadig for lidt - statstilskuddet skal
ned) for at sende dem afsted, så forældrene vil de heller ikke skuffe.
Kommunerne sidder ihvertfald tilbage med ekstra udgifter, når de unge
skal have hjælp til at omstille sig fra den næsten kult-agtige kultur
som altid vil herske i et lukket afsondret miljø, hvor en gruppe af
mennesker er tættere på hinanden end ude i det øvrige samfund.

http://www.ug.dk/Videnscenter%20for%20vejledning/Forside/Virtuelt%20tidsskrift/2005%20nr%205/M%C3%B8d%20din%20mentor.aspx

Så der er en opgave at løse, når de kommer hjem - medmindre at de ikke
vælger at afslutte det hele før tid:

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 03-12-08 15:03

> [...]

<snip>

>Så det er langt fra alle som synes at det er en god ide at være der.

Det har jeg heller ikke hævdet. Jeg fremhæver bare at det billede du tegner
er sort i sort, hvilket på ingen måde svarer til det billede jeg har fået
gennem kontakter til unge med personlige erfaringer, forældre med personlige
erfaringer og lærere der har kendt børn, der er kommet på efterskole.

> [...]
>betaler et stort beløb (men stadig for lidt - statstilskuddet skal
>ned) for at sende dem afsted, så forældrene vil de heller ikke skuffe.

Du vil ikke rigtig indrømme, at der er unge der faktisk trives med
efterskolen. Der findes andre måder at vurdere om de unge har haft det godt
på efterskolen: Kropssprog, den unge har ikke tid til at ringe hjem, den
ungen har ikke lyst til at komme hjem i weekenderne, de unge holder sammen
med venner fra efterskolen længe efter de har forladt efterskolen, de unge
taler positivt til andre unge om deres ophold.

(Hvornår har du i øvrigt mødt en utilpaset teenager, der snakkede sine
forældre efter munden?)

<snip>

Som sagt: Der er sikkert unge, der ikke trives med det. Men du kommer ingen
vejne med anekdotisk materiale. Hvor mange efterskoleelever er der? Jeg ved
det ikke, men alene idrætsefterskolerne har næsten 9000 elever (det er det
antal efterskoleelever, der er tilmeldt næste landsstævne), så det må være
et ganske betragteligt antal. Med så mange teenagere ville det være
besynderligt, hvis der *ikke* var nogen der var utilfredse med deres lod.

P.S. Hvis du har nogle tal, og forventer at jeg skal læse dem, må du poste
dem her. Jeg er stort set altid off-line når jeg læser og skriver til
usenet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 03-12-08 21:51

> Jeg ved det ikke, men alene idrætsefterskolerne har næsten 9000 elever
> (det er det antal efterskoleelever, der er tilmeldt næste landsstævne), så
> det må være et ganske betragteligt antal.

Korrektion: 4000 efterskoleelever skal til landsstævne.