autoexec.bat
Fra : janfmpq@gmail.com

Dato : 26-10-08 07:02

Jeg er ved at forsøge mig med Visual Basic. net. Jeg har en ældre
grundbog, som jeg købte på biblioteket. (2003)
Der skal bl.a downloades en compiler -VBC - og der skal rettes i
autoexec.bat (Path=)
Det er beskrevet med W98, men jeg bruger XP. Jeg har svært ved at
finde aut.....bat,
men har dog konstateret, at kompileren er indlagt og at den virker.
Jeg skal bare helt ud i mappen, hvor VBC befindet sig.
Er der nogen der kan gennemskue mit problem?
Path= skulle gøre det muligt6 at kalde kommandoen fra C:\

Hilsen
Jan

Fra : Kurth_p

Dato : 29-10-08 08:51

Hej Jan

Path finder du under
My Computer / Properties / Advanced / Environment Variables / System
variables.
Seperatoren er ;.

Hilsen
Kurth Pedersen

Fra : Freddy

Dato : 03-11-08 17:46

> [...]
> Er der nogen der kan gennemskue mit problem?
> Path= skulle gøre det muligt6 at kalde kommandoen fra C:\

Et andet "klassisk" trick... - og klassisk er det når du nævner
autoexec.bat. Det var opstartsfilen da man brugte DOS - og DOS var jo
grund-OS under windows 9x.
Du kan selv lave en begynd.bat - eller et andet navn, og lægge den i et
af de biblioteker, der i forvejen er i PATH (søgestien for eksekverbare
programmer og altså .bat filer).
En sådan kunne være se således ud:
C:
cd "\programmer\prog\dir der kan have blanktegn"
pnavn -param1 -param2
if errorlevel 1 pause
exit

Osv...
C: skifter current directory til C: drevet. Current directory er det
øjeblikkelige bibliotek, dos-boksen "står i".
cd betyder change directory. Så står vi der Bemærk at den første \
gør at man starter fra root C:\ i dette tilfælde.
pnavn er dit program (typisk en .exe fil)
- param er alle dette programs eventuelle opstartsparametre (command
line parameters). Disse vil typisk være beskrevet i en manual - eller
evnt. ved:
pnavn -?
eller en af disse kandidater: -help -h /? /h /help

"if errorlevel 1" behøver du ikke, men giver dig mulighed for at se
evnt. fejl fra programmet.

Lykkes det dig at få styr på dette, kan du starte din <pnavn>
applikation ved at åbne en dos-boks og skrive
begynd
- i dette eksempel. Du kan også lave en ikon (shortcut/genvej) med
begynd.bat.

Freddy