Dansknet driftsforstyrrelse
Fra : Peter

Dato : 03-11-08 10:32

Mandag d. 03-11-2008

Der er driftsforstyrelser på internettet.
Fejlen er nu fundet, men der kan gå op til 24 timer før alt fungerer
normalt igen.

Er det normalt for en internetudbyder, at det tager så langt tid at
rette en fejl - ikke videre sjovt, hvis man har bredsbåndstelefoni.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 03-11-08 18:36

Hej
Peter wrote:
> Er det normalt for en internetudbyder, at det tager så langt tid at
> rette en fejl - ikke videre sjovt, hvis man har bredsbåndstelefoni.

Men husk på, at det jo er billigt.

/Martin

Fra : Peter

Dato : 04-11-08 00:20

Det lyder godt nok ikke overbevisende - troede de var mere stabile.

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-11-08 06:17

Peter wrote:

> Det lyder godt nok ikke overbevisende - troede de var mere stabile.

Det er de også nogle steder.
Jeg har selv haft Fullrate i lidt over 2 år.
Bortset fra udfaldet med strømafbrydelsen, har jeg kun haft et problem, men
det var fugt i mit jordkabel, og kan ikke tilskrives Fullrate.

Jeg har en PC kørende hvor jeg lytter til online radio.
Om natten slukker jeg kun for højttalerne.
Når jeg tænder for højttalerne om morgenen er der stadig musik.

Det betyder, at der ikke er udfald, eller udfald, der er lange nok, til min
xmms mister forbindelsen.

Dog var der vist noget i starten med 'ombygninger'[1] af centralen (Herlev),
men de var annonceret på forhånd.

Jeg valgte fra starten den trådløse router, da jeg ikke gad at bøvle med 2
routere (havde en DLink). Den har jeg heller ikke haft problemer med.

Måske lige det med at telefonen giver lidt ekko ved 100% upload (noget P2P),
men nu er knægten flyttet hjemmefra.

[1] Ændringer af IP adresser samt udvidelse af subnet.
Stig Johansen

Fra : Peter

Dato : 03-11-08 10:59

On 3 Nov., 18:35, "Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> wrote:
> Men husk på, at det jo er billigt.

Joe - men så meget billigere, er det nu heller ikke sammenlignet med
fx Fullrate

Fra : Poul Johannsen

Dato : 03-11-08 19:11

Hej

>Joe - men så meget billigere, er det nu heller ikke sammenlignet med
>fx Fullrate

Fullrate er billigst og stabilt. Vi har bestilt dansknet men kører det ikke
lige så godt som fullrate, så skifter vi til Fullrate efter dansknets
bindningsperiode.

Mvh Poul

Fra : Hauge

Dato : 03-11-08 19:11

Peter wrote:
> Joe - men så meget billigere, er det nu heller ikke sammenlignet med
> fx Fullrate

Men du sparede alligevel den lille del, sådan er det. Man får ofte ikke mere
end man betaler for.

/Hauge

Fra : Martin [TMM]

Dato : 03-11-08 20:04

Hej¨
Peter wrote:
> Joe - men så meget billigere, er det nu heller ikke sammenlignet med
> fx Fullrate

Giv mig lige en halv time, imens jeg prøver at komme i tanke om hvornår min
TDC-linje sidst har været nede....

Mvh
Martin

Fra : Pjn

Dato : 03-11-08 20:18

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i meddelelsen

> Giv mig lige en halv time, imens jeg prøver at komme i tanke om hvornår
> min TDC-linje sidst har været nede....

Hmmmm, hvis min DanskNet linie går ned, går TDC også ned da det er een og
samme linie og udstyr (i mit tilfælde).

Pjn

Fra : Martin [TMM]

Dato : 03-11-08 20:46

Hej
Pjn wrote:
> Hmmmm, hvis min DanskNet linie går ned, går TDC også ned da det er
> een og samme linie og udstyr (i mit tilfælde).

Enig. Men i spørgerens tilfælde går jeg ud fra at det er udbyderens eget
udstyr der er på centralen, og dermed ikke en lejet TDC-linje.
En helt anden ting er også at hvis der opstår fejl på en lejet TDC-linje, så
får det lavere prioritet, end hvis det var en TDC-slutbruger der havde en
fejl. Henviser til prisen og Hauges indlæg der beskriver det samme.

Mvh
Martin

Fra : N/A

Dato : 04-11-08 16:17

Fra : N/A

Dato : 04-11-08 16:17

Fra : Peter

Dato : 03-11-08 11:47

> Men du sparede alligevel den lille del, sådan er det. Man får ofte ikke mere
> end man betaler for.

Mener så også de skulle kunne levere stabilt til den pris - man får jo
heller ikke automatisk den bedste løsning ved at købe det dyreste
sted.

Fra : Hauge

Dato : 03-11-08 19:57

Peter wrote:
> Mener så også de skulle kunne levere stabilt til den pris

Men efter hvad du skriver, så kan de ikke.

> - man får jo
> heller ikke automatisk den bedste løsning ved at købe det dyreste
> sted.

Nej, men muligheden for at kvaliteten er højere ved en højere pris, er jo
til stede. De steder er der trods alt ansatte til at løse problemerne, det
er der jo ikke helt ved de billige, de køber sig nok til at få udført
arbejdet. Og det skal sikkert også være billigt, dvs. de kommer bagerst i
køen.

/Hauge

Fra : Peter

Dato : 03-11-08 12:59

Lad os lige se bort fra Dansknet et øjeblik. Fullrate koster næsten
det samme som Dansknet. Er TDC bedre end Fullrate? og har bedre
service/oppetid?

Dansknet har ikke deres eget udstyr på centralerne, så hvid jeg ved,
men benytter TDCs.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 03-11-08 21:03

Hej
Peter wrote:
> Er TDC bedre end Fullrate? og har bedre
> service/oppetid?

Servicen afhænger meget af hvem man lige får fat i, og hvordan men selv
henvender sig. Generelt kan jeg egentlig kun sige at jeg har gode erfaringer
med TDC. Opfører man sig ordentligt får man somregel også en hæderlig
behandling fra den anden side.
Oppetiden synes jeg ikke jeg kan klage over. Jeg tror at det er over et år
siden at min linje har været nede. Det var en DSLAM der var stået af på
centralen. Den slags er vist svært at gadere sig imod.

> Dansknet har ikke deres eget udstyr på centralerne, så hvid jeg ved,
> men benytter TDCs.

Ok, så lærte jeg noget i dag også. :)

Mvh
Martin

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 03-11-08 23:56

> Ok, så lærte jeg noget i dag også. :)

Jeg tror, Dansknet har eget udstyr enkelte steder - medmindre de har nedlagt
det. Der var i al fald en gang, hvor de kun leverede på en række centraler i
København, samt i Holbæk og Vipperød. Senere blev det sådan, at de kunne
levere "Super ADSL" op til 20/1 disse steder, mens de alle andre steder
"kun" kunne levere de hastigheder, som alle andre også kunne levere.

Mvh. Ulrik.

Fra : N/A

Dato : 04-11-08 16:17

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-08 22:49

Peter skriver:

> Lad os lige se bort fra Dansknet et øjeblik. Fullrate koster næsten
> det samme som Dansknet. Er TDC bedre end Fullrate? og har bedre
> service/oppetid?

I følge en god kammerat - ja.

Han skiftde for nyligt til Fullrate (incl IP-telefoni). Nedetid i de
sidste 10+ år på TDC linje er allerede overgået af Fullrate.

Han ringer til mig for at få Fullrates telefonnummer hver gang....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-11-08 23:01

Klaus D. Mikkelsen skrev:

>Han ringer til mig for at få Fullrates telefonnummer hver gang....

han burde lave speed-dial på mobilen (som jeg formoder han bruger) så han
hurtigere kan få fat på dem (fullrate)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-08 23:09

"Ivan V. Klattrup" skriver:

> han burde lave speed-dial på mobilen (som jeg formoder han bruger)

Mobilen - ja
Speed dial - så skal jeg vidst programmere det for ham

Fra : Peter

Dato : 03-11-08 19:06

On 3 Nov., 22:49, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Han ringer til mig for at få Fullrates telefonnummer hver gang....

Ved du hvor ofte han har oplevet, at det har været nede, og hvad det
skyldes (rart at have noget at sammenligne med)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-11-08 08:01

On Mon, 3 Nov 2008 18:05:30 -0800 (PST), Peter <retepebans@gmail.com>
wrote:

> Ved du hvor ofte han har oplevet, at det har været nede, og hvad det
> skyldes (rart at have noget at sammenligne med)

Jeg har nu haft Fullrate i 1½ års tid, og i den periode har hele deres
netværk været nede flere gange (en gang var en strømafbrydelse et
enkelt sted, en anden var vist en central routing-fejl), ligesom der
flere gange er større områder, der har haft 'nedsat tilgængelighed'
(en gang var vist en software-fejl i deres Foundry-udstyr).

Læg dertil, at mange har problemer med de ZyXEL-routere, Fullrate
bruger, især hvis de har mange sessioner (som ved nogle typer spil
samt det meste peer-to- peer) eller bruger den trådløse router til
andet end Windows-pc'er (fx telefoner, spillemaskiner etc).

I dag har jeg kun Fullrate som sekundær linie, så ting kan sagtens
være nede, uden at jeg opdager det.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Frank Damgaard

Dato : 04-11-08 16:25

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> samt det meste peer-to- peer) eller bruger den trådløse router til
> andet end Windows-pc'er (fx telefoner, spillemaskiner etc).

Dette med zyxel router/box kan dog løses for 10kr/md med
bridge-mode/offentlig IP så sætter man sin egen router bagpå
og zyxel virker storts set kun som "ADSL modem".

Fra : Frank Damgaard

Dato : 04-11-08 16:17

Peter skrev:

> Ved du hvor ofte han har oplevet, at det har været nede, og hvad det
> skyldes (rart at have noget at sammenligne med)

prøv deres driftsinfo side (fås også som rss):
http://www.fullrate.dk/support/driftsinformation/

I praksis syntes jeg ikke ofte jeg har oplevet større
problemer, og de udfald jeg har haft de sidste 2 år er få.
De største/længste er 1 stk fiberovergravning d. 2. januar 2007 og
den famøse lørdag formiddag/middag hvor centraludstyret gik ned.
Dertil et par gange hvor Nesa/Dong-Energy havde strømudfald i området,
for uden strøm virker router/modem + PC heller ikke....

Har man noget forretningskritisk burde man overveje
noget der ikke kommer over kobberkabler som f.eks.
mobil-bredbånd, fiber, Clearwire eller lign.

Alle ADSL løsninger bruger jo TDC's net, og sker der noget
med kobberkablet kan der gå en del tid inden det repareres,
og det selv om man er TDC kunde (min far har i flere omgange
måttet undvære fastnettelefon og interenet i et par uger
indtil der blev gravet og repareret...)

Fra : N/A

Dato : 05-11-08 08:56

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-08 06:19

Peter skriver:

> Ved du hvor ofte han har oplevet, at det har været nede, og hvad det
> skyldes (rart at have noget at sammenligne med)

3 gange i løbet af 1½ måned.

1 gang ingen internetforbindelse (deres udstyr på centralen var gået
kold), 1 gang hvor IP telefonien var død - den sidste var svjh noget
omkring tildeling af IP adresser.

Fra : Peter

Dato : 03-11-08 23:16

Det var godt nok meget. Min bror har Fullrate og har ikke oplevet de
store problemer med dem. Det er mine forældre, der bruger Dansknet -
og det har mildt sagt været en stor skuffelse.

Fra : Poul Johannsen

Dato : 05-11-08 20:52

Hej

>Det var godt nok meget. Min bror har Fullrate og har ikke oplevet de
>store problemer med dem. Det er mine forældre, der bruger Dansknet -
>og det har mildt sagt været en stor skuffelse.

Jeg har også Fullrate og har aldrig haft problemer med dem.
Når jeg flytter sammen med kæreste, så er det dansknet vi kører med. Hun får
dansknet den 1 dec og jeg flytter ind februar eller marts næste år. Hvis der
for mange problemer med dansknet så vil jeg skifter til Fullrate, når de 6
mdr. bindningsperiode er overstået.

Mvh Poul

Fra : N/A

Dato : 04-11-08 16:17

Fra : Peter

Dato : 04-11-08 09:37

> [...]
> Dertil et par gange hvor Nesa/Dong-Energy havde strømudfald i området,
> for uden strøm virker router/modem + PC heller ikke....

Hvor mange og hvor længe vil du skyde på - så jeg har noget at vurdere
det ud fra.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-11-08 08:56

Peter skrev:

> Hvor mange og hvor længe vil du skyde på - så jeg har noget at vurdere
> det ud fra.

Strømudfald eller ... ?

jeg antager du mener hos fullrate

jeg mindes kun de 2 større. (lokalt fiber i området 2. jan. 2007 og
den store landsdækkende centraludfald 16 feb 2008).
Der har også været i hvert fald en gang hvor telefoni faldt ud i
større omfang (landsdækkende).

Fullrate plejer at være flinke til at sende SMS ved fejl, pånær
den store udfald 16 feb hvor SMS først kom til at virke da de
kom op igen (og så kom SMS'erne)....

Nogen gange kan lokale ændringer om natten betyde at router skal genstartes
det er dog ikke sket siden juli hos mig hvor jeg skiftede til bridge mode.

Disse fejl er dog ikke dagevis, men få timer, men det kan da være
irriterende nok. Som reserve kan jeg bruge mobiltelefon og bluetooth
til at få en midlertidig (langsom) adgang til internet hvis der
er noget vigtigt.

og så vidt jeg kan regne ud har jeg en oppetid på ca. 99.9%

PS.
har ændret subject da det mest handler om fullrate nu....