MySQL 148 tusinde mislykkede forsøg
Fra : Peter

Dato : 01-11-08 13:48

Jeg bruger MySQL 4.0. I PhpMyAdmin under MySQL runtime-information kan jeg
bla. se følgende:

MySQL har kørt 6 dage, 5 timer ......

maks. samtidige forbindelser 47 --- ---
Mislykkede forsøg 148 k 899,91 54,06%

148.000 mislykkede forsøg, det er rimelig mange syntes jeg, hvad kan det
skyldes? Det skal nævnes at der er adgang til min MySQL server fra
internetet.

/P

Fra : Leif Neland

Dato : 01-11-08 19:38

Peter skrev:
> [...]
>
> 148.000 mislykkede forsøg, det er rimelig mange syntes jeg, hvad kan det
> skyldes? Det skal nævnes at der er adgang til min MySQL server fra

Use the log, Luke...

Måske står der 148000 linier, der forklarer det.
Hvis loggen ikke kører, må du slå den til.

ER det nødvendigt med internetadgang til den?

Måske kan det betale sig at begrænse i din firewall, hvilke ip'er, der
nå komme igennem til mysql (og måske alt andet end web, eller hvad
serveren nu laver offentligt).

Leif

Fra : Peter

Dato : 02-11-08 10:14

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> komme igennem til mysql (og måske alt andet end web, eller hvad serveren

Så fik jeg slået loggen til og kan nu se at det er disse 2 linier der går
igen og igen i loggen:

Connect Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: YES)
Connect Access denied for user: 'ODBC@localhost' (Using password: NO)

Antallet af disse linier stemmer med hvad der står i MySQL
runtime-information. Jeg ved dog ikke hvorfor disse linier kommer da det
ikke er noget af min kode der forsøger at få adgang på den måde?

Jeg kan google tusinde af sider om folk der får disse beskeder men har ikke
fundet en løsning.

/P

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-11-08 18:48

Leif Neland wrote:

> Use the log, Luke...

And don't be seduced by the dark side ...

> Måske står der 148000 linier, der forklarer det.
> Hvis loggen ikke kører, må du slå den til.
>
> ER det nødvendigt med internetadgang til den?

Nu skriver Peter ikke om det er 'hans' mySQL, eller om det er et webhotel,
men af hensyn til 'nemheden'/'brugbarheden'/bekvemmeligheden er det en god
idé at åbne op for adgang fra hele internettet.

> Måske kan det betale sig at begrænse i din firewall, hvilke ip'er, der
> nå komme igennem til mysql (og måske alt andet end web, eller hvad
> serveren nu laver offentligt).

Hvis man ønsker fri bevægelighed, er det ikke filtrering på IP adresser der
er vejen frem.

Nu har OP tilsyneladende fundet ud af hvad der er sket, men tænk på den
uendelige strøm af SSH attacks, der har kørt gennem - ja - formentlig siden
årtusinedeskiftet, den dér slapper/slammer (husker ikke navnet), der gik
efter MS SQLServer med blamkt password til 'sa'.

Et andet citat fra Jurassic Park:
'Life finds its way out'.

- Don't underestimate your enemy, and take care.

Stig Johansen

Fra : Peter

Dato : 02-11-08 14:55

"Peter" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 148.000 mislykkede forsøg, det er rimelig mange syntes jeg, hvad kan det
> skyldes? Det skal nævnes at der er adgang til min MySQL server fra

Problemet er løst, det var WinMySQLadmin der åbenbart forsøgte igen og igen.

/P