Omnummerering
Fra : MKJ

Dato : 27-10-08 14:13

Hej

Jeg har en table med følgende

Id Nr

Er det muligt at lave et script der kan ændre Nr kolonnen så værdierne
bliver unikke? Den skal finde dubletter og ændre dem til næste ledige
nummer, max(Nr) + 1.

--
MKJ

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-10-08 16:28

MKJ wrote:

> [...]
>
> Er det muligt at lave et script der kan ændre Nr kolonnen så værdierne
> bliver unikke? Den skal finde dubletter og ændre dem til næste ledige

UPDATE table SET Nr=Id
Men øhh, what's the point?

Stig Johansen

Fra : MKJ

Dato : 27-10-08 16:55

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> wrote in message

> UPDATE table SET Nr=Id
> Men øhh, what's the point?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen

Det er ikke helt nok. Id et er et autonummer felt og Nr er et int felt.
Systemet der skal opdateres er et sagssystem der kan indeholde x antal
dokumenter i x antal sager. Disse dokumenter får hvert et nummer. Før i
tiden blev dokumenterne tildelt numre fra 1 til x i hver sag (lokal
nummerering) men nu skal det ændres, så dokumenterne altid har et unikt
fortløbende nummer (global nummerering). Dvs jeg skal finde alle dubletter,
det er nemt nok. Men hvordan laver jeg en løkke der i mit eksempel herover
vil opdatere dataene så det vil blive til:
Nr skal ændres hvis der er dubletter, Nr må ikke ændres hvis det er unik.

Id Nr

MKJ

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-10-08 17:23

MKJ wrote:
> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> wrote in message

>>> 2 1
>>> 3 1
>>> 4 2
>>> 5 3
>>> 6 3

> [...]
> nummerering) men nu skal det ændres, så dokumenterne altid har et unikt
> fortløbende nummer (global nummerering).

Men er der nogen særlig gevinst ved at kunne slippe for at omnummerere
det lille antal rækker, det trods alt gælder?

Mvh. Michael.

Fra : MKJ

Dato : 27-10-08 20:51

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> wrote in message

> Men er der nogen særlig gevinst ved at kunne slippe for at omnummerere det
> lille antal rækker, det trods alt gælder?
>
> Mvh. Michael.

Det er kun et eksempel, i den rigtige database er der 35000-40000 records,
og der kan være flere databaser, hos forskellige kunder, der kan have samme
"problem".

--
MKJ

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-10-08 21:26

MKJ wrote:
> [...]
> og der kan være flere databaser, hos forskellige kunder, der kan have samme

Jaja. Men du har ikke besvaret mit spørgsmål - hvorfor er det
overhovedet interessant at prøve at bevare nogle få værdier uændret, når
størstedelen alligevel skal ændres?

Mvh. Michael.

Fra : MKJ

Dato : 28-10-08 08:54

> [...]
> interessant at prøve at bevare nogle få værdier uændret, når størstedelen

Det er ikke størstedelen der bliver ændret. Skiftet til global nummerering
er lavet for år siden, det er bare gammel data der skal ryddes op i. Jeg vil
tro der er 2-300 der skal ændres.

--
MKJ

Fra : Per Rønne

Dato : 28-10-08 09:17

MKJ <m@ds.dk> wrote:

> [...]
> er lavet for år siden, det er bare gammel data der skal ryddes op i. Jeg vil

Så burde du kunne lave en ny tabel:

create table temp as
select nr, count(nr) antal
from gammel_tabel
group by nr
having antal > 1;

Så kan du enten manuelt eller i et script gå gennem den gamle tabel på
de numre, som findes i temp, lade den første være uændret [og
dekrementere antal] og ændre resten [og stadig dekrementere antal idet
rækken slettes når du når ned på 0].

Det fremgår ikke af dit spørgsmål, om du bruger Oracle, MySQL,
PostgreSQL eller ... så du må tillempe hvad jeg har skrevet til din
database.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk