Forskellige profiler til brugerne (ADSL2+ ~
Fra : TBC

Dato : 21-10-08 17:25

Hej. Jeg har haft en oplevelse med ADSL2+ jeg gerne vil blive klogere på
baggrunden for.

Jeg har ADSL2+ (20/2 Mbit/s) fra Perspektiv bredbånd. Kort efter at jeg fik
det installeret ringede jeg til kundeservice, på baggrund af anbefalinger
her i gruppen om at de kunne "tweake forbindelsen" til det kobber jeg nu
engang har.

Forbindelsen har kørt fortrinligt i et lang tid, men på det seneste, efter
der har været rodet med kobberet i lokal området grundet nybygeri, er min
forbindelse et par gange i løbet af det sidste kvartal hoppet tilbage på en
"deafult fail safe" profil. (resulterende i ringere ping tider og lavere
hastighed)

Da jeg så denne gang ringer til kundeservice og spørger lidt mere til om de
kan tweake min forbindelse til kobberet igen, får jeg angivet at de
almindelige dødelige i kunderservicen har mulighed for at benytte
forskellige profiler, som de kan sætte op til kunderne. (henholdvis hvad de
kalder "fail safe", "annex" og "gamerprofil"). Vi har hidtil været på hvad
kundeservice kalder "annex profilen" (jeg formoder der er tale om Annex M,
grundet opload hastigheden vi har).

Med "Annex profilen" har vi haft højere båndbredde og lavere pingtider (ca
8-10 ms), end vi har med "fail safe" profilen (ca 18-25 ms).

Men med den gamerprofil vi nu er på har vi pingtider så lave som 3-4 ms, og
næsten lige så høj båndbredde som på "annex profilen"

Mit spørgsmål er hvad disse profiler dækker over, særligt gamerprofilen

Mit eget ukvalitficerede gæt er at gamerprofilen også er en annex M profil,
men med mindre komprimering af data på ADSL forbindelsen, og dermed
hurtigere responstid.

Er det helt ved siden af?
I så fald hvad er der virkeligt tale om?

Er det noget alle ADSL2+ udbydere tilbyder at ændre, så alle andre brugere
også kan få gavn af det. Eller er det noget kun få selskaber som f.eks.
Perspektiv bredbrånd, der tilbyder denne ekstra og som gamer meget ønskelige
og brugbare service?

TBC

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-10-08 18:05

On 2008-10-21, TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:

> [...]
>
> Mit eget ukvalitficerede gæt er at gamerprofilen også er en annex M profil,
> men med mindre komprimering af data på ADSL forbindelsen, og dermed

Der er ingen komprimering på ADSL. Der er sandsynligvis tale om en
profil uden interleaving.

> [...]
> Perspektiv bredbrånd, der tilbyder denne ekstra og som gamer meget ønskelige

Det lyder som noget der ret hurtigt kunne komme til at koste penge i
kundeservicekald, så jeg tvivler på at det er noget du kan få alle
steder.

--
Andreas

Fra : TBC

Dato : 21-10-08 18:35

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i meddelelsen

> Der er ingen komprimering på ADSL. Der er sandsynligvis tale om en
> profil uden interleaving.

Tak for info. Det lyder som en god forklaring.
http://www.dslreports.com/shownews/184

Det ville i hvertfald forklare forskellen på profilen de kalder "fail safe"
(~20 ms) og de 2 andre profiler (med hhv ~3 og ~8 ms). Men hvad kan
forskellen mon være på de to sidste profiler, hvor gamer profilen har den
markant laveste ping, og den laveste ping jeg personligt har set via noget
ADSL forbindelse?

> Det lyder som noget der ret hurtigt kunne komme til at koste penge i
> kundeservicekald, så jeg tvivler på at det er noget du kan få alle
> steder.

En skam. Så må man som gamer jo bare anbefale dem der tilbyder servicen.

TBC

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-10-08 08:05

On Tue, 21 Oct 2008 17:04:51 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

> Det lyder som noget der ret hurtigt kunne komme til at koste penge i
> kundeservicekald, så jeg tvivler på at det er noget du kan få alle
> steder.

Jeg ved ikke med 'alle steder', men jeg ved, at Fullrate også tilbyder
en 'gamer-profil' (altså uden interleaving) på de centraler, hvor de
har deres eget udstyr.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : TBC

Dato : 22-10-08 14:00

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i meddelelsen

> Jeg ved ikke med 'alle steder', men jeg ved, at Fullrate også tilbyder
> en 'gamer-profil' (altså uden interleaving) på de centraler, hvor de
> har deres eget udstyr.

Smukt!
En god nyhed for alle der ikke bor i Perspektivs begrænsede dækningsområde.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 24-10-08 19:33

On Wed, 22 Oct 2008 15:00:12 +0200, "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote:

>En god nyhed for alle der ikke bor i Perspektivs begrænsede dækningsområde.

Hvordan er Perspektiv Bredbånd iøvrigt? Hvordan er deres net? Er det
stabilt?
Kan du f.eks. vise nogle traceroutes til de større danske
internetudbydere (TDC, Telia, Cybercity etc.)?

/Jarlskov

Fra : TBC

Dato : 25-10-08 01:48

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan er Perspektiv Bredbånd iøvrigt? Hvordan er deres net? Er det
> stabilt?

Bortset fra de nævnte få automatiske tilbagefald til fail-safe profilen jeg
har oplevet de seneste 2 måneder (har ellers haft forbindelsen i over 1 år
uden disse), så virker det lige så stabilt som alt andet ADSL jeg har haft
igennem tiden, bare med højere hastighed og lavere ping med de tilgængelige
profiler.

> Kan du f.eks. vise nogle traceroutes til de større danske
> internetudbydere (TDC, Telia, Cybercity etc.)?

C:\Users\TBC>tracert www.dix.dk

Sporer rute til vhostip.hugin6.webhotel.net.uni-c.dk [130.228.7.51]
over et maksimum af 30 hop:

1 3 ms 3 ms 3 ms
h55eb1401.c45-01-05.dyn.perspektivbredband.net [
85.235.20.1]
2 3 ms 3 ms 3 ms mlmo-krvg-cr0-ve8.perspektivbredband.net
[213.18
5.31.45]
3 3 ms 4 ms 3 ms mlmo-krvg-pr0-ve1.perspektivbredband.net
[213.18
5.31.54]
4 4 ms 4 ms 4 ms netnod-ix-ge-b-mmo-1500.swip.net
[195.69.117.21]

5 5 ms 4 ms 4 ms cop-core-1.pos2-3.swip.net [130.244.205.177]
6 5 ms 4 ms 5 ms pos5-0.val1-core.dk.tele2.com
[130.228.18.57]
7 5 ms 5 ms 5 ms fe3-2.val2-core.dk.tele2.net
[130.227.247.98]
8 5 ms 5 ms 5 ms ge49.val-srv2b-core.dk.tele2.net
[130.227.247.38
]
9 6 ms 5 ms 5 ms 129.142.249.234
10 6 ms 5 ms 5 ms knet-aar-vea-1mb.uni-c.dk [130.228.5.10]
11 6 ms 5 ms 5 ms vhostip.hugin6.webhotel.net.uni-c.dk
[130.228.7.
51]

Sporing fuldført.

C:\Users\TBC>tracert www.tdc.dk

Sporer rute til www.tdc.dk [80.160.79.24]
over et maksimum af 30 hop:

1 3 ms 3 ms 3 ms
h55eb1401.c45-01-05.dyn.perspektivbredband.net [
85.235.20.1]
2 3 ms 3 ms 3 ms kbhn-vbrg-pr0-ve1.perspektivbredband.net
[213.18
5.31.58]
3 34 ms 25 ms 74 ms ge-0-1-0.1000M.virnxj7.ip.tele.dk
[192.38.7.39]

4 5 ms 4 ms 4 ms pos0-0-622M.virnxg5.ip.tele.dk [83.88.13.18]
5 7 ms 8 ms 7 ms pos0-1-0-0-2488M.boanqh2.ip.tele.dk
[83.88.20.22
9]
6 16 ms 8 ms 8 ms pos0-0-0-0-10G.arcnqh2.ip.tele.dk
[83.88.26.30]

7 7 ms 7 ms 7 ms te2-1-10G.arcnxc7.ip.tele.dk [83.88.20.222]
8 * * * Anmodning fik timeout.
9 7 ms 7 ms 7 ms te91.d6.opa.tdk.net [62.243.72.34]
10 * * te91.d6.opa.tdk.net [62.243.72.34] rapporter:
Modtagerne
t ikke tilgængeligt.

Sporing fuldført.
C:\Users\TBC>tracert www.telia.dk

Sporer rute til www.telia.dk [212.97.203.88]
[...]

3 3 ms 3 ms 3 ms 213.237.142.21
4 4 ms 3 ms 4 ms POS3-0.CR2.CPH3.ALTER.NET [146.188.2.177]
5 4 ms 4 ms 4 ms so-3-0-0.XR2.CPH1.ALTER.NET [146.188.14.5]
6 21 ms 21 ms 21 ms so-0-0-0.TL2.FFT1.ALTER.NET [146.188.14.197]
7 21 ms 21 ms 21 ms so-1-0-0.BR1.FFT1.ALTER.NET [146.188.5.14]
8 21 ms 21 ms 21 ms ffm-ge.telia.net [146.188.112.42]
9 20 ms 20 ms 20 ms ffm-bb1-link.telia.net [80.91.251.229]
10 34 ms 29 ms 29 ms hbg-bb1-link.telia.net [213.248.64.41]
11 31 ms 32 ms 32 ms kbn-bb1-link.telia.net [80.91.254.1]
12 32 ms 32 ms 32 ms kbn-b1-link.telia.net [80.91.250.90]
13 31 ms 31 ms 31 ms telianetworks-110578-kbn-b1.c.telia.net
[213.248
..97.54]
14 * * * Anmodning fik timeout.
15 32 ms 32 ms 31 ms
kbo74-es1-port1-1-7.core.orestad.dk.telia.net [1
94.255.170.182]
16 32 ms 31 ms 31 ms distrsm.1000M.core-0.mobilix.net
[212.97.224.75]

17 38 ms 33 ms 33 ms pubvs4.rev.map.telia.dk [212.97.203.88]

Sporing fuldført.

C:\Users\TBC>tracert www.cybercity.dk

Sporer rute til dweb-01.cybercity.dk [212.242.45.82]
[...]

3 4 ms 4 ms 4 ms 192.38.7.43
4 5 ms 5 ms 5 ms xe-3/1/0.br1-albx.ip.cybercity.dk
[192.38.7.37]

5 5 ms 5 ms 5 ms ge-2-1-0.mcr1-albx.ip.cybercity.dk
[212.242.6.21
]
6 5 ms 5 ms 5 ms geth0-2.er1-oers.ip.cybercity.dk
[212.242.6.106]

7 6 ms 5 ms 5 ms fxp0.fnord2-oers.ip.cybercity.dk
[212.242.4.197]

8 * * * Anmodning fik timeout.
9 * * * Anmodning fik timeout.
10 * * * Anmodning fik timeout.
[snip]

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 22-10-08 10:43

On 21 Okt., 19:34, "TBC" <-sut...@2night.dk> wrote:
> "Andreas Plesner Jacobsen" <a...@daarligstil.dk> skrev i meddelelsennews:slrngfs2tk.krr.apj@irq.hestdesign.com...

(...)

> [...]
> markant laveste ping, og den laveste ping jeg personligt har set via noget

Forskellen på de to er dybden af interleaveren. Denne kan settes til
forskellige værdier. Selve ADSL datapath'en introducerer en latency på
omkring 2 ms, svarende til den bedst mulige ping-tid i FAST mode.
Interleaveren introducerer typisk op til 16 ms afhængig af DSL
profilen, og man kan sagtens lave f.eks. tre profiler med hhv ingen,
moderat og meget interleaving. Ulempen ved lav interleaving er at
linien kan have flere bitfejl som giver pakketab.

-Steen

Fra : TBC

Dato : 22-10-08 22:08

"Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

moderat og meget interleaving. Ulempen ved lav interleaving er at
linien kan have flere bitfejl som giver pakketab.

Ahh, ok. Takker mange gange igen for god info

Forskellen i ydelsen fra de 2 bedste profiler og op til den sidste "dårlige"
default var blot så stor at jeg regnede begge de bedste som værende uden
interleaving. Men det behøver jeg ikke kan jeg forstå. En lav eller moderet
interleaving kan sagtens passe med de blot 5 ms ekstra, mens den normale
interleaving kan have været ansvarlig for de sidste 17 ms (som passer med
din typiske angivelse af ca 16 ms)

Så blev jeg så meget klogere, hvilket jo også ver meningen med at spørge i
gruppen. Takker og bukker i støvet mange gange for alles gode og oplysende
svar.

TBC

Fra : Mr.Larsen

Dato : 22-10-08 22:43

TBC tastede følgende:

> [...]
> interleaving kan have været ansvarlig for de sidste 17 ms (som passer med din

Så er spørgsmålet, hvad er bedst lidt højere ping og alle pakker kommer
igennem, eller lavere ping med pakketab som resultat.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Chano Andersen

Dato : 22-10-08 23:37

Mr.Larsen wrote:
> Så er spørgsmålet, hvad er bedst lidt højere ping og alle pakker kommer
> igennem, eller lavere ping med pakketab som resultat.

For folk der primært bruger forbindelsen til online spil ala World of
Warcraft, vil latency (Ping) være vigtigere end pakketab. Det samme
gælder i nogen grad for folk der bruger forbindelsen til IP telefoni
(SIP baseret), dog må tabet ikke være FOR stort, så påvirker det
kvaliteten. (Man oplever udfald)

For folk der primært bruger P2P, Web, Mail, FTP og lignende, vil det
påvirke hastigheden negativt, hvis for mange pakker mistes, da de i så
fald skal retransmiteres.

Så det afhænger i høj grad af forbrugsmønstret.

- Chano Andersen.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-10-08 09:32

On Thu, 23 Oct 2008 00:36:45 +0200, Chano Andersen wrote:

> [...]
> Warcraft, vil latency (Ping) være vigtigere end pakketab. Det samme
> gælder i nogen grad for folk der bruger forbindelsen til IP telefoni

Forskellen vi taler om her er < 20 ms, og det vil ikke goere nogen
forskel for VoIP - f.eks. har jeg en SIP telefon koblet op mod
Musimi her paa Cypern, hvor jeg har i stoerrelses ordenen 150 ms
RTD til Danmark.

Hvad der betyder noget for VoIP er jitter, dvs. forskel i RTD
mellem pakker, og ikke saa mget baseline delay.

/Jesper

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Chano Andersen

Dato : 23-10-08 22:00

Jesper Skriver wrote:

> [...]
> forskel for VoIP - f.eks. har jeg en SIP telefon koblet op mod
> Musimi her paa Cypern, hvor jeg har i stoerrelses ordenen 150 ms

Må have været lidt træt da jeg skrev det, eller i hvert fald uopmærksom,
jeg mente naturligvis at pakketab var et større problem for SIP, end
pingtid, omend det ikke er fedt med for høj latency, da det bliver som
at tale i satellit telefon. (Og forsinkelse er træls.)

> Hvad der betyder noget for VoIP er jitter, dvs. forskel i RTD
> mellem pakker, og ikke saa mget baseline delay.

Hvordan opleves det egentligt i praksis? Jeg har ALDRIG været ude for en
internet forbindeles og en VoIP løsning, hvor det var et problem...

- Chano Andersen.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-10-08 11:44

On Thu, 23 Oct 2008 23:00:13 +0200, Chano Andersen wrote:

> [...]
> pingtid, omend det ikke er fedt med for høj latency, da det bliver som
> at tale i satellit telefon. (Og forsinkelse er træls.)

150 ms herned er ikke noget jeg maerker, det er lige som om at
tale i en almindelig telefon.

Ligeledes bruger vi VoIP hos min arbejdsgiver, hvor jeg ofte taler med
folk i Californien eller Indien, hvor der 300+ ms RTD, igen det er ikke
noget der betyder noget for oplevelsen.

> Hvordan opleves det egentligt i praksis? Jeg har ALDRIG været ude for en
> internet forbindeles og en VoIP løsning, hvor det var et problem...

Jeg er ingen ekspert i VoIP, men i min erfaring saa er det ligesom
pakketab, du mister dele af hvad den anden siger, da pakker med et
delay betydeligt stoerre end resten er ignoreret.

/Jesper

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-10-08 23:15

Jesper Skriver wrote:
> Ligeledes bruger vi VoIP hos min arbejdsgiver, hvor jeg ofte taler med
> folk i Californien eller Indien, hvor der 300+ ms RTD, igen det er ikke
> noget der betyder noget for oplevelsen.

Tja, jeg har nu af og til, når delayet har været der oppe, oplevet at
snakke i munden på den anden, fordi talen ikke lige er nået mig endnu.
Men det kommer vel også an på naturen af samtalen, og hvor mange unødige
ophold man gør. Og det ville måske være sket alligevel, det er ikke til
at sige.

> Jeg er ingen ekspert i VoIP, men i min erfaring saa er det ligesom
> pakketab, du mister dele af hvad den anden siger, da pakker med et
> delay betydeligt stoerre end resten er ignoreret.

Altså at samtalen bliver hakket i småstykker, alt efter omfanget af
jitter/pakketab. Lidt det jeg egentligt regnede med.

- Chano Andersen.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 23-10-08 13:03

Chano Andersen frembragte:

> [...]
> retransmiteres.
>
> Så det afhænger i høj grad af forbrugsmønstret.

Tak for et fyldestgørende svar.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...